| Författare |
Meddelande |
brander
Medlem
|
#1 Skrivet: 20 Feb 2008 12:41
Eftersom schackmotorer verkar vara ett hett ämne på forumet avslöjar jag nu min okunnighet för att be någon förklara hur en schackmotor fungerar.Antar att den helt enkelt ger förslag till nästa drag(?)
|
sture_lindberg
Medlem
|
#2 Skrivet: 20 Feb 2008 12:54
Bara sätta på roboten.Så spelar den åt dej
|
folded
Medlem
|
#3 Skrivet: 20 Feb 2008 13:07
cool ska fixa en sån där
|
Mayo
Medlem
|
#4 Skrivet: 20 Feb 2008 13:41
Det är väl olika. Men vanligt är att motorn ger två eller fler olika variantträd i en viss ställning, sen kan man följa det variantträdet några drag samt se hur motorn värderar varianten (dvs. om den är bättre för vit eller för svart eller ganska jämn).
Vill man kan man be motorn titta på fler än två varianter samtidigt men då kan den naturligt nog inte se lika långt i varje variant.
Ibland bör man ju inte lita på motorn heller. Jag tror att de flesta motorer är ganska dåliga på strategi, dvs. att bedöma en ställning långsiktigt, men det tar de igen taktiskt, dvs. korta men mer konkreta varianter med mycket slag och schackar.
Jag är inte korrspelare själv men känner flera och skulle säga att de flesta av dem knappast blint följer vad en motor rekommenderar. En motor kan t.ex. tycka att en variant är jättebra i en viss ställning men tvingar man den att spela igenom varianten, och ibland lägger in ett drag som är naturligt för en mänsklig spelare men inte för en motor, så kan den efter t.ex 10 drag tycka att varianten inte var så bra som den trodde från början. 
|
HansGöran
Medlem
|
#5 Skrivet: 20 Feb 2008 14:20
Mayo beskriver en schackmotors funktionssätt på ett mycket bra sätt och det kan väl tilläggas att det finns stor skillnad mellan olika motorers sätt att analysera.Sammantaget är det alltså den mänskliga spelstyrkan som oftast fäller avgörandet vid val av drag, men datorn kan naturligtvis ge en fingervisning om vad som är tänkbara fortsättningar.
Jag köpte Fritz 10 samt motorn Rybka 2.3.2a mp i januari 2008 och har vid behov låtit dem analysera samma ställning för att kunna jämföra olika varianter och för att undvika alltför grova tabbar. Rybka är det bättre programmet, men Fritz kan ibland komma med bra idéer som Rybka underkänt. Sedan händer det att jag till slut väljer ett tredje alternativ och som ibland visar sig vara det bästa.
Det kan väl tilläggas att Rybka är enbart en motor utan grafiskt skal. Därför behövs också Fritz eller annat program som kan hantera olika s.k. UCI-motorer. De flesta köper nog inte schackprogram som kostar 500 - 1000 kr enbart för att nå bättre resultat mot andra spelare, det finns många andra användningsområden.
När man köper Fritz medföljer också en mycket stor databas med spelade partier som sedan kan kompletteras med nya partier. Att studera mästarnas partier ger ofta mycket mer än enbart praktiskt spel.
Ett schackprogram inklusive spelmotor utgör en mycket stark träningspartner för både spel, analys och som databas. Spelare på högsta elitnivå använder dem i sina förberedelser inför olika motståndare i närschack. Datorerna utgör till viss del en modernare form av teori- och lärobok.
|
asvo
Medlem
|
#6 Skrivet: 20 Feb 2008 14:36
Flera tror att det är svårt att lära och använda program men det är enkelt men bra med en manual till .
Själv har jag dock inte tittat mycket i den använder bara öpningsboken o analysfunktionen
Jag har bara Fritz och vet och kan inget om övriga program .
