| Författare |
Meddelande |
Gammelsmurf
Medlem
|
#31 Skrivet: 22 Mar 2008 08:19
Citerar: radarberget, #27: Censur är aldrig bra! Låt ordet flöda!!!! R.B.
Håller i pricip med, men det "fria" ordet kan missbrukas och det är därför reglerna på sO finns och även moderatorerna som ´bevakar att ingen bryter mot reglerna...
Tyvärr har den moderna människan en fot kvar i stenåldern (eller sandlådan om man så vill)...
|
radarberget
Medlem
|
#32 Skrivet: 22 Mar 2008 08:38
Sandlåda låter mest träffande. R.B.
|
Hjuling
Moderator
|
#33 Skrivet: 22 Mar 2008 09:27 - Redigerad av: Hjuling
Citerar: sture_lindberg, #29: Nu har ju en tråd öppnats i forumet Världsligt.Typiskt att inte diskusionen kunde få vara här i schackdisskusion-tråden..Bara det är ju en form av cencur.Tråden heter "lämpligt" nog;ska man cencurera...................
Det är tydligen censur att öppna en ny tråd!! Som handlar om censur. Fast det var ju i fel avdelning! Hugaligen vilket övertramp!! Det var ju verkligen meningen att sätta under fel rubrik så att det blev tydlligt hur villiga vi är att censurera? Just nu blir det ett förklarande ljus hur lätt många känner sig censurerade... Men för vad?
|
röding2
Medlem
|
#34 Skrivet: 22 Mar 2008 10:03 - Redigerad av: röding2
De regler vi accepterade när vi blev medlemmar av Schack Online, kan vi ju sedan inte bara strunta i. Om reglerna säger att vi inte kan skriva på ett eller annat sätt, så är det väl i och för sig censur av moderatorerna att ta bort det som bryter mot reglerna men dock helt rätt att censurera !!
Det här med att gasta om censur och hot mot yttrandefriheten ter sig närmast fånigt. Särskilt om vi betänker vad som skulle kunna bli följden av att alla struntade i reglerna och trampade på varandra, på folkgrupper, på kvinnor etc hur som helst.
Att en tråd tagits bort som aldrig ledde någonstans, kan vi måhända diskutera, men det är fritt att öppna hur många nya trådar som helst. Tom Hjuling öppnade ju en ny tråd för att försöka gå kritikerna till mötes. Men det var tydligen heller inte bra. Hur skall Hjuling göra för att ni skall lugna ner er och bli nöjda?
Slå vakt om en fin sida med trevliga inlägg
mvh Börje Lööw
|
ChessGoth
Medlem
|
#35 Skrivet: 22 Mar 2008 11:11
Den allmäna missuppfattningen är att privata forum inte får ha inskränkningar i vad man får skriva eller inte. Som röding skriver gäller de regler man anmälde sig efter- och inte allmäna principer på privat område. Om du inte accepterar de regler som gäller på Schackonline får du väl söka dig någon annanstans.
"That said" kan alltid regler diskuteras, men att gasta om cencur är bara löjligt.
|
zohar
Moderator
|
#36 Skrivet: 22 Mar 2008 12:09
Citerar: radarberget, #27: Censur är aldrig bra! Låt ordet flöda!!!!
Censur är ett missvisande ord, och är i detta fall en omskrivning av de verktyg vi har för att kontrollera att inga övertramp sker. Att prata om censur inbegriper alltså en kritik av rådande regler kring kränkningar etc.
Citerar: ChessGoth, #35: Den allmäna missuppfattningen är att privata forum inte får ha inskränkningar i vad man får skriva eller inte.
Helt korrekt. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#37 Skrivet: 22 Mar 2008 13:05
Om det gäller personliga angrepp eller diskrimineringar av alla slag.så ska det naturligtvis beivras,och INTE få förekomma. .Men ANNARS borde ordet vara FRITT tycker jag.En sådan sak är rätt självklart år 2008!!Att angöra skäl som.;Att ämnet är utömt,att det har skrivits för mycket om ett ämne osvosv..faller på en gång..DEt måste ju bero på att ämnet ifråga är VÄLDIGT intressant för många?? Och då ta bort en tråd som är den mest intressanta verkar ju då fel...Sen att det finns argument att man kan läsa om det redan..,har inget alls med saken att göra.Folk ska få TYCKA om detta.Annars är det FRIA ORDET i fara..Det är DÅ det blir fel..Sture
|
KGB1
Medlem
|
#38 Skrivet: 22 Mar 2008 13:08
Jösses, trode att vi skulle slippa detta. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#39 Skrivet: 22 Mar 2008 13:10
Slippa vad?
