| Författare |
Meddelande |
nastyboy
Medlem
|
#31 Skrivet: 17 Mar 2009 00:06
Jag testade intag av små mängder öl under SM i Umeå 2003. Jag förlorade inte ett enda av de partier jag satt och drack öl under. Jag smugglade in ölen i en svart InterSport-flaska. Sån man brukar ha sportdryck i. Jag blev lite så där lullig och kunde liksom spela lite mer avslappnat. Men i de partier där jag inte drack något förlorade jag flera.
|
nastyboy
Medlem
|
#32 Skrivet: 17 Mar 2009 00:09
Att använda sin betänketid väl är också en bra grej. Tålamod!
Såga itu en vanlig schackbräda! Så har man en liten trevlig Maginot-linje i mitten.
|
poesimannen
Medlem
|
#33 Skrivet: 17 Mar 2009 00:11
Sätt hjul på schackbrädan ..så har du en skateboard! det du..huj va det går!
|
vilhelm
Medlem
|
#34 Skrivet: 17 Mar 2009 00:12
hahaha den var bra..nerför backen typ
|
poesimannen
Medlem
|
#35 Skrivet: 17 Mar 2009 00:28
Vid sökning på nätet så fann jag ett bräde för 3 schackspelare och det var ngt nytt för mig. Detta är ett udrag från schack-kompaniet som säljer detta bräde:
Schack för tre 370:- Medlemspris 333:-
Schack är ett ädelt spel för två, men är man tre får man spela Fia med knuff i stället. Eller? Inte nu längre! Nu kan vi presentera det dråpliga spelet Schack för tre. Reglerna är de vanliga, men närvaron av en tredje spelare gör att annorlunda strategiska element kommer med i bilden. Eftersom endast den som sätter matt vinner, och de övriga två förlorar, kan man exempelvis bli tvungen att rycka ut till försvaret av den ena motståndaren, så att inte den andra sätter honom matt och därmed tar hem spelet. Provspel har givit vid handen att många lustiga situationer kan uppstå, och även att en fördel kan vara betydligt mer flyktig än i vanligt schack, eftersom man bara gör en tredjedel av dragen på brädet. Annorlunda men kul!
Jag fann även en länk här på schackonline om detta och den kommer här: http://schackonline.com/forum/1_12209_0.html
Jag tycker att schack är svårt nog att spela på 2 spelare men skulle naturligtvis gärna testa varianten att spela på 3 spelare.
/ poesimannen
|
vilhelm
Medlem
|
#36 Skrivet: 17 Mar 2009 00:30
Citerar: poesimannen, #35: Jag tycker att schack är svårt nog att spela på 2 spelare men skulle naturligtvis gärna testa varianten att spela på 3 spelare.
garanti att det blir slagsmål.ha...verkar svårt?
|
Malvan
Medlem
|
#37 Skrivet: 18 Apr 2009 22:33 - Redigerad av: Malvan
Jag gillar den rutiga färgen de har i Jultomtens verkstad i Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul.
|
Darlanio
Medlem
|
#38 Skrivet: 12 Mar 2010 16:08
Dödsruta/-or (fungerar lite som dödsbonde genom att när motståndaren beträder rutan/rutorna så vinner man och spelet avslutas. Partiet börjar med att båda spelare skriver ner en eller annat överenskommet antal rutor som är deras motståndares dödsruta/-or)
Kvisthålsschack (som dödsruta, fast pjäser som beträder rutorna faller igenom brädet och försvinner, dvs tas bort ur spel som om de blivit slagna. Spelas vanligen med tre rutor)
Atombombsschack (från engelskans atomic chess): När en bonde eller pjäs slås "exploderar" pjäsen och tar med alla pjäser på ett avtånd av (1,1) från sin egen ruta (dvs alla rutor som en kung skulle kunna nå i ett drag. Om exempelvis 1. e4 d5 2. exd5 så försvinner både vits och svarts bönder. Om 1. e4 Nf6 2. e5 Ne4 3. Qe2 Nxf2 så är partiet över eftersom vits kung, dam, löpare och springare försvinner.
Mongo-schack (pjäserna rör sig för tillfället som de pjäser som ursprungligen stod på 1:a och åttonde raden. Bönder och kung rör sig normalt. Bönder kan promoveras)
Crazyhouse (saknar svenskt namn vad jag vet) - fungerar som tvåmans chock och kräver en extra pjäslåda. När en pjäs slås byter man ut den mot en lika dan pjäs av motsatt färg och har sedan den pjäsen på handen. Den kan sättas in på ledig ruta istället för ett drag likt insättning i chock. Riktigt kul på nätet.
Raketschack (vit drar 1, svart drar 2, vit drar 3, svart drar 4 osv. Dragserien avbryts vid schack så det gäller att schacka med sitt sista drag (om alls)).
