| Författare |
Meddelande |
knightrider
Medlem
|
#91 Skrivet: 16 Jun 2008 21:48
Nej kanske det, men du har väl tävlat rätt flitigt senaste året. Påskturneringen, Kalle Västman, Smedjeborgs minne, Hallstahammar Open.... kanske fler tävlingar?
|
Martin_Lokander
Medlem
|
#92 Skrivet: 16 Jun 2008 22:11
Lycka till alla som ska spela SM (Jag spelar Minior-SM och Klass III fm). Någon som skulle vilja tippa top 3 eller 5 i de olika grupperna?
|
DavidLundberg
Medlem
|
#93 Skrivet: 16 Jun 2008 22:19
Citerar: knightrider, #92: Nej kanske det, men du har väl tävlat rätt flitigt senaste året. Påskturneringen, Kalle Västman, Smedjeborgs minne, Hallstahammar Open.... kanske fler tävlingar?
Alla nämnda förutom kalle västman. Smedjeborgs va den ende turnering som över huvudtaget jag fick ett acceptabelt resultat i...
|
Generalen
Medlem
|
#94 Skrivet: 16 Jun 2008 22:36
Junior-SM
1Erik Blomqvist
2Christopher Lissäng
3Emil lindahl
M-Elit
1Bejtovic, Jasmin
2Semcesen, Daniel
3Forsberg, Viktor
SM-gruppen
1GM Berg, Emanuel
2GM Hillarp-Persson, Tiger
3GM Agrest, Evgenij
4GM Carlsson, Pontus
5Nils/Axel
|
ruzomberok
Medlem
|
#95 Skrivet: 16 Jun 2008 22:43
Jag tippar :
Junior-SM :
1.Erik Blomqvist
2.Christopher Lissäng
3.Michael DeVerdier
Mästare Elit
1.Daniel Semcesen
2.Viktor Forsberg
3.Torbjörn Glimbrandt
SM-gruppen
1.Emanuel Berg
2.Evgeny Agrest
3.Pontus Carlsson
4.Lars Karlsson
5.Tiger Hillarp Persson
Viktor Forsberg var visst medlem här på SchackOnline har jag hört?
|
Protagonist
Medlem
|
#96 Skrivet: 16 Jun 2008 22:57
Citerar: m.botvinnik, #83: Kan det möjligen vara så att arrangören haft möjlighet att fördela en start efter eget gottfinnande? 1600-spelaren är ju en "hemmaspelare".
Nej, det har (tyvär) ingenting med saken att göra, arrangörsklubben har ingenting med uttagningen att göra. Hade de haft det hade det funnits högre rankade och säkert intresserade spelare att ta med.
|
DavidLundberg
Medlem
|
#97 Skrivet: 16 Jun 2008 23:00
Jag håller med ruzomberok helt och hållet vad gäller tipning. Lindahl är väldigt begåvad men har tror ajg inte vad som krävs för att "äga" alla på beställning som Lissäng och Blomqvist kan göra. Sen efter dom två finns ingen överlägsen då de Verdier är för mycket av en remikung som med all sannolikhet kommer att "ta halvor åt båda hållen".
|
Generalen
Medlem
|
#98 Skrivet: 16 Jun 2008 23:28
Jag tror även att Mladen kan skrälla lite på en 3-4 plats....
|
Anspråkslös
Medlem
|
#99 Skrivet: 16 Jun 2008 23:37
Jag tror stenhårt på Emil Lindahl. Han är fanimej skarp. Emil vinner allt och lite till
|
sture_lindberg
Medlem
|
#100 Skrivet: 16 Jun 2008 23:59
Citerar: sture_lindberg, #78: iterar: DavidLundberg, #76:
Du tycks tolka det som att bara för att man inte anmält sig till JSM är man direkt ointresserad. Det är blasfemi. Många juniorer har inte anmält sig pga att de underskattat sina chanser att vara med. Naturligtvis kan amn hitta nån intresserad, det va därför jag föreslog att SSF skulle ringt runt.
Varför ringer du inte själv till SM-ledningen och får den fullständiga förklaringen? I stället för att spekulera..
