| Författare |
Meddelande |
Protagonist
Medlem
|
#151 Skrivet: 21 Feb 2008 18:52
Under bältet är väl en smärre överdrift. Jag har varit medlem här ett dygn och blir redan småtokig på Stures fundamental-konservativa syn på motorhjälp. Det är väl bara att konstatera att i sakfrågan har han fel. En person som analyserar ett parti och använder hjälpmedel som komplement kommer lära sig betydligt snabbare än en som enbart konsulterar sin egen hjärnkapacitet, det säger ju sig självt.
|
asvo
Medlem
|
#152 Skrivet: 21 Feb 2008 19:00
[Citerar: sture_lindberg, #179: men hur går det för nybörjarna då? och nivån "över" ? ska inte de också ha hjälp av robotar???
Jag brukar föreslå att de spelar några månader innan de använder program . Risken är annars att man inte kommer in i spelet, kan kanske jämföras lite med att lära plus minus och multiplikationstabellen innan man använder räknedosan .
|
farbrorjo
Medlem
|
#153 Skrivet: 21 Feb 2008 19:01
Citerar: Protagonist, #151: En person som analyserar ett parti och använder hjälpmedel som komplement kommer lära sig betydligt snabbare än en som enbart konsulterar sin egen hjärnkapacitet, det säger ju sig självt
Genast har vi nu glidit från robotar till hjälpmedel överhuvud taget och där har vi om inte annat en skillnad mellan att själv söka alternativ i olika schackböcker och att få förslag på bästa drag. Men jag stannar här - jag har varit medlem här i lite mer än ett dygn och vet att motordebatterna är som årstiderna - de kommer och går, men kommer alltid tillbaka. Därför är det kul att kunna skönja en viss nyansering i båda sidors argumentationsteknik. Men själv har jag som sagt inte mycket att tillägga utöver det jag redan skrivit - alltså semikolon för den här gången...
|
asvo
Medlem
|
#154 Skrivet: 21 Feb 2008 19:02
Citerar: Protagonist, #151: Jag har varit medlem här ett dygn och blir redan småtokig på Stures fundamental-konservativa syn på motorhjälp.
Han är till god hjälp att hålla debatten igång vilket kan vara bra för nya spelare som vill lära motorspel 
|
shieldfire
Medlem
|
#155 Skrivet: 21 Feb 2008 19:04
Citerar: farbrorjo, #153: vet att motordebatterna är som årstiderna - de kommer och går
Men till skillnad mot årstiderna nu för tiden ser de alltid likadana (eller lika dana på östgötska) ut.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#156 Skrivet: 21 Feb 2008 19:06
Har du minsta belägg för vad du skriver?Att använda robotar i schack utvecklar knappast hjärnans kapacitet Det gör det däremot om man spelar mycket,analyserar sina partier efteråt,osv..Är själv ungdomstränare i schack.Och skulle knappast ge dom rådet att dom skulle skaffa sej en robot,som skulle spela åt dom 
|
HansGöran
Medlem
|
#157 Skrivet: 21 Feb 2008 19:08
Citerar: sture_lindberg, #149: men hur går det för nybörjarna då? och nivån "över" ? ska inte de också ha hjälp av robotar???
De bör liksom barnen i skolan lära sig grunderna innan de börjar använda hjälpmedel. Naturligtvis är det olyckligt att låta skolbarnen använda kalkylatorer innan de lärt sig hur man bygger upp formler och fått vana vid manuell uträkning.
Så är det med schack också. Först lär man sig spelreglerna, sedan enklare mattsättning o dyligt. Därefter kanske det är dags för enklare öppningsteori osv.
När man kommit längre upp kan olika hjälpmedel vara till stor nytta, men då talar vi om helt andra saker än rena baskunskaper.
|
asvo
Medlem
|
#158 Skrivet: 21 Feb 2008 19:08
Citerar: sture_lindberg, #149: men hur går det för nybörjarna då? och nivån "över" ? ska inte de också ha hjälp av robotar???
Jag brukar föreslå att de spelar några månader först så de kommer in i spelet kanske kan jämföras lite med att lära multiplikationstabellen innan man börjar med räknedosa .
|
shieldfire
Medlem
|
#159 Skrivet: 21 Feb 2008 19:09
Citerar: sture_lindberg, #156: Har du minsta belägg för vad du skriver?Att använda robotar i schack utvecklar knappast hjärnans kapacitet
Det spelar ingen roll hur Sture än har i det han skriver han ger sig aldrig. Det är numera allmänt vedertaget att datorerna har visat på att den taktiska aspekten av spelet är betydligt väsentligare än man trodde innan "robotarna" blev tillräckligt bra.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#160 Skrivet: 21 Feb 2008 19:12
Citerar: shieldfire, #159: Det spelar ingen roll hur Sture än har i det han skriver han ger sig aldrig
Varför skulle jag ge mej,när jag har rätt i det jag skriver!!
