Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad göra åt stegen?
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
röding2
Medlem
#1 Skrivet: 17 Feb 2008 21:22 - Redigerad av: röding2

Ibland utmanar jag ( mfl ) någon som absolut ger blanka f.. i att spela och flyttar i sista sekunden innan tiden går ut. Jag kan i och för sig förstå att de som blir utmanade underifrån, inte känner någon större entusiasm för partiet. De vill ju själva uppåt och har kanske noll intresse i att riskera att bli passerad.
Men tanken med stegen går då på något sätt förlorad. Och vi är ju här för att spela schack och inte tvärtom. ja, det blir ju som att man blockerar varandra genom att INTE spela överhuvudtaget.
Visst, man kan ge upp ett sådant parti men det tar emot att bjuda på ett avancemang för en som gör allt för att jag skall stå stilla och stampa på min plats.
Hur kommer man till rätta med detta? Kan man snabba upp det hela med att partiet skall vara färdigt inom 7 dagar istället. Risken finns ju att partierna tar bortåt ett halvår med den snigelfart som ibland råder.
Hjälp till att tänka ut nåt. Så här galet kan det ju inte få vara.
Börje Lööw Luleå

vilhelm
Medlem
#2 Skrivet: 17 Feb 2008 21:27

en klassiker...jag härjade friskt där i toppen förr.kom 2:a som bäst tror jag men sket i det pga det du säger,gav förslag osv...men stegen i sin nuvarande form består....ska man vara med i stegen som är en lättsam form av korr utan rating så måste man korta betänke(taktik) tiden!värdelöst annars!lockar inte speciellt kan jag säga...fy!

vilhelm
Medlem
#3 Skrivet: 17 Feb 2008 21:56

sen blir jag galen på att vissa utpräglade motorspelare sitter i topp o päser år efter år..o tycker dom är utomordentlgt bror duktig!samtidigt kör dom taktik...så ska du bli etta??glöm det!nej nu är det bäst jag slutar så inte min bokstavsdiagnos tar över

röding2
Medlem
#4 Skrivet: 17 Feb 2008 22:02

he he...Du har kanske rätt i attdet blir svårt att ta sig till toppen. Min ambition var att försöka nå topp 10 igen.
Men nu var frågan om vi kanske kan få till en ändring på detta sega taktikmanövrerande och snabba upp stegen en smula. Vad säger moderatorerna t.ex.
Något måste ju gå att göra.
B

haibai
Medlem
#5 Skrivet: 17 Feb 2008 22:11

Jag är tillbaka och spelar Stegen igen. Låg etta under betydande tid för ung. ett år sedan. Tyckte inte det var några problem då. Kanske har det ändrats sedan dess?! Oavsett vad man tycker om det disponerar ju varje spelare sin tillmätta tid fritt...

röding2
Medlem
#6 Skrivet: 17 Feb 2008 22:13

Jo det är så rätt min vän. Vi må naturlitgvis respektera var och ens rätt att utnyttja sin tid, men jag uppfattar att det är mer segt nu är förr. Jag ville diskutera om det går att ändra något i reglerna.
BL

haibai
Medlem
#7 Skrivet: 17 Feb 2008 22:21

Vad tycker t.ex. Asvo, som ligger i tätetn och åtminstone tidigare när jag var mer aktiv hade resonabla synpunkter?

vilhelm
Medlem
#8 Skrivet: 17 Feb 2008 22:22

jag vet ju vad han sa på min tid

röding2
Medlem
#9 Skrivet: 17 Feb 2008 22:25

Problemet är ju att de som ligger ovanför den som utmanar, i vissa fall tycks fullkomligt ointresserade. Så de som ligger högst uppe tror jag inte riktigt har samma känsla som de som är på väg uppåt men som plötsligt får finna sig att partierna spelas i utomordentlig snigelfart.
Jag tror att vi har olika erferenheter helt enkelt.
När jag tog mej in på topp 10 förra gången, så var det inga problem. Folk spelade frejdigt och glatt och det kändes mer som en gentlemens agreement, då. Känslan av att vara ointressant och blockerad infann sig inte då. Men nu....suck!

