| Författare |
Meddelande |
Galler.GerMigGallfeber
Medlem
|
#1 Skrivet: 24 Mar 2008 08:16
Jag undrar varför man inte kan spärra motoranvändare på "blotta misstanken". Jag känner mig lurad när jag tex har svarat på en utmaning och vederbörande uppenbarligen använder motor (utan att jag blir varnad genom någon markering exempelvis. Motoranvändarna kan la hålla på med sitt blaj med varann så vi andra slipper bli inblandade. Ge dom en egen sandlåda att hålla till i.
|
Kriall
Medlem
|
#2 Skrivet: 24 Mar 2008 08:48
Hej!
Vi har diskuterat detta men kommit fram till att det blir en omöjlig balansgång. Spelar man schack p sajter som denna måste man (tyvärr) acceptera att det kan finnas spelare som fuskar. Vi har försökt vara extra tydliga nu genom den informationsruta som finns på första sidan. Hoppas det hjälper.
Kriall
Moderator
|
Spencer
Medlem
|
#3 Skrivet: 24 Mar 2008 09:05
Man KAN godt kontrollere, om der anvendes motor - ( 99% )
Men det bliver et mycket stort arbejde. Derfor vil bestyrelsen ikke.
Hvis du mener, at din modstander bruger motor, så tjek ham af på en motor -
og send beviset til moderatorerne. - Så let kan det gøres.
|
Kriall
Medlem
|
#4 Skrivet: 24 Mar 2008 09:43
Hej!
Jag är säker på att det på So finns väldigt många spelare som har olika uppfattningar om när man kan bevisa att någon använder motor och vi vill inte ta på oss arbetet att göra alla kontroller och vi vill heller inte sätta igång ett arbete som med all sannolikhet kommer att medföra att det blir en massa diskussioner om huruvida vi moderatorer gjort rätt bedömnng eller inte. Vi hoppas alla våra medlemmar kan sluta upp bakom detta.
Vänligen
Kriall
Moderator
|
asvo
Medlem
|
#5 Skrivet: 24 Mar 2008 09:58
Citerar: Galler.GerMigGallfeber, #1: Motoranvändarna kan la hålla på med sitt blaj med varann så vi andra slipper bli inblandade. Ge dom en egen sandlåda att hålla till i.
Detta är blaj 
|
asvo
Medlem
|
#6 Skrivet: 24 Mar 2008 10:01
Citerar: Spencer, #3: Man KAN godt kontrollere, om der anvendes motor - ( 99% )
Men det bliver et mycket stort arbejde. Derfor vil bestyrelsen ikke.
Där har du fel ! En fuskare kan gå in vid ett enda tillfälle och förbättra sin ställning vilket är helt omöjligt att upptäcka !
|
asvo
Medlem
|
#7 Skrivet: 24 Mar 2008 10:02
Citerar: Kriall, #2: Vi har diskuterat detta men kommit fram till att det blir en omöjlig balansgång. Spelar man schack p sajter som denna måste man (tyvärr) acceptera att det kan finnas spelare som fuskar.
Helt korrekt beslut 
|
röding2
Medlem
|
#8 Skrivet: 24 Mar 2008 10:03 - Redigerad av: röding2
Jag skulle vilja ha en ny funktion. När man ställer ut en allmän utmaning, eller utmanar en viss spelare, så bör det finnas ytterligare en uppgift vid sidan av, din färg, rankat eller orankat...och det är motor/ ej motor.
Förvisso kan man bli lurad upp på läktaren ändå men i de flesta fall skulle en sådan upplysning vara vägledande för mitt val att acceptera utmaningen eller inte.
mvh Börje
|
Ilmi-G
Medlem
|
#9 Skrivet: 24 Mar 2008 10:25
Citerar: röding2, #8: #8 Skrivet: 24 Mar 2008 10:03 - Redigerad av: röding2 Citera
Jag skulle vilja ha en ny funktion. När man ställer ut en allmän utmaning, eller utmanar en viss spelare, så bör det finnas ytterligare en uppgift vid sidan av, din färg, rankat eller orankat...och det är motor/ ej motor.
Förvisso kan man bli lurad upp på läktaren ändå men i de flesta fall skulle en sådan upplysning vara vägledande för mitt val att acceptera utmaningen eller inte.
mvh Börje
Huvudet på spiken börje! Precis vad jag menade!! Till Asvo: Jag menade förstås dom som myglar och INTE talar om att dom använder motor. Du har ju tydligt talat om vad du står. Men nämnda ruta skulle underlätta ytterligare.
|
asvo
Medlem
|
#10 Skrivet: 24 Mar 2008 10:36
Citerar: röding2, #8: Jag skulle vilja ha en ny funktion. När man ställer ut en allmän utmaning, eller utmanar en viss spelare, så bör det finnas ytterligare en uppgift vid sidan av, din färg, rankat eller orankat...och det är motor/ ej motor.
