| Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#331 Skrivet: 23 Feb 2008 15:59
Roboten tar snabbt häraväldet!Den leder med en bonde,och utnyttjar detta till max
|
asvo
Medlem
|
#332 Skrivet: 23 Feb 2008 16:13
Citerar: torsbror, #330: Är det direkt förkastligt att spela en vass gambit mot en motor?
I praktiken spelas inte korr mot en motor ( någon måste alltid stanna analysen ) utan mot en spelare som använder den som hjälp .
För att få svar på frågan kan du kontrollera med öppningsböcker vilka varianter i olika gambitar som för till lika spel ( det tar nog mycket lång tid ) alla dessa går att spela mot en motor .
|
P.O.H
Medlem
|
#333 Skrivet: 23 Feb 2008 16:17
Jag läste någonstans att den motor som spelar mest likt människan enligt Nunn är ZAP! Någon som hört detsamma. Vad innebär nu detta isåfall? J, Nunn rekommenderade denna í träningssyfte just för att få så likt mänskligt motstånd som möjligt. Betyder detta att det är en sämre motor?
|
asvo
Medlem
|
#334 Skrivet: 23 Feb 2008 16:30
Citerar: P.O.H, #333: Betyder detta att det är en sämre motor?
Säkert inte programmen utvecklas varje år , det är säkert försumbart när det gäller hjälp vid spel av en kunnig spelare men kanske bättre som träningsmotståndare .
|
sture_lindberg
Medlem
|
#335 Skrivet: 23 Feb 2008 17:03
Citerar: Horndals_SK, #325:
Kan bara hålla med! Tillför något nytt istället för att älta samma saker om och om igen!
Citerar: sture_lindberg, #326: Det kan ju bero på att så många som är emot robotar, frågan kommer upp titt som tättFinns kanske inte så mycket att tillföra i just dennna fråga..Men att diskutera kan ju aldrig vara feloch tycker man att det är ett "ältande" ,så går det ju bra att låta bli att läsa det som skrivs,,
Eller hur
|
asvo
Medlem
|
#336 Skrivet: 23 Feb 2008 17:22
Citerar: sture_lindberg, #335: Eller hur
Det är bara Du och Vilhelm av de etablerade här på SO sen får ni ibland medhåll av en o annan nybörjare som inte ännu fått den insikt som behövs utan på ren känsla vilket jag förstår inte gillar motorer .
För att diskutera bör man liksom du själv pröva på för inställning .
Jag har själv spelat utan i flera år men varit tvungen att acceptera att det inte går att kontrollera om motor används .
Spelar jag utan här på SO blir jag ändå misstänkt därför avstår jag hellre .
|
röding2
Medlem
|
#337 Skrivet: 23 Feb 2008 17:22
Man läser ju för att se om det tillkommer något nytt.
Citerar: sture_lindberg, #335: tättFinns kanske inte så mycket att tillföra i just dennna fråga
...och Du tyckte ju uppenbarligen som Horndals SK och jag.
God lördag.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#338 Skrivet: 23 Feb 2008 17:48
Citerar: sture_lindberg, #335: .Men att diskutera kan ju aldrig vara fel Citerar: röding2, #337: Man läser ju för att se om det tillkommer något nytt.
Men om man vet med sej att det inte kommer något nytt..Varför läsa då???
|
Myran
Medlem
|
#339 Skrivet: 23 Feb 2008 17:52
prata mindre om varandra!! och prata om era motorer så blir det kanske roligare att läsa här !
|
asvo
Medlem
|
#340 Skrivet: 23 Feb 2008 17:58
Citerar: sture_lindberg, #338: Men om man vet med sej att det inte kommer något nytt..Varför läsa då???
Det ställdes genast två frågor efter mitt inlägg den första om gambit kontra program och den andra om Program ZAP , bra frågor som jag försökte besvara .
|
sture_lindberg
Medlem
|
#341 Skrivet: 23 Feb 2008 18:05
Jaha! När det gäller frågor om robotar går det bra att snacka men inte n'är det gäller frågesättande av robotar Blir nog en rätt ensidig tråd då
|
Blåsippan
Medlem
|
#342 Skrivet: 23 Feb 2008 18:07
Citerar: brander, #1: Eftersom schackmotorer verkar vara ett hett ämne på forumet avslöjar jag nu min okunnighet för att be någon förklara hur en schackmotor fungerar.Antar att den helt enkelt ger förslag till nästa drag(?)
Detta var första frågan, om någon glömt den.
|
röding2
Medlem
|
#343 Skrivet: 23 Feb 2008 18:16
Citerar: sture_lindberg, #338: Men om man vet med sej att det inte kommer något nytt..Varför läsa då???
Hur ska man kunna veta det utan att läsa i tråden eller vara fjärrskådare.
|
asvo
Medlem
|
#344 Skrivet: 23 Feb 2008 18:28
Jag kollade tiden !
Det tog ca 10 sekunder att backa till första fråga i tråden frågan löd .
Eftersom schackmotorer verkar vara ett hett ämne på forumet avslöjar jag nu min okunnighet för att be någon förklara hur en schackmotor fungerar?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#345 Skrivet: 23 Feb 2008 19:05
Bara för att första frågan löd så,,så kommer en tråd att bara handla om den frågan hela tiden menar du??Har väl aldrig hänt fötut i någon tråd.Att man bara har hållt sej till ursprungsfrågan Och frågeställaren skriver ju till och med själv att frågan är ett "hett" ämne.Vad tror du han syftar på då??
|
röding2
Medlem
|
#346 Skrivet: 23 Feb 2008 19:15
Åke har en poäng här. Frågeställaren ville veta hur en motor fungerar. Därefter har det ställts frågor i direkt anslutning till denna inledande fråga. Åke har mycket riktigt försökt diskutera dessa frågor.
