| Författare |
Meddelande |
albrecht
Medlem
|
#61 Skrivet: 20 Feb 2008 18:13 - Redigerad av: albrecht
ehh.. the-best: om Sxh5 så har vit vunnit för där står svarts kung. Jag antar att du menar Sxh4 eller h6...
Tacksam för svar!
|
Myran
Medlem
|
#62 Skrivet: 20 Feb 2008 18:33
Hör upp problem lösning kan ni ha i en annan tråd
tillbakas till grundfrågan
mvh myran
|
krokofant
Medlem
|
#63 Skrivet: 20 Feb 2008 22:57
Jag gillar inte robotar....
|
sture_lindberg
Medlem
|
#64 Skrivet: 20 Feb 2008 23:06
13-10
|
asvo
Medlem
|
#65 Skrivet: 21 Feb 2008 00:08
Många av dem som inte har motor men ändå spelat här i flera år frågar, frågar ,frågar
o undrar , pekar tummen ner m.m m.m VARFÖR INTE GÖRA SOM STURE KÖP ETT PROGRAM ( 290 KR ) PROVSPELA OCH SKAFFA ER EN EGEN UPPFATTNING .
|
andy__pandy
Medlem
|
#66 Skrivet: 21 Feb 2008 00:11
För att prova behöver man inte ens köpa. Crafty är t.ex gratis. Inte mycket svagare än Fritz.
|
HansGöran
Medlem
|
#67 Skrivet: 21 Feb 2008 00:14
Man behöver inte ens köpa ett program för att testa. Det finns t.ex. Arasan som är helt gratis.
http://www.arasanchess.org/
Även om spelstyrkan ligger långt ifrån de mer kända kommersiella programmen som Fritz och Rybka så håller det väl omkring 2400 i Elo-tal.
|
andy__pandy
Medlem
|
#68 Skrivet: 21 Feb 2008 00:16
Crafty tror jag håller ca 2650.
|
asvo
Medlem
|
#69 Skrivet: 21 Feb 2008 00:33
Köper ni SAMMA motor och skaffar ett extra nick spelar mot varandra så VINNER ni ALLA partier och får snart över 3000 i rating enl. STURE . 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#70 Skrivet: 21 Feb 2008 00:37
Man behöver inget extra nick för detta.man behöver bara ha Fritz
|
andy__pandy
Medlem
|
#71 Skrivet: 21 Feb 2008 00:37
Men det tror inte du på? Rybka är i särklass den bästa motorn.
|
Gwaihir
Medlem
|
#72 Skrivet: 21 Feb 2008 00:38
för att testa Stures tes så skulle jag kunna tänka mig att ladda ner det här arasanchess eller ngn annan gratismotor om ni har tips på det o låta enbart den spela från ett annat konto... Finns det ngt intresse för denna studie?
|
asvo
Medlem
|
#73 Skrivet: 21 Feb 2008 00:38
Citerar: sture_lindberg, #13: OM jag däremot skulle använda Fritz här,så skulle jag med lätthet komma upp ganska snart i över 3000 i rank här
Köper ni SAMMA motor och skaffar ett extra nick spelar mot varandra så VINNER ni ALLA partier och får snart över 3000 i rating enl. STURE . 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#74 Skrivet: 21 Feb 2008 00:40
Man behöver inget extra nick för detta..Räcker att man använder Fritz i alla sina partier
|
andy__pandy
Medlem
|
#75 Skrivet: 21 Feb 2008 00:42
Använder man Fritz i alla sina partier, vinner man inte alla sina partier, då förlorar man alla sina partier istället. Lite beroende på hur lång tid det är mellan motståndarens drag dock.
|
Gwaihir
Medlem
|
#76 Skrivet: 21 Feb 2008 00:42
för att förtydliga vad jag menade tidigare så kommer jag isf skaffa ett helt nytt nick o låta ENBART motorn bestämma drag.. hur lång tid den ska få klura får ngn som kan mer bedöma.
|
asvo
Medlem
|
#77 Skrivet: 21 Feb 2008 00:42
http://www.mamut.net/schackbutiken/subdet1409.htm
|
andy__pandy
Medlem
|
#78 Skrivet: 21 Feb 2008 00:43
Numera finns faktiskt Fritz 11, Åke. ;)
|
sture_lindberg
Medlem
|
#79 Skrivet: 21 Feb 2008 00:45
Då kommer du snabbt upp till toppen Gwaihir. Speciellt om du bara möter dom UTAN robotar.. Högst 2 månader om du kör 7dagarspartier.Lovar dej.
|
krokofant
Medlem
|
#80 Skrivet: 21 Feb 2008 00:46
Detta suger.. erkänn, andy pandy, du spelar just nu med nådon slags robot mot mig.. det är därför jag förlorar...
|
andy__pandy
Medlem
|
#81 Skrivet: 21 Feb 2008 00:47
Mot dig behövs ingen motor, dessutom är det inte förbjudet.
|
krokofant
Medlem
|
#82 Skrivet: 21 Feb 2008 00:49
ditt resonemang gör schack ointressant.. God natt..l
|
sture_lindberg
Medlem
|
#83 Skrivet: 21 Feb 2008 00:52
14-10
|
asvo
Medlem
|
#84 Skrivet: 21 Feb 2008 00:53
Citerar: Gwaihir, #76: för att förtydliga vad jag menade tidigare så kommer jag isf skaffa ett helt nytt nick o låta ENBART motorn bestämma drag.. hur lång tid den ska få klura får ngn som kan mer bedöma.
