| Författare |
Meddelande |
Protagonist
Medlem
|
#61 Skrivet: 16 Jun 2008 13:45
Kan man tycka att det är annat än snett av regelkommittén? Om man nu önskar att bevara någon typ av status på tävlingarna så får man väl anstränga sig lite för att göra tävlingen representativ. I år är det ju inte ens nära.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#62 Skrivet: 16 Jun 2008 13:56
Låt killen få spela i lugn och ro.Önska honom lycka till i stället för att gnälla
|
botes
Medlem
|
#63 Skrivet: 16 Jun 2008 15:02
Håller med Sture 
|
Protagonist
Medlem
|
#64 Skrivet: 16 Jun 2008 15:12
Citerar: sture_lindberg, #63: Låt killen få spela i lugn och ro.Önska honom lycka till i stället för att gnälla
Undra om ditt resonemang varit detsamma ifall en 1900-spelare lirat i SM-gruppen för det är ju faktiskt sådana proportioner vi talar om.
|
andy__pandy
Medlem
|
#65 Skrivet: 16 Jun 2008 15:15
Citerar: Protagonist, #65: Undra om ditt resonemang varit detsamma ifall en 1900-spelare lirat i SM-gruppen för det är ju faktiskt sådana proportioner vi talar om.
Så om man som 1900-spelare vinner mästare-elit tycker du att man inte är berättigad en plats i SM-gruppen då? Är man kvalificerad så är man det. Inget att diskutera faktiskt.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#66 Skrivet: 16 Jun 2008 15:27
Håller med Andy helt
|
Protagonist
Medlem
|
#67 Skrivet: 16 Jun 2008 15:43
Citerar: andy__pandy, #66: Så om man som 1900-spelare vinner mästare-elit tycker du att man inte är berättigad en plats i SM-gruppen då? Är man kvalificerad så är man det. Inget att diskutera faktiskt.
Ursäkta, men du verkar ju inte lite korkad. 1600-spelare i fråga är inte kvalificerad från någon annan klass, en ren anmälning direkt till JSM alltså. Och en 1900spelare kan inte vinna mästarelit, förutsatt att den inte vunnit klass I - Mästarklass och sedan Mästare Elit - och under den resan har du alldeles säkert passerat 1900 i ranking, det gör nu nog efter halva klass I-tävlingen.
|
andy__pandy
Medlem
|
#68 Skrivet: 16 Jun 2008 15:49
Citerar: Protagonist, #68: Ursäkta, men du verkar ju inte lite korkad
Jag anmäler dig för ovanstående! Klarar man inte av att undvika personangrepp kan man gå någon annanstans!
|
Protagonist
Medlem
|
#69 Skrivet: 16 Jun 2008 16:08
Citerar: andy__pandy, #69: Jag anmäler dig för ovanstående! Klarar man inte av att undvika personangrepp kan man gå någon annanstans!
Jag tycker att ditt föregående inlägg är mer stötande än att jag skriver "du verkar ju inte lite korkad". Och det gör du ju inte heller, tvärtom - du verkar riktigt begåvad med tanke på din lilla mästare elit-jämförelse, där satte du allt dit mig ordentligt.
|
Malvan
Moderator
|
#70 Skrivet: 16 Jun 2008 16:36
Sansa er nu! Här är utdrag ur reglerna på SO:
När du skriver i forumet förbinder du dig att följa forumreglerna!
REGLER för schackOnlines diskussionsforum
Nyckeln till ett bra forum är utan tvekan respekt. Här kommer lite förtydliganden:
* Personangrepp är förbjudna, det gäller både privatpersoner och offentliga personer. Tänk på att det sitter en människa på andra sidan "nätet" som läser det du skriver.
