Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / FÖR ELLER EMOT MOTOR !
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 41 . 42 . >>
Författare Meddelande
röding2
Medlem
#121 Skrivet: 25 Feb 2008 18:08

Citerar: johnlingvall, #89:
OCH VEM MENAR DU NU

Öhhh...jag menade ingen särskild. Jag bara filosoferade rent generellt ur en slags psykologisk aspekt. Jag ber om ursäkt om någon trodde att jag hoppade på denne, Hoppas att Du inte trodde att jag menade dej. Så var det inte.

asvo
Medlem
#122 Skrivet: 25 Feb 2008 18:30

Citerar: sture_lindberg, #120:
Utan??? Näää,då blir det nog inget spännande

Det är en risk jag få ta

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 25 Feb 2008 19:20

Ok !

aholmst
Medlem
#124 Skrivet: 25 Feb 2008 20:50

skulle vilja följa den här eventuella fighten, men jag hoppas du inte kommer att använda roboten Sture...
säg till när ni börjat.

Tom_chess
Medlem
#125 Skrivet: 25 Feb 2008 20:58

jätte jätte gott

Tom_chess
Medlem
#126 Skrivet: 25 Feb 2008 21:09

:skäms::ledsen::förvirrad:

Tom_chess
Medlem
#127 Skrivet: 25 Feb 2008 21:10

:skäms::ledsen::cool::grin:

lancer
Medlem
#128 Skrivet: 25 Feb 2008 21:35

Det här klagande mot schackmotor har varit uppe flera gånger det är bara att spela på är man en något så bra schackspelare och tar analyshjälp av ex Fritz 10eller11 så får man ett antal förslag på drag som man kan välja själv för min del så kan jag välja andra alltarnetiv för det finns en del svagheter i vissa ställningar som Fritz har en spelare som bra litar på Fritz hjälp bruka iallafall jag vinna över i längre partier i kortare partier schanslös mot Fritz.

sture_lindberg
Medlem
#129 Skrivet: 26 Feb 2008 00:32

Citerar: aholmst, #124:
kulle vilja följa den här eventuella fighten, men jag hoppas du inte kommer att använda roboten Sture...
säg till när ni börjat.

Jag använder ju aldrig robot.Bara för att kolla partier EFTERÅT med möjligtvis.Och jag vill vinna mina partier själv! Den äran ska inte FRitz ta ifrån mej

asvo
Medlem
#130 Skrivet: 26 Feb 2008 06:48

Citerar: sture_lindberg, #129:
Och jag vill vinna mina partier själv! Den äran ska inte FRitz ta ifrån mej

Fritz kan inte vinna några partier åt dej mot en jämnbördig motståndare
Spelar du närschack mot en seriös jämnbördig korrspelare är det lika förnedrande mot honom som att spela blixt i närschack mot samma person .
Du godkänner och använder all annan hjälp så det är LÖGN att du vinner dina partier själv .

wixt
Medlem
#131 Skrivet: 26 Feb 2008 10:00

Brukar inte lägga mig i den här diskussionen eftersom den aldrig leder någonstans och alltid verkar mynna ut i personangrepp men hur skulle det vara om var och en fick göra som den ville? Det är helt ok att ligga högt på stegen med motorhjälp samtidigt som det är helt ok att ligga där även utan motorhjälp? Bara du själv vet ju vilken prestation du utfört för att hamna där och är du tillfreds med din prestation är det väl ok? Och framförallt; det är mycket svårt att ändra på andra människor, lättare att ändra sin egen åsikt om andra människor.

krokofant
Medlem
#132 Skrivet: 26 Feb 2008 12:27

Citat Wixt::

Brukar inte lägga mig i den här diskussionen eftersom den aldrig leder någonstans och alltid verkar mynna ut i personangrepp men hur skulle det vara om var och en fick göra som den ville?

