Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur spelar du schack - människa? Schackanalys
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
cdelzanno
Medlem
#31 Skrivet: 7 Mar 2008 20:19

nej röding4
röding2=SM2

Mayo
Medlem
#32 Skrivet: 7 Mar 2008 20:34 - Redigerad av: Mayo

Citerar: Ukobach, #26:
Stormästare 3 är Nigel Short. De andra tre har fallit mig ur minnet.

Nej, betydligt tidigare än så, tror nån av dem var Boleslavskij eller Bondarevskij. Short var nog inte ens påtänkt vid den tiden.

(Om inte liknande historier har berättats vid fler än detta tillfälle, givetvis).

KGB1
Medlem
#33 Skrivet: 7 Mar 2008 20:37

Här har vi nog äntligen som läst på hehe

ChessGoth
Medlem
#34 Skrivet: 7 Mar 2008 20:45

Citerar: Mayo, #32:
(Om inte liknande historier har berättats vid fler än detta tillfälle, givetvis).

Har hört varianten "Bara ett, det bästa." förut.

röding2
Medlem
#35 Skrivet: 7 Mar 2008 20:45

Du har för höga tankar om mej cdelzanno. Jag siktar på att ligga draget före. Det räcker!
Min läromästare Jose Nuoriega lärde mej att nöta ut sin motståndare, drag för drag.
Bara se till att Du har initiativet och att din motståndare måste dra efter dina drag, försvara bönder och pjäser i ett evigt försvarsspel utan möjlighet att ta greppet.
Därtill se till att ha Två ( ! ) anfallsplaner samtidigt.
Pling!

KGB1
Medlem
#36 Skrivet: 7 Mar 2008 20:56

Börje, du förtjänar nu ett besök av KGB1 o av sett vad som händer mig i sommar. Bor i Göteborg ungefär. Hur långt tillll dig ungefär ca?

röding2
Medlem
#37 Skrivet: 7 Mar 2008 20:57

Ungefär 130-140 mil tror jag.
Inget att grymta om för oss norrlänningar i alla fall he he.....

cdelzanno
Medlem
#38 Skrivet: 7 Mar 2008 21:06

Citerar: röding2, #35:
Jag siktar på att ligga draget före. Det räcker

Bra tips! Jag anar ett visst djup där...hur tänker man då?

röding2
Medlem
#39 Skrivet: 7 Mar 2008 21:10

Se till att Du har initiativet. Hota hela tiden motståndaren, gärna med avancerat aggressivt spel. Om Du är försiktig och räddhågsen kan det lätt hända att Du gör passiva försvarsdrag i onödan och tappar tempo och vipis går initiativet över till din motståndare. Låt detta aldrig hända. Bara det är början till förlust.
Jag spelar sällan försvarsspel och det blir därför inte så ofta remi heller. Men det beror på motståndet och sammanhanget ( turneringar, lagspel etc )

KGB1
Medlem
#40 Skrivet: 7 Mar 2008 21:12

Okej rödign. Jag kommer. Men snälla varna alla att jag gör det. Hållleer just på att fixa tänderna "igen" Vi kan ta det via maijl.

HansGöran
Medlem
#41 Skrivet: 7 Mar 2008 21:21

Citerar: röding2, #39:
Se till att Du har initiativet. Hota hela tiden motståndaren, gärna med avancerat aggressivt spel. Om Du är försiktig och räddhågsen kan det lätt hända att Du gör passiva försvarsdrag i onödan och tappar tempo och vipis går initiativet över till din motståndare. Låt detta aldrig hända. Bara det är början till förlust

Mycket väl uttryckt! Många som står bättre förlorar pga rädsla att göra bort sig.
Jag tror att Magnus Carlsen är bästa exemplet på en spelare som utnyttjar psykologiska faktorer.

KidCurry
Medlem
#42 Skrivet: 7 Mar 2008 21:23

Intressant frågeställning. När jag mött spelare som är mycket bättre än jag, t ex Röding2, så har jag fått känslan av att motståndaren tänker på schack på ett fundamentalt annorlunda sätt än jag. Samma sak när jag möter dom som är på en mycket lägre nivå än jag själv. Och när den där spelaren som var mycket bättre än jag möter någon på ännu mycket högre nivå så gissar jag att denne förnimmer något motsvarande.För mig som musiker påminner det om vad som händer när man övar hårt och intensivt under en period - efter en sådan process tänker man på musik på ett fundamentalt annorlunda sätt än tidigare. Vad skillnaden består i går knappast att förmedla med ord eftersom det är just arbetsprocessen som har gjort skillnaden, det handlar alltså inte om någon aha-upplevelse eller plötslig insikt. Jag gissar att samma sak gäller schack. På något sätt finns det alltid nya nivåer att nå, högre och högre abstraktionsnivå...

röding2
Medlem
#43 Skrivet: 7 Mar 2008 21:32

Så sant KidCurry. Jag spelar också instrument. Jag förstår liknelsen. Och tackar för berömmet.
Det händer ibland att jag står inför samma problem som jag uppfattar min motståndare ser. Att min motståndare tänkt på ett helt annat sätt, way beyond min tankevärld. Jag har gått i hård skola och lärt massor av mina schackläromästare. Några av dem går inte av för hackor och tänker schack på ett sätt som ibland övergår min fattningsförmåga. Men det är som i musiken, träning och åter träning kombinerat med talang, musiköra, bollsinne, taktsinne eller kalla det vad Du vill....

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!