Efter detta har Sture med ett otal inlägg försökt ändra trådens karaktär till att handla om att han och andra är emot motorer. Vilket vi vet redan. Varje fråga om motorer och program, vad de än må handla om, kan ju på detta sätt föras vidare till om man gillar motorer eller inte. Och sedan kan detta försvaras med att trådarna alltid ändrar inriktining.
Kan vi ha en tråd som heter : För och emot motorer ? Sedan låter vi de andra trådarna få vara ifred för den frågeställningen så att vi kan koncentrera oss på trådens ämne.
B
|
asvo
Medlem
|
#347 Skrivet: 23 Feb 2008 19:19
Citerar: sture_lindberg, #345: Bara för att första frågan löd så,,så kommer en tråd att bara handla om den frågan hela tiden menar du??
Självklart är det meningen så stör inte nu mer än du gjort i tråden är du snäll
Bättre att öppna en tråd för de som vill spy galla över motor och motorspelare 
|
cdelzanno
Medlem
|
#348 Skrivet: 23 Feb 2008 23:36
Håller med...starta SMHI
|
Paperino
Medlem
|
#349 Skrivet: 23 Feb 2008 23:39
SMHI?
Sture
Hatar
Motor
Inte (jag skojar)
eller?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#350 Skrivet: 23 Feb 2008 23:43
ja jag tycker robotar förstör schacket helt.
|
cdelzanno
Medlem
|
#351 Skrivet: 24 Feb 2008 00:10
Kankse kan tråden het Citerar: sture_lindberg, #350: jag tycker robotar förstör schacket helt
|
andy__pandy
Medlem
|
#352 Skrivet: 24 Feb 2008 00:23
Citerar: sture_lindberg, #350: jag tycker robotar förstör schacket helt
Förklara gärna hur du menar. Personligen tycker jag att robotar har tillfört schacket mer än de har förstört schacket. Inte ens du tvivlar väl på att du snabbare blir en bra spelare, om du använder en robot, t.e.x som analyskompis, eller dylikt? Att man sedan inte skall lita blint på en robot, säger väl sig mera självklart? Ju bättre robotarna är, desto bättre kommer genomsnittschackspelaren att vara och din utveckling är också bättre.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#353 Skrivet: 24 Feb 2008 01:51
Gå in på tråden :För eller emot motorer och ställ samma fråga,så ska jag svara,,Inte här.
|
palmann3
Medlem
|
#354 Skrivet: 24 Feb 2008 07:49
For eller imod? - De fleste mennesker v i l have ret. Intellektet vil, og egoet spiller meget med. Og nogle skribenter kan ikke nøjes med emnet, blot; de lægger også personligheder ind. Og nogle siger, at de anvender ironi - for så har de en behagelig undskyldning. ( ursakt? ) ( ursagt )
|
asvo
Medlem
|
#355 Skrivet: 24 Feb 2008 10:10
Citerar: Blåsippan, #342: Eftersom schackmotorer verkar vara ett hett ämne på forumet avslöjar jag nu min okunnighet för att be någon förklara hur en schackmotor fungerar.Antar att den helt enkelt ger förslag till nästa drag(?)
TRÅDENS HUVUDÄMNE
|
Blåsippan
Medlem
|
#356 Skrivet: 24 Feb 2008 14:14
Tilläggas bör att det asvo citerar i #355 inte är mina ord. Jag hade nämligen i min tur citerat det brander skrev i #1.
|
asvo
Medlem
|
#357 Skrivet: 24 Feb 2008 14:29
Då var det ju två som undrade , förstärker ämnet 
|
Malvan
Moderator
|
#358 Skrivet: 24 Feb 2008 14:54
När det började komma bra schackdatorer i början på 80-talet, diskuterades hur man skulle spela för att vinna över dem. Deras spelstil var inte som mänskliga spelares. Om datorn lärt sig en massa öppningar utantill, är det kanske bäst att börja med något ovanligt som 1. e3 eller 1. d3, vilket också prövades. Enligt min erfarenhet är datorer mycket bra på att hitta kombinationer på 4-5 drag, så öppna ställningar där många pjäser kan slås bör man undvika. En svaghet med sämre program är att de övervärderar material, men det kanske inte är något problem med dagens program.
|
asvo
Medlem
|
#359 Skrivet: 24 Feb 2008 15:03
Citerar: Malvan, #358: En svaghet med sämre program är att de övervärderar material, Citerar: Malvan, #358: Enligt min erfarenhet är datorer mycket bra
Jag tror det är omöjligt med en riktig värdering i alla öppningar och spelbara ställningar eftersom det inte går att matematiskt lösa det problemet eller ?
När det gäller kombinationer är den överlägsen människan det är på såvis man vinner mycket tid vid analys i korrschack .Även en stormästaren löser i regel ett problem ganska snabbt ca 2 min för en t2-3 dragare som kan ta 20 för en normal spelare .
|
Malvan
Moderator
|
#360 Skrivet: 24 Feb 2008 15:22 - Redigerad av: Malvan
Nej, att matematiskt bevisa hur bra en ställning är går förstås inte (annat än möjligen med statistik), men man märker att vissa program gladeligen antar alla offer, även om det i vissa fall varit bäst att låta bli.
|