Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är remi?
Författare Meddelande
Fawworiten
Medlem
#1 Skrivet: 7 Jan 2008 08:15

Jag är en fjortonårig tjej som precis börjat spela schack, och tycker att det är ett otroligt spel. Eftersom jag inte riktigt har lärt mig schack eftersom jag inte har någon riktig motståndare att spela och träna mot, (det blir oftast datorn) så förstår jag inte vissa drag. Mit nuvarande problem är att förstå mig på "remi". Så om det är någon snäll schackspelande människa därute som vet det, och kan förklara det för en nybörjare vore det jättesnällt om ni kunde det!
Kramar
Josephine

Rocket_pawn
Medlem
#2 Skrivet: 7 Jan 2008 08:32 - Redigerad av: Rocket_pawn

Remi är som du förhoppningsvis vet sammasak som oavgort.
Ett parti kan bli remi på ett flertal sätt, allt från överännskommen remi till den så kalldae 50 drags regeln.
_Överrännskommen remi innebär att spelarna någon gong under spelets gong kommer överens om att partiet är remi.
_En annan väg som ett parti kan bli remi är om båda spelare har otillräckligt med material för att sätta matt.
_En tredje vär ett parti kan bli remi är genom patt, med patt menas att spelaren vid draget inte kan göra något regelrätt drag samtidigt som kungen EJ står i schack.
_Sedan har vi regeln att om samma partistälning uppkommer tre gonger så är partiet remi. Stälningen sägs dock inte vara den samma om någon av parterna kan rokera alternativt slå en passant.
_Den sista regeln är den såkallade 50 drags regeln vilken inebär att om 50 drag har gjorts utan att en bonde har flyttats eller en pjäs har slagtis är partiet remi. Observera dock att det är 50 heldrag man pratar om (50 drag från båda såelarna) och inte 50 halvdrag.

Rocket_pawn
Medlem
#3 Skrivet: 7 Jan 2008 08:36

Nedan bifogar jag vad FIDEs schakregler säger om remi:
"5.2. a) Partiet är remi när spelaren vid draget inte kan göra något regelrätt drag
och hans kung inte står i schack. Partiet sägs då sluta med 'patt'. Det förutsätts att
draget som ledde fram till pattställningen var regelrätt. Detta avslutar
omedelbart partiet.
5.2 b) Partiet är remi när en ställning har uppkommit, där ingen av spelarna kan sätta
motståndaren matt med någon som helst följd av regelrätta drag. Detta avslutar
omedelbart partiet, förutsatt att draget som ledde fram till ställningen var regelrätt.
5.2. c) Partiet är remi efter överenskommelse mellan de två spelarna under partiet.
Detta avslutar omedelbart partiet. (Se § 9.1)
5.2. d) Partiet kan bli remi, om en identisk ställning just kan uppkomma eller har
uppkommit på schackbrädet för minst tredje gången. (Se § 9.2)
5.2. e) Partiet kan bli remi, om åtminstone de senaste 50 på varandra följande dragen har
utförts av båda spelarna utan att någon bonde flyttats eller någon pjäs slagits. (Se § 9.3)"

"§ 9: Remiparti

9.1. a) En spelare som önskar bjuda remi skall göra så först efter att han gjort ett
drag på schackbrädet och innan han stannar sin egen klocka och startar
motståndarens. Ett remianbud vid varje annan tidpunkt under spelet är ändå giltigt,
men § 12.5 måste beaktas. Inga villkor kan kopplas till anbudet. I inget av
fallen kan anbudet återtas, och det förblir gällande tills motståndaren antar det,
avslår det muntligt, avslår det genom att röra en pjäs i avsikt att flytta den eller slå
den eller till dess att partiet avslutas på något annat sätt.
9.1 b) Båda spelarna ska notera ett remianbud i sina protokoll med symbolen (=),
enligt Appendix E.
9.1 c) En begäran om remi enligt §§ 9.2, 9.3 eller 10.2 ska anses som ett remianbud.

9.2. Partiet är remi efter en korrekt begäran av en spelare vid draget, när samma
ställning för åtminstone tredje gången (och inte nödvändigtvis genom
dragupprepning)
a) kommer att uppstå, om han först skriver sitt drag på sitt protokoll och förklarar
sin avsikt för domaren att göra detta drag, eller
b) just har uppstått och det är spelaren vid draget som begär remi.
Ställningar enligt a) och b) anses vara desamma, om samma spelare är vid
draget, om pjäser av samma slag och färg står på samma rutor och om samtliga
möjliga drag för båda spelarnas pjäser är desamma.
Ställningar är inte desamma, om en bonde kunde ha slagits en passant eller
om rätten att göra rockad omedelbart eller i fortsättningen har förändrats.

