Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / oärliga spelare?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
majo0406
Medlem
#1 Skrivet: 10 Jul 2008 02:24

Hej!
Är ny här inne. I två partier av de fem jag hittills spelat har motståndaren valt att logga ut draget innan han/hon kommer att bli mattad. Hur kan man förhindra sådant? Jävligt störande när man sitter och spelar i ett par timmar och så försvinner motståndaren just inför sista draget.

Protagonist
Medlem
#2 Skrivet: 10 Jul 2008 02:39

Varför ska det förhindras? Det är ju inte som det spelar någon roll för det slutgiltiga resultatet, det fördröjs ju bara. Och motståndaren har ju rätt att disponera över sin tid precis som han själv vill. Med andra ord tycker jag att du verkar vara en sill.

majo0406
Medlem
#3 Skrivet: 10 Jul 2008 02:45

Äh... som ny härinne vet jag inte riktigt hur det funkar, men spelar man i ett par timmar och partiet är ett drag ifrån att avslutas, så undrar jag bara varför man väljer att göra så (såvida man inte är en rtiktigt dålig förlorare)? Bara en undran, protagonisten.

Capt_Nemo
Medlem
#4 Skrivet: 10 Jul 2008 05:35

Efter ett tag kanske du kan skilja agnarna från vetet och undvika dem som tenderar till dessa vidrigheter. Annars går ju detta inte att förhindra, endast proklamera sitt ogillande.

Det finns kilometervis med inlägg av irriterade människor som beklagar sig över att dem som kämpar för en hopplös utgång helt enkelt inte ger upp. Detta kan vara legitimt, då man kanske vill starta nya matcher, men max tillåtna redan är igång. Skaffa då ett konto till, tråkigt men funktionellt.

Elrey
Medlem
#5 Skrivet: 10 Jul 2008 09:52

Citerar: majo0406, #1:
Hej!
Är ny här inne. I två partier av de fem jag hittills spelat har motståndaren valt att logga ut draget innan han/hon kommer att bli mattad. Hur kan man förhindra sådant? Jävligt störande när man sitter och spelar i ett par timmar och så försvinner motståndaren just inför sista draget.

Hej majo046 och Capt_Nemo!
Ni vill förhindra mänskliga reaktioner. Undra om ni spelat i klubb någon gång?
Jag blir mycket avundsjuk över er förmåga att hålla huvudet kallt och nerverna i styr, vilket jag antar att ni har.
Läs igen vad Protagonist skrivit: '... motståndaren har ju rätt att disponera över sin tid precis som han själv vill."
Så enkelt är det.

Mvh

Juan Carlos

Capt_Nemo
Medlem
#6 Skrivet: 10 Jul 2008 11:43

Vill hellre provocera än förhindra, hehe. Dock inte genom att logga ut draget innan matt. Jag har aldrig spelat på klubb, skulle gärna vilja. Och självklart har Protagonisten rätt helt och hållet... Är man med i leken får man leken tåla

palmann3
Medlem
#7 Skrivet: 10 Jul 2008 12:32

I en klub møder du egoer ang mass. Overvejende. Undtagelser findes.
I en klubb er der tale om points, points, og 4 timers stirrende øjne. ( õgna )
Er det roligt? ( sjovt ) - Er det bra?

Man k a n risikere at møde en sød pige - tjej, kvinna. - Samme sted.
Men chancen er minimal.

majo0406
Medlem
#8 Skrivet: 10 Jul 2008 14:33

Tack för era kommentarer! Instämmer utifrån sagda med att man naturligtvis väljer att disponera över sin tid som man själv vill och därmed får leken tåla. Ville bara höra lite reaktioner på vad andra tycker. Och jag blir faktiskt irriterad över att någon väljer att logga ut just inför det avgörande draget, så är det bara...

HasseW
Medlem
#9 Skrivet: 10 Jul 2008 15:31

Dålig stil att inte avsluta partiet direkt. Har man hört talas om gott sportmannaskap?

Capt_Nemo
Medlem
#10 Skrivet: 10 Jul 2008 15:57

Hellre fria än fälla, kanske det gick en propp?

frippe70
Medlem
#11 Skrivet: 10 Jul 2008 16:29

Jag skulle inte bli förvånad om det sitter någon där ute i cyberrymden och är sur på mig för att jag har tagit tid på mig, kanske till och med innan dom skall schack-matta mig.

Men så är det när man på dagtid tar några schackdrag på kontoret eller på eftermiddagen med en familj runt benen.

Ibland måste man sluta mitt i en spännande match.

