| Författare |
Meddelande |
iroc
Medlem
|
#1 Skrivet: 2 Mar 2008 12:13
Hej alla schackspelare hoppas ni har det bra titta gärna på vårat parti IROC-CHESSMAN jag är en amatör som vill möta dom bästa ibland ser jag allt spelar nog inte enligt regelboken MVH/IROC
|
tornado
Medlem
|
#2 Skrivet: 2 Mar 2008 12:28
Bra spelat, du hade kunnat avgöra redan i drag 13. Snyggt parti
|
tornado
Medlem
|
#3 Skrivet: 2 Mar 2008 12:33
Får jag visa mitt parti mot Ljung, där löparna har en övertygande roll.Ett jämnare parti mot en som sällan gör misstag (på amatörnivå alltså).
|
iroc
Medlem
|
#4 Skrivet: 2 Mar 2008 12:33
Tack !Ska kolla partiet !
|
Rybka_2.3.2a_mp
Medlem
|
#5 Skrivet: 2 Mar 2008 12:50
Citerar: tornado, #2: Bra spelat, du hade kunnat avgöra redan i drag 13. Snyggt parti
Jag håller inte helt med. Delvis spelade svart mycket svagt och delvis missade vit en del drag.
Varför inte 8. exd6 e.p. med pjäsvinst?
15. Th3? h5! och svart har motchanser. Bättre var 15. h5
Det är först efter 15. - Sc6 som svart är klart förlorad.
|
tornado
Medlem
|
#6 Skrivet: 2 Mar 2008 13:00
Finns flera variationer, i stället för h4 borde Damen gå till d2.
Vit spelade rätt som inte valde e.p.
|
HansGöran
Medlem
|
#7 Skrivet: 2 Mar 2008 13:10
Citerar: tornado, #6: Finns flera variationer, i stället för h4 borde Damen gå till d2.
Vit spelade rätt som inte valde e.p.
Visst fanns det ett flertal varianter i ett senare skede, men förklara gärna varför 8. exd6 med pjäsvinst inte var bästa draget just då!
11. h4 kändes för tidigt och både 11.Dd2 liksom 11.Sf3 hade varit bättre eftersom vit bör utveckla sina pjäser mera innan han startar ett kungsangrepp.
|
tornado
Medlem
|
#8 Skrivet: 2 Mar 2008 18:01
Menar du att vit ska vänta med att sätta matt ( 2 drag ) för att utveckla sina pjäser?
Jag tycker att Dd2 är starkt. Vad ska svart svara med? Flyttar han springaren mister han Damen! ? Eller har du något som är ännu bättre? Jag är bara amatör så rätta mej gärna...
|
HansGöran
Medlem
|