| Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#181 Skrivet: 26 Feb 2008 15:56
Detta är ju en tråd som heter :för eller emot motor...vad är problemet?
|
asvo
Medlem
|
#182 Skrivet: 26 Feb 2008 15:58
Citerar: sture_lindberg, #178: Jag inser bara att i dagens korrspel är program nödvändigt att använda för den som vill nå framgång i tävlingskorr ( eller vill utvecka sitt kunnande
Jo i dagen korrspel för att nå framgång men att lära schack finns det många andra bra sätt att göra . Du får läsa på vad jag skriver .
|
sture_lindberg
Medlem
|
#183 Skrivet: 26 Feb 2008 16:00
Citerar: asvo, #182: eller vill utvecka sitt kunnande
Vad menas med detta då??
|
asvo
Medlem
|
#184 Skrivet: 26 Feb 2008 16:02
Citerar: sture_lindberg, #183: Citerar: asvo, #182:
eller vill utvecka sitt kunnande
Vad menas med detta då??
Visst kan man utveckla sitt kunnande med programspel det borde du väl förstå .
|
aholmst
Medlem
|
#185 Skrivet: 26 Feb 2008 16:02
Citerar: sture_lindberg, #179: Om du syfftar på mej,så är du helt fel uteSå klart man inte ska ha sina kompisar som hjälper en
Nej, du använder ju inte enligt utsago motor. Syftade snarast på asvo.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#186 Skrivet: 26 Feb 2008 16:03
kan man inte det UTAN att använda "programspel då???
|
asvo
Medlem
|
#187 Skrivet: 26 Feb 2008 16:05
Citerar: sture_lindberg, #186: kan man inte det UTAN att använda "programspel då???
Jo visst jag skriver ju detCiterar: asvo, #182: Jo i dagen korrspel för att nå framgång men att lära schack finns det många andra bra sätt att göra . Du får läsa på vad jag skriver .
|
sture_lindberg
Medlem
|
#188 Skrivet: 26 Feb 2008 16:07
Citerar: asvo, #182: Jag inser bara att i dagens korrspel är program nödvändigt
Ordagrannt citat från dej.jag KAN läsa innantill
|
asvo
Medlem
|
#189 Skrivet: 26 Feb 2008 16:12
Citerar: sture_lindberg, #188: Citerar: asvo, #182:
Jag inser bara att i dagens korrspel är program nödvändigt
Citerar: sture_lindberg, #188: Ordagrannt citat från dej.jag KAN läsa innantill
Det verkar inte så
Det var bara halva citatet här kommer hela , läs igen
Citerar: asvo, #182: Jag inser bara att i dagens korrspel är program nödvändigt att använda för den som vill nå framgång i tävlingskorr ( eller vill utvecka sitt kunnande
|
sture_lindberg
Medlem
|
#190 Skrivet: 26 Feb 2008 16:16
Citerar: asvo, #189: Jag inser bara att i dagens korrspel är program nödvändigt att använda för den som vill nå framgång i tävlingskorr ( eller vill utvecka sitt kunnande
Ja det är ju det du skrev.Att program är NÖDVÄNDIGT.För att nå framgång i tävlingskorr..Eller har du några dolda budskap i din mening??
|
asvo
Medlem
|
#191 Skrivet: 26 Feb 2008 16:32
Citerar: sture_lindberg, #190: Att program är NÖDVÄNDIGT.För att nå framgång i tävlingskorr..
Jo men inte för att lära spela schack . Fortsätter diskussionen om du vill privat för att andra på forum ska slippa läsa mer .
|
sigge69
Medlem
|
#192 Skrivet: 26 Feb 2008 16:40
Hur orkar ni ?? Alla får la spela som dom vill !! Min "robot" e en 69:a som ej är servad enligt boken och den fungerar märkligt nog sämre på fredag samt lördagskvällar ha ha ...måste va ngt fel på inställningen, men jag e HELNÖJD med den ändå p g a att den börjar ju bli gammal o omodern nu!
|
Emmann
Medlem
|
#193 Skrivet: 26 Feb 2008 16:45
Jag tror inte man utvecklar sitt kunnande i schack genom att använda motoranalys, jag skulle nog som många andra falla för frestelsen att göra precis det draget motorn föreslår, inget utvecklande enligt mig. Nä lägg isf ner korrschack.
slutsatser en människa skulle dra av liknande in-data.
En stor skillnad mellan människors sätt att tänka och datorers sätt att "tänka" är att vi människor inte verkar kunna klara av så många beräkningar per sekund som en dator. Men vi tar igen detta på att vi har intuition och en mycket stor databas som innehåller vår erfarenhet, det vill säga allt vi lärt oss under den tid vi existerat.
Så det så!!
|
Randomize
Medlem
|
#194 Skrivet: 26 Feb 2008 16:45
Asvo och Sture
Fortsätt gärna diskussionen här. (De som tycker det är jobbigt behöver ju inte läsa)
|
sture_lindberg
Medlem
|
#195 Skrivet: 26 Feb 2008 16:46
Vem pratar om att lära sej spela schack? Det du och jag är oense om är ju att du skriver att program är nödvändigt för att nå framgång i tävlingskorr.Vilket absolut inte JAG anser.Det är ju det frågan gäller.och inte som du börjar att skriva nu,att Lära sej spela schack?? har jag väl aldrig påstått att du skrivit?? nog om detta nu--håller med dej helt om ,att har du något att tilläga så skriv till mej privat.
|
sigge69
Medlem
|
#196 Skrivet: 26 Feb 2008 16:50
randomize; Jag kan bara inte förstå att man skall ta allt så j-a allvarligt !! Det är ju nöjesschack vi ägnar oss åt här ....eller??