|
jolo4
Medlem
|
#161 Skrivet: 21 Feb 2008 19:15
Jag började med program rätt tidigt bara några månader efter att jag hittade sidan. Men jag har faktigt utväklat mig en hel del av motorn. Jag har aldrig varit medlem i någon klubb och har dörför inte haft någon när-schack trännare. Men motorn lärde mig. till exempel dubbel angrep. Först kunde jag inte tricket ctrl+c och sen ctrl+v så då fick jag "spela fram ställningen" det var jobbigt men det gjorde att jag fick spela partierna så många gånger att jag kunde dom i huvudet. Därför räckomenderar jag inte ctrl+c och ctrl+v om man vill bli bättre i när-schack också. Sen på kvällarna bruckade jag kolla varför motorn flyttade så och varför den flyttade så.
|
asvo
Medlem
|
#162 Skrivet: 21 Feb 2008 19:24
Citerar: jolo4, #161: Därför räckomenderar jag inte ctrl+c och ctrl+v
Det är bra om det medföljer en manual till programmet man köper vilket underlättar .
|
vilhelm
Medlem
|
#163 Skrivet: 21 Feb 2008 19:57
Citerar: Protagonist, #151: Jag har varit medlem här ett dygn och blir redan småtokig på Stures fundamental-konservativa syn på motorhjälp.
Med det nick du har nu ja! det säger sig självt!
|
asvo
Medlem
|
#164 Skrivet: 21 Feb 2008 20:14
Citerar: vilhelm, #163: Med det nick du har nu ja! det säger sig självt!
Kom du inte utanför ämnet schackmotor nu ? Saknar dej i debatten 
|
Protagonist
Medlem
|
#165 Skrivet: 21 Feb 2008 23:08
Citerar: vilhelm, #163:
Med det nick du har nu ja! det säger sig självt!
Insinuerar du att jag varit medlem här tidigare? Detta är faktiskt i ärlighetens namn min debut här och det verkar vara en trevlig sida. Något märkligt är att jag redan fått åtminstone 5-6 privata mail i stil med "Är du antagonist?", "Välkommen tillbaka antagonist". Jag får ju vänligt förklara att så inte är fallet då jag inte ens vet vem det är/var, tråkigt att en del då blir besvikna eller misstroende, hehe.
MVH
Protagonist, ingen annan.
|
RoyKazz
Medlem
|
#166 Skrivet: 22 Feb 2008 07:53
Som jag ser det så diskuteras två olika frågor (minst!), vilka vore bra att hålla isär:
1. Använda schackprogram/robotar för att spela partier i ens eget namn/nick.
Många undrar varför man gör detta, mig inkluderat.
2. Använda schackprogram/robotar för att bli en bättre schackspelare.
Min åsikt är att olika personer lär sig på olika sätt, för en del kan säkerligen schackprogram vara kanonbra. Men jag ser ingen vits med att träna "live" eftersom de flesta schackprogram har många inställningar för att ge en allsidig träning.
...Roger
|
shieldfire
Medlem
|
#167 Skrivet: 22 Feb 2008 08:44
Citerar: RoyKazz, #166: Många undrar varför man gör detta, mig inkluderat.
Jag undrar hur många gånger detta har besvarats i alla de trådar som handlat om schackdatorer på sO? Minst 1 gång per tråd?
|
aholmst
Medlem
|
#168 Skrivet: 22 Feb 2008 08:48
Om jag vill spela mot en dator kan jag använda en schackdator eller liknande. Men jag vill spela mot en människa ON-line, en riktig hjärna alltså.
Vem har sagt att schack online är samma sak som korr schack?
Om det var möjligt så skulle jag blockera alla som använder schackprogram, de kan väl spela med varandra då blir det åtminstone rättvist.
|
asvo
Medlem
|
#169 Skrivet: 22 Feb 2008 09:07
Citerar: aholmst, #168: Om det var möjligt så skulle jag blockera alla som använder schackprogram,
Det närmast du kan komma detta är att spela på Paychess , då är programmet du använder blockerat ( även motståndarens ) så vid blixtschack går det inte att fuska men vid längre partiet kan de som det vill ha ett annat program igång som hjälper dem men vid 1-5 min. är det svårt .
|
asvo
Medlem
|
#170 Skrivet: 22 Feb 2008 09:15
Citerar: aholmst, #168: Om jag vill spela mot en dator kan jag använda en schackdator eller liknande.
Det är en helt annan känsla att spela mot en person som använder program än att spela mot sitt eget . Det kräver dock helst att du själv gör detsamma om du vill vinna såvida du inte är en mycket bra spelare .
Du lär däremot bättre om du spelar mot en bra motståndare om det är en program- spelare eller inte har ingen större betydelse .
Rättvisa blir det naturligtvis bara vid lika villkor vilket inte går att uppnå för dem som inte vill eller har tillgång till program .
|
aholmst
Medlem
|
#171 Skrivet: 22 Feb 2008 09:20
Jag vill nog ha lite längre betänketid än 5 min så det är väl kört för min del. Man får väl hoppas att folk åtmintone är ärliga och uppger vilka hjälpmedel de har så att man kan utesluta dessa om man så önskar.
|
asvo
Medlem
|
#172 Skrivet: 22 Feb 2008 09:30
Citerar: aholmst, #171: Man får väl hoppas att folk åtmintone är ärliga
Tyvärr är det lite si o så med ärligheten .
