| Författare |
Meddelande |
Malvan
Moderator
|
#271 Skrivet: 28 Feb 2008 17:16
Jag håller med Sture. Däremot är själva datorn rätt dyr, men den kan man ju ha till annat också.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#272 Skrivet: 28 Feb 2008 17:17
Låt bara Fritz spela åt dej..så kommer du snabbt upp på 3000 i rating.Sen om du vill komma högre upp.så skaffar du dej bara en robot till
|
cdelzanno
Medlem
|
#273 Skrivet: 28 Feb 2008 17:38
Jag trodde man hade dator hursomhelst-hur skall man annars kunna spela på sO? Några superdatorer behövs väl inte direkt om man skall göra succe här?
|
lbtbilldal
Medlem
|
#274 Skrivet: 28 Feb 2008 17:39
Poängen är väl att man själv gör ett väl genomtänkt och strategiskt riktigt parti i förhållande till den motståndare man råkar ha, motor(?vilken benämning) eller någon annan. Att förlora ett väl genomfört parti är väl hel ok jämfört med att vinna ett dåligt eller att vinna utan att själv delta.
|
asvo
Medlem
|
#275 Skrivet: 28 Feb 2008 17:41
Vad når ni för syfte att vara MOT ? Meningslöst , hopplöst och ett mycket dumt ställningstagande eftersom det aldrig går att uppnå i korrschack .
Fram för turneringar med alla hjälpmedel
SKULLE NI MOT FORMODAN få ERIK ATT ÄNDRA REGLERNA FÅR NI BARA ÄNNU FLER SOM FUSKAR ÄN VAD DET FINNS I DAGENS MOTORFRIA TURNERINGAR PÅ SCHACK ON LINE ÄN I DE NUVARANDE .
Ni motarbetar alltså er själva 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#276 Skrivet: 28 Feb 2008 17:41
Och den största poängen i sammanhanget är väl,om man själv "deltar" om man använder en robot att "tänka åt en!
|
asvo
Medlem
|
#277 Skrivet: 28 Feb 2008 17:42
Citerar: sture_lindberg, #278: Och den största poängen i sammanhanget är väl,om man själv "deltar" om man använder en robot att "tänka åt en!
Det bestämmer du själv 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#278 Skrivet: 28 Feb 2008 17:44
Citerar: asvo, #277:
Vad når ni för syfte att vara MOT ?
Syftet är att visa sin motvlija mot robotar inom schacket.Sen att det är tillåtet kan man inte göra något åt nej..Du har helt rätt där.men o andra sidan kan det aldrig vara fel att stå upp för vad man tycker!!
|
cdelzanno
Medlem
|
#279 Skrivet: 28 Feb 2008 17:45
Citerar: sture_lindberg, #278: Och den största poängen i sammanhanget är väl,om man själv "deltar" om man använder en robot att "tänka åt en!
Menar du att det inte finns något mellanting mellan att vara robotens slav eller herre över sig själv? Förstod jag rätt?
|
asvo
Medlem
|
#280 Skrivet: 28 Feb 2008 17:50
Citerar: sture_lindberg, #280: Syftet är att visa sin motvlija mot robotar inom schacket.Sen att det är tillåtet kan man inte göra något åt nej..Du har helt rätt där.men o andra sidan kan det aldrig vara fel att stå upp för vad man tycker!!
Märker du att intresset ökar och att fler och fler använder det även i smyg om jag NU ska tro de som är MOT .
Jag är FÖR för att uppnå rättvisa i korrschack när den dagen kommer att det går att kontrollera VILKET är jag inte FÖR längre .
|
cdelzanno
Medlem
|
#281 Skrivet: 28 Feb 2008 17:56
Jag har som jag nämt tidigare slutat "glutta" dvs använda motor i spel så det är: -1
Men jag kan inte säga att jag hyser nån motvilja mot robotar inom schacket, men det passar inte mig och speciellt inte på den nivå jag spelar.
Det konstiga är att det inte visas nån motvilja mot dom som sitter och skriver ner varianter på papper eller i excel. Dvs gör variantträd på samma sätt som datorer gör. Dom får ju en väldig fördel på oss som spelar på intuition och bara kan analysera nåt drag i förväg. Är det oxå fusk?
|
Emmann
Medlem
|
#282 Skrivet: 28 Feb 2008 17:57
Jag börjar nästan tycka synd om er motoranv som måste ha den till hjälpmedel, som jag skrev nedan o fler därefter sagt att det är lätt att ta till motorn i trängda ställningar (frestande) Vad blir det för utveckling??
Citerar: Emmann, #193: Jag tror inte man utvecklar sitt kunnande i schack genom att använda motoranalys, jag skulle nog som många andra falla för frestelsen att göra precis det draget motorn föreslår, inget utvecklande enligt mig. Nä lägg isf ner korrschack.
