Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schackmotorer
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
krokofant
Medlem
#181 Skrivet: 22 Feb 2008 12:07

Jag kan förstå din inställning Hans Göran, du redovisar ju öppet att du spelar med motorer, och därefter får ju den som spelar mot dig själv ta ställning. Självklart måste ett sånt forum som SO vara öppet både för spelar e med och utan motorer.

Däremot kan man ju kritisera ratingsystemet, kanske de som öppet hävdar att de spelar med motor skulle ha en egen ratinglista.Kanske om någon som inte kör med motor vill lära sig något av motorspelarna man kan köra utan ranking?

Kvar på den vanliga rankinglistan skulle i så fall vara de som ärligt tänker själva och de sk. fuskisar som inte öppet redovisar att de spelar med motor. Jag måste säga att jag har svårt att förstå den sistnämnda kategorin. Precis som su skriver, Hans Göran, är ju inte SO att jämföra med närschack, finns inga priser osv. Så jag förstår inte varför man måste ägna sig åt oetiska göranden när det ändå betyder så litet...

aholmst
Medlem
#182 Skrivet: 22 Feb 2008 12:07

Citerar HansGöran
...då krävs det kontrollanter i hemmet dygnet runt.

Det vore förstås dyrt med kontrollanter i hemmet men teoretiskt sätt fullt möjligt att kontollera spelare ien sådan turnering (jag menar "närschack" online) på något sätt kanske i form av övervakningskameror eller liknade där skärmen är synlig.

asvo
Medlem
#183 Skrivet: 22 Feb 2008 12:15

Citerar: HansGöran, #210:
Man kan väl komma överens om att inte använda hjälpmedel så blir det som närschack.

I närschack är det helt andra tider som gäller förutom att rörd pjäs måste flyttas .
Som jag tidigare skrivit playchess är så nära det går att komma på nätet .
Att ställa samma krav här på SO när det gäller tiden man tänker som är så utslagsgivande är inte möjligt .

aholmst
Medlem
#184 Skrivet: 22 Feb 2008 12:16

kanske de som öppet hävdar att de spelar med motor skulle ha en egen ratinglista.Kanske om någon som inte kör med motor vill lära sig något av motorspelarna man kan köra utan ranking?

Absolut, det håller jag med om, egen ratinglista skulle de ha!!

asvo
Medlem
#185 Skrivet: 22 Feb 2008 12:24

Citerar: krokofant, #181:
Kvar på den vanliga rankinglistan skulle i så fall vara de som ärligt tänker själva och de sk. fuskisar som inte öppet redovisar att de spelar med motor.

Erik har inte ställt några krav på reg bara önskemål alla vill inte avslöja sej på grund av att alltid bli misstänkta om de skulle vilja ställa upp utan sin motor . Många här spela ju både ock .
Det blir ju bara en lista till som du inte litar på samtidigt som den kanske lockar några till att fuska sej till toppen eftersom att det då blir enklare när de reg. är borta

HansGöran
Medlem
#186 Skrivet: 22 Feb 2008 12:38

Citerar: asvo, #183:
I närschack är det helt andra tider som gäller förutom att rörd pjäs måste flyttas .
Som jag tidigare skrivit playchess är så nära det går att komma på nätet .
Att ställa samma krav här på SO när det gäller tiden man tänker som är så utslagsgivande är inte möjligt .

Det bör väl påpekas att jag inte stod bakom tanken att man kan komma överens, utan att jag felaktigt råkade citera mig själv i mitt inlägg!

sture_lindberg
Medlem
#187 Skrivet: 22 Feb 2008 12:41

Citerar: asvo, #176:
Man vet ju aldrig själv funderar jag ibland på en comeback en orsak till att jag håller intresset vid liv kanske

Robotar får nte medtagas till Närschackstävlingar,inte än iaf,,Du får nog vänta tills chipsen kommer Asvo

aholmst
Medlem
#188 Skrivet: 22 Feb 2008 12:41

Inför övervakningskameror!!! Storebror ser dig osv eller kanske en hyperkänslig spyware som detekterar evetuella fuskis program i datorn . Men det kan ju förstås finnas fler datorer runt omkring, HansGöran har rätt det blir nog aldrig detsamma som närschack. Iallafall inte om man inte känner sin motspelare personligen.