Ok,nu förstår jag .Du ska själv vara med i Junior-SM.Kanske är du rädd att förlora mot en på 1600?Annars kan jag inte förstå din oro!
|
Protagonist
Medlem
|
#101 Skrivet: 17 Jun 2008 00:29
Citerar: sture_lindberg, #101: Ok,nu förstår jag .Du ska själv vara med i Junior-SM.Kanske är du rädd att förlora mot en på 1600?Annars kan jag inte förstå din oro!
Nu verkar det väl inte direkt handla om oro Sture, har mycket svårt för att tro att David&co skulle förlora mot en spelare av något lägre kaliber än dig själv.
Mitt heta tipp:
SM-grupp
1. Emanuel Berg
2. Evgenij Agrest
3. Tiger H-P
Mästare Elit
1. Daniel Semcesen
2. Jasmin Bejtovic
3. Luis Couso
JSM
1. Erik Blomqvist
2. Christopher Lissäng
3. Vetifan.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#102 Skrivet: 17 Jun 2008 01:22
Citerar: Protagonist, #102: Nu verkar det väl inte direkt handla om oro Sture, har mycket svårt för att tro att David&co skulle förlora mot en spelare av något lägre kaliber än dig själv.
jag har slagit många spelare som har haft över 2000 i rating!Så det kan nog denna 1600-spelare göra också
|
DavidLundberg
Medlem
|
#103 Skrivet: 17 Jun 2008 15:12 - Redigerad av: DavidLundberg
Citerar: sture_lindberg, #101: Ok,nu förstår jag .Du ska själv vara med i Junior-SM.Kanske är du rädd att förlora mot en på 1600?Annars kan jag inte förstå din oro!
Det där va direkt ointelligent sagt. Jag kanske inte har förtydligat det, men den här debatten handlar inte alls om nåt sånt att jag skulel vara rädd att förlora mot nån 1600. Jag är mer rädd att ja ska förlora mot Mladen, Lissäng eller Blomqvist. Det handlar om att JSM är patetiskt svagt (Zadruznys ord, inte mina) och att det verkligen toppas av att en 1600-spelare är med i gruppen. SSF har tydligen inte frågat nån från j-kval, då t ex ander pettersson som har högre rank och LASK än mig inte är uttagen till JSM. Han vill spela JSM därför att han deltar i j-kval och hoppas kvalificera sig.
Citerar: sture_lindberg, #103: jag har slagit många spelare som har haft över 2000 i rating!Så det kan nog denna 1600-spelare göra också
När en 2000-spelare förlorar mot en 1600spelare, speciellt då 1600-spelaren är en äldre herre som knappast är underrankad, därför är det enbart och uteslutande pga att den starkare rankade underskattar 1600-spelaren och inget annat. När man pratar om en spelstyrkeskillnad på 400 är den alldeles förstor för att du själv kan påstå att du påverkat partiresultatet. Så för att förtydliga hela grejen, du hade absolut inget med partiresultatet att göra, enbart dina motståndare som slog ut sig själva. Hur förklarar du annars t ex Grandelius remi mot Alarik förra JSM? skillnaden var poängmässigt densamma och Grandelius stod totalt förlorad efter x antal drag...
För att förtydliga hela denna JSM-grejen, jag har inget emot Victor Hjerpe, tvärtom jag har en hel del för honom. Jag ser enbart fram emot JSM och har ingen som helst oro...
|
Generalen
Medlem
|
#104 Skrivet: 17 Jun 2008 17:05
Sjukt att dem inte frågar några i J-kval om dem inte hellre vill spela junior SM..
|
Tyngdlyftaren
Medlem
|
#105 Skrivet: 17 Jun 2008 23:46
Citerar: DavidLundberg, #104: När en 2000-spelare förlorar mot en 1600spelare, speciellt då 1600-spelaren är en äldre herre som knappast är underrankad, därför är det enbart och uteslutande pga att den starkare rankade underskattar 1600-spelaren och inget annat
Stämmer förmodligen bara för enstaka partier. Om det skiljer 400 poäng har man 1/16 chans att vinna partiet. Spelar man alltså en 13-ronders turnering är det inte alltför osannolikt att man kniper någon poäng(vi har i detta fall ett väntevärde på 13/16 poäng). Förmodligen också förklaringen till varför det väldigt sällan är någon som får noll poäng i en sådan turnering.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#106 Skrivet: 18 Jun 2008 01:04
Citerar: DavidLundberg, #104: När en 2000-spelare förlorar mot en 1600spelare, speciellt då 1600-spelaren är en äldre herre som knappast är underrankad,
Jo jag är underrankad.Hade 1899 för bara tre år sedan.Citerar: DavidLundberg, #104: enbart dina motståndare som slog ut sig själva.