Alla vill inte reg. sin motor av någon anledning därför är det tveksamt om det blir någon förbättring .
Det fordrar ju också två nick för dem som spelar båda alternativen.
Vi motorspelare hade ju en stjärna vid namnet tidigare men Erik tog bort den eftersom många ändå inte reg. motor av någon anledning .
Det finns alltså ingen lösning ej heller på detta problem ännu .
|
röding2
Medlem
|
#11 Skrivet: 24 Mar 2008 10:43 - Redigerad av: röding2
Förstår inte svårigheten med detta. Om jag vill ställa ut en utmaning och samtidigt uppge att ( ex ) jag vill ha vit, spela rankat och ej möta motor...alt har ej motor. Vad är det svåra i detta?
|
asvo
Medlem
|
#12 Skrivet: 24 Mar 2008 10:51
Citerar: röding2, #11: Förstår inte svårigheten med detta. Om jag vill ställa ut en utmaning och samtidigt uppge att ( ex ) jag vill ha vit, spela rankat och ej möta motor...alt har ej motor. Vad är det svåra i detta?
Svårigheten ligger i att alla vill inte reg. sin motor och som du förstår går det ju inte att tvinga någon som inte vill . Även om det skulle lyckas blir ändå fusket lika stort eller litet . Du får ta en diskussion med Erik !
|
röding2
Medlem
|
#13 Skrivet: 24 Mar 2008 11:09
Men Du tar den med mej.
Om jag klickar på Nytt Parti, så kan jag kryssa i olika alternativ. Om det också finns en ruta för motor/ ej motor eller vill ej uppge ( ingen uppgift ) så kan väl de inte vara omöjligt.
|
asvo
Medlem
|
#14 Skrivet: 24 Mar 2008 11:18
Citerar: röding2, #13: Om jag klickar på Nytt Parti, så kan jag kryssa i olika alternativ. Om det också finns en ruta för motor/ ej motor eller vill ej uppge ( ingen uppgift ) så kan väl de inte vara omöjligt.
Omöjligt är det naturligtvis inte men hur mycket arbete det skulle bli har jag ingen aning om det är ändå Erik som måste ta det beslutet eller hur ?
Danskarna har ju en sajt E-SKAK där är ju problemet löst eftersom motor är förbjudet ! Men tror du verkligen det är mindre fusk där ?
Själv tror jag tvärtom !
|
vilhelm
Medlem
|
#15 Skrivet: 24 Mar 2008 11:37
Citerar: röding2, #13: Men Du tar den med mej.
Om jag klickar på Nytt Parti, så kan jag kryssa i olika alternativ. Om det också finns en ruta för motor/ ej motor eller vill ej uppge ( ingen uppgift ) så kan väl de inte vara omöjligt.
Bra ide röding..man kan ju kryssa i andra krav så varför inte detta?Har själv önskat denna funktion,även fast jag inte vill möta program så kan det ske pga att många kanske inte går in på presentation när man lägger en utmaning,detta du föreslagit gör det hela mycket enklare åt båda håll....Sen: hur någon kan missförstå vad du menar är en gåta! Vad i herrejösse namn har detta med fusk att göra?De användare som inte har något problem vem de möter och ändå debatterar hej vilt är också en gåta...vad är problemet??
|
röding2
Medlem
|
#16 Skrivet: 24 Mar 2008 11:41
Citerar: asvo, #14: Men tror du verkligen det är mindre fusk där ?
Jag har överhuvudtaget inte nämnt ordet fusk. Jag har bara föreslagit en ny funktion när man vill ställa ut en utmaning. Jag tar förslaget till moderatorerna. Diskussionen om fusk får Du ta med andra.
|
asvo
Medlem
|
#17 Skrivet: 24 Mar 2008 11:52
Citerar: röding2, #8: Förvisso kan man bli lurad upp på läktaren ändå men i de flesta fall skulle en sådan upplysning vara vägledande för mitt val att acceptera utmaningen eller inte. Var det inte fusk du menade med att bli lurad upp på läktaren ?
|
röding2
Medlem
|
#18 Skrivet: 24 Mar 2008 12:02 - Redigerad av: röding2
Jo Du har naturligtvis en poäng där. Visst kan det kännas som ett fuskande att man blir grundlurad av upplysningen ej motor och sedan bli utskåpad av en spelare som man annars aldrig hade torskat mot.
Eftersom jag skrev att man klan bli lurad ändå, så märker Du ju att jag naturligtvis förstår att " fusk " kan förekomma ändå. Min idé var att öka konsumentupplysningen därför att jag tror att många skulle ändå följa den i sina val av utmaningar.
Börje
|
Spencer
Medlem
|
#19 Skrivet: 24 Mar 2008 12:08
Der fuskes overalt - selv i VM-regi .............. ( Kramnik - Topalov! )
Og en dag er der én, der vinder VM - på snyd og fusk ! ( sørgeligt )
Stormester Curt Hansen, DK, havde ret, da han for 10 år siden sagde:
Computerne ( motor ) vil ødelægge vores dejlige spel.
