Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / petning ur JSM?
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
strokerehab
Medlem
#31 Skrivet: 26 Jun 2008 19:01

man förstår vad man har förstånd till, det står att spelaren i sig är för dålig för jsm och att DL personligen vet det .

Tjifen
Medlem
#32 Skrivet: 26 Jun 2008 19:08

skål strokerehab!

knightrider
Medlem
#33 Skrivet: 26 Jun 2008 19:12

Skål på er alla. Hoppas att inte Hjerpe har tagit för illa vid sig av Lundbergs inlägg. Låt oss ta lärdom av detta.

andy__pandy
Medlem
#34 Skrivet: 26 Jun 2008 19:13

ja personliga påhopp av den arten tycker jag borde förbjudas på ett sådant här forum!

strokerehab
Medlem
#35 Skrivet: 26 Jun 2008 19:19

skål va ordet. varför inte låta sm sponsras "apoteket röda näsan" då deltagarna lämnar en fadd eftersmak av procent i sina inlägg

Tjifen
Medlem
#36 Skrivet: 26 Jun 2008 19:23

haha, humor strokerehab! Det gillar vi! Och ditt förslag låter alldelled lysande, då kanske det skulle bli lite fart på tillställningarna.

Tjifen
Medlem
#37 Skrivet: 26 Jun 2008 19:24

I drink to that!

Tjifen
Medlem
#38 Skrivet: 26 Jun 2008 19:29

Walk on, walk on with hope in your heart, and you ll never walk alone!

andy__pandy
Medlem
#39 Skrivet: 26 Jun 2008 19:36

Sist jag kollade, så var det svenska som gällde i det här forumet!

Tjifen
Medlem
#40 Skrivet: 26 Jun 2008 19:40

Nämen ursäkta! Kan du förlåta mig andy? Ska aldrig gå över denna gräns igen...Om du ber snällt kan dyu få en överssätting!

andy__pandy
Medlem
#41 Skrivet: 26 Jun 2008 19:46 - Redigerad av: andy__pandy

Citerar: Tjifen, #40:
Nämen ursäkta! Kan du förlåta mig andy? Ska aldrig gå över denna gräns igen...Om du ber snällt kan dyu få en överssätting!

Kom ihåg vad du har lovat.
Snälla Tjifen översätt texten till svenska. Ska man verkligen behöva be snällt för att man ska förstå vad du skriver på den här sidan?

Tjifen
Medlem
#42 Skrivet: 26 Jun 2008 19:49

Så gärna andy_pandy! Vandra vidare, vandra vidare med hopp i ditt hjärta, och du går aldirg ensam! Visst e det fint? Man får nästan tårar i ögonen, hur skulle vi kunna lefva utan pool?

eva-marie
Medlem
#43 Skrivet: 26 Jun 2008 19:52

Nu är väl Lundberg lägst rankad i JSM. Ska han verkligen få spela? Eller har det en förödande effekt på tävlingens status?

Tjifen
Medlem
#44 Skrivet: 26 Jun 2008 20:00

Haha! eva-marie hugger som en kobra orm! Han ska få spela av 3 anledningar som jag kan komma på:
1. han kvalificerade sig genom att gå vidare från J-kval förra året. Dock utan att möta undertecknad, vilket självklart hade fått en förlust som följd.
2. Har aldrig sagt att inte 16 skulle få spela, då han blev inlottad och allt sånt där kravs var klart. Tyckte det var FEL att en 16 kunde få plats. Och då Lunberg med va inlottad, så ser jag ingen anledning att ta bort honom.
3. Av tidigare diskutioner att döma så e den största majoriteten överens om att ett JSM ska innehålla som lägst spelare på 19-20. Vilket e ett krav som han också klarar av.

eva-marie
Medlem
#45 Skrivet: 26 Jun 2008 20:09

OK då. Argument 1 räcker i och för sig. Men tråkigt att han ska dra ner medelratingen i turneringen.

Tjifen
Medlem
#46 Skrivet: 26 Jun 2008 20:13

Haha, jo. Men nu börjar vi komma upp i nivåer där svenskt schack knappt räcker till att förstärka

Barbossa
Medlem
#47 Skrivet: 26 Jun 2008 21:21

Varför snackar folk om pertning? Magnus Hall hade väl skrivit att han tackat nej till spel?

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 26 Jun 2008 22:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo han har säkert tackat nej efter en massa tjaffs,vem skulle inte det...