Nej det var jag som slår dom.Sen att dom underskattar en på lägre rating,är väl knappast den lägre rankades fel,eller hur?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#107 Skrivet: 18 Jun 2008 01:10
Citerar: DavidLundberg, #104: När man pratar om en spelstyrkeskillnad på 400 är den alldeles förstor för att du själv kan påstå att du påverkat partiresultatet.
Om jag spelar ett bra parti så känner jag mej inte på det minsta vis chanslös mot spelare på 2000.Tvärs om.Har slagit sådana för.Och kommer att göra det också i framtiden
|
DavidLundberg
Medlem
|
#108 Skrivet: 18 Jun 2008 01:55 - Redigerad av: DavidLundberg
Citerar: sture_lindberg, #107: Nej det var jag som slår dom.Sen att dom underskattar en på lägre rating,är väl knappast den lägre rankades fel,eller hur?
Förstog du över huvud taget vad jag menade när jag sa att dom slår ut sig själva? Om du spelar bättre än dom, vilket du föreslår att du gör, varför har inte du isåfall 2000 i rank? Om du majoritativt förlorar mot 2000spelare vilket du tycks göra med tanke på din rank är du sämre.
Var i "¤#"¤"#" har jag påstått att det är nåns fel? Och vad har det med nåt att göra? Det är non-sequitur.
Därtill är det så vilket hör ihop med vad jag nyss skrev att en 2000 spelare skärper inte till sig när den möter en på 1600. Alternativt en svacka kan förklara resultaten. Rasmus Janse tog 4.5 eller 5 av 8 i Halstahammar 2007 mot motstånd inte högre än 1800 enligt honom själv. Rasmus har sist jag såg en rank på 2200 och har vad jag förståt också uppvisat en spelastyrka på 22 i flera partier mot jämnrankade. Påstår du då att det är bara hans oflyt att han har mött "underrankade"?
Hur länge hade du då 1899? Om du lyckades formtoppa det för en kortare period och sen sjönk ner igen räknas det inte som din egentliga spelstyrka. Har du legat i tre år på dina 1600 är det en vittnesbörd på att din spelstyrka ligger däromkring.
|
DavidLundberg
Medlem
|
#109 Skrivet: 18 Jun 2008 01:58 - Redigerad av: DavidLundberg
Citerar: sture_lindberg, #108: Om jag spelar ett bra parti så känner jag mej inte på det minsta vis chanslös mot spelare på 2000.Tvärs om.Har slagit sådana för.Och kommer att göra det också i framtiden
Om du spelar ett bra parti mot en 2000-spelare som också spelar ett bra parti och inte är överrankad, kan jag garantera dig att du är chanslös.
|
Barbossa
Medlem
|
#110 Skrivet: 18 Jun 2008 10:45
Citerar: DavidLundberg, #104: Ok,nu förstår jag .Du ska själv vara med i Junior-SM.Kanske är du rädd att förlora mot en på 1600?Annars kan jag inte förstå din oro!
Jag tycker det är en fördel att en på 1600 är med. Eftersom de som saknar elo-tal kommer räknas som elo-snittet i tävlingen kommer han få 2100 i elo när man ska räkna elo mot honom, lätt förtjänta elo-poäng?
|
DavidLundberg
Medlem
|
#111 Skrivet: 18 Jun 2008 12:17
Citerar: Barbossa, #111: Jag tycker det är en fördel att en på 1600 är med. Eftersom de som saknar elo-tal kommer räknas som elo-snittet i tävlingen kommer han få 2100 i elo när man ska räkna elo mot honom, lätt förtjänta elo-poäng?
