| Författare |
Meddelande |
oj.oj
Medlem
|
#31 Skrivet: 29 Feb 2008 18:41
varför gör man såna drag??
|
oj.oj
Medlem
|
#32 Skrivet: 29 Feb 2008 18:47
gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ooooooooooooooooooo iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...... jag är en klant!!!
|
röding2
Medlem
|
#33 Skrivet: 1 Mar 2008 11:10
Stön !
efter en glad fredagkväll loggar man in lördag morgon ganska så trött m.m. ...och så händer det !!!
Aghhh ! Får man svära här ? Det är visst emot reglerna tror jag.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#34 Skrivet: 1 Mar 2008 11:20
Vill ni få ett gapskratt - spana in mitt parti mot dunderklumpen i Krylbo Open 12 - tala om idiotdrag...
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#35 Skrivet: 1 Mar 2008 11:23
alltså mitt idiotdrag - dunderklumpen var den smarte 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#36 Skrivet: 1 Mar 2008 12:24
Du kunde fått 2 lätta pjäser för damen där..var det inte för tidigt att ge upp?
|
HansGöran
Medlem
|
#37 Skrivet: 1 Mar 2008 13:01
Citerar: sture_lindberg, #36: Du kunde fått 2 lätta pjäser för damen där..var det inte för tidigt att ge upp?
Två lätta pjäser utgör normalt ingen kompensation för en dam och Stures kommentar fick mig att kolla in partiet. Det var mycket välmotiverat att ge upp.
Att fortsätta i en sådan ställning är närmast en förolämpning mot vitspelaren!
Vid spel mellan två absoluta nybörjare spelar det materiella läget mindre roll, men i aktuellt parti har spelarna uppenbarligen passerat detta stadium.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#38 Skrivet: 1 Mar 2008 13:16
En tolkningsfråga när man bör ge upp.jag ställde bara en enkel fråga rakt upp och ner.Kom inte och snacka om förolämpningar och såna saker tack..jag har aldrig påstått att det var fel att ge upp,jag ställde en FRÅGA om det inte var för tidigt.Läs rätt nästa gång du retar upp dej
|
shieldfire
Medlem
|
#39 Skrivet: 1 Mar 2008 13:23
Det var helt normalt att ge upp även om han backat damen till d8. Men här på SO finns en annan definition av "för tidigt att ge upp" (där jag nyligen spelade med dam, löpare och ett knippe bönder över utan att motståndaren gav upp). Det är bara att reginera inför den traditionen. Någon gång lär man sig väl när man inte har chansen längre.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#40 Skrivet: 1 Mar 2008 13:42
Om han skulle backat med damen,då skulle han ligga under med pjäs.är3,5 poäng. Om han skulle ta 2 lätta pjäser för damen :9 minus 2ggr 3,5 är endast 2 points.Så det skulle vart NÅGOT bättre ju
|
Rybka_2.3.2a_mp
Medlem
|
#41 Skrivet: 1 Mar 2008 14:01
Sture!
Visst är det en tolkningsfråga och jag tolkade situationen mot bakgrund av mina erfarenheter inom närschack på mästarklasnivå.
Jag läste helt rätt! Din fråga kan bara tolkas som ett ifrågasättande av beslutet att ge upp, dvs ett indirekt påstående att det var fel beslut.
Att värdera en ställning är inte enbart en fråga om matematik och pjäsernas individuella värde är relativt och beror på ställningen. För nybörjare kan det vara bra att känna till pjäsernas ungefärliga värde uttryckt i antal bönder, men med ökande erfarenhet lär man sig att värdera ställningen på ett mera flexibelt sätt.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#42 Skrivet: 1 Mar 2008 14:07
Citerar: sture_lindberg, #36: Du kunde fått 2 lätta pjäser för damen där..var det inte för tidigt att ge upp?
Det är DEFINITIVT ett förlorat parti för mig, Poängräkning mellan pjäser är endast att se som en vägledning. Det är inte själva poängen som räknas, utan ställningen, chanser och motchanser, vilka pjäser som finns kvar, osv - I partiet hade jag inget motspel, och för övrigt så hör det till god ton - som schackspelare - att ge upp ett helt klart förlorat parti när man har nått över nybörjarnivå. 
