| Författare |
Meddelande |
aholmst
Medlem
|
#301 Skrivet: 23 Feb 2008 13:42
Ok, detta är min slutsats.
Bra:
Att låta sin egen komplicerade hjärna räkna ut dragen när man spelar med andra under samma villkor.
Spelare som använder robot i syfte att lära sig något och som dessutom talar om att de gör det så att vi andra kan undvika dem.
Dåligt:
Spelare som i smyg använder robot för att verka bättre än de egentligen är.
Något som är helt meningslöst enligt min mening. Detta är nog de flesta emot iallafall.
Sedan undrar jag om någon vet vilkenrating Fritz eller Rybka har utan mänsklig inblandning, hörde att det var ett experiment på G.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#302 Skrivet: 23 Feb 2008 13:44
Rybka är på väg mot 3000 utan inblandning av människa
|
farbrorjo
Medlem
|
#303 Skrivet: 23 Feb 2008 13:44
Ja, jag är pluralist och tycker att man kan vara både för och emot enligt ovan - eller varför inte, allmänt tillåtande. Det inbegriper som du så riktigt påpekar insikten att man inte kan göra något åt robotarna. Skillnaden är väl bara att jag, i ett utopiskt scenario inte skulle vilja förbjuda dem - självklart måste ju andra kunna få spela med dem om de vill det - det stör ju inte mig, så länge någon inte mörkar sitt motoranvändande... Tror nog att jag tog detta för FJÄRDE gången nu och det kan väl inte heller skada, hehe. Men jag är inte ute efter någon utnötningstaktik - ville mest veta hur din undersökning hade gått till, eftersom jag var intresserad av eventuella nyanser i FÖR-/MOT-frågeställningen och framför allt om möjlighet till sådana gavs i svarsalternativen. Pax vobiscum!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#304 Skrivet: 23 Feb 2008 13:49
jag gjorde bara en liten enkel frågeställning..För eller emot använden av schackrobotar i schack.Men 81 procent är ju iaf ett LITET bevis för att majoriteten klart är emot robotar..Så klart att det går att göra utförligare frågeställningar..men detta var ett försök från min sida,att få ett litet humm om hur det låg till.. På inga sätt vetenskapligt eller så..men iaf något
|
regardie
Medlem
|
#305 Skrivet: 23 Feb 2008 13:52 - Redigerad av: regardie
Ja, heder åt dig för att du gjorde den - 120 svarande sett till hela användarkadern är inte fy skam - opinonsundersökningar brukar ju nöja sig med att par tusen för att spegla 9 000 000 svenskars åsikter så sett i ljuset av detta var den helt klart värdefull.
|
Winberg
Medlem
|
#306 Skrivet: 23 Feb 2008 14:03
Perfekt! Då ser vi snart att 81 procent av alla antimotorer lämnar denna site!
|
farbrorjo
Medlem
|
#307 Skrivet: 23 Feb 2008 14:05
Citerar: Winberg, #306: Perfekt! Då ser vi snart att 81 procent av alla antimotorer lämnar denna site!
Haha - diplomati när den är som bäst!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#308 Skrivet: 23 Feb 2008 14:15
Eller kanske de 19 procenten borde tänka om :Beror ju lite hur man ser det...Som optikern sa
|
asvo
Medlem
|
#309 Skrivet: 23 Feb 2008 14:21
Citerar: Winberg, #306: Perfekt! Då ser vi snart att 81 procent av alla antimotorer lämnar denna site!
Det kommer snart nya Citerar: sture_lindberg, #304: Men 81 procent är ju iaf ett LITET bevis för att majoriteten klart är emot robotar..