En stor skillnad mellan människors sätt att tänka och datorers sätt att "tänka" är att vi människor inte verkar kunna klara av så många beräkningar per sekund som en dator. Men vi tar igen detta på att vi har intuition och en mycket stor databas som innehåller vår erfarenhet, det vill säga allt vi lärt oss under den tid vi existerat.
Så det så!!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#283 Skrivet: 28 Feb 2008 18:02
Citerar: asvo, #282: ag är FÖR för att uppnå rättvisa i korrschack när den dagen kommer att det går att kontrollera VILKET är jag inte FÖR längre .
Och jag kommer ALLTID vara mot robotar inom schacket.Vare sej det är tillåtet eller inte.Det är där vi har olika uppfattningar bara Asvo.Om DU begär att jag ska förstå dej,så kanske jag kunde som motprestaion föreslå, att du även kunde sätta dej in i hur sådana som jag, som inte vill ha robotar alls inom schacket tänker..Och det är ingen ide att du tar det där om "tillåtet",rättvisa,att andra gör det,osv,osv.Det har vi som är emot robotar redan förstått vad du menar med..Men förstå också att många med mej vill spela HELT UTAN ROBOTAR.. mvh Sture
|
sture_lindberg
Medlem
|
#284 Skrivet: 28 Feb 2008 18:10
Citerar: cdelzanno, #281: Menar du att det inte finns något mellanting mellan att vara robotens slav eller herre över sig själv? Förstod jag rätt?
Om man måste använda en robot i schack i stället för att spela alldeles själv,så anser jag att ia i Schack så är man "slav" under en robot ja..Man tänker ju inte själv,utan man låter roboten göra grovjobbet..helt uppenbart är det så.
|
asvo
Medlem
|
#285 Skrivet: 28 Feb 2008 18:13
Citerar: sture_lindberg, #285: Men förstå också att många med mej vill spela HELT UTAN ROBOTAR.. mvh Sture
Jo MEN FIXA DET DÅ OM NI KAN . Jag tänker inte hjälpa Er med det omöjliga . Hade jag varit som Er och inte acceptera reglerna hade jag slutat spela korr för länge sen och slutat argumentera för en OMÖJLIG sak . Du spelar ju t.o.m med oss OTROLIGT 
|
cdelzanno
Medlem
|
#286 Skrivet: 28 Feb 2008 18:17
Om man använder en robot på det sättet asvo beskriver så låter det inte som om man är slav under roboten. Men om man som du beskriver använder roboten ISTÄLLET för att tänka själv så stämmer det du skriver.
Jag tror nämligen på den gamla devicen att det inte är teknikeni sig som är ond, utan snarare hur man använder den. Ta tex atomkraft:
Hiroshima kontra strålbehandling av cancer.
asvo verkar vara en "god" användare medan det finns andra som är "onda", sen finns det dom som håller sig ifrån tekniken för att de inte skulle kunna hantera tekniken på rätt sätt och därigenom bli "onda".
Men man får ta det onda med det goda
|
sture_lindberg
Medlem
|
#287 Skrivet: 28 Feb 2008 18:18
Citerar: asvo, #287: Jo MEN FIXA DET DÅ OM NI KAN . Jag tänker inte hjälpa Er med det omöjliga . Hade jag varit som Er och inte acceptera reglerna hade jag slutat spela korr för länge sen och slutat argumentera för en OMÖJLIG sak . Du spelar ju t.o.m med oss OTROLIGT
ja varför skulle jag inte kunna spela med er då??Om jag gillar schack! Och jag har inte bett om någon "hjälp" eller så från dej Säger nu för femtielfte gången att jag VET att robotar är tillåtna inom korr.Utan jag och andra med mej,försöker(fast det kan kännas meningslöst) att föra en DISKUTION att vi inte gillar robotar inom schacket.Tror inte jag kan förklara detta tydligare än så.
|
Emmann
Medlem
|
#288 Skrivet: 28 Feb 2008 18:23
Citerar: asvo, #287: Jo MEN FIXA DET DÅ OM NI KAN . Jag tänker inte hjälpa Er med det omöjliga . Hade jag varit som Er och inte acceptera reglerna hade jag slutat spela korr för länge sen och slutat argumentera för en OMÖJLIG sak . Du spelar ju t.o.m med oss OTROLIGT
Visst vi får ju acceptera att spela mot er motorspelare, men det betyder inte samma sak som att vi "gillar läget" det blir väldigt frusterande bara, men jag tror ändå det känns kymigast för den som måste ta till motorn. O varför man gör det på en sån här nöjesschacksida är för mig däremot för att citera Asvo: OTROLIGT
P.S Asvo: Jag vill inte ha några privata predikningar, tack/ Emmann
|
sture_lindberg
Medlem
|
#289 Skrivet: 28 Feb 2008 18:26
Citerar: Emmann, #290: O varför man gör det på en sån här nöjesschacksida är för mig däremot för att citera Asvo: OTROLIGT Detta var mycket bra skrivet. Exakt vad jag tycker också..Om det ändå gällt VM eller SM så KANSKE jag hade förstått robotanvändarna
|
asvo
Medlem
|
#290 Skrivet: 28 Feb 2008 18:31
Citerar: sture_lindberg, #289: ja varför skulle jag inte kunna spela med er då??Om jag gillar schack!
