Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ursäkter
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
Etelhem
Medlem
#31 Skrivet: 9 Apr 2014 20:58

Citerar: rodel, #28:
Hej,
från verkliga livet hade jag en gammal schackvän som tyvärr lämnat jordelivet för flera år sedan. På sin ålders höst spelade han SM för ett antal år sedan. Med ålderns rätt så var denne gentleman lite glömsk. Han spelade för dagen upp en riktigt bra ställning, när han kom tillbaka efter att varit runt i lokalen ett tag, så hade han oturen" att komma till sitt bräde från fel håll ! Hade alltså motståndarens pjäser framför sig och trodde han spelade motståndarens pjäser. Gav upp i en klar vinsställning, för sin förvånade motståndare.
Hälsningar Håkan

Men då gav han ju upp motståndarens parti alltså förlorade väll motståndaren?

Kleimark
#32 Skrivet: 9 Apr 2014 20:59

Citerar: Etelhem, #31:

Nja. En underskrift gäller.

Etelhem
Medlem
#33 Skrivet: 9 Apr 2014 21:02

Citerar: Kleimark, #32:
Nja. En underskrift gäller.

Mycket underligt må jag säga

rodel
Medlem
#34 Skrivet: 9 Apr 2014 21:02

Det har var säkert minst 20 år tillbaka i tiden, och jag tror det var i klass2 eller klass 3, så jag har en känsla av att ingen av spelarna hade hjärnkoll.

Kleimark
#35 Skrivet: 9 Apr 2014 21:09

Citerar: Etelhem, #33:
Mycket underligt må jag säga

Varför då? Så har det alltid varit.

Etelhem
Medlem
#36 Skrivet: 9 Apr 2014 21:10

Citerar: rodel, #34:
Det har var säkert minst 20 år tillbaka i tiden, och jag tror det var i klass2 eller klass 3, så jag har en känsla av att ingen av spelarna hade hjärnkoll.

Utan domare och så då? Annars skulle väll nån kunnat se till det gick rätt till?Jaja bra historia blev det iaf

rodel
Medlem
#37 Skrivet: 9 Apr 2014 21:17

Tack, det var en mycket ödmjuk och vänlig gammal gentleman. Han skulle nog inte drömt om att ifrågasätta, hellre tror jag han hade förlorat. Resultat var nog inte så viktigt. Vad jag kommer ihåg grämde han sig inget över förlusten, för honom fanns nog andra värden som var viktigare för honom än att vinna. Han var nog knappast min schackidol i mina unga år, men som människa gillade jag honom skarpt.

rodel
Medlem
#38 Skrivet: 9 Apr 2014 21:28

Hej igen, nu hoppas jag ni ursäktar, att jag kommer in på "minnenas Television". Men jag hade en annan rolig episod i från min ungdom. 2 herrar möts - en ganska gammal och aningen senil, den andre medålders men med nerverna lite utanpå. Runt drag 7-8 så slår den ene spelarna sin egen bonde, denna klubbkväll. Jag som ung nyss bliven tonåring, ser vad som händer men ingriper inte - det tror jag inte heller man ska?! En halvtimme senare och 5-6 drag senare upptäcker den yngre herren att han plötsligen har 2 bönder mer än vad han borde ha, och tappar mer eller mindre koncepten. Dock lyckades man rekonstruera ställningen och det blev en ganska munter klubbkväll.

HSK_Andreas
Moderator
#39 Skrivet: 10 Apr 2014 10:09

Rodels sista historia påminner mig om en händelse i Täby Open för många år sedan. En spelare jag kände gjorde sitt drag och reste sig sen och gick en sväng i lokalen. När han kommer tillbaks så sitter motståndaren fortfarande och tänker på sitt drag. Vår vän sätter sig ner och tittar på ställningen och drar efter 2-3 minuter ytterligare ett drag.