asvo
Medlem
#189 Skrivet: 22 Feb 2008 12:54

Citerar: sture_lindberg, #187:
Robotar får nte medtagas till Närschackstävlingar,inte än iaf,,Du får nog vänta tills chipsen kommer Asvo

Jag hoppas verkligen att den tiden inte kommer det fuskar där tillräckligt som det görs .

aholmst
Medlem
#190 Skrivet: 22 Feb 2008 12:56

Nu tänker jag (se ovan) ifrån den hypotetiska framtida möjligheten att kunna spela seriösa "närschacksturneringar" ON-line med vinnare och priser i kontanta medel osv. DET torde vara i det närmaste en omöjlighet. Eller?

HansGöran
Medlem
#191 Skrivet: 22 Feb 2008 12:57

Citerar: sture_lindberg, #187:

Jag läste i ett gammalt nummer av Schacknytt från 1991 att man redan då klagade över att datorer fick ställa upp i närschack. Det har dessutom spelats stormästarturneringar där datorer deltagit, men utom tävlan bör väl tilläggas. Spelar man om pengar eller mästartitlar, då vill jag slippa datorer i turneringen.

Personligen skulle jag inte vilja spela mot en dator i närschackstävlingar, det tar bort känslan av en verklig motståndare som kan besegras med hjälp av taktik och psykologi förutom rent schacklig förmåga.

asvo
Medlem
#192 Skrivet: 22 Feb 2008 13:00

Närschack o korrschack är två helt skilda dicipliner med olika regler som alla inte kan acceptera därför skapar de egna regler som tyvärr inte funkar i praktiken .

HansGöran
Medlem
#193 Skrivet: 22 Feb 2008 13:09

Citerar: aholmst, #190:
Nu tänker jag (se ovan) ifrån den hypotetiska framtida möjligheten att kunna spela seriösa "närschacksturneringar" ON-line med vinnare och priser i kontanta medel osv. DET torde vara i det närmaste en omöjlighet. Eller?

Att spela "närschack" online utan orimliga krav på kontroller ser jag ingen möjlighet till om vi avser längre betänketid. I 5-minuters blixt kanske det går till viss del, då hinner nog ingen ta hjälp av ytterligare en dator i slutskedet om vi utgår från hur snabbt det går till när tiden är på väg att rinna ut.

asvo
Medlem
#194 Skrivet: 22 Feb 2008 13:44

Citerar: HansGöran, #178:
Jag har läst alla regler och de ger mig inget svar på hur någon kan få 2800 efter 0-3 spelade partier om de inte mött någon högrankad.

Du har rätt ratingberäknaren verkar bara funkar vid beräkning etablerade partier .Erik nämner något ovan om hur beräkning funkar i början men det ger ingen riktig hjälp att förstå hur beräkningen går till .

asvo
Medlem
#195 Skrivet: 22 Feb 2008 13:58

Programmens värdering av dragen i öppningen kan vara helt missvisande i vissa öppningar .
Därför är det är inget att rekommendera , bättre då att följa öppningsboken och kontrollera vad de bättre spelrna i världen använder för öppningar .
Det är bara i närschack man kan överraska med egna eller sämre men kanske roliga sådana .

vilhelm
Medlem
#196 Skrivet: 22 Feb 2008 14:21 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: asvo, #192:
Närschack o korrschack är två helt skilda dicipliner

absolut!närschack är riktig schack.korr med motor och fördendelen klassisk korr är en konst i att ha bäst program/biliotek + egna kunskaper utan den viktiga faktorn psykisk samt till viss del fysisk påfrestan...ung. .som en cyklist som har en hjälpmotor i backarna....all korr är en mycket lättsam form av riktig schack

asvo
Medlem
#197 Skrivet: 22 Feb 2008 14:31

Citerar: vilhelm, #196:
korr är en mycket lättsam form av riktig schack

Försök och kvalificera dej för SM i korr och möt 14 schacknördar så får du nog uppleva en lättsamhet av nytt slag

HansGöran
Medlem
#198 Skrivet: 22 Feb 2008 14:32

Citerar: asvo, #195:
Programmens värdering av dragen i öppningen kan vara helt missvisande i vissa öppningar .
Därför är det är inget att rekommendera , bättre då att följa öppningsboken och kontrollera vad de bättre spelrna i världen använder för öppningar .