9.3. Partiet är remi efter en korrekt begäran av spelaren vid draget, om
a) han skriver på sitt protokoll och förklarar sin avsikt för domaren att göra ett
drag, som kommer att resultera i att de senaste 50 dragen gjorts av båda
spelarna utan att någon bonde flyttats och utan att någon pjäs slagits, eller
b) de senaste på varandra följande 50 dragen har gjorts av båda spelarna
utan att någon bonde flyttats och utan att någon pjäs slagits.

9.4. Om en spelare gör ett drag utan att begära remi, förlorar han rätten att
begära remi enligt § 9.2 eller 9.3 i detta drag.

9.5. Om en spelare begär remi enligt § 9.2 eller 9.3, ska han omedelbart stanna
båda klockorna. Han har inte tillåtelse att ta tillbaka sitt krav.
a) Om kravet visar sig vara riktigt är partiet omedelbart remi.
b) Om kravet visar sig vara oriktigt, ska domaren lägga till tre minuter till
motståndarens återstående tid. Om kravställaren dessutom har mer än två minuter
kvar på sin klocka, ska domaren dra ifrån hälften av kravställarens återstående tid
upp till högst tre minuter. Om kravställaren har mer än en minut men mindre än två
minuter kvar, ska hans återstående tid vara en minut. Om kravställaren har mindre
än en minut kvar, ska domaren inte justera kravställarens tid. Sedan ska partiet
fortsätta, och det avsedda draget måste utföras.

9.6. Partiet är remi när en ställning har uppstått, från vilken en mattsättning
inte kan uppkomma genom någon möjlig serie av regelrätta drag, inte ens
med det mest oskickliga spel. Detta avslutar omedelbart partiet, förutsatt att draget
som ledde till denna ställning var regelrätt."

"12.5. Spelarna är inte tillåtna att lämna 'tävlingsområdet' utan domarens tillåtelse.
Tävlingsområdet definieras som spellokalen, vilorum, serveringsutrymme,
rökyta och andra platser som angivits av domaren. Spelare vid draget
får inte lämna spellokalen utan domarens tillåtelse."

Hoppas att jag fick med allt. Alla citat är tagna ur FIDEs Schackregler gällande från den 1 juli 2005 ur §5, §9 och §12

Hoppas att det är till någon hjälp.

P.S. här är adressen: http://www.schack.se/RK/regler2005.pdf D.S.

Raketen

Fawworiten
Medlem
#4 Skrivet: 7 Jan 2008 08:43

Tack så jättemycket (:
Ska sätta mig ner och gå igenom allt mycket noggrant så förstår jag säkert!
Kramar
Josephine

NikitaSmirnov
Medlem
#5 Skrivet: 7 Jan 2008 08:48

Finns det också en ny 100 drags regel också?Eller?

Rocket_pawn
Medlem
#6 Skrivet: 7 Jan 2008 08:55 - Redigerad av: Rocket_pawn

Citerar: NikitaSmirnov, #5:

Det närmaste en 100drags regel man kan komma är nog 50 dragsregeln räknad i halvdrag dvs 100 halvdrag...

josef361
Medlem
#7 Skrivet: 7 Jan 2008 11:00

Citerar: NikitaSmirnov, #5:

Jag hart hört talas om den. Frågan är om man tog bort den sen ändå. Det har talats om en hundradragsregel för speciella slutspel som torn, löpare, kung mot kung och torn.

shieldfire
Medlem
#8 Skrivet: 7 Jan 2008 12:17

Den är borta. Det är 50 drag som gäller enilgt §5.2e

trulpen
Medlem
#9 Skrivet: 7 Jan 2008 14:41

Citerar: josef361, #7:
Det har talats om en hundradragsregel för speciella slutspel som torn, löpare, kung mot kung och torn.

Men också en situation med två springare mot bonde, har jag för mig, som tog typ 70 drag att genomföra. En mycket speciell, och förmodligen i praktiken omöjlig situation ändå.

Du måste logga in för att kunna posta!