Protagonist
Medlem
#49 Skrivet: 27 Jun 2008 00:30

Verkar som att ingen har en susning om hur något ligger till precis som vanligt. Men jag kan försäkra er om att gode Hjerpe knappast gråter blod över saken, och detta "utpekande" påverkade ingenting, han flinade nog ganska gott.

Tyngdlyftaren
Medlem
#50 Skrivet: 27 Jun 2008 00:34

Citerar: Protagonist, #49:
Verkar som att ingen har en susning om hur något ligger till precis som vanligt. Men jag kan försäkra er om att gode Hjerpe knappast gråter blod över saken, och detta "utpekande" påverkade ingenting, han flinade nog ganska gott.

Vet du att det föreligger på det viset? Om inte tycker jag inte att du ska komma med ogrundade spekulationer. Det kanske just var anledningen(massa utpekanden och tjafs), som gjorde att han faktiskt valde att inte spela JSM. Har du tänkt på det?

DavidLundberg
Medlem
#51 Skrivet: 27 Jun 2008 01:11

Låt mig förklara en del saker för diverse ärthjärnor:
1.Jag va inte ens den förste person att anse att Hjerpe inte borde dleta utan en person stående mycket närmre honom.
2.Jag önskade Hjerpe personligen lycka till och förklarade att min kritik mot SSF inte hade det minsta med honom personligen att göra och han vet det.
3.Till det ointelligenta helvetet Eva-Marie: Diskutionen om SSF beslut att ta med en 1600spelare hade med att göra att om du ser talen 2000 2000 2000 2100 2100 2200 2200 1600 ser du att nåt skiljer väldigt mycket från resten. VI diskuterade tidigare rankminimum på 1900. Diskuttionen handlade alltså itne om att den lägst rankade i gruppen drar ner snittet och därför inte ska få delta utan att 1600 jämfört med resten är en stor skillnad.
4.Tjifen: Tja, vårt inbördes möte hade vi väl diskuterat att sunda ut?
5.Hjerpe deltar itne därför att han pga misinformation inte betalt i tid anmälningsavgift. Enligt honom själv (detta är andrahandsinfo) hade han fått fel besked från en i arrangemangets ledning att det va OK att betala senare än sista betalningsdag. Detta resulterade i att då en annan person därinne såg detta strök han Hjerpe och ersatte denna med Anton Fritz. Jag kan garantera Tyngdlyftaren detta då Protagonist känner Hjerpe mycket mycket väl.
6.David Lundberg är LASK-mässigt inte lägst rankad i turneringen, då den begåvade Simon Hänninger står för den prestationen.
7.Jag anmäler strokerehab för kommentarer som "apoteket röda näsan" och "man förstår det man har förstånd till". Denna tråd skapades enbart för att trakassera mig. strokerehab är nyskapad och har inte skrivit mycket annat än jävelskap mot undertecknad, precis som goldeneye. Dessa två är Lowe Iwraeus och Kim Nygren respektive.

DavidLundberg
Medlem
#52 Skrivet: 27 Jun 2008 01:17

Citerar: strokerehab, #26:
vad jag förstår så har david lundberg gått i exil på en ö i hjälmaren för att plugga schackböcker inför sm.

Anmäler Lowe Iwraeus för detta

Tyngdlyftaren
Medlem
#53 Skrivet: 27 Jun 2008 01:19

Citerar: DavidLundberg, #51:
3.Till det ointelligenta helvetet Eva-Marie

Det här kallas för personangrepp och är straffbart, speciellt om du svär.

Jag tycker sådana här inlägg är trakasserande och skall inte förekomma på ett sådant här forum.

Malvan
Moderator
#54 Skrivet: 27 Jun 2008 01:21

Citerar: Malvan, #10:
Utdrag ur Forumets regler:

* Personangrepp är förbjudna, det gäller både privatpersoner och offentliga personer.

DavidLundberg
Medlem
#55 Skrivet: 27 Jun 2008 01:30

Jag ber om ursäkt, men bara hela denna tråd är till jävelskap mot mig... så jag tog det personligt. De andra debatterna har varit sakliga till skillnad från detta då en person öppnar en hel tråd i syfte att jävlas med Lundberg. Ursäkta att jag överreagerade.

Inte destomindre, Eva-Marie har missförstått debatten helt tycks det som.

