Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tjejer
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#61 Skrivet: 6 Apr 2008 01:21

Citerar: ursusarctic, #59:
Nej, det har jag inte, men jag vill gärna veta. Berätta !

www.sv.wikipedia.org/wiki/Simone_de_Beauvoir

Läs Det andra könet av de Beauvoir!

Carzo
Medlem
#62 Skrivet: 11 Apr 2008 10:24 - Redigerad av: Carzo

Angående tjejer som spelar schack - med tanke på hur svårt det är för kvinnor att hålla sig tysta i mer än ca tre sekunder är detta kanske en anledning till att så få tjejer syns vid schackborden. Och det är möjligt att kvinnor, då de hör ordet schack, framför sig ser en samling rökande ålderdomliga gubbar som i timtals sitter orörliga och stirrar ner på ett schackbräde utan att röra en min eller göra ett drag. Vad för slags "action" är det?? Tror att kvinnor har svårt att förstå njutningen när långsiktiga kombinationer förs till elegant avslutning - å andra sidan kan schack sätta din karaktärstyrka på hårda prov när det långsamt går upp för dig att all den hjärnkapacitet du kan uppbringa inte är tillräcklig för att bemöta motspelarens djävulska listighet. Min egen hustru gör sig ibland lustig över att jag sitter i timmar och grubblar över en spelsituation - när det finns så mycket annat att göra, klippa gräset, putsa fönster, röja på vinden - och en hel del andra oväsentligheter... Så min teori är att det alltid kommer att finnas en brist på tjejer inom detta gebit!

palmann3
Medlem
#63 Skrivet: 11 Apr 2008 11:00 - Redigerad av: palmann3

Carzo, kunne du tænke dig at spille, spela mod Polgar omkring midnat, nå din fru er gået i seng?
Jeg synes, at du generaliserer, derfor at der findes piger, kvinnor, der har tålmodighed. Tålamod. - Og som kan kombinere m. m.

Mange kvinnor har et større følelsesliv, end mange mænd har ...
Disse kvinnor gider ikke at sidde på deres røøøve og polere deres egoer .....

Carzo
Medlem
#64 Skrivet: 11 Apr 2008 12:12

Till palmann3:
Jo jag kan tänka mig midnattsparti... Schackspelare är ofta nattens barn. För övrigt; jag hoppas mina inlägg inte tas alltför bokstavligt - humor och ironi får ju inte fattas ens i ett schackforum! Jag vet att en del kvinnor är överlägsna männen vad gäller känsloliv och inlevelseförmåga (jag vet andra saker de är överlägsna i, men de passar inte att ta upp i ett seriöst schackforum). Jag spelade t.ex. mot en tjejelev i skolan en gång (är lärare på gymnasiet) och hon var nära att bryta samman då hon slog ut pjäser eller fick sina egna slagna. Hästarna var "söta" och det var ju så "synd om dem" - hon levde så in i spelet att hon tillmätte pjäserna någon sorts medvetande! Så hade aldrig den genomsnittlige killen tänkt - med mannens råa och ociviliserade natur hade han skrattande slagit ut alla pjäser han haft möjlighet till... Det pratas vidare om kvinnors simultanförmåga, dvs de kan ha många bollar i luften samtidigt - simultanschack borde ju passa denna mentalitet perfekt! Själv kan jag, med mitt enkla intellekt, bara spela en 50-60 partier samtidigt. Detta är ju en klar begränsning...

aholmst
Medlem
#65 Skrivet: 11 Apr 2008 12:17

Citerar: Carzo, #62:
med tanke på hur svårt det är för kvinnor att hålla sig tysta i mer än ca tre sekunder

Oh please, låt oss slippa detta chauvinistiska raljerande över huruvida kvinnor kan eller vill göra det ena med det andra. Alla är ju individer. Det finns nog ett ANTAL män där ute som tycker det är roligare att borra hål i fötterna eller se på när färg torkar än att spela schack. MVH Anna.

Malvan
Moderator
#66 Skrivet: 11 Apr 2008 12:24 - Redigerad av: Malvan

Citerar: aholmst, #65:
Det finns nog ett ANTAL män där ute som tycker det är roligare att borra hål i fötterna eller se på när färg torkar än att spela schack.

Somliga är russinskrynklare också. Vad jag vill ha sagt med detta är att jag håller med.

aholmst
Medlem
#67 Skrivet: 11 Apr 2008 12:25 - Redigerad av: aholmst

Citerar: palmann3, #63:
Mange kvinnor har et større følelsesliv, end mange mænd har ...
Disse kvinnor gider ikke at sidde på deres røøøve og polere deres egoer .....

