Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Caro-Kann
Författare Meddelande
Malvan
Moderator
#1 Skrivet: 13 Apr 2008 21:34

Jag förlorade nyligen som svart ett parti med följande variant i Caro-Kann, som jag inte hittar i mina böcker. Finns det någon teori?

Kramnik
Medlem
#2 Skrivet: 13 Apr 2008 21:42

Det finns nog teori på det men svart utjämnar ganska enkelt när vit byter ner...

Malvan
Moderator
#3 Skrivet: 13 Apr 2008 21:53

Jag inför nu följande hemmagjorda termer. I stället för att skriva de omständliga orden vitfältslöpare och svartfältslöpare talar jag fortsättningsvis om ljus och mörk löpare. Idén med Caro-Kann är ju att svart skall komma ut med den ljusa löparen, men hur går det till i den här varianten? I mitt parti hamnade den på b7, men jag vet inte om det är rätt placering.

Mayo
Medlem
#4 Skrivet: 13 Apr 2008 22:17

Ingen undantag utan regel antar jag. Vits h3 är möjligen teori men känns spontant som en ren tempotorsk. e6, Sc6, Ld6 etc borde räcka för att utjämna. Vitfältaren (enklare ord än vitfältslöpare eller ljus löpare? ) kommer med senare.

Malvan
Moderator
#5 Skrivet: 13 Apr 2008 22:34

Jag ställde den mörka löparn på e7 för säkerhets skull.

Carnicero
Medlem
#6 Skrivet: 13 Apr 2008 23:07

Jag kollade upp det där lite....

Vanligaste svaret på 4.Ld3 är Sc6.

I den ställningen du visar här har det spelats 5...Sc6 6.Sf3 Sb4 för att byta bort vitfältaren vilket borde leda till lätt utjämning. 6.c3 för att förhindra springarutfallet kan bemötas med det befriande 6...e5 vilket har spelats av bla Nimzowitsch.

Malvan
Moderator
#7 Skrivet: 13 Apr 2008 23:14

Har han spelat det är det säkert bra. Tack för tipset!

Carnicero
Medlem
#8 Skrivet: 13 Apr 2008 23:19

Jo, det kan vara bra att kolla vad de duktiga killarna har spelat. De brukar ju kunna sina grejer. Samtidigt så är det viktigt att man förstår varför ett drag är bra annars hamnar man snart på pottkanten.

Kramnik
Medlem
#9 Skrivet: 14 Apr 2008 00:23

Ditt Sf6 är inget dåligt drag Ivanchuk på 2751 har spelat det och även hans h3 har bra spelare spelat som t ex Radjabov

radarberget
Medlem
#10 Skrivet: 14 Apr 2008 11:43

Eriksson också!!!

Mayo
Medlem
#11 Skrivet: 14 Apr 2008 15:13

Citerar: Carnicero, #6:
den ställningen du visar här har det spelats 5...Sc6 6.Sf3 Sb4 för att byta bort vitfältaren vilket borde leda till lätt utjämning. 6.c3 för att förhindra springarutfallet kan bemötas med det befriande 6...e5 vilket har spelats av bla Nimzowitsch.

5.- Sc6 6.c3 e5 ser intressant ut, men frågan svart måste ställa sig är om man vill spela med en isolani. Själv skulle jag dock ta det utan att tveka. Nimzowitch som auktoritet på öppningar är väl dock sådär, det har hänt en del sen hans tid.

Citerar: Kramnik, #9:
Ditt Sf6 är inget dåligt drag Ivanchuk på 2751 har spelat det och även hans h3 har bra spelare spelat som t ex Radjabov

Du ser. Eliten brukar utforska det mesta i öppningsväg, tydligen. Shirovs 6.Tg1 mot Najdorf t.ex.

Du måste logga in för att kunna posta!