Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad göra åt stegen?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
CAQUELAQ
Medlem
#31 Skrivet: 18 Feb 2008 18:35

Ursäkta att jag kommer här och stör men det finns ju möjlighet att skicka meddelande till varandra!

Sålunda kan man via resonemang komma överens om hur partiet ska gå till - om man vill spela i ett sträck, eller om man vill träna försvar/anfall när man ligger i underläga/överläge (=ge upp eller slutföra en förmodligen förlorad situation), osv.

Vad jag menar på är att man kan använda meddelandefunktionen och på ett sansat sätt sätta upp normen för hur man vill spela partiet mot just varandra. Då slipper man alla kontroverser i ett "gentlement´s agreement", s.a.s.

Det borde funka...eller är jag helt ute och cyklar?

Myran
Medlem
#32 Skrivet: 18 Feb 2008 18:37

Citerar: CAQUELAQ, #31:
att man kan använda meddelandefunktionen och på ett sansat sätt sätta upp normen för hur man vill spela partiet mot just varandra. Då slipper man alla kontroverser i ett "gentlement´s

mycket bra inlägg

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 18 Feb 2008 18:55

Citerar: CAQUELAQ, #31:
Ursäkta att jag kommer här och stör men det finns ju möjlighet att skicka meddelande till varandra!

Sålunda kan man via resonemang komma överens om hur partiet ska gå till - om man vill spela i ett sträck, eller om man vill träna försvar/anfall när man ligger i underläga/överläge (=ge upp eller slutföra en förmodligen förlorad situation), osv.

Vad jag menar på är att man kan använda meddelandefunktionen och på ett sansat sätt sätta upp normen för hur man vill spela partiet mot just varandra. Då slipper man alla kontroverser i ett "gentlement´s agreement", s.a.s.

Det borde funka...eller är jag helt ute och cyklar?

Och hur många ungefär kommer att komma överens? ska man handplocka sina motståndare

CAQUELAQ
Medlem
#34 Skrivet: 18 Feb 2008 19:14

(Svarar på stures inägg) Du har förvisso en poäng där, att vissa personer är som de är...dem kan man inte göra något åt, antar jag...

Men naiv som jag är tar jag för givet att SO är en sajt för schackälskare som i huvudsak spelar för att det är roligt och för att umgås med likasinnade på ett kul och trevligt manér. Ren spelglädje tror jag genomsyrar de flesta av användarna, och i vår gemenskap under schackgudinnan Caissa´s beskydd borde vi visa respekt för varandra och ta hänsyn till varandras önskemål och behov!

Ja jag vet, det blev lite högtravande , men så är jag innerst en romantiker...

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 18 Feb 2008 19:18

Önskar alla var som dej!!

CAQUELAQ
Medlem
#36 Skrivet: 18 Feb 2008 19:23

Men då skulle jag bara vara en i mängden, inte UNIK och bättre än alla andra

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 18 Feb 2008 19:25

Ska vara det då..hehehe..

asvo
Medlem
#38 Skrivet: 18 Feb 2008 19:40

Stegen är en bra uppfinning där händer betydligt mer än på ratinglistan .
De flesta som klagar anser partierna tarför lång tid av olika orsaker och med anledning av att den lite gynnar dem som spelar mycket blir ju långa partier till stor nackden därför vore kortare tid bra .

röding2
Medlem
#39 Skrivet: 18 Feb 2008 21:03

Jag håller med asvo. Det är just det jag är ute efter även om mitt förslag inte kanske var helt genomtänkt. Men kortare tid i någon form borde kunna vara lösningen.
Börje

marco52
Medlem
#40 Skrivet: 18 Feb 2008 21:16

Partierna kan inte ta 2 månader bara darför att den andra vill inte ge upp!

KGB1
Medlem
#41 Skrivet: 18 Feb 2008 21:34

Tycker stegen är bra som den är. Visst man kan ha otur att möta några som är långsamma, men det är lika för alla + man kan ibland själv drabbas av "mindre spel lust" bara att bita i det sura äplet & gå vidare.

mirami
Medlem
#42 Skrivet: 18 Feb 2008 21:51

Kan man inte ha 1drag/dag som samtidigt alternativ på stegen? Som en möjlighet man kan avböja..?

KGB1
Medlem
#43 Skrivet: 18 Feb 2008 21:54

Bätre då att starta en ny stege. Om man ska ändra regler osv. Kanske finns dom kvar sedan stegen skapades, jag var själv med då men har hoppat av ca 5 gånger. Roligt att börja om igen hehe

HansGöran
Medlem
#44 Skrivet: 18 Feb 2008 23:28

Ju mer jag läser om den s.k. Stegen, desto mindre lust får jag att delta i detta märkliga spel om en plats på översta pinnen!