Håller med, livet handlar inte bara om rating och ego, men nog känns det bra när man lyckas schackmatta någon bara på några få drag hehe..

Adim
Medlem
#68 Skrivet: 11 Apr 2008 12:43

Carzo
Medlem
#69 Skrivet: 11 Apr 2008 12:45

Det är roligt att sätta fart på fruntimmerna genom s.k. chauvinistiska inlägg - något korn av sanning tycks finnas i dem eftersom en del av damerna här blir så upprörda. Det är farligt - ty det stärker vissa mäns fördomar om att tjejer saknar humor och förmåga att hitta ironin i dessa inslag... Jag ber om ursäkt om någon Dam känner sig irriterad - jag borde exempelvis inte skrivit det där om att tjejer inte kan vara tysta i mer än ca 3 sekunder. Förlåt. Lite orättvist. Jag borde skrivit 5 sekunder - eller 6...

zohar
Moderator
#70 Skrivet: 11 Apr 2008 13:08

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #61:
Läs Det andra könet av de Beauvoir!

En klassiker!

Citerar: Carzo, #64:
jag hoppas mina inlägg inte tas alltför bokstavligt - humor och ironi får ju inte fattas ens i ett schackforum

Ett klokt förtydligande

Schack uppfattas felaktigt som ett "manligt" spel. Inget kan vara mer fel - även historiskt sett. De gamla franska sångerna om ridderliga hjältedåd och novellsamlingen Decamerone innehåller många redogörelser för partier med skickliga damer vid brädet. Dock har man ända fram till modern tid delat upp spelet i herr- och damklubbar. Sällskapsspelets historia följer alltså samhällets historiska uppdelning i övrigt.
Första schackklubben för kvinnor grundades 1893 i London. Idag reflekterar vi inte över mixade klubbar och turneringar, och vi har fantastiskt skickliga kvinnliga världsspelare som Pia Cramling och systrarna Polgar, och många, många andra. Bland äldre kvinnliga storspelare som slagit de flesta manliga mästare kan nämnas tjeckisk-engelsk-ryska Vera Francevna Menchil (1906-1944), som dominerade de internationella damschackkretsarna fram till andra världskriget. Vera vann sju världsmästerskap i följd.
En annan storspelare är den ryska Maja Tjiburdanidze som blev sovjetisk dammästare vid blott 14 års ålder 1975, hyllad av storheter som Karpov och Botvinnik. Hon blev damvärldsmästare när hon blev 17. Maja försvarade sin världsmästaretitel fyra gånger i rad, tills hon en dag förlorade mot underbarnet Jun Xie 1991, en flicka från Kina som då hunnit bli 21 år.

aholmst
Medlem
#71 Skrivet: 11 Apr 2008 13:29

Citerar: Carzo, #69:
Dam känner sig irriterad - jag borde exempelvis inte skrivit det där om att tjejer inte kan vara tysta i mer än ca 3 sekunder. Förlåt. Lite orättvist. Jag borde skrivit 5 sekunder - eller 6...

Ok, kan erkänna att jag inte riktigt såg det roliga, men det finns smileys som kan användas i syfte att underlätta kommunikationen. Förövrigt tror jag att tjejer kanske inte känner sig välkomna i schacksammanhang, just pga dessa typer av yttringar.

zohar
Moderator
#72 Skrivet: 11 Apr 2008 13:31

Citerar: aholmst, #71:
Förövrigt tror jag att tjejer kanske inte känner sig välkomna i schacksammanhang, just pga dessa typer av yttringar

Så är det nog. Hoppas fler tjejer här kan ge svar på tal.

Carzo
Medlem
#73 Skrivet: 11 Apr 2008 13:58

Med risk för hudflängning och stegling kan jag inte neka mig nöjet av att ge en liten historia ang. damers sätt att spela schack - för säkerhets skull vill jag säga att alltsammans nog är påhittat av en illvillig manschauvinist...
Ett Damparti:
Vit: Frk Stum
Svart: Frk Döv