JASÅ DU SPELAR MOT ROBOTAR ? Jag trodde inte du spelade mot människa +robot det var ju trevligt ! Ett fall framåt som man brukar säga Vi är ju ärliga i motsats till vissa av Er i alla fall 
|
cdelzanno
Medlem
|
#291 Skrivet: 28 Feb 2008 18:39
Min erfarenhet är att åtminstånde en i detta forum ändrat sin spelstyrka oerhört under pågående parti...om det beror på motor eller ej kan jag inte säga...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#292 Skrivet: 28 Feb 2008 18:40
Jag spelar mot ALLA! kan inte som DU avgöra vilka som använder robotar eller icke Men OM jag hade din kuskap i detta,så skulle jag naturligtvis inte möta de som använder robotar, i stället för att göra egna drag...Kan till och med tänka mej att möta DEJ Asvo,om du lägger in din robot i micron under partiets gång.
|
gnagarn
Medlem
|
#293 Skrivet: 28 Feb 2008 18:44
Citerar: sture_lindberg, #294: Kan till och med tänka mej att möta DEJ Asvo,om du lägger in din robot i micron under partiets gång.
Nä, gör inte det Asvo, då "kanske det blir robotbebisar" o det vill jag inte ha här, alltså fler med robotar 
|
asvo
Medlem
|
#294 Skrivet: 28 Feb 2008 18:47
Citerar: sture_lindberg, #294: Jag spelar mot ALLA! kan inte som DU avgöra vilka som använder robotar eller ickeMen OM jag hade din kuskap i detta,så skulle jag naturligtvis inte möta de som använder robotar, i stället för att göra egna drag...Kan till och med tänka mej att möta DEJ Asvo,om du lägger in din robot i micron under partiets gång.
Jag gillar att möta bra schackspelare som använder program även bra spelare utan program .Jag förstår det är bara MEJ du undantar . Skulle aldrig tänka mej att möta dej utan program för då skulle jag säkert bli en misstänkt om jag vann kanske inte av dej ? Men av andra liksom jag blev i EMMAS turnering .
|
sture_lindberg
Medlem
|
#295 Skrivet: 28 Feb 2008 18:52
Jag litar på dej Asvo.Tro inget annat.Att vi har olika åsikter i robotfrågan betyder inte att jag har den minsta motvilja mot dej.Tvärsom.Du står för vad du tycker iaf..Inte alla som gör
|
asvo
Medlem
|
#296 Skrivet: 28 Feb 2008 19:09
Det är lätt att lita på oss vad gäller spelet som talar om at vi använder program svårare för Er att lita på dem som inte gör det även om de lovar det i Era turneringar har jag märkt 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#297 Skrivet: 28 Feb 2008 19:13
Ja det är ju lite svårt att "fuska" tvärsom Att dom som säger sej spela med robot.helt plötsligt börjar att använda bara sin egen hjärna.skulle ju inte vara någon förstärkning direkt i deras spel
|
Malvan
Moderator
|
#298 Skrivet: 28 Feb 2008 19:20
Jag skulle vilja fråga asvo, som verkar ha kläm på såna frågor, vilken rating de bästa spelarna på SO skulle få utan motor, 2800? Mer eller mindre? Då förstås förutsatt att ingen annan har motor heller.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#299 Skrivet: 28 Feb 2008 19:37
Om jag får göra en gissning (innan Asvo svarar).Det skulle nog ligga på ungefär samma rating som nu.I och med att det är stora skillnader i spelastyrkor mellan de bästa och de lägsta här på schackonline..Asvo får rätta mej sen ! Om jag har fel
|
asvo
Medlem
|
#300 Skrivet: 28 Feb 2008 19:38
Citerar: Malvan, #330: Jag skulle vilja fråga asvo, som verkar ha kläm på såna frågor, vilken rating de bästa spelarna på SO skulle få utan motor, 2800? Mer eller mindre? Då förstås förutsatt att ingen annan har motor heller.
Världsmästaren har ju inte mer än ca 2750 med motor i tävlingskorr där har ju motståndarna naturligtvis motorhjäp ( där kan man dra slutsatsen på Fritz rating i korr ( 2000-2300 kanske ) Ulf Andersson nådde över 2700 utan motor mot de som troligtvis också anv. det . Det är ju minst fem på topp tjuga här som inte använder motor så det är bara att kolla där . Jag tror nog det vore några till om inte motor fanns för det finns flera bra spelare som tränar närschack på SO . De flesta använder dock övriga hjälpmedel vilket har stor betydelse liksom den tid ( mycket avgörande ) som man har till förfogande på sin fritid .
|