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#43 Skrivet: 1 Mar 2008 14:08
Jag har 20 års erfarenhet - även om det kanske inte märktes just i detta parti -
|
schnappi
Medlem
|
#44 Skrivet: 1 Mar 2008 14:11 - Redigerad av: schnappi
Citerar: CAQUELAQ, #43: Jag har 20 års erfarenhet
grrrrrrrrrrrymmmt illla fortsätt så =)
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#45 Skrivet: 1 Mar 2008 14:16
Dessutom - på den nivå jag spelar är en eller två merbönder tillräckligt för att vinna - det är en ren teknikfråga! Hoppas att du är nöjd med svaren, Sture! 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#46 Skrivet: 1 Mar 2008 14:52
Så nöjd så=) men JAG hade iaf kämpat vidare!
|
frippe70
Medlem
|
#47 Skrivet: 1 Mar 2008 15:45
Citerar: röding2, #33: Får man svära här ?
Jag fick inte svära, fast jag till och med hävdade att det inte var ett invektiv utan endast ett beskedligt personnamn
Ett litet invektiv kan väl inte skada i en sådan här tråd där det är korrekt att besvärja de kassa dragen (så de inte upprepas)?
(( Men det är ju klart, det kan ju finnas kristna därute som fortfarande tror på tomtar och troll. (Ny tråd kanske under värdsligt för att inte ta den diskussionen här). ))
|
Malvan
Moderator
|
#48 Skrivet: 1 Mar 2008 15:54
Man kan ju säga "Asch, det var försmädligt" eller "Oj så synd" eller "Tvi för partiet", men det har liksom inte samma effekt.
|
frippe70
Medlem
|
#49 Skrivet: 1 Mar 2008 16:13
Ja, det är ju klart. Tänkte inte på det.
Fyttirackarns också för mitt dam-klavertramp!
Men alla kassa drag till trots, ha en trevlig helg, nu skall jag på Euskifeurat konsert - det ni!
|
Malvan
Moderator
|
#50 Skrivet: 1 Mar 2008 16:56
http://pressylta.com/lankvart/SvenskaInvektiv.htm# avskr
|
Galler.GerMigGallfeber
Medlem
|
#51 Skrivet: 6 Mar 2008 17:12
AAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF FFGGGGGGGGGGG!!!
Vilken satanistisk förbannad kortslutning!!!

|
Archon
Medlem
|
#52 Skrivet: 10 Mar 2008 18:57
NEJ!
solklar seger byttes mot patt!
SnoB - Archon
Parti #357288
Grrrr... 
|
aholmst
Medlem
|
#53 Skrivet: 10 Mar 2008 21:28
En gång gick jag med på remi fastän jag hade ett torn kvar och motspelaren bara kungen, han sa att jag ändå aldrig kommer att vinna, det varju en solklar psykning eller ?
|
cdelzanno
Medlem
|
#54 Skrivet: 10 Mar 2008 21:46
Klarar du inte av att matta med kung och torn så är det faktiskt solklar remi. Men det kan du idag va?
|
ChessGoth
Medlem
|
#55 Skrivet: 11 Mar 2008 07:07
Jag har hört juniorer på klubben tracka varandra för att de någon gång inte lyckats sätta matt med K+T mot K. Det är naturligtvis lätt vinst...
|
Pusslet
Medlem
|
#56 Skrivet: 11 Mar 2008 15:05
En tråd för mig!
Igår vet jag inte HUR många gånger jag satte mig i situationen att jag blev av med antingen damen eller ett torn - precis på samma sätt varenda gång!
Massa fler förluster och mycket mer erfarenhet så kanske, kanske jag lär mig kolla över hela brädet - samt försöka lista ut mer än ett steg i taget i framtiden?!
Tur att man har kul under tiden - och redan "lärt känna" trevliga människor som tar väl hand om nybörjare som jag! 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#57 Skrivet: 11 Mar 2008 15:41
Det bästa rådet du kan få av mej: Dra ner på TEMPOT !!
|
röding2
Medlem
|
#58 Skrivet: 11 Mar 2008 17:59
Innan Du flyttar :
Kolla vad varje pjäs kan göra. Till vilken ruta kan den gå. Vad kan den göra i nästa drag. Gör det systematiskt. Pjäs för pjäs, bonde för bonde. Fundera på vad motståndaren kan ha för idé bakom sitt drag. Gör det två ggr och tre ggr och tio ggr. Gör därefter draget.
mvh Börje Lööw
Luleå
|
oj.oj
Medlem
|
#59 Skrivet: 14 Mar 2008 13:05
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAA JAG BLIR GALEN!!!! man ligger under med någon pjäs då behöver man väl inte bli gaflad på tornet.....!? 
|
oj.oj
Medlem
|
#60 Skrivet: 14 Mar 2008 13:06
kolla partiet oj.oj-2-stroke 
|