| Författare |
Meddelande |
Leif_Cederlöf
Medlem
|
#1 Skrivet: 13 Feb 2008 18:41
Säkert finns det information om det någonstans som jag inte hittar, men jag undrar: Hur många nicks/handles/användarnamn får man ha per IP-/ Epost-adress på sO?
|
the-best
Medlem
|
#2 Skrivet: 13 Feb 2008 18:44
Har haft 9 som mest! Och jag har inte blivit varnad. Men nu läger jag ner en hel del så nu har jag bara 6 kvar.
|
Leif_Cederlöf
Medlem
|
#3 Skrivet: 13 Feb 2008 19:01
Får man alltså ha hur många som helst?
|
the-best
Medlem
|
#4 Skrivet: 13 Feb 2008 19:10
Tror inte det! Men du kan nog ha så du klarar dig.
|
Leo-fågelskådaren
Medlem
|
#5 Skrivet: 13 Feb 2008 19:13
Jag tror detta har diskuterats förut, och att de flesta kom fram till att det är OK. med flera användarnamn. Själv har jag fyra.
MVH Leo
|
Myran
Medlem
|
#6 Skrivet: 13 Feb 2008 19:15
idag finns det ingen gräns
|
Gammelsmurf
Medlem
|
#7 Skrivet: 13 Feb 2008 23:35
Jag har oxå fyra-det är tre för mycket. Egentligen skulle jag vilja att man höjde den övre gränsen för samtidi ga partier så man slapp ha flera nick...
|
Myran
Medlem
|
#8 Skrivet: 13 Feb 2008 23:39
Citerar: Gammelsmurf, #7: Egentligen skulle jag vilja att man höjde den övre gränsen för samtidiga partier så man slapp ha flera nick...
det var en intressant fråga jag får bolla den vidare till Erik
mvh Dennis
|
Oskar_Pålsson
Medlem
|
#9 Skrivet: 13 Feb 2008 23:41
Håller med Gammelsmurf. Höj partigränsen/användare, så att ingen behöver ha mer än en användare. Vissa har två, en för motorbruk och en utan, vilket jag till viss del kan förstå, men i övrigt tycker jag att ett nickname är fullt tillräckligt.
|
schnappi
Medlem
|
#10 Skrivet: 13 Feb 2008 23:57
problemet som jag ser det är
var Erik än sätter gränsen så vill vi nog ha en högre gräns
|
Oskar_Pålsson
Medlem
|
#11 Skrivet: 14 Feb 2008 00:01
Menar du gränsen för partier eller gränsen för nicknames?
Jag tror att om man får spela ex. 35 partier samtidigt, så finns det ingen idé att klaga över att man har för lite partimöjligheter - det skulle vara rent vansinne!
Att klaga över att man "bara får ha ett nickname", skulle vara som att ge ett kvitto på att man inte är medlem på någon mer community på nätet, oavsett om det gäller schack eller ej, då den regeln finns på 50% av alla communitysidor på Internet.
|
schnappi
Medlem
|
#12 Skrivet: 14 Feb 2008 00:04
Citerar: Oskar_Pålsson, #11: Menar du gränsen för partier eller gränsen för nicknames?
partier
|
Oskar_Pålsson
Medlem
|
#13 Skrivet: 14 Feb 2008 00:14
Citerar: schnappi, #12: Citerar: Oskar_Pålsson, #11:
Menar du gränsen för partier eller gränsen för nicknames?
partier
Citerar: Oskar_Pålsson, #11:
Jag tror att om man får spela ex. 35 partier samtidigt, så finns det ingen idé att klaga över att man har för lite partimöjligheter - det skulle vara rent vansinne!
|
Jonahl2
Medlem
|
#14 Skrivet: 14 Feb 2008 08:33
Det borde väl inte vara nån gräns!!!!
|
Dynamit
Medlem
|
#15 Skrivet: 14 Feb 2008 08:56
Finns väl ingen mening med att ha flera nick
|
Per_Lofstrand
Medlem
|
#16 Skrivet: 14 Feb 2008 09:05 - Redigerad av: Per_Lofstrand
HUR ska man kunna sätta en gräns, då man inte kan knyta den som registrerar ett användarnamn (nick) till en viss person?
Ip-adress fungerar inte, då man kan vara fler användare med samma ip-adress (inom familjen, på företaget e.dyl.)
E-postadress fungerar inte heller då man enkelt kan skaffa fler e-postadresser.
Det krävs nog mer avancerade metoder för att man inte ska kunna skaffa fler användarnamn, typ e-legitimation.
Alternativt att det ska kosta pengar att registrera sig. Detta skulle nog minsta intresset drastiskt för att skaffa fler konton "för nöjes skull". Det skulle förmodligen räcka med en krona.
Håller för övrigt med Dynamit
Citerar: Dynamit, #15: Finns väl ingen mening med att ha flera nick
//P
|
HansGöran
Medlem
|
#17 Skrivet: 14 Feb 2008 10:34
För mig framstår det som barnsligt och omoget trams att leka med en massa olika användarnamn, det duger gott med det jag använder i alla andra sammanhang. Jag använder dubbelnamnet HansGöran eller HansGoran enbart på internetsiter eftersom mitt tilltalsnamn Hans är alltför vanligt.