Samuel.B
Medlem
#12 Skrivet: 10 Jul 2008 20:24

Jag tycker också som frippe70, det är inte alltid lätt att lira, men du har ju vinnsten & det är ju det som räknas

Mvh Niclas

röding2
Medlem
#13 Skrivet: 10 Jul 2008 23:05

he he ....har just fått veta att en av mina motståndare minsann tänker låta tiden rinna ut ( 118 dagar kvar ) pga att han surnade ihop och anklagade mej för motorspel.
Det är bara till att vänta och min motståndare har ju rätt till sin betänketid. Partiet tar väl slut nån gång närmare jul. He he....
Börje

stefan67
Medlem
#14 Skrivet: 10 Jul 2008 23:56 - Redigerad av: stefan67

Citerar: röding2, #13:
pga att han surnade ihop och anklagade mej för motorspel

En parallell...
Jag och ett par polare från schackklubben satt hemma hos mig en kväll. Jag har runt 1500 i rating men de fyra andra genomsnittar 1683 (japp, använder miniräknare). Vi satt och drack pilsner hemma hos mig och låg uppkopplade mot nätet och ICC (=InternetChessClub). En WIM (=WomanInternationalMaster) ställde upp på simultan (20 deltg.) och jag anmälde mig.
Jag (vi) blev antagen att delta i simultanen så vi körde på. Vi satt och diskutera och kom fram till en hel del schyssta drag. Det slutade med att vi vann partiet. Glada i hågen skrålade vi segern.
Dagen därpå hade ICC stängt mitt konto pga att jag använt dator!! Om jag ville ha mitt konto tillbaka och möjlighet att spela på ICC så vore det lika bra för mig att erkänna datorspel.
Feg som jag är så 'erkände' jag datorspel (vilket inte var fallet) och jag fick mitt konto öppnat igen.
Jag hoppas att din motspelare kan förstå att det kan ligga annat bakom ditt lysande spel helt plötsligt, röding2, du har hittat ett par schyssta drag efter lite fundering. Men det kan också bero på att din motståndare är en dålig förlorare, helt enkelt.

KGB1
Medlem
#15 Skrivet: 11 Jul 2008 01:11

Vill nämna en ärlig spelare just nu. Spelar nu mot roy605 och han kan vinna lätt på tid mot mig. (då jag har slarvat i 4 st dagar) Men när han ser att jag kommer att vinna partiet så ger han upp. (tack) Ett parti kvar men jag ska försöka att vinna det med.

BL-O
Medlem
#16 Skrivet: 11 Jul 2008 06:17

Att logga ut inför ett förestående matt kan även vara psykologi.Har man några tidigare förluster grinande på sin personliga sida vill man kanske att de försvinner innan man får en ny förlust. Med många förluster i rutan ökar ju självförtroendet för de övriga motståndarna .

CAQUELAQ
Medlem
#17 Skrivet: 11 Jul 2008 09:13 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: BL-O, #16:
Med många förluster i rutan ökar ju självförtroendet för de övriga motståndarna .

Å andra sidan kan det ju även leda till att en utmanare underskattar dig och tror sig vinna enkla ratingpoäng. Tänk dig chocken han/hon får när han/hon istället för en blek liten livrädd mus finner sig stå inför en stridslysten revanschsugen vrålande tiger...

Elrey
Medlem
#18 Skrivet: 11 Jul 2008 13:53 - Redigerad av: Elrey

Citerar: stefan67, #14:
Dagen därpå hade ICC stängt mitt konto pga att jag använt dator!! Om jag ville ha mitt konto tillbaka och möjlighet att spela på ICC så vore det lika bra för mig att erkänna datorspel.

Detta är något jag misstänkt sedan länge... ICC använder datorer för att kontrollera att du inte använder en "motor". Problemet är att det är en dator som skall kontrollera om du använder eller inte en dator. Om du ensam eller med hjälp av andra samt böcker likas åstadkomma tillsammans med din motståndare ett parti som liknar ett annat som finns i den kontrollerande datorns arkiv... då misstänks du! För då anser den kontrollerande dator att du har tillgång till samma arkiv eller liknande.

Och ett schack parti till sin natur kommer att upprepas flera gånger då det spelas med
ett begränsad antal pjäser på ett bräde med ett begränsad antal rutor, därmed finns det inte ett oändligt antal schack parti.

Fegt av ICC om de bara anklagade utan att presentera "bevis". Det går dessutom att använda motor som anomym spelare, citerar deras hemsida:
"Paid members have the ability to log in anonymously. In this way, you can try out openings without worrying that your normal OTB opponents will see the games in your history. Ever wanted to be a cyborg? When logged on anonymously you are allowed to run a chess-playing engine, even where this would not be allowed on your regular account."

