Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur spelar du schack - människa? Schackanalys
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
cdelzanno
Medlem
#1 Skrivet: 7 Mar 2008 01:24

Jag skulle vilja veta hur andra tänker analyserar sitt nästa eller kommande drag. Nån som kan bjuda på nåt?

Själv spelar jag mycket på intuition - jag räknar ganska sällan på varianter. Jag väljer ofta drag utifrån om det känns bra eller ej.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 7 Mar 2008 03:28

Om det gäller närschack.Alltså 2 timmar för varje spelare minst,så finns det ju oftast 4-5 drag att välja på i princip.Då skummar jag igenom de olika varianter rätt så snabbt.Och sedan efter ett tag.,så gör jag det drag som verkar vettigast,

shieldfire
Medlem
#3 Skrivet: 7 Mar 2008 04:55

Jag brukar gå efter en strategisk plan och tänka ut drag som leder till den ställning jag vill ha upp. "Analyserar" gör jag mest när det gäller taktiska finesser. När jag spelar bra funkar det som igår i Kristallens VT.

zohar
Moderator
#4 Skrivet: 7 Mar 2008 07:24

Analysen av motståndarens drag är grunden för strategin med nästkommande drag. Fokus på att få initiativet .

shieldfire
Medlem
#5 Skrivet: 7 Mar 2008 07:48

Det beror lite på vad man menar med analys. Naturligtvis måste man ha koll på motståndarens drag och meningen med dem. Däremot lägger jag inte ner några djupare analyser (i meningen varianträkning, han går dit - jag går dit) om det inte "behövs".

cdelzanno
Medlem
#6 Skrivet: 7 Mar 2008 08:04

Ibland får jag en känsla av att spelet går ut på att vänta på motståndarens 1:a "misstag"-när det är gjort försöker man bärga hem spelet.

röding2
Medlem
#7 Skrivet: 7 Mar 2008 09:04

Jag gör oftast som cdelzanno, i varje fall här på SO. Jag drar efter intuition, efter vad som känns bäst. Oftast blir det bra och jag tror det har med rutinen att göra. Ibland går det för fort, se bara mina senaste bostsättningar suck. Jag hade bara tur mot Leif S Larssen då det förlorade tornet egentligen innebar en given förlust.
Men ibland när jag har tålamod i överflöd så sätter jag mej ner och räknar och räknar. Jag använder också ett bräde vid sidan av datorn där jag flyttar hit och dit då det ibland är komplicerade ställningar. Det är en bra hjälp. Men det kanske betraktas som fusk det också?
Jag håler med Zohar, att försöka ta initiativet och ligga draget före, tvinga motståndaren att anpassa sig efter hur jag drar och inte tvärtom.

Malvan
Moderator
#8 Skrivet: 7 Mar 2008 10:15

Om man använder ett bräde bredvid skärmen eller den inbyggda analysfunktionen kan gå på ett ut, tycker jag. Och någon skillnad måste det ju ändå vara på korr och närschack, så fusk kan det inte kallas. Man undviker i alla fall många misstag på så sätt.

farbrorjo
Medlem
#9 Skrivet: 7 Mar 2008 10:16 - Redigerad av: farbrorjo

Farbrorjo spelar som han alltid har gjort, på rutin, intuition och snabbt (alltför snabbt, visar det sig ofta). Det innebär att taktiska, kortsiktiga överväganden i regel står i förgrunden. Regardie tar längre tid på sig (ibland t o m lika lång tid som motståndaren) vilket gör att han räknar flera drag framåt och försöker räkna varianter mer strategiskt, långsiktigt. Även om detta inte alltid håller, så har det i alla fall varit ett tillräckligt framgångsrikt recept för att passera farbrorjo ratingmässigt och nyligen också bräcka dennes personbästa, till vederbörandes stora förtrytelse...

PayLawyerBeforeHanging
Medlem
#10 Skrivet: 7 Mar 2008 12:27

Citerar: farbrorjo, #9:
till vederbörandes stora förtrytelse...

