| Författare |
Meddelande |
radarberget
Medlem
|
#1 Skrivet: 20 Mar 2008 21:14
Varför är det förbjudet att diskutera motorer i forumet? R.B, Glad Påsk!
|
Hjuling
Moderator
|
#2 Skrivet: 20 Mar 2008 21:23
Klicka på den blåa länken i den grå textmassan högst upp på sidan. Då kommer följande text upp:
En schackmotor är ett datorprogram som kan analysera schackställningar, avgöra vem av spelarna som står bäst i en ställning och föreslå drag i ställningen.
Användandet av schackmotorer på schackOnline och i vanligt korrschack (Vad är korrschack?) har länge diskuterats och många har bra argument både för och emot att tillåta schackmotorer.
Efter årsvis av debatter i forumet så är det samma argument som tuggas om och om igen. Diskussionerna leder alltid till en hätsk ton eftersom åsikterna går så pass mycket isär och att det objektivt sett inte är en fråga som har ett "rätt" svar.
Efter moget övervägande bland oss moderatorer har vi härmed beslutat att stoppa dessa diskussioner. Är man intresserad av diskussionen kan man därför läsa äldre trådar (använd sökfunktionen).
Att på nytt ta upp diskussionen om schackmotorns vara eller icke vara är därför inte tillåtet och kan leda till en varning/avstängning från forumet.
Att använda en schackmotor i sitt spel på sO är precis som i vanligt korrespondensschack fullt tillåtet, och ingen som använder motor kan kallas fuskare. Trots detta är det många som väljer att spela sina partier helt efter eget huvud (utan datorhjälp) och vill helst möta spelare som också gör det. Det är mycket viktigt att detta respekteras och därför uppmanar vi dig som motoranvändare att skriva att du använder hjälp av schackmotor i ditt spel på din personliga sida (under inställningar), så att det inte råder några tvivel!
Bästa hälsningar,
forumets moderatorer
erik, zohar, hjuling och kriall
Ps. Om det kommer en ny användare och snällt frågar om vad en schackmotor är kan man vänligt hänvisa till detta inlägg
Hjuling
Moderator
|
radarberget
Medlem
|
#3 Skrivet: 20 Mar 2008 21:28
<Jag förstår inte ämnets känslighet så att det måste förbjudas??????? R.B.
|
Hjuling
Moderator
|
#4 Skrivet: 20 Mar 2008 21:36 - Redigerad av: Hjuling
Jag rekommenderar att du läser igenom vad som har skrivits i ämnet förut. Om du är väl insatt och har deltagit i debatten och följt med så är det vår bedömning som moderatorer.
|
radarberget
Medlem
|
#5 Skrivet: 21 Mar 2008 08:06
Nej jag är inte väl insatt och påläst i ämnet. Just därför är censuren intressantare att få del av för mig som amatör inom detta område??? Förbjuden frukt?? R.B.
|
aholmst
Medlem
|
#6 Skrivet: 21 Mar 2008 09:06
Radarberget, snälla, om du läser den senaste tråden på ämnet "För eller emot schackmotorer" som innehåller ca 2000 inlägg kommer du automatiskt förstå. Det är samma argument som återupprepas i det oändliga, man kan säga in i absurdum. Men i slutet når man en sorts överenskommelse.
|
Gammelsmurf
Medlem
|
#7 Skrivet: 21 Mar 2008 10:31
Det var väl egentligen inte tjatet det handlade om primärt utan snarare att vissa personer hade en nedlåtande ton mot andra...som tyckte annorlunda. Om jag inte minns helt fel
|
aholmst
Medlem
|
#8 Skrivet: 21 Mar 2008 10:42
Citerar: Gammelsmurf, #7: Det var väl egentligen inte tjatet det handlade om primärt utan snarare att vissa personer hade en nedlåtande ton mot andra...som tyckte annorlunda. Om jag inte minns helt fel
Det var många som hade en nedlåtande ton gammelsmurf, från båda håll.
|
Gammelsmurf
Medlem
|
#9 Skrivet: 21 Mar 2008 10:49
Mycket riktigt-jag var väl lite försiktig...
|
Winberg
Medlem
|
#10 Skrivet: 21 Mar 2008 19:22
Nja, snarare tog väl alla vettiga argument slut va...
|
röding2
Medlem
|
#11 Skrivet: 21 Mar 2008 19:28
heh eh heee
Det finns ett argument som aldrig tycks ta slut : " Jag är emot robotar "
Detta har upprepats i nästan hälften av de 1200 inläggen. Däremot upptäckte väl moderatorerna att argumenten tagit slut.
