| Författare |
Meddelande |
.Botvinnik.
Medlem
|
#1 Skrivet: 9 Feb 2008 10:54 - Redigerad av: .Botvinnik.
När jag spelade ett bullet parti på nätet så spelade jag denna lustiga variant som ska ge vit fördel enligt fritz 11
Varianten är självklart inte forcerad fast det är väldigt svårt för svart att hålla hans extra bonde och om han gör det så har vit istället otrolig aktivitet
|
Malvan
Moderator
|
#2 Skrivet: 9 Feb 2008 11:19 - Redigerad av: Malvan
Jag är inte riktigt nöjd med 14. h3, som försvagar kungsställningen. Där kan nog finnas ett starkare drag. Vad kallade förresten Fritz öppningen?
|
palmann3
Medlem
|
#3 Skrivet: 9 Feb 2008 11:29
Schack - er ofte tempo-spel !
Fischer havde engang et stort problem med svart. ----> h7 - h6 ( ? )
Nogle gange vil du give din gamle bedstemor bort - for ET tempo.
|
.Botvinnik.
Medlem
|
#4 Skrivet: 9 Feb 2008 11:45 - Redigerad av: .Botvinnik.
Citerar: Malvan, #2: Jag är inte riktigt nöjd med 14. h3, som försvagar kungsställningen. Där kan nog finnas ett starkare drag. Vad kallade förresten Fritz öppningen?
Den har inget namn än det är en ny öppning
Fast h3 har ju såklart sina fördelar och nackdelar självklart försvagar den kungsställningen, men den har andra idéer också som att hoppa med springaren till f4 och sätta mer press på svarts d5 bonde och öppnar upp linjen för tornet desutom förbereder draget g4 i många varianter. desutom har jag sett draget Kh2 följt av f4 i liknande ställningar så den kan också vara en idé. Fritz och chessmaster gillar draget också så jag antar att det är korrekt men man får känslan av att det är farligt, i ett blixtparti skulle jag aldrig våga göra ett sånt drag.
|
.Botvinnik.
Medlem
|
#5 Skrivet: 9 Feb 2008 11:47
Länge har 5. d5 ansetts som det vederläggande draget mot öppningen men nu kanske jag har hittat nått som är spelbart för vit
|
palmann3
Medlem
|
#6 Skrivet: 9 Feb 2008 11:52 - Redigerad av: palmann3
Botvinnik ..... ganske frækt af dig at bruge det som brugernavn. ( med 1400 i Rating )
Du mener det kanske som en kompliment ?
- Botvinnik, det blir' du aldrig. -
|
.Botvinnik.
Medlem
|
#7 Skrivet: 9 Feb 2008 11:57
Citerar: palmann3, #6: Botvinnik ..... ganske frækt af dig at bruge det som brugernavn. ( med 1400 i Rating )
Du mener det kanske som en kompliment ?
Jag använder bara namnet botvinnik för vi har typ samma spelstil desutom kanske jag har 1400 irank för att jag inte har spelat något parti än?
|
palmann3
Medlem
|
#8 Skrivet: 9 Feb 2008 12:02
O.K. - men der er et mycket stort ocean mellem Botvinnik - og dig.
|
.Botvinnik.
Medlem
|
#9 Skrivet: 9 Feb 2008 12:05
ja, mellan dig och botvinnik också 
|
Lirare_7
Medlem
|
#10 Skrivet: 9 Feb 2008 12:11 - Redigerad av: Moderator
tvungen att ta bort inlägget pga språkproblem