| Författare |
Meddelande |
asvo
Medlem
|
#31 Skrivet: 23 Feb 2008 11:48
Citerar: röding2, #30: Korrspel utan motor = riktig korr
jag kallar det gärna riktig klassisk korr utan motor så det inte blir missuppfattningar 
|
röding2
Medlem
|
#32 Skrivet: 23 Feb 2008 11:54
Hela meddelandet löd som följer :
Korrspel med motor = riktig korr
Korrspel utan motor = riktig korr
Soprent !
Bara så att ingen missuppfattar Åkes citat där bara hälften kom med. Jag säger alltså inte att korr utan motor är den enda riktiga korr-formen.
Bara att välja vad man tycker bäst om själv och spela mot likasinnade. Så småningom lär man sig undvika motorspelarna, om man tycker korr utan motor är bäst. Men visst kan man bli trött på att råka ut för dem ibland, trots att jag skrivit i presentationen att jag vill undvika det.
|
asvo
Medlem
|
#33 Skrivet: 23 Feb 2008 12:05
Det blir gärna missuppfattningar om man bara skriver riktig korr .
Nöjes korr är min definition på överrenskomna regler utan motor .
Skrver jag klassisk korr ( vilket också är riktig korr )så menar jag alla hjälpmedel utom motoranalys .
Men alla decipliner kan ju kallas för riktig korr givetvis .
|
Oskar_Pålsson
Medlem
|
#34 Skrivet: 23 Feb 2008 12:07 - Redigerad av: Oskar_Pålsson
...allra minst missuppfattningar blir det om man stänger hela forumet, som spårat ur totalt. Trist.
|
Winberg
Medlem
|
#35 Skrivet: 23 Feb 2008 12:09
Min bäste herr Oskar Pålsson: På vilket sätt har detta spårat ur?
|
röding2
Medlem
|
#36 Skrivet: 23 Feb 2008 12:12
OK !
Korrspel med motor, öppningsböcker, tidigare spelade partier, div. anteckningar, ett schacksnille som rådgivare, ett bräde vid sidan av datorn ( som jag kör med ) eller vad tusan man nu kan komma på ......
....är lika riktig korr som korr-schackspel med endast delar av hjälpmedels-arsenalen eller ingen hjälp alls.
Välj metod ! Spela !
Tyck sedan vad tusan ni vill
Trevlig helg
|
farbrorjo
Medlem
|
#37 Skrivet: 23 Feb 2008 12:15
Citerar: Oskar_Pålsson, #34: ...allra minst missuppfattningar blir det om man stänger hela forumet, som spårat ur totalt. Trist
Jag får sälla mig till Winbergs undran - tvärtom tycker jag att för att vara motordebatt, så har denna de senaste dagarna varit både rik på nyanseringar och motiveringar av ståndpunkter, vilket knappast varit motordebatternas adelsmärke tidigare. Att stänga ett forum för att debatten går åt rätt håll, får mig att tänka på ett visst utskott och en viss uppsaliensisk landshövding...
|
asvo
Medlem
|
#38 Skrivet: 23 Feb 2008 12:35
Citerar: röding2, #36: Tyck sedan vad tusan ni vill
Vad jag förstår är vi överrens 
|
Winberg
Medlem
|
#39 Skrivet: 23 Feb 2008 13:34
Fortfarande platser kvar till turneringen "Riktig korr"
|
cdelzanno
Medlem
|
#40 Skrivet: 23 Feb 2008 14:39
Citerar: farbrorjo, #37: tvärtom tycker jag att för att vara motordebatt, så har denna de senaste dagarna varit både rik på nyanseringar och motiveringar av ståndpunkter, vilket knappast varit motordebatternas adelsmärke tidigare.
Kan bero på att alla debattörer ännu ej deltagit...
|
Winberg
Medlem
|
#41 Skrivet: 23 Feb 2008 14:52
Nä, då sjunker ju nivån betydligt.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#42 Skrivet: 23 Feb 2008 15:12
Är ju mycket "hög" nivå på dena tråd,så jag kommer naturligtvis inte in och ställer till någon oreda bland robotarna Lovar att hålla mej borta från tråden hädanefter Men jag kunde bara inte låta bli att göra detta ENDA inlägg..
|
asvo
Medlem
|
#43 Skrivet: 23 Feb 2008 16:02
Citerar: Winberg, #1: Så ja...Nu kan vi diskutera hur vi vill ha det i framtiden...Ja, dettta med korr!...