I andra sammanhang, som t.ex. vid insändare i tidningar, använder jag alltid för- och efternamn. Ibland kompletterat med bostadsort, men ALDRIG under anonyma signaturer.
|
cdelzanno
Medlem
|
#18 Skrivet: 14 Feb 2008 10:53
Citerar: HansGöran, #17: För mig framstår det som barnsligt och omoget trams att leka med en massa olika användarnamn
Tycker du ja!!!
Du har fått två anledningar till att man kan ha flera nick som jag anser vara helt relevanta:
1. Det finns en begränsning i antalet samtidiga partier
2. Man vill ha fler konton för olika syften (tex motorspel och spel utan motor)
Det finns fler av oss som är medlemmar här på sO som går in flera ggr/dag och vill spela. Begränsningen i antal partier gör att att det kan dröja ganska länge innan man får göra sitt drag. Sen blir ju såklart kvaliten på partierna lidande när man har många samtidiga partier. Det ideala vore (för min del) om man spelade ett fåtal samtidiga partier och att motståndaren drog någorlunda regelbundet.
|
Yuppie-Ki-Yea
Medlem
|
#19 Skrivet: 14 Feb 2008 11:14
Citerar: HansGöran, #17:
För mig framstår det som barnsligt och omoget trams att leka med en massa olika användarnamn
Konstigt att en del folk alltid ska sätta sig till doms över andra människor. Försök med att ta bort järnvägsrälsen ur ditt eget öga istället.
|
röding2
Medlem
|
#20 Skrivet: 14 Feb 2008 11:43
Hur är det möjligt att kunna fokusera och koncentrera sig på partierna om man spelar med en massa olika namn och varje namn kan spela 16 partier ??
Då inte alla är inloggade samtidigt finns det i och för sig fog för att fundera på att öka antalet möjliga partier / namn till tex 20.
Personligen har jag svårt att göra rätt drag med för många bollar/bräden i luften. Därför torskar jag också mellan varven. Men that´s life mina vänner.
mvh Börje Lööw Luleå
|
Gammelsmurf
Medlem
|
#21 Skrivet: 14 Feb 2008 11:51
Citerar: röding2, #20: Hur är det möjligt att kunna fokusera och koncentrera sig på partierna om man spelar med en massa olika namn och varje namn kan spela 16 partier ??
Det är mycket svårt-nästan omöjligt! Man spelar ju schack på olika sätt - även närschack. En del gillar blixtschack och accepterar att det blir lite fel andra gillar att spela långa partier där man får njuta av att analysera. Det som händer här är att olika spelartyper möts...En blixtspelare möter en spelare som spelar längre tid...
När man antar en utmaning eller går med i en turnering vet man inte riktigt vilka spelartyper som är med...
Själv kör jag mest korrblixt, men analyserar ibland lite mer...
Kör man korrblixt så ökar ju behovet av flera samtidiga partier...
|
HansGöran
Medlem
|
#22 Skrivet: 14 Feb 2008 12:57
Citerar: Yuppie-Ki-Yea, #19: Konstigt att en del folk alltid ska sätta sig till doms över andra människor. Försök med att ta bort järnvägsrälsen ur ditt eget öga istället.
Jag utgår från vad som enligt min mening tillhör vuxenlivet, alltså det stadium då man lämnat barndomen och tonårslivet bakom sig. Vissa växer aldrig upp, det kan jag tyvärr konstatera.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#23 Skrivet: 14 Feb 2008 13:45
Jag har nicknamnet sture_lindberg ..alltså mitt riktiga namn.men jag tycker ju förstås att alla ska få ha vilka nick som dom finner är lämpliga för DOM.
|
Gammelsmurf
Medlem
|
#24 Skrivet: 14 Feb 2008 14:04

|
Fiedel
Medlem
|
#25 Skrivet: 14 Feb 2008 16:34
Jag tror inte att man kan förhindra att en och samma spelare har flera olika nickar och tror heller inte att det vore särskilt lyckligt. Men önskvärt vore att den som har flera nickar redovisade detta på sina personsidor. Själv har jag tre stycken och alla som går in på någon av personsidorna kan se att essal, Fiedel och atsög är en och samma gubbe.
|
Malvan
Moderator
|
#26 Skrivet: 14 Feb 2008 16:43 - Redigerad av: Malvan
Sedan finns det ju en uppenbar nackdel med att ha flera namn, nämligen att man måste spela ännu fler partier för att få hög rating med allihop, i stället för att stanna kvar på rätt nivå, som i de flesta fall är över 1400.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#27 Skrivet: 14 Feb 2008 16:49
Men man kanske vill spela FLERA partier..då är det väll ingen nackdel?
|
Malvan
Moderator
|
#28 Skrivet: 14 Feb 2008 16:51
Nej, i och för sig, men om man börjar om på 1400 får man ju möta många man vinner över direkt. Det är bättre att spela mot jämnbra, tycker jag.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#29 Skrivet: 14 Feb 2008 16:54
man ökar ju rätt snabbt till över 2000-
|
Malvan
Moderator
|
#30 Skrivet: 14 Feb 2008 16:58
Jo, det stämmer nog. Man kanske inte behöver så många partier ändå för att komma tillbaka till den nivå där man egentligen hör hemma. Fast det verkar onödigt.
|