vilhelm
Medlem
#10 Skrivet: 17 Feb 2008 22:29

jag kan tänka eller jag vet!att det är som att köra en bil som kör i 90,sen smäller man in i en betongmur!tvärstopp gråt o tandagnisslan!...men du får inte spela om det!!

röding2
Medlem
#11 Skrivet: 17 Feb 2008 22:33

Mitt förslag är helt sonika att stegepartier skall vara färdiga inom 7 dagar. Kan man inte spela på 7 dagar så kan man begära ledigt och få uppskjuten tid. Men eftersom ledighetsdagarna är begränsade så tar man knappast ledigt av taktiska skäl. Dessutom gäller ju inte ledighetsdagarna bara för stegen.
Börje

nastyboy
Medlem
#12 Skrivet: 17 Feb 2008 22:54

tips: gör en egen svart lista över besvärliga, ej likasinnade typer

är du snabb utmana de snabba
är du långsam utmana de långsamma

utmana inte första bästa när du har ledigt utan vänta tålmodigt tills ett lämpligt offer dyker upp

det kan ibland vara så att ingen har ledigt och att man inte kan utmana någon alls

jag var etta två gånger

by the way...
jag har själv lämnat Stegen

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#13 Skrivet: 17 Feb 2008 23:31

Håller inte med Er

Jag tycker stegen är bra som den är med 3 dagar/drag.

Visst är det tråkigt med dessa osportsliga fegisar som
medvetet förhalar en för dem given förlust. men det är
inget man med nya regler kan komma åt.

Om man skulle införa 7-dagars, kan bara de med gott
om speltid vara med på stegen, annars hinner man ju
helt enkelt inte och kommer att drabbas av tidsförluster.

Det bästa är nog att, som Nastyboy föreslår, göra en
egen svart lista.

by the way...
jag är på väg mot ETTA_på_STEGEN

lopen
Medlem
#14 Skrivet: 17 Feb 2008 23:36

Citerar: röding2, #11:
stegepartier skall vara färdiga inom 7 dagar

Ledigheten gäller bara för 3 och 7 dagar/drag.

Fiedel
Medlem
#15 Skrivet: 17 Feb 2008 23:57

Om jag förstått saken rätt så gäller i (tre dagar/drag) att man behåller varje dag då man gjort ett drag. Hur skulle det bli om man höjde den gränsen till att man måste göra två eller tre eller rent av fem drag per dag för att få behålla dagen??
Kanske ett dumt förslag, men det var en tanke som jag plötsligt fick. Jag överlåter åt mer erfarna spelare att kritiskt analysera förslaget. MVH Lasse.

andraskeszeg
Medlem
#16 Skrivet: 18 Feb 2008 00:46

jag finner det inte heller önskvärt att begränsa stegpartierna saa att de maaste ta slut inom en vecka, det händer ytterst sällan att det händer saa. MEN spelar man närschack har man möjlighet att kontakta domaren om det är entydigt att motstaandaren inte kan vinna partiet men ändaa inte är villig att ge upp.
jag vill helst föreslaa att vi utnämner t ex moderatorerna till domare, saa att man kan vända sig till dem när man har naat klagemaal. är man t ex torn över i slutspelet, kan det ta mer än en maanad att spela färdigt om motstaandaren vägrar dra. i saadana fall vore det bra att kunna vända sig till naan domare.
vad tycker ni om idén?

asvo
Medlem
#17 Skrivet: 18 Feb 2008 04:03

Citerar: vilhelm, #3:
sen blir jag galen på att vissa utpräglade motorspelare sitter i topp o päser år efter år..

Vilhelm som är galen på motorspelare kan ju lätt kolla stegens topp 20:s privata sidor ( tar någon minut ) så får han en egen fuskstegetopp
Jag har föreslagit att stegen ändras till 30 dagars då slipper man tänka på ledigheten samtidigt som inte partierna kan bli så dryga .

asvo
Medlem
#18 Skrivet: 18 Feb 2008 04:09

Citerar: andraskeszeg, #16:
MEN spelar man närschack har man möjlighet att kontakta domaren om det är entydigt att motstaandaren inte kan vinna partiet men ändaa inte är villig att ge upp.

Det är en korrsajt men det skulle kanske gå att införa att draget ska göras inom 7 dagar !

asvo
Medlem
#19 Skrivet: 18 Feb 2008 04:11

Citerar: asvo, #18:
Det är en korrsajt men det skulle kanske gå att införa att draget ska göras inom 7 dagar !