Ursäkter har jag väl inte så många att komma med, så jag får väl bjuda på en grov miss jag gjorde själv för många år sen. Jag hade väl ändå runt 2100 i ranking så missen får nog ses som extremt grov.

Jag är vit och hittar en "vinnande" manöver. Jag har en standardställning på kungsflygeln med kung på g1, torn på f1, bönder f2, g2, h2 och springare på f3. Motståndaren har placerat sin dam på g4 och det är här jag hittar min plan. Jag jagar bort damen genom att spela h3. Han backar med damen till h5 och jag spelar snabbt g4. Därefter reser jag mig nöjt och talar om för vår lagledare att jag vinner partiet lätt. Han är ju tvungen att backa med damen till g6 och då spelar jag Sh4 och hotar damen som är instängd!
Min förvåning var stor när jag kom tillbaks till brädet och upptäckte att han inte backat med damen till g6 utan slagit min bonde på h3 med damen istället. Bonden på h3 var ju garderad av bonden på g2, men oj, jag hade ju flyttat på g-bonden i förra draget. Det var bara att gå till lagledaren igen och säga att jag stod på klar förlust. Jag tappade två bönder framför kungen och partiet var ganska snabbt slut. Hittade ingen bra ursäkt för det vad jag minns.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#40 Skrivet: 10 Apr 2014 11:18

När jag började spela schack i klubb på det tidiga 60-talet så skyllde de gamla gubbarna (sådana som jag är nu) ofta på att ljuset var dåligt, när de förlorade. Ofta var det ju i vart fall väldigt dimmigt i lokalen efter någon timme eftersom alla rökte som borstbindare.

Den bästa bortförklaringen jag hörde (men det var med glimten i ögat) var "Jag hade inte alla pjäser när vi började".

G_arvid
Medlem
#41 Skrivet: 10 Apr 2014 11:26

När jag deltog i SM på sjuttitalet deltog ett orginal som var känd för sina intressanta förklaringar till nederlagen. En gång blev han tillfrågad hur det gått och svarade:
-Det behöver du väl inte fråga om? Titta ut - det regnar ju! Jag har aldrig vunnit ett parti när det regnar.
En annan gång påstod han:
-På pin kiv har arrangörerna placerat mig på det ställe där det är minst syre i hela lokalen!

Leifur
Medlem
#42 Skrivet: 10 Apr 2014 12:43

Citerar: G_arvid, #41:
När jag deltog i SM på sjuttitalet deltog ett orginal som var känd för sina intressanta förklaringar till nederlagen. En gång blev han tillfrågad hur det gått och svarade:
-Det behöver du väl inte fråga om? Titta ut - det regnar ju! Jag har aldrig vunnit ett parti när det regnar.
En annan gång påstod han:
-På pin kiv har arrangörerna placerat mig på det ställe där det är minst syre i hela lokalen!

Den killen hade verkligen fattat vad en god bortförklaring innebär.

SchackDemon
Medlem
#43 Skrivet: 10 Apr 2014 13:19

Citerar: Etelhem, #31:
Citerar: rodel, #28:
Hej,
från verkliga livet hade jag en gammal schackvän som tyvärr lämnat jordelivet för flera år sedan. På sin ålders höst spelade han SM för ett antal år sedan. Med ålderns rätt så var denne gentleman lite glömsk. Han spelade för dagen upp en riktigt bra ställning, när han kom tillbaka efter att varit runt i lokalen ett tag, så hade han oturen" att komma till sitt bräde från fel håll ! Hade alltså motståndarens pjäser framför sig och trodde han spelade motståndarens pjäser. Gav upp i en klar vinsställning, för sin förvånade motståndare.
Hälsningar Håkan

Och vinnare i klassen "knasiga förklaringar" : ovanstående!!!!

shakkiguru
Medlem
#44 Skrivet: 10 Apr 2014 14:21

rodel
Medlem
#45 Skrivet: 10 Apr 2014 20:08

När jag började spela i klubb för 45 år sedan hade en grannklubb en färgstark spelare. En del påstod att han var egocentrisk - kanske hade de rätt men man ska ju inte döma någon. En annan spelare träffade på honom på torget dagen efter en seriematch. Frågan löd, hur gick gårdagens match? Svaret blev - Det gick åt H....vete. - Det var tråkigt att höra - Vad blev resultatet? Vi vann med 7-1!!!!
(Förhoppningsvis var övriga lagmedlemmar mer nöjda).