Protagonist
Medlem
#56 Skrivet: 27 Jun 2008 01:43

Kan inte någon stänga av Tynglyftaren från all världens forum jättefort? Jag blir galen på hans ständigt intentsägande, irriterande och substanslösa pisseri.

Citerar: Tyngdlyftaren, #50:
Vet du att det föreligger på det viset? Om inte tycker jag inte att du ska komma med ogrundade spekulationer. Det kanske just var anledningen(massa utpekanden och tjafs), som gjorde att han faktiskt valde att inte spela JSM. Har du tänkt på det?

Jag är tämligen säker på min sak men vad vet jag, du kanske har känt Hjerpe personligen i fler än de 10 år jag har gjort det? Herrejävlar, skaffa en hobby.

DavidLundberg
Medlem
#57 Skrivet: 27 Jun 2008 03:47

F. ö. kan stroke förklara strokerehabs bristfälliga krogutgång och hävdad vilja till ensam fotbollskväll istället för att hänga me polarna... kombinerat med hans direkta ointelligens. Även Kim Nygren tycks uppvisa direkt ointelligens då han inte ens klarar medlemskap i Mensa. Detta efter att t o m köpt en bok "IQ-puzzles" som undertecknad själv sett i hans bokhylla. Har man haft denna bok att träna med och ändå inte klarar inträdesprovet är det direkt patetiskt... Bara att hoppas att Ramonas gener är de dominanta, om man vill de bästa för hans barn alltså.

Johan_Nyman
Medlem
#58 Skrivet: 27 Jun 2008 05:59 - Redigerad av: Johan_Nyman

Jävligt bra Moderater på denna sida. värt att ha några dem gör ju inget åt saken iaf.

ChessGoth
Medlem
#59 Skrivet: 27 Jun 2008 06:04

Citerar: b.fischer, #18:
Under vilken rubrik finns mer info om just detta?

http://www.schacksnack.se/artiklar/487#comment-360

shieldfire
Medlem
#60 Skrivet: 27 Jun 2008 06:09

Citerar: sture_lindberg, #21:
Tycker det var ynkligt gjort av dom som inte tålde att han skulle vara med.Dom snackade om "status" på Junior-SM ..Tvi vale,säger jag..

Jag klipper in min text från Schacksnack eftersom jag tror att den faktiskt förklarar varför det blev en sådan diskussion.

Jag förstår ditt resonemang om JSM och öppen anmälan och att "man får skylla sig själv" om man inte anmäler sig. Vad jag dock inte förstår är hur ansvariga för JSM-gruppen resonerar kring tävlingen i sig.
Antingen är det en öppen tävling dit alla kan anmäla sig och de bästa plockas ut efter ranking. Eller så är det en slags elittävling dit man har kvalificeringstävlingar och utöver det kan bjuda in högrankade och/eller spelare under stark utveckling (jmf SM-gruppen).

Min uppfattning har alltid varit det senare (jmf benämningen SM-gruppen/JSM-gruppen). Det är uppenbarligen närmare det första. I det fallet är det inget konstigt att en 1600-spelare kommer med i JSM-gruppen framför andra anmälda juniorer till andra juniortävlingar under SM-veckorna med högre ranking. MEN, det finns också inslag av modell 2, att genom tävling kvalificera sig till JSM-gruppen. I det fallet ser det mycket märkligt ut att en spelare som är uppenbart okvalificerad (som inte har särdeles hög ranking eller har kvalificerat sig genom tävling) plockas in i JSM-gruppen.

SvSF måste ju bestämma sig för vilken tävling JSM-gruppen är. Vill man ha så bra spelare som möjligt i JSM-gruppen ("gräddan" av Sveriges juniorer + kvalificerade genom tävling) får man utöva en ganska strikt regim för att upprätthålla detta. Här är det helt uppåt väggarna med en till synes okvalificerad 1600-spelare i högsta gruppen. Vill man ha en öppen turnering, gör en 9-ronders schweizer av hela JSM och ta bort kvalficeringstävlingarna - i det fallet är det helt OK med en 1600-spelare i JSM-gruppen.

Som det nu är, och som årets situation visar, är det varken det ena eller det andra. Det känns lite "ohederligt" om man har kvalificeringstävlingar, samtidigt som man kan anmäla sig rakt av och gå in i JSM-gruppen framför de som anmält sig till de andra juniortävlingarna. Jag misstänker att det är delvis detta som fått diskussionen att blomma upp.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.