| Författare |
Meddelande |
ETTA_på_STEGEN
Medlem
|
#1 Skrivet: 3 Apr 2008 00:40
Tänk om man skulle ändra lite på reglerna i schack
så att man fick göra två drag på raken ?? !!!
Hur skulle då den optimala öppningen se ut?
Jobbigt att försöka tänka sig in idetta. Man måste
ju hela tiden tänka på vilka två drag kommer
motståndaren att göra. Hua hua
Någon som provat detta på kul ?
|
Malvan
Moderator
|
#2 Skrivet: 3 Apr 2008 00:48 - Redigerad av: Malvan
Jag har läst om en variant med fickspringare. När som helst under partiet fick spelarna placera ut en springare på valfri ledig ruta, i stället för att göra ett drag, men man fick inte schacka med fickspringaren. Man fick heller inte slå en pjäs.
|
nikotin
Medlem
|
#3 Skrivet: 3 Apr 2008 03:16
spännande
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#4 Skrivet: 3 Apr 2008 05:23 - Redigerad av: CAQUELAQ
En kul grej är "den kamouflerade Damen". Varje spelare väljer ut en av sina bönder - valfritt, och i hemlighet, så att motståndaren inte har en susning.
Den ser ut som en bonde, den rör sig som en bonde, till dess man väljer att tiden är inne att avslöja att den den stabbige och grovhuggne bonngubben med högaffel och koskit upp i knävecken egentligen är en transvestit - en extra Dam. Fr o m att den gömda Damen aktiveras rör den sig som en dam, men ser fortfarande ut som en bonde.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#5 Skrivet: 3 Apr 2008 05:35 - Redigerad av: CAQUELAQ
På schackklubben, när jag var ung och dum- nu är jag gammal och dum - har jag ibland spelat "CHOCK".
I "CHOCK" är man fyra spelare. På ena sidan av bordet sitter 2 spelare som samverkar mot varsin motspelare på andra sidan bordet. Man har 2 bräden, där spelare A på ena sidan har vita pjäser och partnern B bredvid har svarta pjäser, och vice versa med spelare C och D på andra sidan bordet..
Spelet startar. När spelare A tar en svart pjäs från spelare C, ger han den svarta pjäsen till sin medspelare B, som placerar den var han vill på sitt bräde, utom på sista raden när det gäller en bonde, ej heller får man sätta pjäs att direkt schacka motståndarens kung.
Spelare B tar motståndarens D:s vita pjäser och ger den till kompisen A, som sätter in pjäsen var han vill i sitt parti mot C.
Spelare C och D gör samma sak mot A och B. Det blir hysteriskt roliga partier - särskilt om man spelar på tid, t.ex 5- eller 10-minuterspartier.
|
ChessGoth
Medlem
|
#6 Skrivet: 3 Apr 2008 05:38
Citerar: ETTA_på_STEGEN, #1: Tänk om man skulle ändra lite på reglerna i schack
så att man fick göra två drag på raken
Vi lirade det några gånger som juniorer. En variant är att man i första draget för göra 1 drag, i andra 2 drag, i tredje 3 drag osv. Brukar bli korta partier...
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#7 Skrivet: 3 Apr 2008 05:45 - Redigerad av: CAQUELAQ
Slagschack är rätt kul. Målet är att först bli av med alla sina pjäser. Även kungen ska slås. Jag minns från schackklubben hur man mår så gött in i själen när man sätter en pjäs eller bonde i slag och med förtjusning brister ut i ett skadeglatt och triumferande : "Du MÅSTE slå!" 
|
Malvan
Moderator
|
#8 Skrivet: 3 Apr 2008 07:26
Det där brukade vi kalla baklängesschack, men slagschack är nog ett vanligare namn.
|