Jag tycker det är fullt tillräckligt det ska ju finnas bättre men jag tror det är försumbart man måste ju kunna spela schack om det ska vara något nöje med programhjälp .
|
Carnicero
Medlem
|
#7 Skrivet: 20 Feb 2008 15:23
Citerar: sture_lindberg, #2: Bara sätta på roboten.Så spelar den åt dej
Funkar det likadant med en bil? Eller krävs det att man förstår något om bilkörning och måste hjälpa till och styra för att det ska bli bra?
|
HansGöran
Medlem
|
#8 Skrivet: 20 Feb 2008 15:36
Citerar: sture_lindberg, #17: Har man Fritz på ,varför anstränga sej att kika i böcker!han är Mästare på allt..Bara låta honom spela på
Jag tror Sture har missuppfattat en del när det gäller schackprogram med spelmotorer.
Själva motorn har som Asvo skriver inga öppningskunskaper, de finns i den kompletterande öppningsboken. Vill man dessutom ha absolut senaste rön, då får man vända sig till andra källor för att komplettera boken med dagsaktuella partier. Exempelvis med hjälp av Chessbase.
Lika lite är motorn i Fritz någon expert på slutspel. Då måste man först installera slutspelstabellerna.
Personligen använder jag chassit från Fritz 10.0, databas från Chessbase och motor av märket Rybka! Slutligen är det jag som är förare och som avgör vart fordonet ska ta vägen och hur länge det ska vara igång.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#9 Skrivet: 20 Feb 2008 15:38
Går inte att jämföra! Bilkörning måste du lära dej.Med Fritz är det bara att göra "hans" drag
|
Carnicero
Medlem
|
#10 Skrivet: 20 Feb 2008 15:55
Jo, det går att "bara" göra Fritz drag, men det är ungefär lika hjärndött som att "bara" gasa. Blir vägen lite krokig (eller om man möter en stark motståndare) så hamnar man bergsäkert i diket.
Jag använder själv inte Fritz eller något likande men det är mest för att jag inte har tiden och tålamodet det krävs för att få ut något av motoranalyser. Så schackligt sett promenerar jag för det mesta... 
|
asvo
Medlem
|
#11 Skrivet: 20 Feb 2008 15:59
Vi som gillar programspel får förlåta Sture han kämpar ändå mot alla odds vad gäller korrschack .
Han är dock den störste schack entusiasten för närschack som skapats i detta land och vill bara vi alla ska förstå hans hans alltid så enkla sakliga inlägg i forum 
|
JOLO
Medlem
|
#12 Skrivet: 20 Feb 2008 16:00 - Redigerad av: JOLO
Citerar: sture_lindberg, #9: Med Fritz är det bara att göra "hans" drag
I början så kan man använda öppningsböcker som det har tagit flera år för månniskor att hitta därför klarar inte motorn av att hitta dom så snabbt. Visst den kan hitta dom men då förlorar man mycket tid. I slut spelet fanns det en ställning som en människa klarade på 35 minuter. Hur lång tid det tar för ett program är lite hur snabb dator man har. Men det tar ett bra tag innan en motor har lyckats se över 50 hel drag framåt. Om någon är intersserad av ställningen så får ni gärna fråga.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#13 Skrivet: 20 Feb 2008 16:05
Jag har Fritz själv,men använder det naturligvis inte under själva partierna.Har skaffat Fritz för att kunna använda funktionen att möta spelare live.(blixtpartier)Och ibland för att analysera mina närschackspartier efter jag spelat på klubben.Men ALDRIG alltså här på schackonline.OM jag däremot skulle använda Fritz här,så skulle jag med lätthet komma upp ganska snart i över 3000 i rank här Men jag tycker att det finns det ingen som helst vitts med Jag vill spela mina partier helt själv.Fritz är en oerhört stark schackrobot som knappast någon här har den minsta chans emot i långa loppet Så man behöver alltså inte lära sej något i förväg..Det är bara att låta roboten "tänka" 
|
stanislav
Medlem
|
#14 Skrivet: 20 Feb 2008 16:10
hej hur spelar man mot andra
|
JOLO
Medlem
|
#15 Skrivet: 20 Feb 2008 16:10
Om det skulle varit så skulle tävlings korr-spelare vara för jämna. Men hur mycket skiljer det inte från den bästa till den näst bäst. Varför ska du inte komma över 3000 i rating då skulle så gärna vilja se?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#16 Skrivet: 20 Feb 2008 16:14
Citerar: JOLO, #15: Varför ska du inte komma över 3000 i rating då skulle så gärna vilja se?