Det finns något som kallas djup spelar ni bör ni ha samma djup , program och samma maskin har t.e.x din kompis varje drag till analys längre tid vinnerTROLIGTVIS han . Det är en bedömningssak när du anser att du hittat rätta draget vilket inte tiden alltid är avgörande för. Du måste alltså välja rätt drag också av de alternativ som maskinen föreslår . DET GÄLLER ATT ANVÄNDA HJÄRNAN !
|
Gwaihir
Medlem
|
#85 Skrivet: 21 Feb 2008 00:59
Asvo, jag vet att du tycker det. Jag vet att att sture är av en annan åsikt. Därför säger jag att jag kan starta ett nytt konto och enbart låta datorn bestämma drag här på sO och se hur långt det tar mig! Då får vi ju ett svar på vem av er som har rätt eller kankse mer hur rätt ni båda har. För det torliga är ju att jag kommer nå betydligt högre än min egen spelstyrka men inte upp t din. Det är min hypotes iaf.... Finns det ett hyfsat stort intresse gör jag det annars kan ni få försöka komma fram till ngt svar er emellan 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#86 Skrivet: 21 Feb 2008 01:02
Man kan ju låta Fritz använda tillexempel 10 minuter för varje drag.Och sen utföra just det draget som Fritz har framme just då,efter 10 minuters "tänkande". Detta duger bra för att snabbt avancera här på schackonline Prova detta du Gwaihir,så får du se att jag har rätt.
|
asvo
Medlem
|
#87 Skrivet: 21 Feb 2008 01:03
Nu är det ju så att alla har inte samma program och användet heller inte samma tid bedömer olika så det komplicerar ju det hela . Köper du olika program så får du själv bedöma vilket som du anser bäst . DAGS IGEN ATT TA FRAM EN GAMMAL INTERVJU
Kenneth
Frey:
Svensktalande
världsstjärna
På åttonde plats på världsrankingen hittar vi Kenneth Frey, Mexiko, med en rating på 2693!
Han skriver såhär .
Jag delar gärna med mig av min metod för
framgång i korrschack, med förhoppningen
att den är till hjälp eller kan ge idéer till
förbättring av spelet för andra spelare. Under
senare år har jag använt flera datorer
och har begränsat mig till vad jag tror är
optimalt: tre eller fyra snabba maskiner.
Fler är för många att hantera, färre är inte
effektivt nog. Det är omöjligt att hantera en
femtonmannagrupp med bara en dator. Jag
låter en maskin analysera en position med
hjälp av djupanalysfunktionen under natten,
ibland mycket längre än så. När arbetet
är färdigt betraktar jag försiktigt varje
drag på skärmen samtidigt som jag skriver
ner dragen i en anteckningsbok. Det tar
omkring 30-60 minuter. Då har jag skaffat
mig en känsla för ställningen och kan fatta
ett bra beslut. Ofta låter jag datorn börja
om igen för att titta på en variant där jag
inte är säker på utgången. Om jag är lat så
skriver jag inte ner varianten, ibland därför
att datorn har analyserat direkt usla drag
som inte gör någon glad. Då känner jag
mig besviken när motståndarens drag ankommer
och jag inte har draget nedskrivet
i min bok. Hur som helst så har systemet,
använt till fullo, gjort underverk i mitt spel.
Kanske kan någon förklara sina idéer om
hur man väljer och förstår en öppning, den
del av spelet som fortfarande är förvirrande
för mig?
|
vilhelm
Medlem
|
#88 Skrivet: 21 Feb 2008 01:08
Citerar: Gwaihir, #85: Finns det ett hyfsat stort intresse gör jag det annars kan ni få försöka komma fram till ngt svar er emellan
Det låter himla intressant!men hur står sig gratisprogram gentemot fritte? men spelar du enbart mot dom som inte har motor så tror jag att sture får rätt...
|
Gwaihir
Medlem
|
#89 Skrivet: 21 Feb 2008 01:11
frågan då är ju om ickemotorspelare vill ställa upp... ;)
|
sture_lindberg
Medlem
|
#90 Skrivet: 21 Feb 2008 01:12
Om jag inte var så emot robotar i schack,så skulle jag kunna bevisa detta själv.Men om Gwaihir vill göra detta expriment för att visa att vem som helst med Fritz hjälp (10minuter per drag) kan komma jättesnabbt på toppen på schackonline.Så vore det ju bra
|