| Författare |
Meddelande |
iroc
Medlem
|
#1 Skrivet: 2 Mar 2008 12:13
Hej alla schackspelare hoppas ni har det bra titta gärna på vårat parti IROC-CHESSMAN jag är en amatör som vill möta dom bästa ibland ser jag allt spelar nog inte enligt regelboken MVH/IROC
|
tornado
Medlem
|
#2 Skrivet: 2 Mar 2008 12:28
Bra spelat, du hade kunnat avgöra redan i drag 13. Snyggt parti
|
tornado
Medlem
|
#3 Skrivet: 2 Mar 2008 12:33
Får jag visa mitt parti mot Ljung, där löparna har en övertygande roll.Ett jämnare parti mot en som sällan gör misstag (på amatörnivå alltså).
|
iroc
Medlem
|
#4 Skrivet: 2 Mar 2008 12:33
Tack !Ska kolla partiet !
|
Rybka_2.3.2a_mp
Medlem
|
#5 Skrivet: 2 Mar 2008 12:50
Citerar: tornado, #2: Bra spelat, du hade kunnat avgöra redan i drag 13. Snyggt parti
Jag håller inte helt med. Delvis spelade svart mycket svagt och delvis missade vit en del drag.
Varför inte 8. exd6 e.p. med pjäsvinst?
15. Th3? h5! och svart har motchanser. Bättre var 15. h5
Det är först efter 15. - Sc6 som svart är klart förlorad.
|
tornado
Medlem
|
#6 Skrivet: 2 Mar 2008 13:00
Finns flera variationer, i stället för h4 borde Damen gå till d2.
Vit spelade rätt som inte valde e.p.
|
HansGöran
Medlem
|
#7 Skrivet: 2 Mar 2008 13:10
Citerar: tornado, #6: Finns flera variationer, i stället för h4 borde Damen gå till d2.
Vit spelade rätt som inte valde e.p.
Visst fanns det ett flertal varianter i ett senare skede, men förklara gärna varför 8. exd6 med pjäsvinst inte var bästa draget just då!
11. h4 kändes för tidigt och både 11.Dd2 liksom 11.Sf3 hade varit bättre eftersom vit bör utveckla sina pjäser mera innan han startar ett kungsangrepp.
|
tornado
Medlem
|
#8 Skrivet: 2 Mar 2008 18:01
Menar du att vit ska vänta med att sätta matt ( 2 drag ) för att utveckla sina pjäser?
Jag tycker att Dd2 är starkt. Vad ska svart svara med? Flyttar han springaren mister han Damen! ? Eller har du något som är ännu bättre? Jag är bara amatör så rätta mej gärna...
|
HansGöran
Medlem
|
#9 Skrivet: 2 Mar 2008 18:21
Om du läser mitt föregående inlägg noga så kan du se att även jag anser 11.Dd2 som bättre än 11.h4, men någon tvådragsmatt kan jag inte se.
Svart kan t.ex. spela 11. - Sbd7 och löparen måste flyttas, men visst står vit bra ändå.
Du har inte förklarat varför du ansåg 8.exd6 e.p. sämre än det 8.cxd5.
|
tornado
Medlem
|
#10 Skrivet: 2 Mar 2008 18:38
Om jag förstått det här rätt så är detta parti på amatörnivå.Sd7 är svarts starka drag men vit vinner ändå , Lb5 och pjäsbyte blir följden till vits fördel. Men om detta parti var på din nivå skulle du vinna lätt ( med tanke på din erfarenhet)...
|
HansGöran
Medlem
|
#11 Skrivet: 2 Mar 2008 18:54
Citerar: tornado, #10: Om jag förstått det här rätt så är detta parti på amatörnivå.Sd7 är svarts starka drag men vit vinner ändå , Lb5 och pjäsbyte blir följden till vits fördel. Men om detta parti var på din nivå skulle du vinna lätt ( med tanke på din erfarenhet)...
Det är bättre om du håller dig till sakfrågan och motiverar dina drag istället för att blanda in ovidkommande saker som spelarnas och min kunskapsnivå.
Det primära var att vit stod bra och kunde ha spelat bättre i drag 11. Eftersom det inte fanns något direkt matthot ansåg jag att vit borde utveckla sina pjäser för att förstärka sitt angrepp. Då kan det vara lämpligt att spela 11.Dd2 och 12.Lg5.
|