Ett exempel på ett kort parti raketschack:
1. e4
1. ... Nf6, Nc6
2. Bc4, Qh5, Qxh7#
Broschack (ingen pjäs får passera linjen mellan a4-c4 och a5-c5 resp f4-h4 och f5-h5 - bra för att lära nybörjare hur de skall jobba för att komma genom centrum med sina pjäser och hur viktigt centrum är)
Parschack (kanske finns ett bättre namn, två personer spelar i lag och gör varannat drag, t.ex. far och son mot mor och dotter eller liknande)
Olika tillägg (som kan användas separata eller tillsammans med andra varianter)
Cyllinder tillägg - cylinder innebär att pjäser som passerar "ut" över h-linjen och a-linjen kommer "in" på motsvarande sätt på andra sidan brädet (dvs a och h-linjen ligger bredvid varandra på samma sätt som t.ex. a och b-linjen gör.)
Studs tillägg - långtgående pjäser studsar när de är på väg att passera ut över a/h-linjen. Kan även spelas med studs mot 1:a och 8:e raden.
Armhävnings tillägg - istället för klocka begränsas tiden av ett antal armhävningar som man gör när motståndaren är vid draget. När man gjort de överenskomna armhävningarna är tiden slut för motståndaren och partiet därmed över. Vanlig betänketid för vältränade är 500 armhävningar. Varianter på detta tema finns med situps, hopprep m.m.
Chock är riktigt kul - kan bara rekommendera de som inte spelat det att ta tillfället när det kommer.
Någon som kan fler varianter som inte redan nämnts här?
|
Landroval
Medlem
|
#39 Skrivet: 12 Mar 2010 16:36
Vad händer om man promoverar sin dödsbonde? 
|
K.ANKA
Medlem
|
#40 Skrivet: 12 Mar 2010 17:46
Varför inte måla alla rutor vita, och spela med enbart svarta pjäser, om ni nu har så tråkigt med det klassiska spelet!!
|
poesimannen
Medlem
|
#41 Skrivet: 12 Mar 2010 17:49
Om dödsbonden promoveras så är den nya pjäsen fortfarande en dödspjäs och partiet tar slut om motståndaren tar denna pjäs.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#42 Skrivet: 12 Mar 2010 17:57 - Redigerad av: CAQUELAQ
Olika former av schack:
Man kan i ett kritiskt skede göra en rörelse med armen och slå ner alla pjäserna på golvet, och sedan avgöra partiet med ett smart golvdrag.
Eller så kan vit gräva ner sig i skyddsvallar på högra sidan av brädet, medan svart gräver ner sig på vänstra sidan av brädet. Sedan kastar de smuts på varandra - detta kallas för politiska partier.
Eller så kan man spela ett väldigt enkelt schack, t ex som de gör på Sveriges olika teaterscener - där nöjer man sig med bara en pjäs åt gången. Och de spelar på bara en ruta också.
|
KingKong67
Medlem
|
#43 Skrivet: 12 Mar 2010 17:58
Jag spelade Öl sckack en gång.Det gick ut på att ta en bira efter vart 7e drag å jag vann då då att polarn inte längre kunde skilja på hans pjäser i slutspelet.Vi hadde åsså förlust vid tre avtrillningar från stolen samt remi om båda spelarna small av samtidigt.Skulle vara kul att testa den varianten i blixt någon gång,=)
|
barr
Moderator
|
#44 Skrivet: 12 Mar 2010 18:01
En variant på ölschackturnering jag spelat var en vanlig turnering där alla mötte alla, men en extra poäng gavs för varje öl man drack. Vi kom i regeldiskussioner efter att en tävlande försökt komma ikapp poängmässigt med hjälp av öl men sedan kräktes upp ölen. Frågan var hur många poängavdrag det skulle ge! 
|
Solar_Plexus
Medlem
|
#45 Skrivet: 12 Mar 2010 18:23
Om motståndaren lirar för järna uschel schack kan man med fördel dra brädet i skann på vederbörande, på det att man må göra vederbörande uppmärksam på brädspelets huvudsakliga aspekter! 
|
Darlanio
Medlem
|
#46 Skrivet: 14 Mar 2010 00:22
Citerar: Darlanio, #38: Raketschack
Någon som vet om Raketschack är utanalyserat eller ej, dvs om det fortfarande är osäkert om det är vinst för vit eller för svart (eller rent av remi vid korrekt spel)?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#47 Skrivet: 14 Mar 2010 00:26
Vinst för vit har jag hört..
|
poesimannen
Medlem
|
#48 Skrivet: 14 Mar 2010 00:29
Det Darlanio kallar raketschack har jag kallat för accelerationsschack. Det borde vara forcerad vinst för vit men kan inte förklara hur.
Blindschack.
