Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fotografering vid schacktävling
Författare Meddelande
Nörager
Medlem
#1 Skrivet: 2 Mar 2010 22:27

Hej. Jag är sugen på att ta med Systemkameran och fota När folk sitter och focuserar sig vid bräderna...

vet ni ifall det finns ngn "regel" att man inte får det? eller att det är respektlöst?

annars skulle det vara kul och fota folk i schackturnering och lägga ut bilder på fotobloggen

Batista77
Medlem
#2 Skrivet: 2 Mar 2010 22:51

Du kan ju höra med Darlanio. han är flitig användare av kameran vid schacktävlingar.

machucado
Medlem
#3 Skrivet: 2 Mar 2010 23:25

I serien är det absolut förbjudet att fota.

J_Ahlin
Medlem
#4 Skrivet: 3 Mar 2010 00:16 - Redigerad av: J_Ahlin

Vad som gäller är lite olika från turnering till turnering - men fotografering innan en ronds start eller tillomed 15-20 minuter in i partierna (långpartier alltså) är inte helt omöjligt - den som vet vad som gäller i specifikt fall är ju tävlingsledaren Kontakta denne innan det börjar fotas så får du allt reda på vad som gäller för turneringen - än bättre ifall du mjukar upp vederbörande med ett mail några dagar innan tävlingsstart för då får du nog än bättre överseende

Nörager
Medlem
#5 Skrivet: 3 Mar 2010 06:47

Joo smart ide

Express
Medlem
#6 Skrivet: 3 Mar 2010 14:36

Klart man får ta kort.

Selfrid
Medlem
#7 Skrivet: 3 Mar 2010 17:29

Sunt förnuft gäller väl också här, d v s undvik blixt och undvik att stå för nära. Med en modern kamera kan man zooma in ordentligt i efterhand utan att upplösningen blir lidande.

Darlanio
Medlem
#8 Skrivet: 9 Mar 2010 09:25

Först nu såg jag denna tråd, slarvigt av mig...

Jo, jag brukar fotografera en hel del vid schacktävlingar. Regeln är att fotografering med blixt är tillåten första 5-10 minuterna (kolla med domaren), därefter får ingen blixt användas. Stör kameran mycket bör man undvika helt att fotografera efter 10 minuter. Dagens kameror har ofta ett stealth-läge där de hörs mindre och det bör vara tillräckligt för att du skall kunna fota, på lite avstånd, även senare i partierna.

Undvik att fota nära ett bräde som är i tidsnöd.

Ser att många skrivit detta redan, men då jag blev tillfrågad tidigare i tråden kanske det är bra med någon slags bekräftelse från mig.

Allsvenskan har jag inte hört att det skall vara förbjudet att fotografera, inklusive Elit-serien (jag fotade t.ex. på Elitseriesammandraget i Västerås efter att ha kontrollerat med domaren att det var ok... även här gäller första 10 minuterna, därefter tog jag inga bilder alls)

Jag har inga erfarenheter av att fotografera på turneringar utomlands.

Enda tillfället då det skulle vara lagvidrigt att fotografera skulle nog vara om det är en turnering i en lokal som är ett militärt skyddsobjekt. Tror inte det förekommer i Sverige.

Så sammanfattningsvis: Kolla med tävlingsledningen innan eller med domaren på plats så får du veta vad som gäller för aktuell turnering.

machucado
Medlem
#9 Skrivet: 9 Mar 2010 09:41

Citerar: Darlanio, #8:
Enda tillfället då det skulle vara lagvidrigt att fotografera skulle nog vara om det är en turnering i en lokal som är ett militärt skyddsobjekt.

Civila skyddsobjekt också... vi hade en match i distriktet där vi spelade på ett brandövningsfält som låg bredvid ett skyddsobjekt, ett gaslager under jord. I princip hade det varit olagligt att fotografera åt det hållet, men det kom aldrig på tal.

Du måste logga in för att kunna posta!