Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / nybörjare
Författare Meddelande
jerneborn
Medlem
#1 Skrivet: 12 Jan 2008 23:36

vad ska man som nybörjare tänka på samt göra för att bli en bättre schackspelare? tips på onlineskolor etc. uppskattas

GM-DarkSide
Medlem
#2 Skrivet: 13 Jan 2008 00:01

Man ska tänka på att kunskap likt aktier/fonder gör sig bäst i lång sikta investeringar, lär dig alla öppnings fällor men gör det inte för att använda dem utan för att inte själv gå på dem.

Göra, ja du... analysera partier själv och sen analyser samma partier med starkare spelare, då kommer du förstå partierna bättre, och den starkare spelaren får ett underlag ang vad/var du missbedömmer i ställningar.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 13 Jan 2008 00:06

Gå med i en schackklubb kanske kan vara bra,.analysera sina egna partier, och stormästarpartier,.Träna på enkla mattsättningar.Låna /köp en bra schackbok,,Några tipps.

Randomize
Medlem
#4 Skrivet: 13 Jan 2008 00:06

Här är en bra start

http://www.schackonline.com/wiki/index.php/Portale n_f%F6r_Nyb%F6rjare

Spela mycket

Lär Dig de vanligaste öppningarna

cdelzanno
Medlem
#5 Skrivet: 13 Jan 2008 00:50

Lär dig dom vanligaste öppningarna (försvar/anfall).
- Italienskt/Ruy Lopez/sicilianskt (en variant)
- lös schackproblem

Framförallt gå igenom dina partier. Du kommer att upptäcka att det första feldraget du gjorde ledde till förlust. Eventuellt din motståndares förlust.

Spela mycket ch aggressivt. Om du mesar så lär du dig långsammare.

Träna även slutspel...på sikt så är det nästan den viktigaste fasen i schacket att behärska. Men som nybörjare så kan du vänta med det tills du överlever tills slutspelet

ChessClown
Medlem
#6 Skrivet: 13 Jan 2008 02:11

Köp ett bra schackprogram (rekommenderar "ChessMaster 10th Edition"), där ingår ofta en nybörjarkurs och du kan spela mot datorn på många olika svårighetsgrader.
Det är såklart också viktigt att spela mot riktiga människor.
Jag anser att slutspelet är något som du snarare borde börja med än vänta med. I Slutspelet lär du dig att tänka många drag framåt och utvecklar en verklg förståelse för schack. Öppningar är bara något du pluggar in.

Lycka till!

Hans_Hedstrom
Medlem
#7 Skrivet: 13 Jan 2008 11:28

Efter att ha studerat och spelat schack sedan 1960 håller jag absolut inte med ChessClown om att öppningar är något man bara pluggar in, lika lite som att lära sig matematiska formler utan att förstå deras grundläggande uppbyggnad.

Den som inte förstår varför man gör vissa drag i öppningen hänger ofta med så länge teorikunskaperna räcker, sedan visar sig bristerna på många olika sätt och så långt som till slutspel når de sällan. Nu talar jag om partier där nybörjaren möter en erfaren spelare, eftersom det mellan två nybörjare kan sluta hur som helst.

Det finns många olika sätt att bli bättre på och jag kan bara berätta hur jag gjorde för att åtminstone nå mästarklassen i Sverige och i ljusa stunder även ta poäng mot svenska elitspelare.

Jag köpte Capablancas "Lärobok i schack" och började som 14-åring noggrant lära mig alla spelregler, vilket är viktigt att kunna. Han beskriver därefter enkla grundläggande principer bakom de vanligaste öppningarna och förklarar skillnaden mellan olika bondeställningar, pjäsernas inbördes värde och en mängd andra saker.

Slutmålet är att sätta motståndarens kung matt och då måste man övervinna en mängd hinder på vägen dit. Det innebär hårda studier och flitig övning på de olika momenten. Det kan jämföras med körkortsteori och praktisk bilkörning.

För mig gick det i vågdalar till att börja med när jag på den lokala schackklubben testade mina nya teoretiska kunskaper, men efterhand märkte jag hur det gav resultat och även mer erfarna spelare fick stryk ibland.

En viktig princip som Capablancas bok lärde mig var att aldrig tappa modet bara för att jag förlorade en massa partier i början, men det gäller att analysera efteråt och försöka förstå varför det gick galet. För därför gärna protokoll över partierna.

Att spela mot sämre spelare, enbart i syfte att känna sig som vinnare, ger absolut ingenting på längre sikt. Numera finns också möjligheten att spela mot datorer, men sänk aldrig dess spelstyrka! Det är förlustpartierna man lär sig mest av!

Malvan
Moderator
#8 Skrivet: 13 Jan 2008 11:33

Capablanca har skrivit en bra nybörjarbok, som jag tyvärr glömt namnet på. Han framhåller helt riktigt att som svart bör man lära sig ett försvar mot e2-e4 och ett mot d2-d4 ordentligt. Själv rekommenderar han spanskt och damgambit, men det finns många andra. Man kan börja så, men vit spelar ibland så att det inte blir den öppning man kan, så det är bra att ha allmänna tumregler också, exempelvis att man skall komma ut med pjäserna så fort som möjligt. Det finns så många öppningar att som nybörjare råkar man ofta ut för "nyheter".

regardie
Medlem
#9 Skrivet: 13 Jan 2008 11:38

Citerar: Malvan, #8:
Capablanca har skrivit en bra nybörjarbok, som jag tyvärr glömt namnet på

Brorsan (som tyvärr ej spelar här) är Capablancaexpert - jag ska fråga honom!

Malvan
Moderator
#10 Skrivet: 13 Jan 2008 14:12

Jag tittade vad som fanns på biblioteken och Capablancas bok heter nog helt enkelt "Lärobok i schack". När öppningen väl är avklarad kan Bent Larsens utmärkta bok "Du kan kombinera!" vara användbar.

regardie
Medlem
#11 Skrivet: 13 Jan 2008 23:07

Nu äntligen har brorsan ringt tillbaka och det visar sig att du har helt rätt i dina antaganden.

HansGöran
Medlem
#12 Skrivet: 13 Jan 2008 23:23

Jag förmodar att herrarna avser den bok jag beskrev i mitt inlägg 11.28?

regardie
Medlem
#13 Skrivet: 14 Jan 2008 00:18

Right said Fred!

Du måste logga in för att kunna posta!