Bättre att förlåta de som syndar på schacksajterna än att jaga dem till ingen större nytta , de kan dock inte fly undan sitt eget samvete .
|
HansGöran
Medlem
|
#173 Skrivet: 22 Feb 2008 10:53
De som vill spela seriöst tävlingsschack utan hjälpmedel bör söka sig till närschackstävlingar. För mig är inte SO en plats för seriöst tävlande eftersom det är omöjligt att kontrollera ifall motståndarna använder hjälpmedel. När jag dessutom ser spelare som har över 2800 trots att de bara spelat 2-3 partier, då inser man snabbt att normala tävlingsförhållanden inte råder.
När jag började spela på SO i november 2007 mötte jag första tiden motståndare runt 1400 - 2000 och många av dem satte bort pjäser lite hur som helst eller spelade åtminstone relativt svagt ur min synpunkt. I december började jag möta spelare uppåt 2400 och några gånger stod jag på förlust. Nu började också diverse skitsnack och ryktesspridning från en dansk spelare som uppträder under olika namn, PokerMan och MCGonigle är två av dem.
Jag började fundera över om det inte var lika bra att gå ryktesspridarna till mötes och skaffa mig ett starkt program av något slag. I januari köpte jag därför Deep Rybka som verkade överlägset bland programmen och som grafiskt interface Fritz 10.
Eftersom jag inte har några ambitioner att börja tävlingsspela igen, tycker jag det är roligt att testa mina krafter mot andra som också använder datorer eller spelar på egen hand. Dessutom ger mig Rybka olika vinklingar på en ställning, vilket jag förhoppningsvis kan använda i andra partier.
Avslutningsvis bör väl påpekas att jag av ovannämnda skäl avvisar utmaningar från nybörjare, eftersom det inte ger mig något rent schackligt att spela mot dem.
|
aholmst
Medlem
|
#174 Skrivet: 22 Feb 2008 11:09
Citerar Asvo:
de kan dock inte fly undan sitt eget samvete .
Just det, jag vet iallafall att JAG inte använder program och det är det som räknas. Som en stackars nybörjare så är huvudsaken för mig att jag lär mig och har kul, måste inte nödvändigtvis vinna till varje pris. Sedan skulle jag ju inte gå rakt på de med 2900 poäng direkt om jag ändå vill ha en någotsånär jämn match.
|
asvo
Medlem
|
#175 Skrivet: 22 Feb 2008 11:23
Citerar: HansGöran, #173: När jag dessutom ser spelare som har över 2800 trots att de bara spelat 2-3 partier
Du kan läsa om SO:s ratingberäkningssystem om du går in på HJÄLP ( fag ) som finns i vänster kolumn .
|
asvo
Medlem
|
#176 Skrivet: 22 Feb 2008 11:26
Citerar: HansGöran, #173: Eftersom jag inte har några ambitioner att börja tävlingsspela igen
Man vet ju aldrig själv funderar jag ibland på en comeback en orsak till att jag håller intresset vid liv kanske 
|
aholmst
Medlem
|
#177 Skrivet: 22 Feb 2008 11:36
De som vill spela seriöst tävlingsschack utan hjälpmedel bör söka sig till närschackstävlingar
Varför det ? Man kan väl komma överens om att inte använda hjälpmedel så blir det som närschack.
|
HansGöran
Medlem
|
#178 Skrivet: 22 Feb 2008 11:38
Citerar: asvo, #175: Du kan läsa om SO:s ratingberäkningssystem om du går in på HJÄLP ( fag ) som finns i vänster kolumn .
Jag har läst alla regler och de ger mig inget svar på hur någon kan få 2800 efter 0-3 spelade partier om de inte mött någon högrankad.
Under Verktyg \ Ratingberäknare \ Förlopp sägs det att med en startrating på 1400 får man 2800 efter tre raka vinster mot någon med 3800. Jag har inte sett någon som lyckats med detta, däremot efter två förluster och en vinst!
Det måste finnas något knep som jag missat!
|
HansGöran
Medlem
|
#179 Skrivet: 22 Feb 2008 11:52
Citerar: aholmst, #177: De som vill spela seriöst tävlingsschack utan hjälpmedel bör söka sig till närschackstävlingar
Med "Seriöst tävlingsschack" menar jag spel mellan dem som uppnått en viss nivå inom närschacket, åtminstone klass 1 eller Mästarklass och inte dem som håller på att skaffa sig rena baskunskaper.
Vad hjälper det att komma överens om man ändå riskerar att bli beskylld för "fusk"? Korrschack eller internetschack kan aldrig bli detsamma som närschack, då krävs det kontrollanter i hemmet dygnet runt.
|
HansGöran
Medlem
|
#180 Skrivet: 22 Feb 2008 11:54
Citerar: aholmst, #177: Varför det ? Man kan väl komma överens om att inte använda hjälpmedel så blir det som närschack.
Det ska naturligtvis vara ovannämnda citat och inte mitt eget inlägg!
|