Om en spelare är duktig kan den spelaren spela blint mot den som är sämre. Den sämre ser med andra ord brädet med pjäserna och den duktige ser inget alls (förutom i sin inre syn) Detta kan vara bra att göra för att jämna ut oddsen ngt.
|
Darlanio
Medlem
|
#49 Skrivet: 14 Mar 2010 01:16
Kronschack
Utgångsställningen är den vanliga så när som på att man på e4 eller d4 placerar en enkrona. Vid varje drag som utförs flyttas kronan som pjäsen i fråga. Om kronan slår en pjäs tas denna bort från brädet. Kronan kan aldrig slås eftersom den flyttas samtidigt som pjäsen vid ett drag. Kronan kan även hindra vissa drag, t.ex. när den kommer till kanten av brädet, eftersom varje drag för att vara giltigt måste kunna flytta kronan på samma sätt. Rockad räknas som ett kungsdrag och kronan flyttas därför på samma sätt som kungen.
|
Darlanio
Medlem
|
#50 Skrivet: 16 Mar 2010 12:17
Visserligen inte en speciell form av användning för schackbrädet, utan snarare en typ av turneringsform som lämpar sig för lite yngre spelare:
Spelarna delas in i två lag med lika många spelare och ungefär lika starka (schackligt sett). Schackbräden med pjäser och klockor ställs ut i lokalen eller i lekparken (i fallet jag var med om i ett mindre skogsparti med lite kullar och liknande), gärna i en stor cirkel. Antalet bräden skall vara ett mer än antalet spelare i lagen (och gärna ett udda antal). Lagets tillhörighet markeras med färg, t.ex. ett klistermärke eller papperslapp som tejpas på båda sidorna om brädet så spelarna vet vilken färg de spelar på det aktuella brädet. Klockorna ställs på någon ganska kort betänketid (15-30 minuter beroende på antal bräden och spelare i lagen) så att spelarna tvingas springa mellan brädena. Det blir en massa intensivt springande mellan brädena så man får lägga till några extra regler - t.ex. är det inte ok att krocka med varandra eller hindra varandra på något sätt. Att välta ett bräde leder obevekligt till förlust osv.
Vi provade detta på ett läger och det var riktigt kul - jag har nog inte orken att klara av en sådan turneringsform igen, men det var kul för 20-25 år sedan.
|
Malvan
Medlem
|
#51 Skrivet: 16 Mar 2010 12:51
Citerar: Darlanio, #38: Mongo-schack (pjäserna rör sig för tillfället som de pjäser som ursprungligen stod på 1:a och åttonde raden. Bönder och kung rör sig normalt. Bönder kan promoveras)
Det där begrep jag inte.
Citerar: Darlanio, #38: Studs tillägg - långtgående pjäser studsar när de är på väg att passera ut över a/h-linjen. Kan även spelas med studs mot 1:a och 8:e raden.
För tornen verkar det inte bli nån skillnad.
Betyder det att man kan spela Lb3-a4-b5 i ett drag?
|
Darlanio
Medlem
|
#52 Skrivet: 16 Mar 2010 13:09
Citerar: Malvan, #51:
Citerar: Darlanio, #38:
Mongo-schack
...
Det där begrep jag inte.
Då försöker jag igen. En pjäs (dam, torn, löpare eller springare) som står på a- eller h-linjen kommer röra sig som ett torn. Pjäserna rör sig som en springar då de utgår från b- eller g-linjerna, som löpare när de rör sig från c- eller f-linjerna och som en dam när de utgår från d-linjen. När de står på e-linjen brukar de i de flesta regeltolkningar röra sig som kungar, men jag har sedan mitt inlägg fått höra att några klubbar har låtit pjäserna få sin "naturliga" gångart när de står på e-linjen.
Citerar: Malvan, #51:
Citerar: Darlanio, #38:
Studs tillägg
...
För tornen verkar det inte bli nån skillnad.
Betyder det att man kan spela Lb3-a4-b5 i ett drag?
Helt korrekt. Studs påverkar bara löpare och damer, i vissa tolkningar även springarna (fast jag har själv inte koll på exakt hur)
|
poesimannen
Medlem
|
#53 Skrivet: 16 Mar 2010 14:39
Studsschack brukar spelas så att man bara får studsa på a och h sidan på brädet. Studsen behöver inte vara symmetrisk så en springare kan studsa och gå till alla möjliga tänkbara rutor. Vissa spelar även linjeschack. Jag kallar det linjeschack för det gäller att tänka sig en linje som går utanför brädet. Om det till exempel står en vit bonde på b4 och en svart bonde på c4. Vit har ett torn på a4. I linjeschack kan tornet gå ut på kortsidan av 4-linjen och komma in på brädet på h4 och sen fortsätta om ingen pjäs står i vägen och ta bonden på b4. Likaså kan en löpare som står på c1 gå till a3 och sen fortsätta sin färd på h4 och framåt. Pjäsen går ut på ena sidan av brädet och fortsätter sin färd på andra sidan..från a sidan till h..eller från h sidan till a.
|
Darlanio
Medlem
|
#54 Skrivet: 16 Mar 2010 14:48
Citerar: poesimannen, #53: Jag kallar det linjeschack
Det låter som cylinder-tillägget jag försökte beskriva ovan. Det är sant att tornen kan gå från säg a1 till h1 trots att det står pjäser på några annan rutan utmed första raden.
I studs får man istället tänka sig en linje som "studsar" eller "speglas" i a-kanten eller h-kanten... en löpare på b3 kan alltså komma till b5 genom att "studsa" vid passagen på a4. De byter inte färg (som om studsen ägde rum först på själva kanten) utan studsar i mitten av a eller h-rutan. c1-b2-a3-b4-c5-d6 t.ex.
Studs och cylinder/linje-schack bör dock inte kombineras om ni frågar mig.
|