| Författare |
Meddelande |
basic
Medlem
|
#1 Skrivet: 11 Feb 2008 14:41
om bonden slår vid sina 2 första steg, så rör den sig som en häst, jag antar att det är så men hittar inget om det, kan någon bekräfta min tolkning?
|
the-best
Medlem
|
#2 Skrivet: 11 Feb 2008 14:51
Tror du pratar om en passant. Du kan kolla mer på http://schackonline.com/wiki/index.php/En-passant
|
Carnicero
Medlem
|
#3 Skrivet: 11 Feb 2008 14:54
Bonden kan inte röra sig som en häst i ett drag. När man flyttar en bonde första gången från dess utgångsposition får man välja mellan att flytta den en eller två rutor rakt fram. När man slår en annan pjäs med en bonde görs det diagonalt en ruta framåt (snett höger eller vänster). Man kan på detta sätt möjligtvis säga att bonden rör sig som en häst om man börjar med att flytta två steg för att sedan slå något. Skillnaden är att för bonden tar dett minst två drag medan en häst (springare) kan göra dett på ett drag.
|
dag.lindgren
Medlem
|
#4 Skrivet: 11 Feb 2008 15:49
Går ett steg framåt och sen slår isåfall.
|
basic
Medlem
|
#5 Skrivet: 11 Feb 2008 19:44
Tackar för klargörandet, min tolkning var fel.
så här resonerade jag:
när en bonde ska göra ett drag så är det valfritt att gå ett steg framåt alt. slå diagonalt. Nu finns det en special regel som säger att bonden får alt1: göra två drag
om han befinner sig i utgångsposition. - vilket var min tolkning man har då möjlighet att ta den andra draget diagonalt. pss har man rört sig som en häst.
nu var ju detta fel så, så här tror jag regeln lyder
alt2. göra ett drag med förflyttning 2 rutor rakt fram om pjäs står i utgångsposition i alla andra fall gå ett steg framåt alt. slå diagonalt framåt.
/tack för svaren på denna basala fråga
|
Malvan
Moderator
|
#6 Skrivet: 11 Feb 2008 20:04 - Redigerad av: Malvan
Ja, står bonden i utgångsposition finns inga fler möjligheter än att flytta den ett eller två steg framåt, eller att slå ett steg snett framåt.
|