Carnicero
Medlem
#45 Skrivet: 18 Feb 2008 23:35

...eller också så får man öva upp sitt tålamod. Dagens ungdom är så hetsig av sig men det tar sin tid att nå toppen.

skorpio
Medlem
#46 Skrivet: 19 Feb 2008 03:32

Tycker också att stegen funkar bra som den är...visst blir det segdragna partier iblnad..men lika för alla.....är ju bra att det tar sin lilla tid att komma upp sig på den...så det inte går inflation i den typ.......

tornado
Medlem
#47 Skrivet: 19 Feb 2008 05:08

Det är många olika åsikter om reglerna på stegen , den som uppfann stegen har säkert tänkt igenom alla möligheter och kommit fram till att dagens regler är de bästa. Varför ska man ändra något som de flesta tycker är bra?
De som inte gillar stegen som den är har ju möjlighet att hoppa av

Gammelsmurf
Medlem
#48 Skrivet: 19 Feb 2008 06:59

stegen är ok-men ofta seg...det får man stå ut med. Men varför inte starta upp en alternativ parallell stege som är mer anpassad för oss hetsiga ungdomar som inte orkar med sega gamla gubbar (och gummor)

/Ungsmurfen

röding2
Medlem
#49 Skrivet: 19 Feb 2008 09:13

Okej jag ger mej här. Uppfattar att det finns många som tycker att det är för segt och vill göra något åt det hela. Men också att det finns de som vill ha det som det är och att man får köpa segheten.
Däremot tycker jag inte som Mats att man bara skall hoppa av om man inte gillar stegens regler. Man måste ju få komma med förslag till förändringar. Det är väl inte svart eller vitt heller. Sedan kanske inte förslagen faller i god jord och då får man väl ta ett beslut efter det.
Jag provade med ett kötben och fick många reaktioner. Tack för att ni ville ta er tid och diskutera förslaget till förändring. Inser dock att det kan bli svårt att göra något då det inte finns ett massivt motstånd mot nuvarande regler.
Till sist vill jag bara uppmana alla här på SO : Anta utmaningarna och spela schack !
De som utmanar mej underifrån tänker jag respektera och därmed ge dem en chans till avancemang. Jag kommer aldrig att försöka hålla dem nedanför mej och blockera deras möjligheter till att klättra genom att dra ut på partierna i oändlighet.
Börje

vilhelm
Medlem
#50 Skrivet: 19 Feb 2008 09:23

börjar sverigemästarn i stegen så tar det honom 3år (???)att nå toppen om alla drar ut på det som han möter..inte vet jag men fram för mer fart o fläkt,även om man skulle förlora på tid nån eller flera ggr,det är lika för alla det med,samt att de som är abbonenter på toppen inte får en lugn stund...ratingbefriat!lättsamt! roligt!samt ett litet kompliment till normalt korrspel på SO.....fredagskvällarna skulle gå åt till att spela i stegen för mig istället för att snacka skit i forumen

röding2
Medlem
#51 Skrivet: 19 Feb 2008 09:25

Wilhelm, en sann fighter !

asvo
Medlem
#52 Skrivet: 19 Feb 2008 09:38

Citerar: vilhelm, #50:
.....fredagskvällarna skulle gå åt till att spela i stegen för mig istället för att snacka skit i forumen

Jag har börjat om 4 gånger på 4 år och nått toppen alla gånger på ganska kort tid så i praktiken funkar det inte så men jag tycker ändå tiden borde kortas .

röding2
Medlem
#53 Skrivet: 19 Feb 2008 09:46

Ja vi har ju samma ståndpunkt där men det är ju rätt många ser jag som inte vill ändra i reglerna. Jag gjorde ett försök och fick en hel del att nappa men men....
det är bara att traggla på....
hälsn Börje

tornado
Medlem
#54 Skrivet: 19 Feb 2008 09:54

Citerar: tornado, #47:
De som inte gillar stegen som den är har ju möjlighet att hoppa av

Det var väl så här jag menade "möjlighet". Jag upp manar ingen att hoppa av.....

Mvh Mats

crazyhorse
Medlem
#55 Skrivet: 19 Feb 2008 10:02

en hel dag per drag låter väldigt bra tycker då jag.

vilhelm
Medlem
#56 Skrivet: 19 Feb 2008 10:06

Citerar: crazyhorse, #55:
en hel dag per drag låter väldigt bra tycker då jag.

håller med! riktigt korrspel finns ju redan,som sagt ett fartfyllt kompliment till det.

crazyhorse
Medlem
#57 Skrivet: 19 Feb 2008 10:09

japp för stegen är en lysande idé och roligt, själv har jag dock inte tålamod för tre dagar per drag i stegen. Men en dag då skulle jag hoppa in direkt, vem det gör lycklig vet jag ej

palmann3
Medlem
#58 Skrivet: 19 Feb 2008 10:09

Det er ikke selve målet ( nr. 1 ), der er det bedste, for efter at man er blevet nr. 1, så kan det kun gå nedad på stegen = skakstigen ( dansk ) .... næh, det er rejsen mod målet, der er det bedste.

Bliver evt. kortere tid, mindre tid en fordel for motorspelare?

P.S. Da Kasparov blev verdensmester var der en der sagde til ham: Kondolerer, nu kan det kun gå nedad. ( lidt frækt og dumt sagt )

crazyhorse
Medlem
#59 Skrivet: 19 Feb 2008 10:12

Citerar: palmann3, #58:
Bliver evt. kortere tid, mindre tid en fordel for motorspelare?

Antagligen så är det så att en fördel blir det. Men jag anser att stegen borde spelas utan hjälpmedel. Hur detta skall kontrolleras är dock omöjligt att säga.

asvo
Medlem
#60 Skrivet: 19 Feb 2008 10:19

Citerar: crazyhorse, #59:
Men jag anser att stegen borde spelas utan hjälpmedel. Hur detta skall kontrolleras är dock omöjligt att säga.

Det är omöjligt att kontrollera då blir det en fuskstege

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!