Hemmeligheden og romantikken vil forsvinde fra skakspillet.
Når motoren har nået de 22 ply på 3 min. - så er det slut. ( Bjarke Kristensen, IM )
Alt kan regnes ud. - Ren matematik.
|
Hjuling
Medlem
|
#20 Skrivet: 24 Mar 2008 12:28
Bäste asvo!
Respektera trådens uppdrag;
Frågor om motorer till moderatorerna
Även om du är mycket sakkunnig i frågan så är du inte moderator. Vi kontaktear dig om och när vi behöver saklig information.
|
andy__pandy
Medlem
|
#21 Skrivet: 24 Mar 2008 12:36
Citerar: Hjuling, #20: Även om du är mycket sakkunnig i frågan så är du inte moderator. Vi kontaktear dig om och när vi behöver saklig information.
Varför inte byta namn på tråden till " Frågor om motorer till moderatorer och Asvo" 
|
asvo
Medlem
|
#22 Skrivet: 24 Mar 2008 12:49
Citerar: Spencer, #19: Alt kan regnes ud. - Ren matematik.
Det är långt kvar innan schackets gåta är löst ! Låt oss tills dess göra det bästa genom att spela och acceptera våra olika inställningar till hjälpmedel .
Möjligheterna till personliga överrenskommelse finns ju alltid men om det ska fungera måsta alla sätta tilltro till sina motståndares ärliga uppsåt. Att kryssa i rutor löser inga problem för dem som vill göra karriär inom korrschack ej heller för nöjesspelares utveckling av schackligt kunnande som bara kan bli bättre ju starkare motstånd de får möta .
|
asvo
Medlem
|
#23 Skrivet: 24 Mar 2008 13:02
Citerar: andy__pandy, #21: Varför inte byta namn på tråden till " Frågor om motorer till moderatorer och Asvo"
Jag hade tyvärr inte uppfattat att det var så menat ber om ursäkt !
Men jag verkar inte vara ensam om att fattat fel !
|
Hjuling
Medlem
|
#24 Skrivet: 24 Mar 2008 13:09 - Redigerad av: Hjuling
Nej, det är ju helt okey. Och det är ju ofta korrekta uppgifter du för fram. Men eftersom det här fortfarande verkar vara för eller emot, himmel eller helvete så kanske det är bäst att vi får svara. Dock gärna i samråd.
|
ChessGoth
Medlem
|
#25 Skrivet: 24 Mar 2008 13:10
Citerar: Galler.GerMigGallfeber, #1: Jag undrar varför man inte kan spärra motoranvändare på "blotta misstanken".
OK, spelar man bra är man misstänkt och ska stängas av. Sicket jävla trams.
Sandlåda var det.
|
Hjuling
Medlem
|
#26 Skrivet: 24 Mar 2008 13:12
Du är inte misstänkt om du spelar bra. Och det är inte alls något "jävla trams". Har du fler frågor?
|
asvo
Medlem
|
#27 Skrivet: 24 Mar 2008 13:14
Citerar: Hjuling, #24: Nej, det är ju helt okey. Och det är ju ofta korrekta uppgifter du för fram. Men eftersom det här fortfarande verkar vara för eller emot, himmel eller helvete så kanske det är bäst att vi får svara. Dock gärna i samråd.
Helt okej !
|
ChessGoth
Medlem
|
#28 Skrivet: 24 Mar 2008 14:39
Citerar: Hjuling, #26: Du är inte misstänkt om du spelar bra. Och det är inte alls något "jävla trams". Har du fler frågor?
Nähä, och hur definierar man "blotta misstanken"?
OP har inte gjort något för att försöka förklara vad som ska utgöra "blotta misstanken". Är det något slags angiverisystem a la öststaterna man ska ha då om det inte räcker med att "spela för bra". Toiletgate blev ju rätt känt på sin nyligen avslutade tid.
|
Hjuling
Medlem
|
#29 Skrivet: 24 Mar 2008 14:57
Citerar: ChessGoth, #28: Nähä, och hur definierar man "blotta misstanken"?
Det är nog som det låter; Inte speciellt mycket misstanke alls.
Åter skriver användare i en tråd där moderatorer ska svara på användares frågor om motorer.
Svar kommer.
|
ChessGoth
Medlem
|
#30 Skrivet: 24 Mar 2008 16:06
Citerar: Hjuling, #29: Åter skriver användare i en tråd där moderatorer ska svara på användares frågor om motorer.
Om det var meningen att ingen annan skulle blanda sig i kunde man använt internt mess.
I guess "Innocent until proven guilty" inte gäller - i så fall kan allt möjligt hända här, och vete fanken om det vore kul att spela på denna sajt.
Men jag ska vara tyst.
|