Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Riktig Korr...
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Winberg
Medlem
#1 Skrivet: 22 Feb 2008 20:19

Så ja...Nu kan vi diskutera hur vi vill ha det i framtiden...Ja, dettta med korr!...
Självklart skall ALLA hjälpmedel vara tillåtna då...

Och eftersom detta SO är en korrsite kan jag inte begripa varför det förs en debatt om motorhjälp eller inte...Många intressanta inlägg har framförts och lika många kan lika gärna kastas i skräpkorgen direkt...

Vad tycker DU?

jolo4
Medlem
#2 Skrivet: 22 Feb 2008 20:22

Låter roligt men jag kan inte vara med nu ska göra av med lite partier först.

vilhelm
Medlem
#3 Skrivet: 22 Feb 2008 20:27

Kan väl säg att en hel del som sysslat med korr..gick in i väggen när programmen kom på banan...hur göra nu??beslutet kom att ingen kunde kontrollera dom !så dom släpptes fritt!...summan av den kardemumman var att en hel del starka spelare slutade..alltså dom som kastat bort tusentals kronor på frimärken !...är det det som är din första tanke winberg??eller hur provocerande är du på en skala 1-10 om det värsta ÄR 10

asvo
Medlem
#4 Skrivet: 22 Feb 2008 20:29

Jag tycker vi ska ordna till ett seriesystem som samtidigt ska vara ett sätt att kvalificera sej för ett SO mästerskap som enligt min önskan ska spelas på betydligt kortare tid än vad som gäller vid tävlingskorr .
Det bör inte ta längre tid än det går att kora en SO mästare varje år .
Då blev samtidigt SO en bra träningsajt för dem som önskar satsa på detta ädla spel på en högre nivå .

jolo4
Medlem
#5 Skrivet: 22 Feb 2008 20:31

Citerar: asvo, #4:
Jag tycker vi ska ordna till ett seriesystem som samtidigt ska vara ett sätt att kvalificera sej för ett SO mästerskap som enligt min önskan ska spelas på betydligt kortare tid än vad som gäller vid tävlingskorr .
Det bör inte ta längre tid än det går att kora en SO mästare varje år .
Då blev samtidigt SO en bra träningsajt för dem som önskar satsa på detta ädla spel på en högre nivå .

Finns det tillräkligt med spelare då?

asvo
Medlem
#6 Skrivet: 22 Feb 2008 20:38

Citerar: jolo4, #5:
Finns det tillräkligt med spelare då?

Jag kontakta flera av de högre rankade på ratinglistan 07 och då fanns det flera som var intresserade .

Winberg
Medlem
#7 Skrivet: 22 Feb 2008 20:43

eller hur provocerande är du på en skala 1-10 om det värsta ÄR 10

10!
Vill få igång en riktigt seriös debatt där inget är heligt....när det gäller frimärken har jag med all säkerhet "kastat bort" mer än tusentals kronor...

Det jag är ute efter är att alla schackspelare skall förstå att detta är en korrsite där alla hjälpmedel är tillåtna...vilket också är sanktionerat från högre ort...

Framtidens korrschack ligger i att använda hjälpmedel som motorer m.m...

cdelzanno
Medlem
#8 Skrivet: 22 Feb 2008 20:47

hmmm...rätta mig om jag har fel, men motor är väl inte tillåtet i sO-serien?

asvo
Medlem
#9 Skrivet: 22 Feb 2008 20:51

Citerar: cdelzanno, #8:

Inte i den som finns nu !
Detta är tänkt som en ny serie där alla kan spela och använda alla hjälpmedel som finns , enda möjligheten att undvika fusk .

cdelzanno
Medlem
#10 Skrivet: 22 Feb 2008 20:53

OK-jag börjar förstå...typ som ultimate fighting

vilhelm
Medlem
#11 Skrivet: 22 Feb 2008 22:15

Citerar: cdelzanno, #8:

absolut inte!men frågan är om alla fattar det?

vilhelm
Medlem
#12 Skrivet: 22 Feb 2008 22:19

Citerar: Winberg, #7:
Det jag är ute efter är att alla schackspelare skall förstå att detta är en korrsite där alla hjälpmedel är tillåtna...vilket också är sanktionerat från högre ort...

förvisso!men ändå är det många som spelar snabbt och klassiskt korr...haken är att motormonstren mörkar med att dom använder motor..det är issuen!i allra högsta grad!gör iallefall mig heligt förbannad...talar dom om det för mig..så? inga problem!inte så svårt på en skala! om nu verkligen 10 är det värsta!

Michla
Medlem
#13 Skrivet: 23 Feb 2008 01:09

Citerar: vilhelm, #12:
men ändå är det många som spelar snabbt och klassiskt korr

Du menar med snigelpost?

MalmöLeif
Medlem
#14 Skrivet: 23 Feb 2008 01:31 - Redigerad av: MalmöLeif

Jag gillar verkligen att spela och har så gott som alltid 16 partier på G.

När en motspelare är inloggad tycker jag det är kul att få göra drag snabbt och "hinna" med lite.

Skulle jag då använda datorhjälp skulle det ta enormt mycket tid och kännas som att det var programmet som gjorde dragen.

