Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Flashsida för att lära sig knep i schack, som övningar/problem på papper?
Författare Meddelande
xtreme
Medlem
#1 Skrivet: 11 Feb 2008 21:34

Minns när jag gick på schackskola för tio år sedan att man fick göra övningar på papper, ex det finns bara två kungar och ett torn kvar och man skulle göra schack matt under 10 drag med kungen och tornet. Undrar nu om det finns en webbaserad variant av detta gjort i Flash där svårighetsgraden ökas för varje nivå.

test-player
Medlem
#2 Skrivet: 12 Feb 2008 00:18

Sök efter det på Internet, tex. Google.

xtreme
Medlem
#3 Skrivet: 12 Feb 2008 02:22 - Redigerad av: xtreme

Citerar: test-player, #2:
Sök efter det på Internet, tex. Google.

Jag har sökt en hel del på google och inte hittat något likande. Finns många shackspel där man spelar fulla spel mot "datorn" eller filmer i Flash som visar bra öppningar etc men inget likande det jag skrev ovan. Tycker ändå det verkar lite konstigt om det inte finns.

Linka gärna om du hittar något!

Leo-fågelskådaren
Medlem
#4 Skrivet: 12 Feb 2008 20:21

Citerar: xtreme, #3:
Linka gärna om du hittar något!

Jag vill minnas att någon startade en tråd med massor av sådana sidor här på schackOnline, en webbpålats var väldigt bra med jättemånga (flera hundra) utmaningar i svårighetsgrader från absolut nybörjare (typ skolmatt och enklare) till riktigt avancerat. Jag skall leta rätt på den, vänta litet....

MVH Leo

Leo-fågelskådaren
Medlem
#5 Skrivet: 12 Feb 2008 20:31

Detta är tråden, och jag det var http://www.chessproblems.com/ som var så bra (länken i den andra tråden fungerar inte, antar att sidan bytt URL eller något).
MVH Leo

rasmus112
Medlem
#6 Skrivet: 15 Feb 2008 16:55

tja jag heter rasmus ochkange dej tips

klyftpotatis
Medlem
#7 Skrivet: 15 Feb 2008 20:58

OK.

Gammelsmurf
Medlem
#8 Skrivet: 15 Feb 2008 21:32