Självklart skall ALLA hjälpmedel vara tillåtna då...
Och eftersom detta SO är en korrsite kan jag inte begripa varför det förs en debatt om motorhjälp eller inte...Många intressanta inlägg har framförts och lika många kan lika gärna kastas i skräpkorgen direkt...
Vad tycker DU?
Jag tycker vi fortsätter spela som vi gör nu men änra ock lägga till följande .
Mina förslag är:
Ändra stegen till 30 dagars partier .
Fixa en ny SO serie 2 ( den andra ska vara kvar ) där alla får deltaga mendär alla hjälpmedel är tillåtna ( gärna 60-90 dagars partier .
Varje grupp ska innehålla 6-8 spelare .
1:an o 2:an i varje grupp går vidare för att spela ett SO mästerskap varje år .
|
cdelzanno
Medlem
|
#44 Skrivet: 23 Feb 2008 16:17
Håller med, men jag tycker att stegen skall vara kvar som den är pga av att alla som deltar är vana vid den. Sen tycker jag även det skall finnas två prallella alternativa stegar.
stege 2: 30 dagars eller längre (modern korrstege)
stege 3: Blixtstegen som är 7 dagars.
|
asvo
Medlem
|
#45 Skrivet: 23 Feb 2008 16:25
Citerar: asvo, #43: Varje grupp ska innehålla 6-8 spelare .
1:an o 2:an i varje grupp går vidare för att spela ett SO mästerskap varje år .
När antalet som vill vara med i serien har anmält sej fastställs vilka som ska vara i grupperna .
Det finns nog inget bättre sätt än att gå efters rating .
De högst rankade delas upp i samtliga grupper o.s.v
Eftersom de flesta är rädda om sina ratingpoäng kör vi utan rating om inte någon har ett bättre förslag .
|
andy__pandy
Medlem
|
#46 Skrivet: 23 Feb 2008 18:04
Citerar: asvo, #45: När antalet som vill vara med i serien har anmält sej fastställs vilka som ska vara i grupperna .
Det finns nog inget bättre sätt än att gå efters rating .
De högst rankade delas upp i samtliga grupper o.s.v
Eftersom de flesta är rädda om sina ratingpoäng kör vi utan rating om inte någon har ett bättre förslag .
Jag tycker det känns paradoxalt att ordna grupperna efter ranking, om man sedan inte ska räkna någon ranking i "turneringen". Jag tycker att det skall vara rankingpartier!
|
asvo
Medlem
|
#47 Skrivet: 23 Feb 2008 18:38
Citerar: andy__pandy, #46: Jag tycker det känns paradoxalt att ordna grupperna efter ranking, om man sedan inte ska räkna någon ranking i "turneringen". Jag tycker att det skall vara rankingpartier!
Jag är tacksam om du vill komma med ett förslag 
|
andy__pandy
Medlem
|
#48 Skrivet: 23 Feb 2008 19:37
Ditt förslag är bra. Jag tycker bara att det borde vara rankingbaserade partier, eller att man inte seedar grupperna(om orankat).
|
asvo
Medlem
|
#49 Skrivet: 23 Feb 2008 19:46
Problemet är att om man sätter alla de bästa i en eller två grupper så blir de flesta bättre utslagna om SO mästerskap .
Blandar man grupperna med hög och låg rankade gillas det kanske inte av de högrankade med ratingpartier men där kan jag ha fel .
Spelar man orankat så blir ändå resultatet att rätt person blir SO- mästare och seriesystemet visar också vilka som är bäst .
|
Winberg
Medlem
|
#50 Skrivet: 23 Feb 2008 20:22
Snälla Asvo...kan du förklara ditt s.k system bättre...
|
asvo
Medlem
|
#51 Skrivet: 23 Feb 2008 21:24
Man kan ju tänka sej 6-8 i varje grupp
Om t.e.x 108 skulle anmäla sej skulle det bli
6 klass 1 grupper med sex i varje ,
6 klass 2 grupper och 6 klass 3 grupper .
Grupperna skulle ordnas efter rating en viss datum .
1:an o 2:an i grupperna flyttas upp och ner som i ett vanligt seriesystem .
1:an o 2:an i klass 1 grupperna spelar om SO mästerskap.
