Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Myter och legender...
Författare Meddelande
Carzo
Medlem
#1 Skrivet: 9 Apr 2008 11:43

Tre torn i spelet?? Lite tänkvärd kuriosa - sant eller inte... I en schackklubb i England avhölls en afton en stor tävling. Salen var tämligen liten, vilket innebar att de uppställda schackbrädena på långbordet fick ställas kant i kant, så alla spelare fick plats. En nybörjare i detta ädla spel som deltog i tävlingen spelade vit, gjorde tidigt d7-d5 och h7-h5, varefter han snart förde sitt h-torn via h6 till d6. Några drag därefter gjorde han kort rockad, varvid han använde grannens a-torn!!! Enligt uppgift gick kampen vidare, och senare efter tornbyte gav svart upp - han hade ju ett torn mindre!!! Om grannen saknat sitt a-torn förtäljer inte historien. Så kan det gå - när man sitter trångt till... Det kunde varit en Norge-historia, men det lär ha hänt i England... Sådant har aldrig hänt mig. Men kanske någon här???

usken
Medlem
#2 Skrivet: 9 Apr 2008 12:40

Hände mig på en tävling i Bukarest på 70-talet. Det var mörkt i lokalen enbart stearinljus och pannlampor. U

röding2
Medlem
#3 Skrivet: 9 Apr 2008 13:20

Jag lånade en Dam av grannen en gång. Det var mörkt i lokalen även då. Bara stearinljus....

trulpen
Medlem
#4 Skrivet: 9 Apr 2008 13:31

Lånade eller "lånade"?

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 9 Apr 2008 14:55

Jag har bara lyckats med konststycket att ta min EGEN bonde i en allsvensk match! I stället för bonde över ......så blev det bonde under efter detta men sedan fick jag kämpa..och lyckades ta remi så småning om

trulpen
Medlem
#6 Skrivet: 9 Apr 2008 15:05

Blir det inte bara ett regelvidrigt drag och tidstillägg för motståndaren? Eller var ni båda i tidsnöd?

Malvan
Moderator
#7 Skrivet: 9 Apr 2008 15:09

Det beror ju på om det upptäcks i tid eller ej.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 9 Apr 2008 15:10

båda var i fruktansvärd tidsnöd..Efter 40 drag så fick vi gå igenom dragen som brukligt..Och det var DÅ vi upptäckte att jag slagit min egen bonde..Jag kanske kunde lagt in någon slags protest.men troligen skulle den INTE gått igenom iaf..

röding2
Medlem
#9 Skrivet: 9 Apr 2008 15:15

Bara man inte slår sin dam...För då hade jag lagt in en rejäl protest.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 9 Apr 2008 15:18

hehe=)troligtvis jag med

andy__pandy
Medlem
#11 Skrivet: 9 Apr 2008 15:22

Om det är tidsnöd vid första tidskontrollen i allsvenskan, så ska man efter att en av kläpparna fallit, rekonstruera partiet(som här). Är det då så att man upptäcker att fel har begåtts, skall partiet back till den närmast föregående legala ställningen. Domaren avgör varje spelares förbrukade tid. Att du ska spela med bonde under, efter att ha slagit den själv är helt fel. Med all rätt kunde du protesterat.

KIMORUP
Medlem
#12 Skrivet: 10 Apr 2008 10:31

Har engang uplevett at min modstander som havde svart fik en bonde forvandlet til...en vitt drottning og derpå gav han upp....Jeg havde jo både en vitt drottning og en fri-bonde på a7...Men han havde god sportsmanship....For som han sagde: "Jäg stoppede jo uret och sagde tack for spell"

Malvan
Moderator
#13 Skrivet: 10 Apr 2008 10:58

Även bra spelare gör ibland fel. En jag spelade mot försökte flytta en av mina pjäser, men då hann jag säga till honom.

Carzo
Medlem
#14 Skrivet: 11 Apr 2008 20:10 - Redigerad av: Carzo

Lite schackkuriosa och huvudbry:

Baron von Münchausen var som bekant världens störste schackspelare - ja, han ansåg sig så överlägsen att han aldrig ställde upp i tävlingar. Alla visste att det var av hänsyn till de andra deltagarna - han skulle ju vinna tävlingen som en lek, och således sprida depression och förtvivlan. En både sympatisk och hänsynsfull inställning. Emellertid befann han sig en dag i ett litet sällskap av både levande och hädangångna världsmästare (hur det nu kunde arrangeras) - och samtalet rörde sig om huruvida det var fördelaktigare med materiell vinst (pjäsutslagning) eller med tempovinst (komma före i en spelutveckling). Och nu berättar baronen själv:
Capablanca frågade mig: "Och ni, hr Baron, vad säger NI om detta? Vad vill ni helst vinna - material eller tempo??"
"Detta är en fråga jag kan lösa för er praktiskt." svarade jag. "Låt oss spela ett parti. Vi ställer upp pjäserna, jag har vit, och ni får lov att ta bort så många av mina officerare som ni vill, på villkor att jag får ett extratempo (extradrag) för varje pjäs ni tar bort. Är ni med?"
"Ja" svarade Capablanca och tog bort vits alla sju officerare från brädet. Bara kungen och bönderna återstod.
"Gott - då börjar jag - sju drag i följd, alltså..."
1)e4 2)g4 3)e5 4)g5 5)g6 6)e6 7)exf7 schack matt!!
Stor förvåning bland de församlade.
"Jag för min del", sa dr Euwe, "vill låta er behålla en officerare mer mot ett drag mindre. Alltså sex drag. Ni kan behålla kungslöparen." Och så spelade jag:
1)e3 2)Lc4 3)g4 4)g5 5)g6 6)Lxf7 schack matt!!
"Jaha - det är riktigt" sa Euwe, "men så tar jag bort löparen och sätter dit kungsspringaren i stället, så går det nog inte så lätt..." "Jo det är mycket lätt" sa jag - och visade:
1)Sf3 2)Sg5 3)e4 4)e5 5)e6 6)exf7 schack matt!!
Aljechin anmärkte: "Jaha - för min del vill jag låta er behålla både kungslöpare och kungsspringare - men så ska ni alltså göra mig matt i bara fem drag!" Sade och log han försmädligt. Jag ryckte på axlarna - spelade så med lätthet:
1)e4 2)Lc4 3)Sf3 4)Sg5 5)Lxf7 schack matt!!
Det var pricken över i! Och så kom det sig att min berömmelse, som allaredan var stor i Europa, spred sig över hela jorden. och nu förstår ni, kära vänner, varför jag aldrig deltager i världsmästerskap i schack - de andra mästarna har ingen chans mot mig!

Fritt från Bulletin Ouvrier des Eches 1938...

Malvan
Moderator
#15 Skrivet: 11 Apr 2008 20:15 - Redigerad av: Malvan

Ett bra inlägg!

Malvan
Moderator
#16 Skrivet: 15 Apr 2008 13:54

Citerar: Carzo, #1:
Tre torn i spelet?? Lite tänkvärd kuriosa - sant eller inte...

Händelsen finns beskriven i Kurt Richters utmärkta bok Schackkavalkad 2, s. 53.

Du måste logga in för att kunna posta!