Att man inte reg. robot betyder inte att man är emot så det är inget bevis 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#310 Skrivet: 23 Feb 2008 14:25
Citerar: asvo, #309: Att man inte reg. robot betyder inte att man är emot så det är inget bevis
Har inget med detta att göra,Handlar om vad de svarade på min enkät.81 procent MOT robotar inom schacket-----19 procent För.Alltså som nyss sagts inget BEVIS eller någon ren vetenskaplig undersökning,men iaf en tendens åt vilket håll det lutar åt
|
asvo
Medlem
|
#311 Skrivet: 23 Feb 2008 14:28
Citerar: aholmst, #301: Sedan undrar jag om någon vet vilkenrating Fritz eller Rybka har utan mänsklig inblandning,
Det finns inget ratingtal för program i korrschack bara i närschack .
Vad gäller korr så har världsmästare i korr något på 2700 .
Troligtvis har han mer än ett program när han spelar så delar man på hans ratingtal i delar och tar bort hans eget inflytande på spelet så kanske det blir ca 1000 kvar .
|
asvo
Medlem
|
#312 Skrivet: 23 Feb 2008 14:33
Citerar: sture_lindberg, #310: iaf en tendens åt vilket håll det lutar åt
Ja programspelarna ökar hela tiden för några månader sen var vi bara ca 5 % när jag kollade 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#313 Skrivet: 23 Feb 2008 14:39
81-mot 19 procent är ju rätt stor procentskillnad.Det måste till och med DU medge:upp et går liksom inte att snacka bort ...Hur du än försöker
|
asvo
Medlem
|
#314 Skrivet: 23 Feb 2008 14:44
Citerar: sture_lindberg, #310: .81 procent MOT robotar inom schacket-----19 procent För.
Jag håller med Vinberg eftersom det är en sajt där program är godkända vid spel bör ni lämna som inte accepterar det be Erik att ändra så har ni bara fuskarna kvar sen liksom i SO serien 
|
asvo
Medlem
|
#315 Skrivet: 23 Feb 2008 14:46
Citerar: sture_lindberg, #310: 81 procent MOT robotar inom schacket-----19 procent
Jag håller med Vinberg eftersom det är en sajt där program är godkända vid spel bör ni lämna som inte accepterar det eller få Erik att ändra så har ni bara fuskarna kvar sen liksom i SO serien 
|
röding2
Medlem
|
#316 Skrivet: 23 Feb 2008 14:49
Jag är för !
Jag är emot !
Jaha, men det vet vi ju redan. Varthän skall debatten leda?
Att alla icke-motoranvändare tänker om ?
Att alla motoranvändare tänker om ?
Att alla icke-motoranvändare lämnar SO ?
Att alla motoranvändare lämnar SO ?
Menar ni att detta är en seriös debatt ?
|
asvo
Medlem
|
#317 Skrivet: 23 Feb 2008 14:58
Citerar: röding2, #316: Menar ni att detta är en seriös debatt ?
Och nu försöker motståndarna att fixa lag eller vad de håller på med för att möta en Robot , kanske känns skönt för dem att inte bli lurade i denna turnering t.o.m Sture kunde tänka sej ställa upp med sin robot 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#318 Skrivet: 23 Feb 2008 15:04
hehe ,nää någon robotspelare blir jag då aldrig Asvo Citerar: röding2, #316: Varthän skall debatten leda? Ville bara "visa" upp siffrorna 81 mot 19.Kan vara intressant för vissa att ta del av.
|
röding2
Medlem
|
#319 Skrivet: 23 Feb 2008 15:28
Någon vetenskaplig grund för denna procentsats finns emellertid inte. Och inte är den särskilt intressant heller då korr spelas med de regler som gäller för korr.
Möjligen hade siffran 100-0 varit intressant om den kunde ledas i bevis.
