| Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#151 Skrivet: 26 Feb 2008 14:35
Och du kritiserade mej förut Asvo att möta bara dåliga spelare.En viss person gav upp mot dej efter 12 drag som blev klart den 23 februari.vad kallar du sådana partier 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#152 Skrivet: 26 Feb 2008 14:37
Rättelse den 22 februari
|
sture_lindberg
Medlem
|
#153 Skrivet: 26 Feb 2008 14:38
Och jag såg nu...endast 11 drag
|
asvo
Medlem
|
#154 Skrivet: 26 Feb 2008 14:39
Citerar: torsbror, #148: men har ännu inte sett en renodlad motor turnering värd namnet....vad beror detta på?
Inte vad jag vet heller.
Men jag har inte förlorat hoppet än att de som har ambitioner att bli tävlingsspelare i korr eller närschack ska få en gedigen chans att träningsspela lite lättsamt på SO innan de ger sej in i tävlingsleken och bli respekterade och slippa alla nedlåtande kommentarer om programspel 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#155 Skrivet: 26 Feb 2008 14:43
Jag är redan tävlingsspelare i närschack.och det UTAN att använda robotar under själva partierna.Så det fungerar bra
|
sture_lindberg
Medlem
|
#156 Skrivet: 26 Feb 2008 14:45
Citerar: sture_lindberg, #151: Och du kritiserade mej förut Asvo att möta bara dåliga spelare.En viss person gav upp mot dej efter 12 drag som blev klart den 23 februari.vad kallar du sådana partier
Du får gärna svara på detta
|
asvo
Medlem
|
#157 Skrivet: 26 Feb 2008 14:49
Citerar: sture_lindberg, #155: Jag är redan tävlingsspelare i närschack.och det UTAN att använda robotar under själva partierna.Så det fungerar bra
Det är väl ingen som använder program vid närschack men du har ju program så du förbereder dej nog med hjälp av det men det vill du kanske inte erkänna .
Citerar: sture_lindberg, #151: Och du kritiserade mej förut Asvo att möta bara dåliga spelare.En viss person gav upp mot dej efter 12 drag som blev klart den 23 februari.vad kallar du sådana partier
Han följde helt bästa teori så vad som hände vet jag inte . Ibland blir det ju som du vet problem med tiden får hoppas det så det inte är något allvarligt som hänt .
|
vilhelm
Medlem
|
#158 Skrivet: 26 Feb 2008 14:50 - Redigerad av: vilhelm
Citerar: asvo, #154: slippa alla nedlåtande kommentarer om programspel
Kan detta bero på att det är tex för lätt att komma på topp 5 med program om man nu möter "blåbär" utan motor på sin väg dit?Respekten skulle komma som ett brev på posten för den motorspelare som vinner en officiell motorturnering ,ställer man inte upp i den så är man nog inte så seriös.Problemet har väl varit att det finns för lite eldsjälar som tar tag i det..program finns det ju gott av.Men att skapa denna turnering krävs det lite engagemang. So-serien vart ju en succe,så himla populär så att t.o.m motorspelare kanske vill vara med ...men det får dom inte
|
asvo
Medlem
|
#159 Skrivet: 26 Feb 2008 14:55
Det är kanske märkligt ännu har inget vägrat att spela mot mej och flera som inte gillar motor har utmanat mej för de vill lära .
Du tar chansen så fort det kommer någon ny medl. för att få medhåll i din strävan för ett motorfritt SO varför övergår mitt förstånd 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#160 Skrivet: 26 Feb 2008 15:05
Citerar: asvo, #159: Du tar chansen så fort det kommer någon ny medl. för att få medhåll i din strävan för ett motorfritt SO varför övergår mitt förstånd
Kanske för att jag älskar schack..och då passar inte robotar in där Och jag är inte ute efter några medhåll.Utan jag bara anser att robotar är ett otyg att använda som hjälpmedel under ett parti.Ungefär som du anser att robotar är förträffliga alltså..fast tvärt om jag respekterar din åsikt,om du respekterar min.ok? mvh Sture
|
asvo
Medlem
|
#161 Skrivet: 26 Feb 2008 15:06
Citerar: vilhelm, #158: Problemet har väl varit att det finns för lite eldsjälar som tar tag i det..program finns det ju gott av.Men att skapa denna turnering krävs det lite engagemang.
Det har du rätt i och alla nedlåtande kommentarer om programspelare gör det inte enklare precis 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#162 Skrivet: 26 Feb 2008 15:10
Citerar: asvo, #161: Det har du rätt i och alla nedlåtande kommentarer om programspelare gör det inte enklare precis
Finns nog lika många nedlåtande kommentarer om OSS som inte acepterar robotar alls ifs.så det jämnar ut sej
|
krokofant
Medlem
|
#163 Skrivet: 26 Feb 2008 15:11
jag tycker denna diskussion borde närma sig ett slut genom någon slags kompromiss, men frågan är om någon önskar det:
Citat Asvo 146:
Här finns ju flera dicipliner med egna regler just för att det inte går att få ett samstämmigt beslut .
Jag menar att det är viktigt för den här typen av sajters trovärdighet att ett sådant beslut kommer fram. Så svårt borde det väl inte vara, vi lever ju ändå i en demokrati, det viktiga är bara att komma förbi den typen av låsningar som denna tråd speglar.
|
vilhelm
Medlem
|
#164 Skrivet: 26 Feb 2008 15:14
Citerar: asvo, #159: Du tar chansen så fort det kommer någon ny medl. för att få medhåll i din strävan för ett motorfritt SO varför övergår mitt förstånd
menar du moi? isåfall helt fel,det vore ju absurt.