Vit: Alltså - ska jag börja? Nå - vad ska vi då hitta på (drar e2-e4); nej vänta lite, det var visst inte bra (tar tillbaks draget och drar a2-a4). Stopp lite - det kan jag nog inte heller göra. Jag gör som det första jag tänkte på; det är en god regel.
1. e2-e4 e7-e5
Vit: (tänker ansträngt en stund, fattar damen och fäktar runt med den i luften). Vad tycker ni om min nya klänning, frk Döv? Är den inte chic och bedårande? Antingen ni tror mig eller ej så är det min gamla trasa från ifjol. Jag har alltså helt enkelt skurit den längre ner i ryggen, klippt av den nedtill, färgat den och satt i sidofält av crepe de chine. - Ja tusen tack - jag tar gärna en halv kopp till - bara lite överst i toppen, choklad är ju så gott... Jag är helt enkelt förfallen åt sådant gott, men man ska ju tänka på sin figur. Det var er tur att flytta - inte sant?? Oj - är det JAG - jaja, var skulle jag nu hän med damen (sätter ned den turvis på c2, f3 och g4). nej vänta lite - jag kan ju gå ett steg till - det är visst det bästa.
2. Dh5 Df6
Vit: Har ni sett grosshandlarfru Olssons nya frisyr? Ja, det är ju något av det mest fasansfulla jag har sett. Tänk er - hennes spetsiga huvud! Rakt som en sockertopp, tänk, och så har hon shinglat sig!! Ja, vad ger ni mig för det - det förundrar mig inte att hennes stackars man har börjat supa... Ojdå - har ni redan flyttat? Nå - då måste jag ju ut med den där hästen, det heter ju att man ska utveckla sig.
3. Sc3 Lc5
Vit: Ja, ni har väl hört om Hanssons - nu ska de äntligen skiljas. Ja jag tycker så synd om den fine mannen, han har sannerligen inte haft det för lätt - men han har ju varit så glad för henne och skämt bort henne så fruktansvärt på alla sätt. Jag tror nog hon får känna på - - - Nånå det är visst min tur igen - vänta, där har jag ett utmärkt drag, jag hotar er dam!
4. Sd5 Dxf2
Vit: Jag måste få berätta för er om min dotter, lilla Elsa. Den lilla älsklingen är till den grad nyfiken och vetgirig att munnen inte står stilla på henne ett ögonblick. Ni anar inte hur hon frågar, pladdrar och pratar, och jag har ingen aning om varifrån hon ärvt detta. Från mig kan det inte vara och min man, stackaren, han säger ju inte för mycket... - - - Allså - sa ni schack?? Det förstår jag inte, jag kan ju helt enkelt slå er dam, jo, nej, den är ju väl täckt - nå, då går vi bara ett steg åt sidan!
5. Kd1 Df1
Vit: Vaaa? Är det matt?? Ja, så baske mig - ser ni, det såg jag sannerligen inte. Det var dumt, jag stod ju så överlägset till. Nåja, det kan göra detsamma, det var bra att partiet blev färdigt. Jag ska säga er, frk Döv, jag får alltid så ont i huvudet av att tänka så mycket. Redan nu känner jag mig ganska tom. Adjö! Nästa gång ska jag ha revansch, kom ihåg det!!

Historien hämtad från okänd källa.

Trashd0ll
Medlem
#74 Skrivet: 11 Apr 2008 14:03

Ledsen men jag känner inte igen mig ??

Malin

Carzo
Medlem
#75 Skrivet: 11 Apr 2008 15:01

Nej du Malin m.fl., klart att du/ni inte känner igen dig/er i min lilla story. Fast vem skulle erkänna sånt, egentligen?? Nu är det så här, att jag mycket väl tror att tjejerna här är begåvade med humor och intelligens och inser vad jag egentligen vill åstadkomma som retsticka här... Annars vore det ju förfärligt. Då skulle ju nån kunna få för sig att det är bara bland killar det kan skojas och skämtas utan att någon blir stött och visar huggtänderna. Och så har vi spätt på DEN fördomen... Förresten har jag aldrig påstått att denna satir över kvinnligt schackspelande skulle vara vare sig sann eller typisk. DET vore i i så fall också förfärligt! Förresten - min gamle historielärare sa apropå myter och missförstånd att man ska inte tro på allt som är sant. Ibland tror jag inte det är sant när jag förlorat nåt schackparti, t.ex.. Och ja - jag HAR fått på nöten i schack av tjejer... Ok, måhända min koncentration då inte var så stor på själva spelet, men det är, som H C Andersen sa, en helt annan historia...

Winawer
Medlem
#76 Skrivet: 11 Apr 2008 15:04

Jag känner mig varken särskilt upprörd eller irriterad över inläggen i denna tråd.
Men jag skall tillstå att jag är lite förvånad över att det uppenbarligen fortfarande finns folk som tycker att denna typ av skämt är roliga.

