Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / En annorlunda schackvariant...
Författare Meddelande
Carzo
Medlem
#1 Skrivet: 8 Apr 2008 20:04

Måste delge er som gillar schackkuriosa en intressant historia - i en gammal schacktidskrift berättas det en mycket sentimental historia från riddartiden om två bröder, vilka bägge var förälskade i samma vackra jungfru. Till slut enades de om att spela ett parti schack, och den som förlorade skulle ge upp tävlan om flickans gunst, dra ut i världen för att glömma, och vinnaren skulle alltså erhålla flickan som vinst!! Mitt under spelets gång fick emellertid båda bröderna samvetskval och kom på samma idé. De ville båda "offra" sig för den andre - med andra ord ville de omärkligt försöka spela så svagt som möjligt, så brodern kunde vinna... Detta är ju inte så enkelt när båda gjorde allt för att förlora (prova ett sånt parti nån gång - det är rätt intressant) - men en av dem vann till slut och blev sittande med jungfrun, riddarborgen och vinodlingarna medan den andre försmäktade i fjärran land...
Detta är säkert en historia som florerar i mängder av varianter... Som sagt, prova att spela ett sådant parti - där man anstränger sig att sätta sin kung matt - det är mycket lärorikt!! Och - det behöver inte alls sluta med remi...
För övrigt finns massor med legender kring det ädla spelet - nån som vill fylla på eller har synpunkter på ovanstående??

röding2
Medlem
#2 Skrivet: 8 Apr 2008 20:16

hmmm...jungfrun kan inte ha varit nån pudding precis. Eller så var bröderna puckade i kolan!
Annars så låter det kul att båda spelar då dåligt som möjligt, skulle va lattjo att testa det.

Malvan
Moderator
#3 Skrivet: 8 Apr 2008 20:21

Det finns ju en sorts schackproblem som kallas självmatt, där man skall tvinga den andre att sätta matt.

röding2
Medlem
#4 Skrivet: 8 Apr 2008 20:26

Hade jag varit en av bröderna som velat tvinga på brorsan en skräcködla, hade jag ju gett upp efter första draget.

Carzo
Medlem
#5 Skrivet: 8 Apr 2008 20:35

Jo jag känner till begreppet självmatt - visst - men i dessa problem får man ju en föregiven ställning, i regel. Kanske annan situation om man spelar ett parti från början. Men jag kan ha fel, som oftast! En annan variant är ju att byta sida efter överenskommet antal drag - för vart femte drag eller nåt - här kan uppstå många intressanta problem...

Malvan
Moderator
#6 Skrivet: 8 Apr 2008 20:39

Jag kan påminna om en liknande tråd som heter "Nya schackregler - bara en tanke ".

Malvan
Moderator
#7 Skrivet: 16 Apr 2008 20:12

Citerar: Malvan, #3:
Det finns ju en sorts schackproblem som kallas självmatt, där man skall tvinga den andre att sätta matt.

Jag skrev in ett sånt problem i slutet av tråden Trevliga schackproblem.

Du måste logga in för att kunna posta!