| Författare |
Meddelande |
Faster
Medlem
|
#31 Skrivet: 19 Jan 2008 16:36
Utan jämförelse?? Hur har du kommit fram till det?
|
Winberg2
Medlem
|
#32 Skrivet: 19 Jan 2008 16:53
Suck
|
Faster
Medlem
|
#33 Skrivet: 19 Jan 2008 17:58
Ahaa! De ante mig
|
regardie
Medlem
|
#34 Skrivet: 19 Jan 2008 18:17
De (talspråk dom) ante (Egentligen versalt: "Ante", smeknamn för personer med förnamnet Anders, men även en slaviskt förnamn) mig (inga konstigheter vad jag kan se) - kort fråga - syftar du på blixt-Anders eller någon annan Anders i multipel upplaga eller vad menas?
Om det är något du anade, d v s att den eminente schackspelaren Winberg skulle sucka över ditt inlägg förstår jag fuller väl (gammalt uttryck) att du anade det (kommentar överflödig).
För egen del kanske jag sätter Kasparov och framför allt Aljechin högre rent schackligt, men blott det faktum att Winberg skriver som han gör med sin ocean av större schackkunnande ska åtminstone få mig att ödmjukt läsa på lite mer och eventuellt revidera min uppfattning. Sett till största personlighet så anser jag honom få remi mot just Aljechin, med den sympatiske capablanca på bronsplats...
|
KGB1
Medlem
|
#35 Skrivet: 19 Jan 2008 19:27
Vet inget om Fischer, mer än det man läst i tidningar. Men har förstått att det var en stor man i schack världen och att vi saknar honom. Så hoppas att det finns en schack himmel där uppe som han nu sitter och spelar, samt ser ner på oss andra. = Lycka till.
Mvh KGB1
|
farbrorjo
Medlem
|
#36 Skrivet: 20 Jan 2008 02:18 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: KGB1, #35: Så hoppas att det finns en schack himmel där uppe som han nu sitter och spelar, samt ser ner på oss andra. = Lycka till.
Mvh KGB1
Bra skrivet - requat in pace....
|
Mayo
Medlem
|
#37 Skrivet: 20 Jan 2008 11:00
Citerar: regardie, #34: För egen del kanske jag sätter Kasparov och framför allt Aljechin högre rent schackligt,
Det råder väl ingen tvekan om att Fischer är en av tidernas bäste schackspelare, men vem som var den bäste någonsin blir svårt att svara på. Lite som att ta fram tidernas bäste fotbollsspelare (Pele eller Maradona? Eller någon annan? Hmm...!).
Skulle man göra en omröstning bland "schackvärlden" gissar jag att Kasparov skulle vinna rätt överlägset. För en mer konkret jämförelse skrevs för Chessbase några intressanta artiklar för ca 3 år sen: URL
|
HansGöran
Medlem
|
#38 Skrivet: 20 Jan 2008 11:53
Det är egentligen ganska meningslöst att spekulera över vem som var, eller är det största schackgeniet genom tiderna, alltför många faktorer spelar in. Även med hjälp av Chessmetrics når man knappast "sanningen".
Om Paul Morphy levt idag och ätit sunt, haft tillgång till moderna träningsmetoder inklusive databaser och schackprogram så kanske han hade varit bättre än både Fischer och Kasparov, men han kunde lika gärna ha varit en medelmåtta i dagens konkurrens.
Fischer var överlägsen mot sovjetspelarna och utklassade även Bent Larsen under en tidsperiod när världseliten var relativt månghövdad men också någorlunda jämn i spelstyrka. Inom parantes bör väl nämnas att Sveriges hopp Ulf Andersson också blev ett lätt byte för Fischer, trots att han sedermera kom att rankas på 5:e plats i världen.
Jag tror vi får nöja oss med att konstatera att var och en av de forna toppspelarna var mycket framstående för sin respektive tid, men att spekulera i vem som hade varit bäst om de hade mötts idag och alla stått på toppen av sin förmåga, det är meningslöst.
Till sist en spekulation: Jag tror norrmanen Magnus Carlsen blir näste Morphy, Fischer, Kasparov........eller blir det italienaren Caruana? Han är ju två år yngre än Carlsen och ligger bara 135 ratingpoäng efter. Vem vet?
|
palmann3
Medlem
|
#39 Skrivet: 20 Jan 2008 12:48
Jeg er ikke sikker på, at Carlsen bliver verdensmester ..... at all.
|
Johåk
Medlem
|
#40 Skrivet: 20 Jan 2008 13:12
Citerar: palmann3, #39: Jeg er ikke sikker på, at Carlsen bliver verdensmester ..... at all.
Han vann mot Polgar i dag som vit i nimzo-indiskt i Wiljk an Zee och leder en turnering där bl.a. Topalov deltar. I ett berömt parti som Bobby Fischer spelade mot Byrne stod Fischer på vinst redan efter elva drag genom 11.Se6. Det var sicilianskt. Någon som kan länka till partiet?
|
Mayo
Medlem
|
#41 Skrivet: 20 Jan 2008 13:21
Du tänker nog på partiet mot Sammy Reshevsky. Han är väl dock inte den ende som klivit i samma fälla...
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10083 76
|