Det går knappast att ha fler än 6 klass 1 grupper för om de två främsta i klass 1 ska spela om SO mästerskap andra halvåret blir det för många .
Övriga grupper kan ju kora en B-mästare o C- mästare .
Det går ju också att låta den som legat längst tid på ratinglistan och stegen året innan att få spela om SO mästerskapet då blir det en 14 manna turnering .
Det tar ju lång tid att avancera men jämför med SSKK där det kan ta två år att färdigspela en grupp med den betänketiden .
|
asvo
Medlem
|
#52 Skrivet: 23 Feb 2008 21:40
Citerar: asvo, #51: Man kan ju tänka sej 6-8 i varje grupp
Det går ju också att bestämma att segrarna i klass 1 o 2 grupperna ska spela om SO mästerskapet då blir det lite mer Cup betonat och lättare att nå denna åtråvärda SO titeln .
|
cdelzanno
Medlem
|
#53 Skrivet: 23 Feb 2008 22:51
Citerar: asvo, #45: Eftersom de flesta är rädda om sina ratingpoäng
Jag är inte rädd om min ratingpoäng
|
kopparn
Medlem
|
#54 Skrivet: 23 Feb 2008 23:38
Citerar: cdelzanno, #53: Eftersom de flesta är rädda om sina ratingpoäng
Jag är inte rädd om min ratingpoäng
Inte jag heller, det är nog bara dom på topp 20 typ som är mest rädda att förlora ratingpoäng mot mindrerankade
|
cdelzanno
Medlem
|
#55 Skrivet: 23 Feb 2008 23:41
Precis kompis-eftersom vi är schackmissbrukare pendlar vi mellan kvalitet och kvantitet-rätta mig om jag har fel 
|
palmann3
Medlem
|
#56 Skrivet: 24 Feb 2008 07:55
Frågan om kvalitet / kvantitet gælder på mange områder her i livet, men hvem er det egentlig, hvem er det faktisk, der bestemmer volumen af omtalte begreber?
|
asvo
Medlem
|
#57 Skrivet: 24 Feb 2008 09:55
Citerar: Winberg, #1: Så ja...Nu kan vi diskutera hur vi vill ha det i framtiden...Ja, dettta med korr!...
Självklart skall ALLA hjälpmedel vara tillåtna då...
Trådens huvudämne !
|
asvo
Medlem
|
#58 Skrivet: 24 Feb 2008 09:56
Snälla Asvo...kan du förklara ditt s.k system bättre...
asvo
Medlem #51 Skrivet: 23 Feb 2008 21:24 Citera Redigera
Man kan ju tänka sej 6-8 i varje grupp
Om t.e.x 108 skulle anmäla sej skulle det bli
6 klass 1 grupper med sex i varje ,
6 klass 2 grupper och 6 klass 3 grupper .
Grupperna skulle ordnas efter rating en viss datum .
1:an o 2:an i grupperna flyttas upp och ner som i ett vanligt seriesystem .
1:an o 2:an i klass 1 grupperna spelar om SO mästerskap.
Det går knappast att ha fler än 6 klass 1 grupper för om de två främsta i klass 1 ska spela om SO mästerskap andra halvåret blir det för många .
Övriga grupper kan ju kora en B-mästare o C- mästare .
Det går ju också att låta den som legat längst tid på ratinglistan och stegen året innan att få spela om SO mästerskapet då blir det en 14 manna turnering .
Det tar ju lång tid att avancera men jämför med SSKK där det kan ta två år att färdigspela en grupp med den betänketiden .
|
Ordo-Templi-Orientis
Medlem
|
#59 Skrivet: 24 Feb 2008 11:42
Citerar: sture_lindberg, #42: Är ju mycket "hög" nivå på dena tråd,så jag kommer naturligtvis inte in och ställer till någon oreda bland robotarnaLovar att hålla mej borta från tråden hädanefterMen jag kunde bara inte låta bli att göra detta ENDA inlägg..
Har spått framtiden för denna tråd. Debatten kommer att spåra ur och tråden stängas.

|
asvo
Medlem
|
#60 Skrivet: 24 Feb 2008 13:37
Citerar: Ordo-Templi-Orientis, #59: Har spått framtiden för denna tråd. Debatten kommer att spåra ur och tråden stängas.
Jo det är möjligt vi får väl se kanske det kan komma något bra förslag innan om framtiden för SO .
|