Kleimark
#46 Skrivet: 10 Apr 2014 20:28

Vem vet. Det kanske var han som förlorade

HSK_Andreas
Moderator
#47 Skrivet: 11 Apr 2014 09:18

Påminner mig om ett lag där spelarna sa att drömresultatet är 7-1, alla vinner utom X som är så dryg...

G_arvid
Medlem
#48 Skrivet: 11 Apr 2014 10:59

För länge sedan hörde jag talas om ett lag som förlorade med 8-0. Då bestämde man sig för att inte säga det hela resultatet till någon. I stället skulle alla säga: "Ja, jag förlorade, men sen var jag tvungen att sticka, så jag vet inte hur det gick för de andra." På så sätt fick nyheten läcka ut i småportioner vilket kändes mindre smärtsamt.

rodel
Medlem
#49 Skrivet: 11 Apr 2014 12:54

Mitt favoritlag i Ishockey, är väl förberdda om om de vill byta till sn schackklubb, HV7-1

uct2
Medlem
#50 Skrivet: 12 Apr 2014 19:19

Detta är inte heller schack, men en riktigt usel ursäkt jag hörde för bara en minut sedan av två bekanta som varit på fotboll: "2-3-målet kom av att vinden tog tag i bollen från nästan liggande och blåste den i mål". I princip ordagrant. Matchen hade tydligen slutat 3-3.

texasholdem
Medlem
#51 Skrivet: 12 Apr 2014 21:40

Jag stukade högra handen innan partiet och var tvungen att dra med vänster hand....

chessexplorer
Medlem
#52 Skrivet: 13 Apr 2014 12:42

Jag tyckte det såg ut som om vinnaren av C-gruppen i Lilla Västgöta Open spelade med ena armen gipsad.

Jan_Lahti
Medlem
#53 Skrivet: 13 Apr 2014 22:19

Jag slant med fingrarna

Braxmatte
Medlem
#54 Skrivet: 15 Apr 2014 08:01

Citerar: Jan_Lahti, #53:
Jag slant med fingrarna

Det är lätt hänt när man spelar med telefonen
Frugan (Mariannea) råkade trycka på "ge upp knappen" när hon skulle förstora bilden

rodel
Medlem
#55 Skrivet: 15 Apr 2014 12:41

Hej Braxmatte,
den förklaringen var riktigt bra och passar ju bra att använda här på SO," frugan råkade trycka på fel knapp"
Hälsningar Håkan

DrBeep
Medlem
#56 Skrivet: 15 Apr 2014 16:34

Min son spelade mina partier ( vilket har hänt eftersom vi båda har sO-konton och datorn är inställd för att logga in automatiskt)

mrtolle
Medlem
#57 Skrivet: 15 Apr 2014 21:21

Det Dr Beep känner jag också väl till.

DrBeep
Medlem
#58 Skrivet: 15 Apr 2014 22:06

Citerar: mrtolle, #57:
Det Dr Beep känner jag också väl till.

MrBeanLaden
Medlem
#59 Skrivet: 23 Jul 2014 18:25

Fick ett bra tips av min vän lisbet: "Du kan ju skylla fiaskot på värmen"!!

Leifur
Medlem
#60 Skrivet: 23 Jul 2014 22:52

"Jag satt hela tiden och hoppades på kroppsvisitering och kunde därför inte koncentrera mig på partiet"

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!