Samtidigt, om vi överför detta resonemang till ett större sammanhang: Om alla fick göra som dom ville skulle nog några roffa åt sig det dom kunde på andras bekostnad. Nog måste ändå begrepp som rätt och fel betyda något, också i schakliga sammanhang.

asvo
Medlem
#133 Skrivet: 26 Feb 2008 12:36

Citerar: krokofant, #132:
Nog måste ändå begrepp som rätt och fel betyda något, också i schakliga sammanhang.

Vad är det som är rätt o fel i schackliga sammanhang då ????

krokofant
Medlem
#134 Skrivet: 26 Feb 2008 12:41

Den långa och visa diskussionen i denna tråd borde kunna ligga till grund för ett skrivet manifest om vad som är rätt och fel i schackliga sammanhang

asvo
Medlem
#135 Skrivet: 26 Feb 2008 13:00

Citerar: krokofant, #134:
Den långa och visa diskussionen i denna tråd borde kunna ligga till grund för ett skrivet manifest om vad som är rätt och fel i schackliga sammanhang

Kommer man fram till rätt o fel i schackliga sammanhang då om för eller emot motor eller vad menar du ?

sigge69
Medlem
#136 Skrivet: 26 Feb 2008 13:06

Jag har inga problem med att folk använder motor!! det finns folk som behöver få hävda sig och om dom mår bra av det så låt dom hållas!! Inget lär man sig så mkt av som en förlust, de e bara o spotta i nävarna o komma igen. Åh ärligt talat de e la inte hela livet om man ratingen höjs ha ha ....nej men jävligt skön avkoppling e de att sitta o lira schack. Så KÖR HÅRT med era motorer glöm inte att kolla oljan ibland bara, jag ger mig aldrig!!

sigge 69 SO:s självutnämnda BLIXTKUNG !!!

krokofant
Medlem
#137 Skrivet: 26 Feb 2008 13:11

Citerar Asvo:

Kommer man fram till rätt o fel i schackliga sammanhang då om för eller emot motor eller vad menar du ?

Självfallet, en analys av samtliga inlägg i denna tråd med sina argument för och emot skulle definitivt kunna skapa en större klarhet i vad som är rätt och fel i schackliga sammanhang, särskilt med fokus på användandet av motorer.

asvo
Medlem
#138 Skrivet: 26 Feb 2008 13:13

Citerar: sigge69, #136:
Så KÖR HÅRT med era motorer glöm inte att kolla oljan ibland bara, jag ger mig aldrig!!

Det är kul med roliga inlägg som omväxling , särskilt om man inte hört dem förut

asvo
Medlem
#139 Skrivet: 26 Feb 2008 13:51

Citerar: krokofant, #137:
rätt och fel i schackliga sammanhang, särskilt med fokus på användandet av motorer.

Det beror ju på i vilken diciplin schacket utövas så något enhälligt beslut för eller emot lär bli svårt att få för alla dicipliner .

trumvirvel
Medlem
#140 Skrivet: 26 Feb 2008 13:51

Jag är klart EMOT - vill jag spela mot datoranalyser kan jag lika gärna utmana Chessmaster. Däremot är motorn ett förträffligt verktyg i efteranalyser. Imho.

asvo
Medlem
#141 Skrivet: 26 Feb 2008 13:57

Citerar: trumvirvel, #140:
Jag är klart EMOT - vill jag spela mot datoranalyser kan jag lika gärna utmana Chessmaster.

Jag kan inte tänka mej att spela mot ett program där inte människan väljer draget

Fjuttas
Medlem
#142 Skrivet: 26 Feb 2008 14:00

Jag förstår inte vad motorspelarna får ut av att flytta pjäser enligt direktiv från datorn, annat än att dom vinner fler partier. Schack ska spelas av människor, inte datorer. Datorn kan vara bra för analys efter partiet, men att stämma av under partiet likställer jag med fusk, såvida inte båda spelare accepterat att dator får användas. Kan Schackonline inte införa två kategorier; en som använder dator och en som inte gör det? Även om det inte går att kolla tror jag att det skulle bli mindre risk att behöva spela mot datorer om man inte vill det. Ett antal ohederliga spelare finns alltid, och det får man väl ta bara det inte blir för många, för då tror jag risken är att många tappar lusten att spela online.

krokofant
Medlem
#143 Skrivet: 26 Feb 2008 14:02

Citerar Asvo:

Det beror ju på i vilken diciplin schacket utövas så något enhälligt beslut för eller emot lär bli svårt att få för alla dicipliner .

men väl för online-disciplinen?!

asvo
Medlem
#144 Skrivet: 26 Feb 2008 14:08

Citerar: Fjuttas, #142:
Kan Schackonline inte införa två kategorier; en som använder dator och en som inte gör det?