Om folk inte skrattar så tror jag knappast att det beror på bristande ironisk förståelse, utan snarare på att man har fått höra liknande saker upprepas så många gånger förut (både inom schack och andra områden där det finns fler män än kvinnor). Alla skämt tappar i rolighet om man tvingas höra dem för ofta.

Dessutom är det min erfarenhet att de personer som verkar finna störst nöje i skämt på kvinnors bekostnad sällan själva hör till de mer framgångsrika inom sina respektive områden

Johanna

Randomize
Medlem
#77 Skrivet: 11 Apr 2008 15:09

Skulle det vara konstigt att få på nöten i schack av en tjej ?
Hälsningar: Sif (Som för tillfället ligger på topp på stegen)

Malvan
Moderator
#78 Skrivet: 11 Apr 2008 15:14

En sexåring jag känner spelade schack med en tjej i 30-årsåldern. Hon är visserligen nybörjare, men att vinna mot en sexåring är ju inte så svårt. Efter partiet sade gossen: "Hon var rätt bra för att vara tjej."

aholmst
Medlem
#79 Skrivet: 11 Apr 2008 15:26

Citerar: Carzo, #75:
Och ja - jag HAR fått på nöten i schack av tjejer... Ok, måhända min koncentration då inte var så stor på själva spelet, men det är, som H C Andersen sa, en helt annan historia...

Det har väl snarast med rating att göra. Det märks att du är ny här.

vilhelm
Medlem
#80 Skrivet: 11 Apr 2008 16:03

Citerar: Malvan, #78:
Efter partiet sade gossen: "Hon var rätt bra för att vara tjej."

hehe typiskt en 6-åring -..charmen med schack är ju att det är könslöst menar spelar ingen roll .Saknar matcherna mot nina_s här på sidan!väntar på revansch!riktigt vass tjej,i spel alltså

Carzo
Medlem
#81 Skrivet: 11 Apr 2008 16:46

Det är fantastiskt vad folk läser in i mina inlägg - vad jag kan se har jag inte uttryckt några värderingar i ena eller andra riktningen - det finns riktigt usla kvinnliga schackspelare liksom det finns genuint usla manliga. Jag förlorar ibland mot min egen dotter - vinner ibland - so what?? Varför blanda in könsrollsaspekter i sådant??? Om jag förlorar mot kvinnor i schack så grips jag otroligt nog inte av aggression, störd självkänsla och frustration. Detta har nog en del av er missförstått. Humor är för övrigt en svår sak. Och man trampar lätt folk på tårna, märker jag.
All arghet ringa är mot kvinnans arghet, står det i Bibeln. Kung Salomos Ordspråksbok - nånstans (gitter inte slå upp exakt var, nu). Kung Salomo hade runt 800 hustrur (och därtill ett stort antal bihustrur) och ändå ansågs han vara världens samtidens visaste man. Undrar om han spelade schack, förresten. Han hade väl knappast tid till sådant. Nå - hursomhelst, är lite förvånad över vissa påhopp. LIkt Salomo är jag opåverkad av sådant, lugn, mognad och behärskning är mina ideal. Jag vill ändå inte dra slutsatsen att män och kvinnor har olika syn på vad humor och ironi innebär - det är för tidigt. Även om jag är den ende här hemma som ligger halvdöd på golvet, vridande mig i skrattanfall vid en Monthy Python-sketch - medan kvinnorna i min närhet här hemma har mycket svårt för denna humor. Tja... vad ska man tro???

aholmst
Medlem
#82 Skrivet: 11 Apr 2008 16:53

Citerar: Carzo, #81:
Även om jag är den ende här hemma som ligger halvdöd på golvet, vridande mig i skrattanfall vid en Monthy Python-sketch - medan kvinnorna i min närhet här hemma har mycket svårt för denna humor. Tja... vad ska man tro???

Lättroad kanske

2-stroke
Medlem
#83 Skrivet: 11 Apr 2008 17:20

Min personliga erfarenhet är att de tjejer jag har spelat mot inte har lika direkt och uppenbart spel som en del killar har. Tjejer spelar givetvis för att vinna, men basunerar inte ut det lika tydligt alltid. Känner personligen att jag har lärt mig mycket av mina kvinnliga motståndare.

Kanske bäst att understryka att det är min personiga erfarenhet och inte ett försök till universell sanning...