I öppningsspelet gäller det ju att uppnå ställningar man trivs och är bekant med. En del moderna varianter tycker jag ger ganska tråkiga ställningar, men spelare som Carlsen har viss förmåga att väcka liv även i sådana som känns omöjliga.

Jag har ibland låtit Rybka 2.3.2a och Fritz 10 analysera en och samma ställning under exakt samma förutsättningar. Förutom att de ibland föreslagit helt olika, t.o.m. motstridiga varianter, så har de värderat lika ställningar mycket olika. Visserligen är inte Fritz 10 senaste versionen, men ändå...

När Rybka kanske anger +0,10 för ena parten, tycker Fritz att det är värt +0,70, men ibland också tvärtom. Det händer också att programmen anger klar eller avgörande fördel, men i praktiken föreslår dragupprepning! Den mänskliga spelaren får alltså en avgörande roll.

vilhelm
Medlem
#199 Skrivet: 22 Feb 2008 14:33

kontrar med att försök kvalificera dig för sm-gruppen i riktig schack...

HansGöran
Medlem
#200 Skrivet: 22 Feb 2008 14:42

Citerar: vilhelm, #196:
närschack är riktig schack.korr med motor och fördendelen klassisk korr är en konst i att ha bäst program/biliotek + egna kunskaper utan den viktiga faktorn psykisk samt till viss del fysisk påfrestan..

Vad anser du om Topalovs vinst över Kramnik för några månader sedan?

Enligt uppgift hade Topalov med hjälp av sekundanter och ett schackprogram preparerat den vinnande varianten redan under VM-matchen dem emellan, men väntat på rätt tillfälle.

Är det "riktigt schack" att anlita andra stormästare som hjälper till att analysera fram lämpliga strategier och spelöppningsvarianter för att slå en utvald motståndare? Ska inte "riktigt schack" enbart bygga på eget arbete under schackliga studier och vid brädet?

vilhelm
Medlem
#201 Skrivet: 22 Feb 2008 14:44 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: HansGöran, #198:
Den mänskliga spelaren får alltså en avgörande roll.

Ytterst då beroende på vilket motstånd man ställs inför menar du,motorerna tar ut varann,sen tillbaka på ruta ett dvs man mot man,spelar du mot mig som inte har motor så är utgången given för jag är icke stormästare som ett program är menar jag

asvo
Medlem
#202 Skrivet: 22 Feb 2008 14:45

Citerar: vilhelm, #199:
kontrar med att försök kvalificera dig för sm-gruppen i riktig schack...

Jag är nöjd att jag lyckats bli klubbmästare en gång och att jag vunnit över en o annan blekingemästare i närschack . Jag funderar dock ibland att ställa upp i vetaran klass i SM , skulle vara nöjd om jag som Sture kunde kvalificera mej till fInal där .
Men HEMSKA tanke tänk om jag skulle förlora mot honom

vilhelm
Medlem
#203 Skrivet: 22 Feb 2008 14:49

Citerar: HansGöran, #200:
Är det "riktigt schack" att anlita andra stormästare som hjälper till att analysera fram lämpliga strategier och spelöppningsvarianter för att slå en utvald motståndare? Ska inte "riktigt schack" enbart bygga på eget arbete under schackliga studier och vid brädet?

Helt klart har du en poäng där...men!risken för fel finns kvar,ett program gör inte fel..topalev är ju inte mer än människa dock en unik sådan om man ser till minnet..vem vet? han kanske hade skitit i byxan i tvivel om han mött kasparovs mörka stirrande blick istället

asvo
Medlem
#204 Skrivet: 22 Feb 2008 14:52

Citerar: vilhelm, #201:
spelar du mot mig som inte har motor så är utgången given för jag är icke stormästare