Kom bara ihåg va, Joe, att Du är villkorligt frigiven om förtrytelsen blir för stor.. inga påhopp på Regardie kommer att tolereras. Vi kommer att vara helt oförsonliga om överträdelser sker, och kommer ovillkorligen att bussa Ratata på DIg..

aholmst
Medlem
#11 Skrivet: 7 Mar 2008 12:36

Jag har en kristallkula och tarotkort som jag använder för att spå hurvuvida ett drag är lämpligt eller ej.

Galler.GerMigGallfeber
Medlem
#12 Skrivet: 7 Mar 2008 12:41

Citerar: aholmst, #11:
Jag har en kristallkula och tarotkort som jag använder för att spå hurvuvida ett drag är lämpligt eller ej.

Själv föredrar jag kaffesump.

farbrorjo
Medlem
#13 Skrivet: 7 Mar 2008 12:42

Citerar: aholmst, #11:

Ojvoj, då är det bäst att asvo och Co. hukar sig fr o m nu!

aholmst
Medlem
#14 Skrivet: 7 Mar 2008 12:48

Nej då, ingen tarot, bara skojade. Jag är visserligen nybörjare men har en strategi som ibland verkar fungera.

1) Analysera motståndarens eventuella planer och försök krossa dessa om nödvändigt. Kolla speciellt motståndarens senaste drag och fundera på varför han gjorde detta.
2)Se till att alla dina pjäser är täckta eller åtminstone säkra några drag framåt.
3) Se om han har några svaga punkter där det kan löna sig att attackera, lägg upp plan baserat på detta.

Mayo
Medlem
#15 Skrivet: 7 Mar 2008 12:55

Citerar: shieldfire, #3:
Jag brukar gå efter en strategisk plan

Vad är en strategisk plan? Strategi och plan är väl två olika saker? (Är på besserwisser-humör...)

farbrorjo
Medlem
#16 Skrivet: 7 Mar 2008 12:59

Nej, i schack skulle jag säga att det är nära besläktat, eftersom en plan bör vara av mer långsiktig, d v s strategisk karaktär, medan en taktik begränsar sig till det kortsiktiga, kampartade. Sedan är det ju klart att det finns hyllplan, flygplan, våningsplan o s v och då är ju likheterna inte så stora längre!

Mayo
Medlem
#17 Skrivet: 7 Mar 2008 14:00

Fotbollsplaner, som Vanheden sa

Det är så olika vem man frågar, det här med strategi, taktik, positionsspel, dynamik, etc. Agrest som besökte min gamla klubb för massa år sen sa att en plan är kortsiktig och kan handla om att man omgrupperar en löpare från en diagonal till en annan; isåfall är ju en plan per definition taktik.

Strategi är nog svårast att säga vad det är, verkar som att det är 50-50 bland stormästare hur de ser på saken. Ena halvan verkar anse att strategi rör sig om ren långsiktig bedömning, dvs. är min ställning spelbar i ett långt perspektiv? Har jag en dålig löpare som jag inte kan byta av, har jag tillgång till bondebryt i ställningen att utnyttjas nu eller långt senare, etc. Andra halvan verkar vara inne på det som Shieldfire nämner: typ "min spelöppning går ut på långsiktig press på damflygeln", vilket kan vara relevant om man t.ex. spelar Volgagambit.

Så det rör väl sig om abstrakta termer, och ibland blir det en lek med ord!

Malvan
Moderator
#18 Skrivet: 7 Mar 2008 14:12

Detta med öppningens idé är bra att ha någon hum om. Vilka är fördelarna och nackdelarna? Allmänna uttalanden kan vara bra som "I kungsindiskt har vit chanserna på damflygeln och svart på kungsflygeln". Ibland är detta viktigare än att kunna många varianter.

ChessGoth
Medlem
#19 Skrivet: 7 Mar 2008 14:24

Citerar: Mayo, #15:
Vad är en strategisk plan? Strategi och plan är väl två olika saker?

Now you've lost me completely....

ChessGoth
Medlem
#20 Skrivet: 7 Mar 2008 14:26 - Redigerad av: ChessGoth

Citerar: Mayo, #17:
Agrest som besökte min gamla klubb för massa år sen sa att en plan är kortsiktig och kan handla om att man omgrupperar en löpare från en diagonal till en annan; isåfall är ju en plan per definition taktik.

Jag är nog mer på farbrorns/regardies/jonas linje med att det är ungefär sambesläktat. Mina planer består av delmål i fälttåget mot härföraren på andra sidan den fyrkantiga träbiten.