Carzo
Medlem
#84 Skrivet: 11 Apr 2008 17:35

Ja jag är nog mycket lättroad... Eller också - må alla damer här förlåta mig för denna insinuering - förstår inte kvinnorna den specifikt subtila manliga humorn, på gränsen till galenskap. Men jag är kanske miljöskadad - på min arbetsplats (skolan) är jag omgiven av idel fruntimmer, vilket medfört en viss cynism i min livsåskådning. Detta avspeglas måhända på schackbrädet också - där jag ibland gör huvudlösa drag. Dessa har emelllertid enbart min motspelare (eller motspelerska) glädje av, som inses...

Gammelsmurf
Medlem
#85 Skrivet: 11 Apr 2008 18:28

Citerar: 2-stroke, #83:
Min personliga erfarenhet är att de tjejer jag har spelat mot inte har lika direkt och uppenbart spel som en del killar har.

Jag kan säga att jag inte märker om jag spelar mot en tjej eller inte. Däremot så märks det stora skillnader på barn, duktiga tonåringar och gamlingar som jag själv...

Carzo
Medlem
#86 Skrivet: 11 Apr 2008 19:07

Citerar: Gammelsmurf, #85:
Jag kan säga att jag inte märker om jag spelar mot en tjej eller inte.

Håller med - det är naturligtvis omöjligt att avgöra enbart av spelets karaktär. Vad man färgas av är nog snarare vetskapen om motspelarens status som schackspelare - det påverkar ofrånkomligt spelet, tror jag. Om man möter någon man vet är klart bättre schackspelare än man själv (oavsett kön) så tänker man nog över sina drag på ett noggrannare sätt - än om man spelar mot en fullständig novis. Mången stormästare har i turneringar åkt dit för att de underskattat sina motspelare - eller förberett sig dåligt i tro att "det här fixar jag ändå". Fördelen med partierna här är ju att man aldrig kommer i fysisk åsyn av sin motspelare (motspelerska). En del är ju mästare på att psyka motståndaren med allehanda knep. Att stirra stint och oupphörligen - inte på brädet utan på sin motspelares ansikte medan denne tänker är ett sätt. Skapar nervositet - har använts i VM-matcher. Dr Aljechin, ryskt schackgeni, var känd för snabba svar på motståndardrag - där denne funderat någon halvtimme och gjort sitt drag tog Aljechin omedelbart tag i den pjäs han tänkte flytta - lyfte den, och med en smäll placerade han den på brädet, samtidgt som han stirrade sin antagonist rakt in i ansiktet. Auktoritativt - bestämt - ett supersnabbt "reply". Detta skapade ju förvisso nervositet och en känsla av "redan förlorat" parti hos den stackars motståndaren, varpå denne i regel kom ur fattningen och gjorde en serie dumma drag... Huruvida en domare godkänner sådant idag är icke känt för mig - men det finns väl en viss kutym att följa även vid schackbord...
Sedan kan man ju spela ren vänskaps-schack mot sin Fru, i det enkla hemmet - där kan det gå hetsigt till (jag pratar om schack givetvis)...

Malvan
Moderator
#87 Skrivet: 11 Apr 2008 19:20

Citerar: Carzo, #86:
Sedan kan man ju spela ren vänskaps-schack mot sin Fru, i det enkla hemmet

Beroende på om frun och mannen är jämnspelta eller ej kan de nog mötas på klubben eller i turneringar också.

Gammelsmurf
Medlem
#88 Skrivet: 11 Apr 2008 19:45

Citerar: Carzo, #86:
Sedan kan man ju spela ren vänskaps-schack mot sin Fru

Är man riksbenägen så är det ett väldigt bra förslag. Ta gärna ett par öl till och visa henne vem som är bäst så slutar det nog bra

zohar
Moderator
#89 Skrivet: 19 Apr 2008 13:57

Citerar: Winawer, #76:
Om folk inte skrattar så tror jag knappast att det beror på bristande ironisk förståelse, utan snarare på att man har fått höra liknande saker upprepas så många gånger förut

Så är det!
Citerar: Carzo, #81:
Varför blanda in könsrollsaspekter i sådant???

Det var ju du som gjorde det i tråden, inte tjejerna här på sajten.

I många länder satsas det fullt ut på att få in flickor i schackklubbarna, men här i Sverige går det trögt. Väldigt trist...

johan607
Medlem
#90 Skrivet: 19 Apr 2008 15:33

Varför finns det så få tjejer som spelar schack förresten?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!