|
aholmst
Medlem
|
#40 Skrivet: 22 Mar 2008 13:11
Vem har sagt att det är demokrati här på schackonline ?
|
Winberg
Medlem
|
#41 Skrivet: 22 Mar 2008 13:14
Ja inte jag i alla fall...Sture har ju helt rätt för bövelen...
|
KGB1
Medlem
|
#42 Skrivet: 22 Mar 2008 13:20
Slippa tjötet om motorer osv. Själv har jag en Peugeot med v:6-a 3,0 liter + Mc 800cc Bägge går som F-an, Renier gillar inte, men så har man blivit av med kortet med bild av mig också 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#43 Skrivet: 22 Mar 2008 13:23
Tråden heter just schackmotorer.Bilsaiter finns nog på andra ställen
|
KGB1
Medlem
|
#44 Skrivet: 22 Mar 2008 13:30
Du vet att jag bara använder mig av mycke bensin och lite andra drycker. Kan vi slippa tögget
|
Hjuling
Moderator
|
#45 Skrivet: 22 Mar 2008 14:26 - Redigerad av: Hjuling
Citerar: sture_lindberg, #37: Om det gäller personliga angrepp eller diskrimineringar av alla slag.så ska det naturligtvis beivras,och INTE få förekomma.
Bra! Då kanske du har en viss förståelse varför ämnet är avslutat?
Om du fick EN chans att skriva en sak till mer angående diskussionen om schackmotorer som inte redan har blivit skrivet, vad skulle det då vara?
- Att använda schackmotor är fusk!
- Den som använder schackmotor använder inte sin egen hjärna!
- De som inte använder schackmotorer förlorar en möjlighet att utvecklas som schackspelare! (Gäller inte dig, Sture! )
- Att använda schackmotor är emot schackets idé!
- Något annat (tveksam om det finns...)
|
sture_lindberg
Medlem
|
#46 Skrivet: 22 Mar 2008 14:48
Jo det finns 100-tals andra saker att tillläga i denna fråga..men i och med att jag inte får nämna dom,så kommer de aldrig på pränt.Sorgligt
|
KGB1
Medlem
|
#47 Skrivet: 22 Mar 2008 14:51
Jösses, du menar att man kan åka fort, med "bara" en dator Ja då ska den vara bensin driven och fri från fart kammror hehe. Nej jag tror att få stopp på div inlägg om motorer är inte att för bjuda, snarare inte deb. Men dom finns alltid såå...
Ge dom en tråd, men sammtidigt, ge dom en egen rubrik. Så jag kan välja bort den, Tack.
mvh Gustaf
|
andy__pandy
Medlem
|
#48 Skrivet: 22 Mar 2008 14:56 - Redigerad av: andy__pandy
Citerar: Hjuling, #45: Bra! Då kanske du har en viss förståelse varför ämnet är avslutat?
Det är väl absolut inget argument för att ämnet är avslutat. Att det är vissa debattörer som använder sig av personangrepp och dylikt, ska aldrig vara ett argument för att stänga ett ämne. Om du gör det Hjuling, förstör du för de som klarar av att debattera på en anständig nivå. Kollektiv bestraffning, hört talas om det Hjuling?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#49 Skrivet: 22 Mar 2008 14:58
Citerar: andy__pandy, #48: Citerar: Hjuling, #45:
Om det gäller personliga angrepp eller diskrimineringar av alla slag.så ska det naturligtvis beivras,och INTE få förekomma.
DeTTA var ett citat från MEJ och INTE från Hjuling.
|
KGB1
Medlem
|
#50 Skrivet: 22 Mar 2008 15:00
Som sagt Egen rubrik, så kan jag välja bort den. (yes) 
|
ursusarctic
Medlem
|
#51 Skrivet: 22 Mar 2008 15:08 - Redigerad av: ursusarctic
"Censur" är rätt ord att använda när det ska belysas vad moderatorerna ägnar sig åt när de plockar bort vissa inlägg. Detta eftersom det är sådant som censorn anser vara olämpligt som plockas bort av denne. Exempel: En censor av arabiskt ursprung skulle aldrig acceptera något som skulle kunna anses vara misskrediterande för denna folkgrupp. En censor som är homosexuell ...., en censor som är dvärg, o s v.