Så nu vet ni varför det ibland kan komma drag från mig i stil med... missat matt i ett drag, satt bort dam eller liknande..

asvo
Medlem
#15 Skrivet: 23 Feb 2008 02:33

Citerar: MalmöLeif, #14:
Skulle jag då använda datorhjälp skulle det ta enormt mycket tid och kännas som att det var programmet som gjorde dragen.

Tja du kan ju låta programmet analysera bara någon minut ca 5 alternativ UNDER TIDEN FUNDERAR DU UT ETT EGET DRAG då har du att välja mella 6 alternativ och det bör ju inte ta speciellt lång tid OCH LÄRORIKT .

shieldfire
Medlem
#16 Skrivet: 23 Feb 2008 06:21

Jag var väldigt aktiv i SSKK en gång i tiden. Sedan kom datorerna, och så länge de var tillräckligt usla att överse med var det roligt. Efter det blev mer att den som var bäst på att tolka datorns förslag vann. Eller den som hade råd att skaffa bäst dator vann.
Med dåtidens priser var det liksom inte så roligt längre. (Inte så kul att börja varje parti med 300 ranking (riktig, in so-kalleankaranking) poäng i handikapp).
"Video killed the radio star" eller nått. (Inte för att jag var någon "star" men ändå).
Har försökt senare, men har inte tillräckligt intresse att ha 5 seriösa partier igång samtidigt.

asvo
Medlem
#17 Skrivet: 23 Feb 2008 09:04

Citerar: shieldfire, #16:
Eller den som hade råd att skaffa bäst dator vann.

Jag tror inte att program eller dator har så stor betydelse för en stark spelare medan däremot en svagare behöver 2 datorer en för långtidsanalys och en att själv analysera med . När det gäller stora internationella turneringar har nog de flesta minst 2 datorer precis som Frey skriver i sin intervju .

Winberg
Medlem
#18 Skrivet: 23 Feb 2008 10:43

Fattas 5 spelare till turneringen "Riktig korr" B.la Asvos namn saknas...

cdelzanno
Medlem
#19 Skrivet: 23 Feb 2008 10:56

Citerar: Winberg, #18:

Jag kan haka på - Kunde vara intressant att låta min lilla slav fritz jobba parallelt med chessbase och min lilla blixt-hjärna...

Kunde kanske på sikt vara intressant att starta en alternativ stege tll dagens stege nämligen "riktig korr"-stegen.

Randomize
Medlem
#20 Skrivet: 23 Feb 2008 10:58

Jag anmälde mig ,, men hoppade av efter lite eftertanke.
Jag tycker det blir för många partier. Hinner inte.

Winberg
Medlem
#21 Skrivet: 23 Feb 2008 11:04

10 drag på 30 dagar skall nog alla hinna med..

asvo
Medlem
#22 Skrivet: 23 Feb 2008 11:07

Citerar: cdelzanno, #19:
Kunde kanske på sikt vara intressant att starta en alternativ stege tll dagens stege nämligen "riktig korr"-stegen.

Finns redan , bara att gå in ock kolla personliga bland de 50 första så har du den stegen du vill ha.
Citerar: cdelzanno, #19:

För drygt för mej , hoppas på seriespel och SO mästerskap men på kortare tid t.e.x 60-90 dagars partier som jag vill någon ( helst Erik ) ska ta tag i .

jolo4
Medlem
#23 Skrivet: 23 Feb 2008 11:09

Citerar: Winberg, #21:
10 drag på 30 dagar skall nog alla hinna med..

Inte jag spelar över 100 korr-partier på flera olika sidor. Och så har jag mina när-schack partier. Och sen börjar junior-SM också. Och mga andra turneringar jag har anmält mig till.

cdelzanno
Medlem
#24 Skrivet: 23 Feb 2008 11:17

Citerar: asvo, #22:
Finns redan , bara att gå in ock kolla personliga bland de 50 första så har du den stegen du vill ha.

Motor är ej tillåtet på stegen eller menar du att de 50 första inte respekterar reglerna?

jolo4
Medlem
#25 Skrivet: 23 Feb 2008 11:24

Jag hittar ingen info där det står att man inte får använda motor.

Winberg
Medlem
#26 Skrivet: 23 Feb 2008 11:24

Var står det att inte motorhjälp är tillåten under stegepartier?

cdelzanno
Medlem
#27 Skrivet: 23 Feb 2008 11:27

Hmmm...jag kan ha blandat ihop det med sO-serien...där det inte är tillåtet. Betyder det att man får använda motor på stegen?

vilhelm
Medlem
#28 Skrivet: 23 Feb 2008 11:29

Citerar: cdelzanno, #24:
Motor är ej tillåtet på stegen

Jo det har det alltid varit,det enda "ställe" motor inte är tillåtet är so-serien.

Winberg
Medlem
#29 Skrivet: 23 Feb 2008 11:37

Riktig Korr är enligt mig att man får använda alla till buds tillgängliga medel för att nå framgång- Samtidigt har jag respekt för de som inte tycker om att lira mot motoranvändare...( som jag själv)

Problemet är att det finns väldigt många här på SO som inte öppet deklarerar att de använder motorhjälp...DET är det oschyssta i sammanhanget...

röding2
Medlem
#30 Skrivet: 23 Feb 2008 11:45

Citerar: Winberg, #29:
Riktig Korr är enligt mig att man får använda alla till buds tillgängliga medel för att nå framgång

Korrspel med motor = riktig korr
Korrspel utan motor = riktig korr
Soprent !

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!