| Författare |
Meddelande |
Ordo-Templi-Orientis
Medlem
|
#61 Skrivet: 24 Feb 2008 11:17
Citerar: asvo, #81: Citerar: YouAreCommitted-Sucker, #50:
Det måste väl finnas något sätt att kolla om ett parti spelas eller har spelats med motor eller ej???
Själv föredrar jag att analysera med tarotkorten innan jag drar. Nu har jag valt att erkänna detta. Med risk att bli kallad för fuskare. Men om jag ska ha chans mot andra medier som Farbror Joe Dalton, är jag så illa tvungen.

|
Lacksliparen
Medlem
|
#62 Skrivet: 24 Feb 2008 13:34
Om en simmare använder motor, är det då fusk? Just det ! Prova med blod-doping istället 
|
asvo
Medlem
|
#63 Skrivet: 24 Feb 2008 14:45
Citerar: Lacksliparen, #62: Om en simmare använder motor, är det då fusk? Just det ! Prova med blod-doping istället
I " riktig korr " går inte att fuska på grund av att allt är tillåtet ! Kanske enda sporten där det inte är möjligt ?
|
vilhelm
Medlem
|
#64 Skrivet: 24 Feb 2008 15:31
för eller emot? Den frågan skulle jag vilja ställa till asvo,winberg med flera..är ni för eller emot att spela mot erat program själva?ja hemma på kammaren alltså,låta vara programmet vara helt självgående på det djup ni föredrar här 
|
asvo
Medlem
|
#65 Skrivet: 24 Feb 2008 16:24
Citerar: vilhelm, #64: för eller emot? Den frågan skulle jag vilja ställa till asvo,winberg med flera..är ni för eller emot att spela mot erat program själva?ja hemma på kammaren alltså,låta vara programmet vara helt självgående på det djup ni föredrar här
Både FÖR o EMOT i blixt går det bra ( bra träning ) Jag spelar på svåraste läge men förlorar alltid såvida jag inte tränar in en viss variant som jag vet kommer .
I korr är det omöjligt eftersom jag själv anv. program DÅ SKULLE JAG ALLTID VINNA .
|
jolo4
Medlem
|
#66 Skrivet: 24 Feb 2008 16:40
Citerar: asvo, #65: I korr är det omöjligt eftersom jag själv anv. program DÅ SKULLE JAG ALLTID VINNA .
Skulle du vinna över ett program som tänker dygnt runt?
|
asvo
Medlem
|
#67 Skrivet: 24 Feb 2008 16:47
Citerar: jolo4, #66: Skulle du vinna över ett program som tänker dygnt runt?
Ja eftersom jag själv använder analys och öppningsbok och vet en del om vilka varianter den har svårt för . Ett program har heller inte alltid bästa draget som nr. 1
|
vilhelm
Medlem
|
#68 Skrivet: 24 Feb 2008 18:05
Citerar: asvo, #65: I korr är det omöjligt eftersom jag själv anv. program DÅ SKULLE JAG ALLTID VINNA .
du använder alltså samma program mot programet...samt din egen förmåga?händer det att du spelar utan det?och hur går det då?
|
asvo
Medlem
|
#69 Skrivet: 24 Feb 2008 18:10
Citerar: vilhelm, #68: händer det att du spelar utan det?och hur går det då?
Vad menar du ?
|
vilhelm
Medlem
|
#70 Skrivet: 24 Feb 2008 18:20
ja att du spelar utan motorhjälp mot motorn ....mycket intressant med tanke på att du slår mig utan motor...samt att vi snart kommer att spela mot fritte 11...kanske inte är någon ide?
|
vilhelm
Medlem
|
#71 Skrivet: 24 Feb 2008 18:22
o andra sidan är jag övertygad om att jag slår dig i riktig schack ..ja så du inte blir inbilsk menar jag
|
asvo
Medlem
|
#72 Skrivet: 24 Feb 2008 18:32
Citerar: vilhelm, #70: ja att du spelar utan motorhjälp mot motorn....mycket intressant med tanke på att du slår mig utan motor...samt att vi snart kommer att spela mot fritte 11...kanske inte är någon ide?