Personligen tycker jag det är trevligt att så många som möjligt spelar utan motor men jag får finna mej i att det inte alltid är så via nätet och får därmed finna mej i att få däng mellan varven. So what? Alltid lär jag mej något.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#320 Skrivet: 23 Feb 2008 15:33
Som redan sagts några gånger nu.Har aldrig påstått att det är någon vetenskaplig bevisföring av dessa siffror.Men kan ju vara iaf LITE intressanta Visar ju iaf på en viss attityd..
|
torsbror
Medlem
|
#321 Skrivet: 23 Feb 2008 15:34 - Redigerad av: torsbror
Citerar: asvo, #317: Och nu försöker motståndarna att fixa lag eller vad de håller på med för att möta en Robot
syftet var ju att se om man som icke användare har en chans om fritte drar var 10:e minut utan mänsklig inblandning,som ett litet roligt(?) expriment om vad som sagts hitills..det värsta som kan hända för att bevisa sin tes är att de som ställer upp spelar skitdåligt med flit...vilket är en hederssak att inte göra.Vet inte om jag får napp av hela laget..jag brukar hitta på så mycket å jag tror inte de orkar..hehe..men 1 annan spelare har anmält intresse,inbillar mig att jag har en bra uppfattning på bra spelare utan motor,så givetvis är det jag som tar ut truppen mot fritte (ville)
|
asvo
Medlem
|
#322 Skrivet: 23 Feb 2008 15:36
Citerar: röding2, #319: Personligen tycker jag det är trevligt att så många som möjligt spelar utan motor men jag får finna mej i att det inte alltid är så via nätet och får därmed finna mej i att få däng mellan varven. So what? Alltid lär jag mej något.
Heder åt dej som trots att du inte gillar motorspel har en så klok inställning till korrspel 
|
röding2
Medlem
|
#323 Skrivet: 23 Feb 2008 15:36
Jo visst, men efter tretusen inlägg i femhundra trådar, så har vi inte kommit någonstans. Inte längre än till : Jag är emot. Jag är för ! Och....?
|
röding2
Medlem
|
#324 Skrivet: 23 Feb 2008 15:38
äsch då, jag svarade Sture, men tack Åke !
|
Horndals_SK
Medlem
|
#325 Skrivet: 23 Feb 2008 15:38
Citerar: röding2, #323: Jo visst, men efter tretusen inlägg i femhundra trådar, så har vi inte kommit någonstans. Inte längre än till : Jag är emot. Jag är för ! Och....?
Kan bara hålla med! Tillför något nytt istället för att älta samma saker om och om igen!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#326 Skrivet: 23 Feb 2008 15:48
Det kan ju bero på att så många som är emot robotar, frågan kommer upp titt som tätt Finns kanske inte så mycket att tillföra i just dennna fråga..Men att diskutera kan ju aldrig vara fel och tycker man att det är ett "ältande" ,så går det ju bra att låta bli att läsa det som skrivs,,
|
vilhelm
Medlem
|
#327 Skrivet: 23 Feb 2008 15:50
Citerar: Horndals_SK, #325: Tillför något nytt istället för att älta samma saker om och om igen!
Denna omgång av debatten har det kommit fra´m mycket nytt..Detta älskvärda ämne står nu på gränsen att belysas av en liten turnering...
|
asvo
Medlem
|
#328 Skrivet: 23 Feb 2008 15:50
Citerar: brander, #1: Eftersom schackmotorer verkar vara ett hett ämne på forumet avslöjar jag nu min okunnighet för att be någon förklara hur en schackmotor fungerar.Antar att den helt enkelt ger förslag till nästa drag(?)
Nu har vi varit utanför ämnet ( även jag ) så nu tycker jag vi återgår till vad tråden ska handla igen det gick ju bra igår om det nu finns mer att förklara ? Ställ gärna frågor 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#329 Skrivet: 23 Feb 2008 15:53
Citerar: vilhelm, #327: Denna omgång av debatten har det kommit fra´m mycket nytt..Detta älskvärda ämne står nu på gränsen att belysas av en liten turnering...
Så debatten har ju iaf lett till något
|
torsbror
Medlem
|
#330 Skrivet: 23 Feb 2008 15:57 - Redigerad av: torsbror
hur hanterar en motor gambitar? Med tanke på att den aldrig gör de felen som en annan kanske skulle göra!? Är det direkt förkastligt att spela en vass gambit mot en motor?alltså en riktig gambit och ingen sken gambit som damgambit
|