|
sture_lindberg
Medlem
|
#197 Skrivet: 26 Feb 2008 16:57
Nöjesschack ja..helt rätt.Denna tråden handlar om man tycker det är bra eller dåligt att använda robotar inom nöjesschack.jag kan förstå de som tycker det, när de spelar om SM eller VM.Eller liknande tävlingar.Men nu råkar detta vara en " Nöjesschacksite",så då tycker ju både jag och många andra att frågan kan komma upp till debatt iaf.Sen VET jag att robotar är tillåtna på denna site.Det är inte detta som frågan gäller.Utan vad det kan finnas för mening med att låta en robot utföra sina drag
|
gnagarn
Medlem
|
#198 Skrivet: 26 Feb 2008 17:01
Citerar: Emmann, #193: Jag tror inte man utvecklar sitt kunnande i schack genom att använda motoranalys, jag skulle nog som många andra falla för frestelsen att göra precis det draget motorn föreslår, inget utvecklande enligt mig. Nä lägg isf ner korrschack.
slutsatser en människa skulle dra av liknande in-data.
En stor skillnad mellan människors sätt att tänka och datorers sätt att "tänka" är att vi människor inte verkar kunna klara av så många beräkningar per sekund som en dator. Men vi tar igen detta på att vi har intuition och en mycket stor databas som innehåller vår erfarenhet, det vill säga allt vi lärt oss under den tid vi existerat.
Så det så!!
Ha, ha, håller med Emmann, bra!
|
asvo
Medlem
|
#199 Skrivet: 26 Feb 2008 17:03
#196:]Jag kan bara inte förstå att man skall ta allt så j-a allvarligt !! Det är ju nöjesschack vi ägnar oss åt här ....eller??[/quote]
Det håller jag med på men flera ska ju anmäla sej JSM som spelar här .
Fortsätt gärna diskussionen här. (De som tycker det är jobbigt behöver ju inte läsa)[/quote]
Det finns alltid en gräns , jag har svåra partier igång också 
|
sigge69
Medlem
|
#200 Skrivet: 26 Feb 2008 17:04
heja sture !! meningen med att anv. robot på en nöjesschacksite (ha ha ha) JA DE KAN MAN VERKLIGEN UNDRA!! En jämförelse .....köra frågesport och titta på det rätta svaret innan man avger sitt svar ....Va spännande !!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#201 Skrivet: 26 Feb 2008 17:07
Ungefär så ja
|
sigge69
Medlem
|
#202 Skrivet: 26 Feb 2008 17:35
va skönt då har vi rett ut detta alltså = Släng era robotar på tippen !! 
|
bigO
Medlem
|
#203 Skrivet: 26 Feb 2008 18:53
hur ska man göra om man inte vet huruvida man använder motor eller inte?
|
aholmst
Medlem
|
#204 Skrivet: 26 Feb 2008 18:55 - Redigerad av: aholmst
Citerar: sigge69, #202: va skönt då har vi rett ut detta alltså = Släng era robotar på tippen !!
Skönt, det finns normala människor. Men det är klart, are they 4 real? Det kan man aldrig veta och därför meningslöst att diskutera vidare.
|
vilhelm
Medlem
|
#205 Skrivet: 26 Feb 2008 19:02
Citerar: bigO, #203: hur ska man göra om man inte vet huruvida man använder motor eller inte?
det kan man aldrig veta..vissa scackhsidor vad jag hört använder typ sniffers när man registrerar sig..har du då tex fritz...så vet sidan det under förutsättning du spelar med det på samma dator..annars kan man väl kolla vinstprocent kontra vilka de möter.men regel nr 1 är att man är öppen med hur man spelar..ofta räcker det.
|
bigO
Medlem
|
#206 Skrivet: 26 Feb 2008 19:56
Citerar: vilhelm, #205: det kan man aldrig veta..vissa scackhsidor vad jag hört använder typ sniffers när man registrerar sig..har du då tex fritz...så vet sidan det under förutsättning du spelar med det på samma dator..annars kan man väl kolla vinstprocent kontra vilka de möter.men regel nr 1 är att man är öppen med hur man spelar..ofta räcker det.
NO NO. Jag menar om jag inte vet ifall jag själv använder motor. Jag kanske minns ett drag som att jag kom på det själv, trots att jag undermedvetet slagit igång en motor nånstans....
|
aholmst
Medlem
|
#207 Skrivet: 26 Feb 2008 20:03
Citerar: bigO, #206: NO NO. Jag menar om jag inte vet ifall jag själv använder motor. Jag kanske minns ett drag som att jag kom på det själv, trots att jag undermedvetet slagit igång en motor nånstans....
Dags att gå till farbror schackdoktorn ?
|
vilhelm
Medlem
|
#208 Skrivet: 26 Feb 2008 20:15
#206 ja då vet jag inte!aholmst kanske har lösningen?
|
asvo
Medlem
|
#209 Skrivet: 26 Feb 2008 20:19
Citerar: bigO, #206: trots att jag undermedvetet slagit igång en motor nånstans....
Det ska du inte vara ledsen för det är säkert många på SO som gjort det av
MISSTAG 
|
vilhelm
Medlem
|
#210 Skrivet: 26 Feb 2008 20:22
Citerar: asvo, #209: Det ska du inte vara ledsen för det är säkert många på SO som gjort det av
MISSTAG
hehe..tänk det skulle vara roligt att få reda på!har aldrig hört det!har funderat på det ibland med tanke på vad du skrivit genom åren..alltså:tänk om jag slagit en motor utan att veta om det!men som sagt ,jag har aldrig hört det
|