Om Erik inför 30 dagars !

tornet
Medlem
#20 Skrivet: 18 Feb 2008 05:54

Behåll Stegen som den är. Om någon förhalar spelet blir han/hon själv drabbad genom sitt sölande. Ger man upp ett parti som man vet är förlorat har man större möjligheter att vinna nästa parti. Skulle det införas 7-dagars blir det stressigt och många skulle då förlora på tid. Hur sportsligt är det?

asvo
Medlem
#21 Skrivet: 18 Feb 2008 08:36

Citerar: tornet, #20:
Skulle det införas 7-dagars blir det stressigt och många skulle då förlora på tid. Hur sportsligt är det?

Jag tror du fattade fel , jag fick inte med det i ett mejl.
30 dagars tror jag vore bra ( har spelat det ganska mycket ) men " samtidigt " med det skulle betänketiden på ett drag kunna begränsas till 7 dagar .

asvo
Medlem
#22 Skrivet: 18 Feb 2008 09:01

Citerar: asvo, #19:
Om Erik inför 30 dagars !

Samtidigt förstår jag att de som spelar vad jag kallar klassisk korr på stegen ( utan motoranalys ) kan få problem . Däremot gynnas vi andra .

tornado
Medlem
#23 Skrivet: 18 Feb 2008 09:03

Jag svarade på inlägg av röding2 som tyckte att parti skulle spelas klart på 7 dagar,läste inte alla inlägg. Efter att ha läst ditt inlägg kan jag hålla med om att 30-dagars är ett bra alternativ.Då tar partiet max 60 dagar. Med nuvarande speltid kan parti hålla på mycket längre om motståndare envisas att använda tre dagar för varje drag,men samtidigt åker han neråt ganska fort.

Att jag svarar som tornado beror på att något är fel i SO-systemet,kan nämligen inte logga in med mina andra inloggningsnamn

mvh tornet,tornado

Gammelsmurf
Medlem
#24 Skrivet: 18 Feb 2008 16:40

Varför inte skapa en stege till för oss obetänksamma? 7 dagars för ett parti...

marco52
Medlem
#25 Skrivet: 18 Feb 2008 17:23 - Redigerad av: Moderator

Redigerat inga påhopp på spelare i forumen mvh Moderator Myran
Jag tror att man måste sträffa spelare som
håller ett parti trotts att de vet att de är förlorade. Jag kan inte spela med någon annan pga sånna spelare!

Oskar_Pålsson
Medlem
#26 Skrivet: 18 Feb 2008 17:29

Citerar: marco52, #25:
håller ett parti trotts att de vet att de är förlorade. Jag kan inte spela med någon annan pga sånna spelare

Man har alltid rätten att spela till dess att partiet är slut, det är inget osportsligt i sig. Vad som är osportsligt, jag vet inte om det är så i just det här, specifika, fallet, är om spelaren som ligger sämst till drar ut på tiden, 3 dagar/halvdrag, vilket kan ses som mycket osportsligt, även om schack i sig är så långt i från sport man kan komma, enligt mig, men inte enligt det bestämmande styret...

marco52
Medlem
#27 Skrivet: 18 Feb 2008 17:45

Jag tror att fair play ska ske i schack också!
Annars ett parti kan hålla så längre som helts!

Anonym
Medlem
#28 Skrivet: 18 Feb 2008 18:02

Ett annat förslag är ju annars att man har rätt till avdömning. Förslagsvis då med hjälp av något form av datorprogram.

asvo
Medlem
#29 Skrivet: 18 Feb 2008 18:20

Här spelar allt från nybörjare ( barn som vuxna ) till mycket bra schackspelare .
Mina barnbarn gav aldrig upp och i schack är faktiskt många vuxna nybörjare som barn .
Som jag ser det är det bara en minskning av tiden som är möjlig även om den också kan vara till nackdel för somliga av oss .

Myran
Medlem
#30 Skrivet: 18 Feb 2008 18:25

En tanke
stegen har funnits länge
skall man ändra på något som 600 personer deltar bara så där
själv spelar jag inte på stegen numera men när jag gjorde det så funkade det
har klimatet ändrat sig online

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!