Bara blixt som jag skrev tidigare omöjligt spela korr mot sin eget program .Citerar: vilhelm, #71: o andra sidan är jag övertygad om att jag slår dig i riktig schack
Vad är riktigt schack ?
|
vilhelm
Medlem
|
#73 Skrivet: 24 Feb 2008 18:39
Citerar: asvo, #72: Vad är riktigt schack ?
närschack
|
asvo
Medlem
|
#74 Skrivet: 24 Feb 2008 18:45
Citerar: vilhelm, #73: Vad är riktigt schack ?
närschack
Håller med om det ! Du slår mej nog i närschack inte så märvärdig där men i korrschack utan motor har jag bara förlorat ett parti under min aktiva tid på grund av att jag är envis till dumhet !
|
aholmst
Medlem
|
#75 Skrivet: 24 Feb 2008 18:50
Asvo, jag har gjort en psykologisk bedömning av dig baserat på dina inlägg.
Du vill egentligen inte använda motor i denna ädla sport, men eftersom "alla andra" gör det har du resignerat. Am I right. Du är egentligen EMOT eller hur??
|
vilhelm
Medlem
|
#76 Skrivet: 24 Feb 2008 18:54
"75 ...garvar ner mig
|
asvo
Medlem
|
#77 Skrivet: 24 Feb 2008 19:05
Citerar: aholmst, #75: Du vill egentligen inte använda motor i denna ädla sport, men eftersom "alla andra" gör det har du resignerat. Am I right. Du är egentligen EMOT eller hur??
Jag tycker nog motorn har gett mej mycket lärdom så det kan jag inte säga .
Det är två olika sätt att spela korr , båda är intressanta men det är svårt att återgå till klassiskt spel när man börjat med program eftersom jag vet att jag gör så många dåliga drag vilket inte en stormästare gör . Men vilket jag spelar ska det helst vara på lika villkor .
|
asvo
Medlem
|
#78 Skrivet: 25 Feb 2008 09:38
Citerar: vilhelm, #64: för eller emot? Den frågan skulle jag vilja ställa till asvo,winberg med flera..är ni för eller emot att spela mot erat program själva?ja hemma på kammaren alltså,låta vara programmet vara helt självgående på det djup ni föredrar här
När jag tänkte till så kan jag säga att på sätt o vis spelar jag mot programmet eftersom jag nästan alltid efter öppningsfasen försöker hitta ett eget drag innan jag slår på analysen . Det är på så vis jag någon gång hittar avgörande drag bortom horisonten för programmet . För övrigt är jag inte speciellt imponerad av vissa drag jag bestämt .
|
zohar
Moderator
|
#79 Skrivet: 25 Feb 2008 10:57
Vad är nu syftet med ännu en tråd om dessa Fritz-program? (Måste fråga Erik om en ny smiley som snarkar). Att skapa opinion mot Fritz-användandet är det ingen poäng med eftersom det är tillåtet att använda sådana. Är trådens syfte att återigen offentligt ondgöra sig över de som använder Fritz el. liknande, så är det också att skjuta över målet. Som att starta en debatt om fusk i nätpoker.
Det är som sagt tillåtet i korr, och denna sajt har inte som ambition att vara något annat än en variant på korr. Det är, som alla vet, helt omöjligt att kontrollera om användarna tar hjälp av ett kalkylerande program. Om det funnit sådana möjligheter hade saken kanske kommit i ett annat läge. Då hade man kunnat se vilka som tar hjälp av Fritz, men man hade inte kunnat göra något åt det - för det är tillåtet.
Sedan 2003 har det dykt upp femtielva trådar om detta ämne, och det är väldigt tröttsamt. Vad ska ni göra med opinionssiffrorna sedan? När det är uppenbart att säkert 85% är emot (men säkert 25% använder programhjälp) så kan ni visa detta i ännu en tråd som sedan glöms bort.
|
palmann3
Medlem
|
#80 Skrivet: 25 Feb 2008 11:18 - Redigerad av: palmann3
Jamen, Zohar, det har du ganske ret i. - På. - Nogle kan inte forstå det.
Ikke NU. Først senere. - En smule mere indsigt. Erfaring ....
|
asvo
Medlem
|
#81 Skrivet: 25 Feb 2008 12:14
Citerar: zohar, #79: När det är uppenbart att säkert 85% är emot (men säkert 25% använder programhjälp) så kan ni visa detta i ännu en tråd som sedan glöms bort.
Eriks önskemål är inte lätt att hitta så hur ska nya medlemmar veta det och hur ska de veta att reg. rutan inte är i funktion ?