Om moderatorerna vore konsekventa och såg på inläggen med samma glasögon
skulle "problemet" inte behöva uppstå. Bättre samsyn efterlyses!?
Alternativet är att endast en (1) moderator får "censurera" inlägg.

|
sture_lindberg
Medlem
|
#52 Skrivet: 22 Mar 2008 15:21 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: KGB1, #44: Du vet att jag bara använder mig av mycke bensin och lite andra drycker. Kan vi slippa tögget
ja tack,vill gärna slippa sådant orelevant "tugg"
|
sture_lindberg
Medlem
|
#53 Skrivet: 22 Mar 2008 15:37
Om det gäller personliga angrepp eller diskrimineringar av alla slag.så ska det naturligtvis beivras,och INTE få förekomma. .Men ANNARS borde ordet vara FRITT tycker jag.En sådan sak är rätt självklart år 2008!!Att angöra skäl som.;Att ämnet är utömt,att det har skrivits för mycket om ett ämne osvosv..faller på en gång..DEt måste ju bero på att ämnet ifråga är VÄLDIGT intressant för många?? Och då ta bort en tråd som är den mest intressanta verkar ju då fel...Sen att det finns argument att man kan läsa om det redan..,har inget alls med saken att göra.Folk ska få TYCKA om detta.Annars är det FRIA ORDET i fara..Det är DÅ det blir fel..Sture
|
röding2
Medlem
|
#54 Skrivet: 22 Mar 2008 16:29 - Redigerad av: röding2
Det var erik som stängde den av mej öppnade tråden " För eller emot motor "
Inte Hjuling ! Kanske borde den fått vara öppen eftersom den till min förtjusning lockade över 1.200 inlägg ! Det är lite fascinerande att en tråd kan vara igång så länge bara på en enda fråga : För eller emot ! Jösses. Men uppenbarligen finns det ett intresse av att tjata om samma argument i det oändliga. Det bör ju vara fritt att göra det. Det finns ju andra trådar att läsa för den som vill.
Jag hade nog valt att inte stänga den om jag varit moderator. ( moderat blir jag dock aldrig ! )
Förekommer det personliga påhopp bör man stänga av denne, dock inte tråden.
Mvh Börje
|
sture_lindberg
Medlem
|
#55 Skrivet: 22 Mar 2008 16:36 - Redigerad av: sture_lindberg
jag håller med Röding till punkt och pricka.!Om det kan locka till 1200 inlägg så borde ju självklart tråden få leva vidare.En klar miss av moderatorerna.Visserligen har jag väl skrivit ca 20 procent av inläggen själv... .men ÄNDÅ !Finns det sånt intresse för denna fråga så självklart ska det inte vara förbjudet att skriva om detta..Prata om cencur....
|
röding2
Medlem
|
#56 Skrivet: 22 Mar 2008 16:39
Citerar: sture_lindberg, #55: Visserligen har jag väl skrivit ca 20 procent av inläggen själv...
...khrm...är de inte närmare 50 % och alla med lydelsen : Jag är emot ! he he.....
|
sture_lindberg
Medlem
|
#57 Skrivet: 22 Mar 2008 16:41
Har inte räknat dom kanske har du?
|
röding2
Medlem
|
#58 Skrivet: 22 Mar 2008 17:14
he he jag kan inte räkna dem alla...en uppskattning till visshet angränsande sannolikhet.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#59 Skrivet: 22 Mar 2008 17:26 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: röding2, #56: .khrm...är de inte närmare 50 % och alla med lydelsen : Jag är emot
Hade varit ännu värre om jag skrivit att jag är emot i varannan troligtvis och att jag i varannan skrivit att jag är FÖR 
|
Hjuling
Moderator
|
#60 Skrivet: 22 Mar 2008 18:36
Citerar: sture_lindberg, #46: Jo det finns 100-tals andra saker att tillläga i denna fråga..men i och med att jag inte får nämna dom,så kommer de aldrig på pränt.Sorgligt
Jag vill att du skriver till mig eller någon annan moderator om de saker du konkret vil ta upp. Kan du göra det, Sture? Finns det något av relevans som inte får saker och ting att spåra ut så lovar jag att strida för att det blir något att ta upp.
|