Citerar: asvo, #159: flera som inte gillar motor har utmanat mej för de vill lära .
lära? nja kanske testa ,det är väl bra att du får göra reklam för den? Snart blir någon så taggad att ett köp är oundvikligt.Ordnar med en SO-mästare turnering och vips!
|
asvo
Medlem
|
#165 Skrivet: 26 Feb 2008 15:16
Citerar: sture_lindberg, #160: Ungefär som du anser att robotar är förträffliga alltså..fast tvärt omjag respekterar din åsikt,om du respekterar min.ok? mvh Sture
Jag inser bara att i dagens korrspel är program nödvändigt att använda för den som vill nå framgång i tävlingskorr ( eller vill utvecka sitt kunnande ) samtidigt respekterar jag alla som spelar utan om de inte ständigt gör nedlåtande kommentare och tummen ner för dem .
|
sture_lindberg
Medlem
|
#166 Skrivet: 26 Feb 2008 15:16
Citerar: krokofant, #163: Här finns ju flera dicipliner med egna regler just för att det inte går att få ett samstämmigt beslut .
Jag menar att det är viktigt för den här typen av sajters trovärdighet att ett sådant beslut kommer fram.
Det kan ALDRIG vara fel att diskutera saker och ting.Det visar väl bara på att dena fråga är viktig för många spelare här.
|
krokofant
Medlem
|
#167 Skrivet: 26 Feb 2008 15:18
Det är just därför man borde komma fram till en hållbar lösning
|
sture_lindberg
Medlem
|
#168 Skrivet: 26 Feb 2008 15:19
Citerar: asvo, #165: samtidigt respekterar jag alla som spelar utan om de inte ständigt gör nedlåtande kommentare och tummen ner för dem .
Om du gör tummen upp,så måste väl jag o andra ha rätt att göra tummen ner!!!!
|
vilhelm
Medlem
|
#169 Skrivet: 26 Feb 2008 15:20
Citerar: krokofant, #163: Jag menar att det är viktigt för den här typen av sajters trovärdighet att ett sådant beslut kommer fram
Det finns inga tveksamheter om att motor är tillåten här..inga!Tycker att det börjar blandas ihop saker o ting nu.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#170 Skrivet: 26 Feb 2008 15:30
Citerar: vilhelm, #169: Det finns inga tveksamheter om att motor är tillåten här..inga!Tycker att det börjar blandas ihop saker o ting nu.
Det är inte det saken gäller.Utan vi pratar här om det etiska eller oetiska med användandet av robotar som hjälpmedel i schackpartier.Att det är TILLÅTET är det väl ingen som tvivlar eller frågesätter.
|
asvo
Medlem
|
#171 Skrivet: 26 Feb 2008 15:32
Citerar: sture_lindberg, #168: Om du gör tummen upp,så måste väl jag o andra ha rätt att göra tummen ner!!!!
Jag gör inte tummen ner för dem som spelar utan program utan ENDAST för dem som gör nedlåtande kommentarer om programspel .
|
krokofant
Medlem
|
#172 Skrivet: 26 Feb 2008 15:32
Tack sture för klarläggandet
|
vilhelm
Medlem
|
#173 Skrivet: 26 Feb 2008 15:35
Citerar: sture_lindberg, #170: Det är inte det saken gäller
just det jag menar 
|
asvo
Medlem
|
#174 Skrivet: 26 Feb 2008 15:39
Citerar: sture_lindberg, #170: Utan vi pratar här om det etiska eller oetiska med användandet av robotar som hjälpmedel i schackpartier.
Det är inte mer oetiskt än att använda övriga hjälpmedel och för övrigt ändrar det inte på några regler i korrschack ändå .
|
sture_lindberg
Medlem
|
#175 Skrivet: 26 Feb 2008 15:41
Citerar: asvo, #171: ag gör inte tummen ner för dem som spelar utan program utan ENDAST för dem som gör nedlåtande kommentarer om programspel .
Du skriver bland annat att man måste använda robotar för att kunna bli bättre som schackspelare.Är kanske NÅGOT nedlåtande för oss som inte gör så
|
aholmst
Medlem
|
#176 Skrivet: 26 Feb 2008 15:45
Kan någon förklara skillnaden mellan att ha sin polare Kasparov med sig när man spelar eller sin robotkompis Fritz eller Rybka? Om man resonerar som en viss person här så
r det helt ok. med andra ord.
|
asvo
Medlem
|
#177 Skrivet: 26 Feb 2008 15:46
Citerar: sture_lindberg, #175: Du skriver bland annat att man måste använda robotar för att kunna bli bättre som schackspelare.Är kanske NÅGOT nedlåtande för oss som inte gör så
Det har jag aldrig skrivit vad jag vet , det kan vara olika för hur man vill lära .
Jag tror det är en fördel 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#178 Skrivet: 26 Feb 2008 15:49
Citerar: asvo, #165:
Jag inser bara att i dagens korrspel är program nödvändigt att använda för den som vill nå framgång i tävlingskorr ( eller vill utvecka sitt kunnande
Här är ett exempel Asvo..Finns flera om du vill jag ska leta upp dom...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#179 Skrivet: 26 Feb 2008 15:51
Citerar: aholmst, #176: Kan någon förklara skillnaden mellan att ha sin polare Kasparov med sig när man spelar eller sin robotkompis Fritz eller Rybka? Om man resonerar som en viss person här så
r det helt ok. med andra ord.
Om du syfftar på mej,så är du helt fel ute Så klart man inte ska ha sina kompisar som hjälper en
|
wixt
Medlem
|
#180 Skrivet: 26 Feb 2008 15:55
Var det inte det jag sa förut, den här diskussionen landar alltid i sandlådan. Spela era partier i stället, pojkar. Fattar inte att ni orkar bry er....
|