* Visa respekt för att människor kan ha andra åsikter än du!
|
DavidLundberg
Medlem
|
#71 Skrivet: 16 Jun 2008 17:12
Håller med Protagonist fullständigen. SSF bär ansvar att promovera svenskat schack, och man ger Schacket uselt rykte när man tar med en 1600spelare. För att undvika att bli replierad av Sture Lindberg, det här handlar inte om 1600spelaren utan SSFs schackliga arrangemang (eller brist därav snarare).
Som Protagonist sa lär man fått sina 1900 långt uppskjutna över 2000-strecket när man har tagit sig vägen genom Klass I till M-klassen till M-elit eftersom man måste tagit rejält med poäng för att komma vidare.
Detta handlar inte om nån kvalificering utan direkt anmälning. Spelaren har inte gjort nåt för att förtjäna en plats i JSM. Inte kvalat in, inte presterat med rank av värdig nivå. SSF borde visst hört runt och sett om någon av högre klass kunde tänka sig spela.
Av ren nyfikenhet, när anmälde sig Mladen Gajic till JSM?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#72 Skrivet: 16 Jun 2008 17:27
Citerar: DavidLundberg, #72: SSF borde visst hört runt och sett om någon av högre klass kunde tänka sig spela.
Vet du att dom INTE har gjort det då??
|
DavidLundberg
Medlem
|
#73 Skrivet: 16 Jun 2008 17:35
Uppenbarligen inte då man hur man än bär sig åt kan lätt ersätta en 1600spelare med nåt högre.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#74 Skrivet: 16 Jun 2008 17:36
Ersätta? Måste väl vara någon som är intresserad till att börja med...
|
DavidLundberg
Medlem
|
#75 Skrivet: 16 Jun 2008 17:37
Du tycks tolka det som att bara för att man inte anmält sig till JSM är man direkt ointresserad. Det är blasfemi. Många juniorer har inte anmält sig pga att de underskattat sina chanser att vara med. Naturligtvis kan amn hitta nån intresserad, det va därför jag föreslog att SSF skulle ringt runt.
|
Anspråkslös
Medlem
|
#76 Skrivet: 16 Jun 2008 17:38 - Redigerad av: Anspråkslös
Kontentan av det här är väl att Sveriges Schackförbund och ingen annan heller inte bryr sig ett fullständigt fläskhuvud om kvalitén på JuniorSM. Kanske för att det är precis lika viktigt och intressant som att jag såg en fjäril idag. Det har pratats om hjärnsläpp och brist på kompetens. Sjukt roligt att så mycket uppståndelse har kommit på grund av en 1600-spelare. Vilken härligt uppblåst ballong JuniorSM är
|
sture_lindberg
Medlem
|
#77 Skrivet: 16 Jun 2008 17:42
Citerar: DavidLundberg, #76: Du tycks tolka det som att bara för att man inte anmält sig till JSM är man direkt ointresserad. Det är blasfemi. Många juniorer har inte anmält sig pga att de underskattat sina chanser att vara med. Naturligtvis kan amn hitta nån intresserad, det va därför jag föreslog att SSF skulle ringt runt.
Varför ringer du inte själv till SM-ledningen och får den fullständiga förklaringen? I stället för att spekulera..
|
DavidLundberg
Medlem
|
#78 Skrivet: 16 Jun 2008 17:44
Nicolaj Zadruzny har direkt sagt att "SSF är så oerhört mkt skit". Insinuerandes därmed alltså att det finns fler än jag som ogillar deras inkompetens.
Och ja, är det som anton säger betyder det att dom är inkompetenta. Dvs att de int egör sitt jobb ordentligt.
|
DavidLundberg
Medlem
|
#79 Skrivet: 16 Jun 2008 17:47 - Redigerad av: DavidLundberg
Citerar: sture_lindberg, #78: Varför ringer du inte själv till SM-ledningen och får den fullständiga förklaringen? I stället för att spekulera..
Jag har bett om kontaktmöjligheter på ett annat forum.