1 (1) Curt Gruvaeus 2347 +5 41 (49) Mikael Lennefors J 1429 +145
2 (2) Peter Fransson 2342 +8 42 (40) Jan Jonasson 1428 0
3 (4) Kim Nygren 2320 +36 43 (41) Håkan Wahlström 1411 0
4 (3) Staffan Zetterberg 2316 +25 44 (42) Bo Karlberg 1400 0
5 (5) Patrick Drugge 2248 +18 45 (44) Björn Widén 1392 +15
6 (6) Krister Jönsson 2167 +24 46 (43) Erik Olsson 1379 0
7 (7) Lars Blomström 2114 0 47 (45) Roland Thorsell 1343 +2
8 (11) Patrik Larsson 2039 +23 48 (46) Max Gruvaeus J 1336 0
9 (10) Rabee Abdulmomen 2022 0 49 (47) Robin Abrahamsson J 1325 0
10 (8) David Lundberg J 2006 -61

Klarar du att slå dej in på 10 i topp ( se ovan ) i Örebro har du goda chanser att vinna över Fritz om spelar klassiskt korr .

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#205 Skrivet: 22 Feb 2008 15:05

En fundering och ett förslag.

Funderingen nr 1: Hur högt upp på ratinglistan här på SO skulle en person kunna nå om han inte kunde spela schack alls, men spelar det drag en bra schackmotor föreslår?

eller (omformulerad fråga) Vilken SO-rankning har Fritz 10 , Rybka ?

Fundering nr 2: Vad skulle hända om man tog bort ratingen helt här på SO? (Själva tävlingsmomentet och strävan efter att skaffa sig en hög rating skulle då försvinna. Därmed kanske även "fusket" (de som använder motor i smyg) skulle försvinna?

sture_lindberg
Medlem
#206 Skrivet: 22 Feb 2008 15:12

Citerar: asvo, #202:
Jag är nöjd att jag lyckats bli klubbmästare en gång och att jag vunnit över en o annan blekingemästare i närschack . Jag funderar dock ibland att ställa upp i vetaran klass i SM , skulle vara nöjd om jag som Sture kunde kvalificera mej till fInal där .
Men HEMSKA tanke tänk om jag skulle förlora mot honom

heheheDu är så välkommen Asvo!Go,middag på dej!

HansGöran
Medlem
#207 Skrivet: 22 Feb 2008 15:20

Citerar: vilhelm, #201:
Ytterst då beroende på vilket motstånd man ställs inför menar du,motorerna tar ut varann,sen tillbaka på ruta ett dvs man mot man,spelar du mot mig som inte har motor så är utgången given för jag är icke stormästare

Schackmotorerna tar inte ut varandra, det är en stor missuppfattning. Först och främst skiljer sig spelstyrkan mellan olika program, men också deras sätt att spela. En annan viktig faktor är den datorkapacitet man har tillgång till.

Det handlar istället om hur man bäst tillgodogör sig den information som kan hämtas genom datoranalys och andra hjälpmedel. Liksom vid närschack gäller det att på kortast möjliga tid plocka fram, välja ut och värdera den information som strömmar över en.

asvo
Medlem
#208 Skrivet: 22 Feb 2008 15:30

Citerar: ETTA_på_STEGEN, #205:
Vad skulle hända om man tog bort ratingen helt här på SO? (Själva tävlingsmomentet och strävan efter att skaffa sig en hög rating skulle då försvinna. Därmed kanske även "fusket" (de som använder motor i smyg) skulle försvinna?

För att det skulle funka så måste det till en seriesystem eller dylikt där inte vi själva kan välja motståndet ( d.s.k fusket skulle inte försvinna om inte alla hjälpmedel vore tillåtna ) Stegen är det som mest liknar det du önskar .

asvo
Medlem
#209 Skrivet: 22 Feb 2008 15:36

Citerar: ETTA_på_STEGEN, #205:
Hur högt upp på ratinglistan här på SO skulle en person kunna nå om han inte kunde spela schack alls, men spelar det drag en bra schackmotor föreslår?

Troligtvis bland de ca 20-50 Någon måste dock bestämma hur länge den skulle analysera innan draget skickas ( egentligen tiden ut varje drag )

asvo
Medlem
#210 Skrivet: 22 Feb 2008 15:44

Citerar: sture_lindberg, #206:
heheheDu är så välkommen Asvo!Go,middag på dej!

Tack !

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.