Mayo
Medlem
#21 Skrivet: 7 Mar 2008 17:23

Citerar: ChessGoth, #19:
Now you've lost me completely....

Jaså? Läser man stormästares kommentarer till partier så märker man ju hur annorlunda de ser på saker och ting.

Citerar: ChessGoth, #20:
Jag är nog mer på farbrorns/regardies/jonas linje med att det är ungefär sambesläktat. Mina planer består av delmål i fälttåget mot härföraren på andra sidan den fyrkantiga träbiten.

Ja, men här säger vi inte emot varandra. Om planer kan ses som taktiska så är det isåfall helt ok, att lösa strategiska problem mha taktiska åtgärder är inget nytt.

Men jag inser att mitt inlägg "strategi och plan är två olika saker" lätt kan misstolkas, det kan lika gärna läsas som "två sidor av samma mynt". Givetvis hänger allt ihop; men ska man definiera det så skulle jag nog säga att en plan är taktisk till naturen och därmed en motpol till strategi. Å andra sidan blir det lätt en lek med ord, vad man kallar saker och ting spelar ju inte alltid så stor roll.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 7 Mar 2008 17:25

Sen är det ju bra att man spelar öppningar som man känner sej "hemma"i. Att man är ..så att säga på "mammas gata"Om man tillexempel som jag..vill ha kamp redan från början,då kan ju kungsgamit vara något kanske!Sen finns det ju sådana spelare som vill "ta det lite lugnt" och då passar säkert Sf3 eller d4 som öppningsdrag bättre.

KGB1
Medlem
#23 Skrivet: 7 Mar 2008 17:29

Jag gör som Reiner, försöker räkna ut vad motståndaren vill få ut av sitt drag och om jag sedan kan tjäna på det. Beror ju lite på om man är vit eller svart. Och har äntligen lärt mig annalys funktionen som finns här på sida, så jag slipper använda mitt bräde.

the-best
Medlem
#24 Skrivet: 7 Mar 2008 17:38

Jag använder bara mit huvud på det här användarnanmnet. Inga schackprogram, inga schackbräden jämte datorn (tycker inte man lär sig lika snabbt för huvudet får inte anstränga sig så mycket). och inget papper där jag skriver ner vad jag skall tänka på. Hur länge jag bruckar tänka beror lite på jag bruckar kolla lite och se om jag hittar ett bra drag. Kollar inte så mycket på djup analys utan ser dom närmaste dragen i bland kan jag se 5 drag framot. Men för det mesta blir det ca 2-3 drag fram. Jag gör dragen när jag känner att jag hittat ett bra drag (efter ca 0-10 sekunder). Skall försöka anstränga hjärnan mer och tänka fler drag fram men jag är för ivrig.

Mayo
Medlem
#25 Skrivet: 7 Mar 2008 17:43

#24 Påminner om en gammal historia som jag tror Kotov drog i en av sina böcker:

En reporter frågade fyra stormästare nån gång på 50-talet hur långt fram de brukade räkna i schack. De svarade:
- Stormästare 1: tja, i vanliga fall brukar jag väl försöka räkna fem-sex drag framåt
- Stormästare 2: beror på ställningen, ibland kan det nog bli 20-30 drag framåt
- Stormästare 3: två drag, men två riktigt bra drag!
- Stormästare 4: ett drag längre än min motståndare!

Minns dock inte vilka de fyra stormästarna var...

Ukobach
Medlem
#26 Skrivet: 7 Mar 2008 19:42

Stormästare 3 är Nigel Short. De andra tre har fallit mig ur minnet.

the-best
Medlem
#27 Skrivet: 7 Mar 2008 19:51

Stormästare 4 känner jag ingen men kommer inte ihåg namnet.

Malvan
Moderator
#28 Skrivet: 7 Mar 2008 20:08

Jag tänkte också på historien, men kom ihåg den ännu sämre, så det var bra att jag inte skrev något. Stormästare 4 borde vinna.

röding2
Medlem
#29 Skrivet: 7 Mar 2008 20:10

Stormästare 4 = Röding2

KGB1
Medlem
#30 Skrivet: 7 Mar 2008 20:16

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!