Det är ingen högre procent som skrivit att de inte vill möta programspelare så de har väl accepterat eller kanske själva anv. program .
Det kan ju vara så att flera av de som skriver att de inte vill möta programspelare är smarta och anv. sen själva sitt kära program för att nå hög rating lite snabbare i starten .
Så VILKA KAN MAN LITA PÅ 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#82 Skrivet: 25 Feb 2008 12:33
Mej
|
johnlingvall
Medlem
|
#83 Skrivet: 25 Feb 2008 12:34
HEJ,,,du har ingen vidare tro på mäninskor mvh
|
johnlingvall
Medlem
|
#84 Skrivet: 25 Feb 2008 12:36
Citerar: asvo, #81: Så VILKA KAN MAN LITA PÅ
MIG
|
röding2
Medlem
|
#85 Skrivet: 25 Feb 2008 12:40
He he....
Jag minns när vi busgrabbar kastade in en sten genom förntret på rektorns rum.
Rektorn kom till vår klass och frågade vem som kastat stenen : INTE JAG, INTE JAG, INTE JAG...skyndade sig Kalle at säga. Han försökte i sin iver förklara sig oskyldig och upprepade det gång på gång på gång, varpå alla misstankar riktades mot just honom. he he....
Så vem kan man lita på..
|
zohar
Moderator
|
#86 Skrivet: 25 Feb 2008 12:42
Citerar: asvo, #81: hur ska nya medlemmar veta det och hur ska de veta att reg. rutan inte är i funktion ?
Helt rätt, asvo. Vi ska ta upp detta med Erik. Det borde stå klart o tydligt i reglerna om programanvändning, och att man bör vara ärlig med sitt användande. Problemet med tidigare val vid registrering (att nämna att man använder schackprogram) fungerade dåligt av just den anledningen att vissa här vill skapa sig en fiktiv existens där man kan låtsas vara oslagbar.
Har ni några förslag på hur det ska formuleras i reglerna, eller har tips på hur man ska få folk att redovisa programhjälp, så är det bara att höra av sig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#87 Skrivet: 25 Feb 2008 12:44
Det är väl så att man inte ska behöva förklara sej oskyldig.Utan det är ju den som kommer med anklagelser som ska kunna bevisa att den skyldige verkligen ÄR det.
|
aholmst
Medlem
|
#88 Skrivet: 25 Feb 2008 12:46
Citerar: zohar, #79: helt omöjligt att kontrollera om användarna tar hjälp av ett kalkylerande program. Om det funnit sådana möjligheter hade saken kanske kommit i ett annat läge. Då hade man kunnat se vilka som tar hjälp av Fritz, men man hade inte kunnat göra något åt det - för det är tillåtet.
Du har förvisso rätt, men jag tycker du glömmer en sak. Alla är inte intresserade av enbart rating utan vill spela schack som om det vore IRL för att det är roligare.
Jag tycker att man som spelare har rätt att sålla bort de som säger sig använda motor (för att undvika tråkslag), men svårt om de inte erkänner. Varför smyga? Det är den eviga frågan som jag retar mig på. Kan någon ge ett svar.
|
johnlingvall
Medlem
|
#89 Skrivet: 25 Feb 2008 12:58
Citerar: röding2, #85: He he....
Jag minns när vi busgrabbar kastade in en sten genom förntret på rektorns rum.
Rektorn kom till vår klass och frågade vem som kastat stenen : INTE JAG, INTE JAG, INTE JAG...skyndade sig Kalle at säga. Han försökte i sin iver förklara sig oskyldig och upprepade det gång på gång på gång, varpå alla misstankar riktades mot just honom. he he....
Så vem kan man lita på..
OCH VEM MENAR DU NU????????????????????????
|
asvo
Medlem
|
#90 Skrivet: 25 Feb 2008 13:02
Citerar: aholmst, #88: Jag tycker att man som spelare har rätt att sålla bort de som säger sig använda motor (för att undvika tråkslag), men svårt om de inte erkänner. Varför smyga? Det är den eviga frågan som jag retar mig på. Kan någon ge ett svar.
Jag tror ingen kan ge ett glasklart svar på den frågan mer än att det ligger i människans natur att fuska när den trot inte tror den kan bli upptäckt.
Så bäst sluta reta sej PS Många vill spela med mej som inte använder motor 
|