Därtill ett sådant beslut fordrar lite medgivanden från deras sida. Att dom greppar det de gör. Din åsikt tycks ju dessutom vara den att man ska tänka "kul för 1600liraren" i detta sammanhang. Det är en helt irrelevant åsikt...
F ö handlar denna debatt om huruvida det är rätt eller ej att ta med 1600-spelaren. Dina uttalanden är non-sequitur
|
Reiner
Medlem
|
#80 Skrivet: 16 Jun 2008 18:26 - Redigerad av: Reiner
Tråden heter "Välkommen till Schack-SM 2008" .....men gäller tydligen inte alla 
|
DavidLundberg
Medlem
|
#81 Skrivet: 16 Jun 2008 19:09
Citerar: Reiner, #81: Tråden heter "Välkommen till Schack-SM 2008" .....men gäller tydligen inte alla
Det där va bara dumt sagt, då denna tråd nu debatterar JSM uttagningen och inte hela SM som helhelt.
|
m.botvinnik
Medlem
|
#82 Skrivet: 16 Jun 2008 19:23
Kan det möjligen vara så att arrangören haft möjlighet att fördela en start efter eget gottfinnande? 1600-spelaren är ju en "hemmaspelare".
|
Reiner
Medlem
|
#83 Skrivet: 16 Jun 2008 19:32
Så var pajkastningen igång....vore ju bättre om du startade en ny tråd i det ämnet då i st f att kontaminera denna tråd 
|
Horndals_SK
Medlem
|
#84 Skrivet: 16 Jun 2008 19:32
Citerar: m.botvinnik, #83: Kan det möjligen vara så att arrangören haft möjlighet att fördela en start efter eget gottfinnande? 1600-spelaren är ju en "hemmaspelare".
En tanke som jag också hade..ett "wildcard" eller en reserv att slänga in i sista sekund..liknande det system dom har på speedway
|
knightrider
Medlem
|
#85 Skrivet: 16 Jun 2008 19:34
Ja, jag tror att det är förklaringen.
|
DavidLundberg
Medlem
|
#86 Skrivet: 16 Jun 2008 19:51
Citerar: m.botvinnik, #83: Kan det möjligen vara så att arrangören haft möjlighet att fördela en start efter eget gottfinnande? 1600-spelaren är ju en "hemmaspelare".
Isåfall är det ju direkt nedrigt och inkompetent av SSF. Det vore helt sinnesrubbat av dem isåfall!
|
eva-marie
Medlem
|
#87 Skrivet: 16 Jun 2008 20:05
Nja... jag vet inte om det är så farligt. Det är ju en vanlig företeelse internationellt att arrangören låter några lokala förmågor mäta sina krafter med bättre spelare.
|
DavidLundberg
Medlem
|
#88 Skrivet: 16 Jun 2008 20:08
Citerar: eva-marie, #88: Nja... jag vet inte om det är så farligt. Det är ju en vanlig företeelse internationellt att arrangören låter några lokala förmågor mäta sina krafter med bättre spelare.
Det har du rätt i, när vi pratar internationella turneringar. Här pratar vi nationellt. Det är lite skillnad att ringa nån på andra sidan Atlanten residerad spelare och be honom själv bekosta flyg över och hotell etc mot att be nån ta ett 400 kr tur+retur tåg och några k för gruppboende.
|
knightrider
Medlem
|
#89 Skrivet: 16 Jun 2008 20:27
Lycka till i junior-SM! Jag ser att du själv ska spela i turneringen. (såvida du är David Lundberg, Örebro SS)
|
DavidLundberg
Medlem
|
#90 Skrivet: 16 Jun 2008 20:33 - Redigerad av: DavidLundberg
Citerar: knightrider, #90: Lycka till i junior-SM! Jag ser att du själv ska spela i turneringen. (såvida du är David Lundberg, Örebro SS)
Tack så jättemycket! Ska bli kul att spela, ja har inte spelat schack sen senaste SM i princip (jag flyttade pjäser några turneringar men det är inte samma sak enligt mig )
|