Glad Påsk Peter
|
Winberg
Medlem
|
#12 Skrivet: 21 Mar 2008 19:30
Detsamma herr Röding! 
|
asvo
Medlem
|
#13 Skrivet: 21 Mar 2008 19:39
Citerar: röding2, #11: Det finns ett argument som aldrig tycks ta slut : " Jag är emot robotar "
2/3 var från en person ha,ha GLAD PÅSK !
|
sture_lindberg
Medlem
|
#14 Skrivet: 21 Mar 2008 19:47
Och 2/3 från en annan Glad Påsk!
|
röding2
Medlem
|
#15 Skrivet: 21 Mar 2008 19:52
he hehhe
Hur räknar Sture. det finns bara 1/3 kvar efter asvos inlägg hehehhe
|
sture_lindberg
Medlem
|
#16 Skrivet: 21 Mar 2008 19:53
Påskskämt you know! Då duger det
|
röding2
Medlem
|
#17 Skrivet: 21 Mar 2008 19:54 - Redigerad av: röding2
efterhandskonstruktion till 3/3 he he
|
sture_lindberg
Medlem
|
#18 Skrivet: 21 Mar 2008 19:56
Nej ett MEDVETET skämt.....Är ju trots allt Påsk
|
röding2
Medlem
|
#19 Skrivet: 21 Mar 2008 20:00
Ok och det är ju inte 3/3 men väl 21/3.
|
Winberg
Medlem
|
#20 Skrivet: 21 Mar 2008 20:00
Jag har märkt att lägger man in "dumma" kommentarer o.sv får man mycket mer uppmärksamhet än när det kommer snillrika inlägg...Vad kan detta bero på?
|
Paperino
Medlem
|
#21 Skrivet: 21 Mar 2008 20:00
2000-röding-asvo-sture= 33
|
Winberg
Medlem
|
#22 Skrivet: 21 Mar 2008 20:02
Peperino snälla...
|
röding2
Medlem
|
#23 Skrivet: 21 Mar 2008 20:03
Citerar: Winberg, #20: #20 Skrivet: 21 Mar 2008 20:00 Citera
Jag har märkt att lägger man in "dumma" kommentarer o.sv får man mycket mer uppmärksamhet än när det kommer snillrika inlägg...Vad kan detta bero på
Sannollikt på oförmågan att bemöta något intellektuellt. Det är enklare att tjafsa omkring med lågkvalitativa intetsägande påståenden.
|
Winberg
Medlem
|
#24 Skrivet: 21 Mar 2008 20:10
Rätt svar! Ibland brukar jag skriva något som skapar till eftertanke ock tankeskärpa- Ingen bryr sig- sedan skriver jag nåt väldigt oseriöst och - Dä jäklar tar det hus i helvetet....Är det inte kul så säg...
|
Hjuling
Moderator
|
#25 Skrivet: 21 Mar 2008 20:13 - Redigerad av: Hjuling
Öppnar en ny tråd:
Ska man censurera?
|
ursusarctic
Medlem
|
#26 Skrivet: 21 Mar 2008 21:31
Viktigt meddelande till den det berör ! Jag har spelat mot Niki och partiet har slutat i Patt, men programvaran avslutar inte spelet, utan vill att jag ska göra ännu ett drag.
Tacksamt om någon kan åtgärda detta.
ursus....
|
radarberget
Medlem
|
#27 Skrivet: 21 Mar 2008 23:41
Censur är aldrig bra! Låt ordet flöda!!!! R.B.
|
ursusarctic
Medlem
|
#28 Skrivet: 21 Mar 2008 23:57
I detta land har vi yttrandefrihet ! Tack gode Gud för det. Censur ägnar man sig åt i diktaturer.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#29 Skrivet: 22 Mar 2008 00:05 - Redigerad av: sture_lindberg
Nu har ju en tråd öppnats i forumet Världsligt.Typiskt att inte diskusionen kunde få vara här i schackdisskusion-tråden..Bara det är ju en form av cencur.Tråden heter "lämpligt" nog;ska man cencurera...................
|
ChessGoth
Medlem
|
#30 Skrivet: 22 Mar 2008 08:11
hur ofta tycker ni att det blir någon meningsfull diskussion om "motorer"? Om man läser "diskussionerna" så framgår det att det finns rabiata motståndare, och mer flexibla anhängare av motorer.Som jag läser alla inlägg har motståndarna svårt att se anhängarnas poänger - det är bara "nej det är fusk" eller "nej det är inte det som är meningen med schack" som gäller. Fler diskussioner verkar helt onödiga.
|