Det finns redan SO serien det är säkert något lag där som behöver dej !
Hjälpmedel

Ingen hjälp från schackmotor eller schackdatorprogram är tillåten, och inte heller någon hjälp från någon annan person. Schackbräde och sO:s analysfunktion är tillåtna.

wixt
Medlem
#145 Skrivet: 26 Feb 2008 14:10

Egentligen tror jag de flesta här på Schackonline är mot användandet av motorer men eftersom det inte går att undvika att någon använder det, får vi väl acceptera att vissa gör det och andra inte. Vi spelar bara schack av olika orsaker, en del vill ha hög ranking, en del vill ligga högt på stegen men de flesta vill nog bara gnugga geniknölarna och spela schack för att det är så jävla trevligt! Så jag tycker i alla fall att det står var och en fritt att spela schack på det vis som passar dina syften.

asvo
Medlem
#146 Skrivet: 26 Feb 2008 14:12

Citerar: krokofant, #143:
men väl för online-disciplinen?!

Här finns ju flera dicipliner med egna regler just för att det inte går att få ett samstämmigt beslut .

sture_lindberg
Medlem
#147 Skrivet: 26 Feb 2008 14:15

Citerar: asvo, #130:
Fritz kan inte vinna några partier åt dej mot en jämnbördig motståndare

Jo det är just vad Fritz kan.Som jag sagt några gånger redan så kan vilken som helst med Fritz hjälp ta sej över 3000 i rank på schackonline.Och då behövs det bara att Fritz får använda 10 minuter per drag.Så det behöver inte vara du eller någan annan högrankad spelare som" hjälper" Fritz.Det ända som Fritz behöver hjälp med,det är att någon stannar Fritz efter 10 minuters "tänkande"

torsbror
Medlem
#148 Skrivet: 26 Feb 2008 14:15

Däremot är motorn ett förträffligt verktyg i efteranalyser. Imho.

Detta verkar de flesta vara överrens om,Den klasskt spelande korrspelaren tycker nog att det skulle vara bra att få reda på vad som gick snett tex,kan säkert lära sig något,men att därifrån börja spela felfritt är det en lång väg,man har inte förmågan helt enkelt. Lika förträfflig är starka motorer i komplicerade mitt/slutspel.För förr eller senare kommer vi dit,den klassiskt spelande hänger med länge o väl...även i mitt/slutspel som är relativt svåra pga av sin eventuella förmåga,men till slut blir det för svårt..Det är då fritte med kusiner kliver in i handlingen...Så visst är man emot om man inte spelar med motor.Det handlar inte om det är tillåtet eller inte. men folk gör som dom vill,men tala om vad du spelar med. Jag har vart på denna sida i ett antal år..men har ännu inte sett en renodlad motor turnering värd namnet....vad beror detta på?

sture_lindberg
Medlem
#149 Skrivet: 26 Feb 2008 14:17

Jag är klart EMOT - vill jag spela mot datoranalyser kan jag lika gärna utmana Chessmaster. Däremot är motorn ett förträffligt verktyg i efteranalyser.

Just detVid efteranalys kan Fritz vara bra.

sture_lindberg
Medlem
#150 Skrivet: 26 Feb 2008 14:27

Citerar: asvo, #141:
Jag kan inte tänka mej att spela mot ett program där inte människan väljer drage

Synd,Annars kunde du ju få möta Fritz,,men ok ,,en människa måste ju ifs stanna Fritz efter 10 minuters " tänkande från Fritz

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 41 . 42 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.