Jag vet inte exakt hur det där funkar, men förutsätter det inte att han tar ett visst antal poäng?
|
ChessGoth
Medlem
|
#112 Skrivet: 18 Jun 2008 13:21
Citerar: DavidLundberg, #112: Jag vet inte exakt hur det där funkar, men förutsätter det inte att han tar ett visst antal poäng?
Jo det gör det. Han får inte nolla i alla fall.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#113 Skrivet: 18 Jun 2008 13:22
Citerar: DavidLundberg, #109: Därtill är det så vilket hör ihop med vad jag nyss skrev att en 2000 spelare skärper inte till sig när den möter en på 1600.
Det är ju upp till 2000-spelaren .Kan knappast vara 1600-spelarens bekymmer.
|
DavidLundberg
Medlem
|
#114 Skrivet: 18 Jun 2008 14:28 - Redigerad av: DavidLundberg
Citerar: sture_lindberg, #114: Det är ju upp till 2000-spelaren .Kan knappast vara 1600-spelarens bekymmer.
Non-sequitur... Det handlar nu inte om det är 1600-spelarens bekymmer eller inte utan om det förligger på ett specifikt sätt eller ej.
För övrigt har du ännu inte svarat på frågan hur länge du låg strax under 1900-strecket och därtill varför du nu ligger på 1600.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#115 Skrivet: 18 Jun 2008 15:00
Jag låg mellan 1800-1899 i ca 6 år. Tappade ranking sedan ner till 1530! Är nu på väg upp igen har just nu 1696 ,men kommer nog snart tbx till 1800 iaf.Så man kan lugnt säga att jag är klart underrankad!
|
Barbossa
Medlem
|
#116 Skrivet: 18 Jun 2008 17:37
Citerar: DavidLundberg, #112: Jag vet inte exakt hur det där funkar, men förutsätter det inte att han tar ett visst antal poäng?
Nej det är bara för hans elo-tal som han behöver tal en viss poäng, när vi ska räkna elo mot honom spelar det ingen roll hur mkt poäng han tar.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#117 Skrivet: 18 Jun 2008 17:50
Citerar: Barbossa, #117: Citerar: DavidLundberg, #112:
Jag vet inte exakt hur det där funkar, men förutsätter det inte att han tar ett visst antal poäng?
Jaha,,så nu är det BRA helt plötsligt att han är med??Så att ni andra lättare kan få högre Elo.. Jaja..
|
jockehbg
Medlem
|
#118 Skrivet: 18 Jun 2008 19:56
Jag skall med stort intresse följa resultatrapporteringen från SM. En viss 1600 spelare har blivit min favorit.
Det finns några yngre här som har lagt ett extra hårt tryck på sig själva! Nu skall ni leva upp till det också!

|
DavidLundberg
Medlem
|
#119 Skrivet: 18 Jun 2008 23:19 - Redigerad av: DavidLundberg
Citerar: sture_lindberg, #116: Jag låg mellan 1800-1899 i ca 6 år. Tappade ranking sedan ner till 1530! Är nu på väg upp igen har just nu 1696 ,men kommer nog snart tbx till 1800 iaf.Så man kan lugnt säga att jag är klart underrankad!
Om det stämmer är du sannolikt underrankad ja, men det säger fortfarande inte att du spelar så att säga en heljämn match med dem. Som jag tidigare sa, det finns en anledning till att dom har 2000 och du pendlar på 1800. Varför sjönk du i rank f ö?
Citerar: sture_lindberg, #118: Jaha,,så nu är det BRA helt plötsligt att han är med??Så att ni andra lättare kan få högre Elo.. Jaja..
Är du inte klok? Jag har generellt sett svårt att se när människor driver med mig men det här tycks vara ett praktexemplar på det. Jag frågade på fullt allvar eftersom jag inte visste, och det hade INGENTING med spelarens influens på mitt eget resultat att göra... Som du ser så tycks det ju inte ha det enligt tidigare kommentaren.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#120 Skrivet: 18 Jun 2008 23:36
Citerar: DavidLundberg, #150: Varför sjönk du i rank f ö?
Svar:För att jag hade en formsvacka.Jag hoppas inte jag behöver svara VARFÖR jag hade det.DEt är av personliga orsaker.
|