För att jag vill spela med min egen hjärna Och för att jag inte tycker att robotar ska finnas i schack..man mot man...(eller kvinna)..
|
Carnicero
Medlem
|
#17 Skrivet: 20 Feb 2008 16:14
Citerar: sture_lindberg, #13: Jag vill spela mina partier helt själv
Varsågod!
Låt alla andra spela sina partier som de vill.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#18 Skrivet: 20 Feb 2008 16:15
Ja ,jag kan väll inte förbjuda dom! 
|
JOLO
Medlem
|
#19 Skrivet: 20 Feb 2008 16:16
Citerar: sture_lindberg, #16: För att jag vill spela med min egen hjärnaOch för att jag inte tycker att robotar ska finnas i schack..man mot man...(eller kvinna)..
Då skall du inte säga att du tycker det är lätt att nå 3000 om du aldrig har testat. Jag har själv fritz 11+ en massa öppningsböcker.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#20 Skrivet: 20 Feb 2008 16:17
Har testat..fast inte här på schackonline1
|
JOLO
Medlem
|
#21 Skrivet: 20 Feb 2008 16:19
Citerar: sture_lindberg, #20: Har testat..fast inte här på schackonline1
Ja men då fick du inte tillräckligt motstånd. Du måste testa på schackonline för att få veta.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#22 Skrivet: 20 Feb 2008 16:21
Det var svårare motstånd jag mötte då ifs, så jag vet vad jag pratar om.
|
JOLO
Medlem
|
#23 Skrivet: 20 Feb 2008 16:22
Citerar: sture_lindberg, #22: Det var svårare motstånd jag mötte då ifs, så jag vet vad jag pratar om.
Vad var det för sida du spelade på då?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#24 Skrivet: 20 Feb 2008 16:28
Sida? jag mötte spelare som jag känner.De visste om att jag använde Fritz.Vi körde det som ett expriment några gånger.Och jag(fritz) vann så klart alla partierna Tror det var 26 stycken vinster på raken..Be mej inte att namnge spelarna,För jag har ju naturligtvis tysnadsplikt där 
|
Mayo
Medlem
|
#25 Skrivet: 20 Feb 2008 16:30
Citerar: Carnicero, #10: Jo, det går att "bara" göra Fritz drag, men det är ungefär lika hjärndött som att "bara" gasa. Blir vägen lite krokig (eller om man möter en stark motståndare) så hamnar man bergsäkert i diket.
Se där, det var svar på tal. Liknelsen du gör är ju klockren, hatten av! 
|
JOLO
Medlem
|
#26 Skrivet: 20 Feb 2008 16:33
Dom kan inte ha varit svåra för att det räcker inte med att bara ha på motorn dygnet runt. Man måste ha en bra öppningsbok också. Och så skulle du mötta någon som har en lika snabb dator som du och har på daron lika mycket så kommer dom flesta partierna att bli remi men tillslut kommer du att förlora.
|
Mayo
Medlem
|
#27 Skrivet: 20 Feb 2008 16:34
Citerar: sture_lindberg, #24: Sida? jag mötte spelare som jag känner.De visste om att jag använde Fritz.Vi körde det som ett expriment några gånger.Och jag(fritz) vann så klart alla partiernaTror det var 26 stycken vinster på raken..Be mej inte att namnge spelarna,För jag har ju naturligtvis tysnadsplikt där
Nej, det ska f-n veta att Fritz inte är lätt att slå. Den har väl en rating på 2600-2700 och är nog än bättre i blixt. Själv har jag aldrig slagit den (det är Fritz 8 jag har eller nåt sånt) utan har väl _en_ remi på typ 100 partier.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#28 Skrivet: 20 Feb 2008 16:35
Nej jag kommer att vinna ca 95 procent av partierna gissar jag,,Iaf MINST 90.
|
JOLO
Medlem
|
#29 Skrivet: 20 Feb 2008 16:37
Det jag menar är att man skall spela med motorn dom flesta drag men inte alla.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#30 Skrivet: 20 Feb 2008 16:39
Det är klart att du kan göra några drag själv.Ofta har ju Fritz fått upp så bra ställning i partiet redan.så det måste riktiga klantdrag till för att "förstöra" partiet!
|