Juan Carlos

pia_c
Medlem
#19 Skrivet: 11 Jul 2008 17:34

Oärliga spelare tror jag inte att det finns på SO av den anledningen att det inte går att fuska. Ja, möjligen kan man spela mot sig själv då. Men det tror jag brukar upptäckas ganska snabbt. Däremot kan man ju ibland stöta på otrevliga spelare.

skarre1
Medlem
#20 Skrivet: 11 Jul 2008 18:04

Tjena Pia!!
Ja, tyvärr finns det en del spelare som man helst inte
vill möta igen. Men som tur är är det inte många.
Ha det gott och en skön sommar!!!

Lasse

vilhelm
Medlem
#21 Skrivet: 11 Jul 2008 20:21

Citerar: majo0406, #1:
I två partier av de fem jag hittills spelat har motståndaren valt att logga ut draget innan han/hon kommer att bli mattad. Hur

Typiskt specialarn!

röding2
Medlem
#22 Skrivet: 11 Jul 2008 21:28

Citerar: pia_c, #19:
Däremot kan man ju ibland stöta på otrevliga spelare

...och sura...he he
Däremot måste jag berömma dej pia_c som ärligen avböjde min utmaning med att Du inte kunde garantera motorfritt från din sida. Det var verkligen juste.
mvh Börje

Capt_Nemo
Medlem
#23 Skrivet: 11 Jul 2008 21:37

Hihi, denna tråden tog fart! Är det så svårt att vara hövlig? Och om man nu utsätts för otrevliga typer: betyder det så mycket? Men det är väl klart... I en värld fullproppad av idioter upphör man aldrig att förvånas över att man stöter på ännu en;)

Capt_Nemo
Medlem
#24 Skrivet: 11 Jul 2008 21:38

PS... Har faktist ALDRIG stött på någon idiot här på sO! Så sträck på er

MalmöLeif
Medlem
#25 Skrivet: 11 Jul 2008 22:33 - Redigerad av: MalmöLeif

Kommentar till #14

En del partier har spelats om och om igång otaliga gånger.

T.ex. massvis med skolmatter och sjökadettmatter, Budapestgambit där svart mattar med en springare, Grob där svart råkar tillåta Lg2xTa8, och en hel del som slutar i remi efter att spelarna kommit ur teorin och inte orkar/vill längre.

Malvan
Moderator
#26 Skrivet: 12 Jul 2008 08:45

Här hade någon undrat vad man gör med ett parti som säkert kommer att sluta remi, men där motståndaren inte går med på detta trots ett stort antal spelade drag. Eftersom man inte får namnge sådana spelare i forumet, tog jag bort inlägget. Vad man kan göra är att skicka ett meddelande till Erik. I det aktuella partiet hade ingen pjäs slagits på nästan hundra drag.

Per_Lofstrand
Medlem
#27 Skrivet: 12 Jul 2008 09:39 - Redigerad av: Per_Lofstrand

Citerar: Malvan, #26:
Här hade någon undrat vad man gör med ett parti som säkert kommer att sluta remi, men där motståndaren inte går med på detta trots ett stort antal spelade drag. [- - -] Vad man kan göra är att skicka ett meddelande till Erik. I det aktuella partiet hade ingen pjäs slagits på nästan hundra drag.

Däremot har det flyttas bönder, vilket gör att partiet inte blir remi pga 50-dragsregeln.
Finns det något annat skäl (enligt reglerna) att kräva remi av motståndaren?

Malvan
Moderator
#28 Skrivet: 12 Jul 2008 09:48 - Redigerad av: Malvan

Nej, 50-dragsregeln innebär ju att om ingen pjäs slagits och ingen bonde flyttats på 50 drag är det remi. En annan anledning till remi är om samma ställning uppkommer tre gånger (som inte behöver vara i följd), men det skall programmet kontrollera. En tredje anledning är om ingen spelare har mattsättande material kvar, och en fjärde anledning är patt. Men, som sagt, partibedömningar är Eriks sak.

Elrey
Medlem
#29 Skrivet: 12 Jul 2008 10:55

Är det inte så att vid tvist om remi får domaren avgöra om det blir remi eller inte och i värsta fall om domaren inte kan avgöra tas frågan vidare upp. En sak är vi alla överens, klockan skall stanna.

Tyngdlyftaren
Medlem
#30 Skrivet: 12 Jul 2008 10:58

Citerar: Elrey, #29:
Är det inte så att vid tvist om remi får domaren avgöra om det blir remi eller inte och i värsta fall om domaren inte kan avgöra tas frågan vidare upp. En sak är vi alla överens, klockan skall stanna.

I närschack kan du kräva remi när du har mindre än två minuter på klockan, ja. Men det lär inte vara fallet här.

. 1 . 2 . 3 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.