Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Inkognito?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Progolfer
Medlem
#31 Skrivet: 5 Jan 2008 11:12

Citerar: PayLawyerBeforeHanging, #30:
#30 Skrivet: 5 Jan 2008 10:29 Citera

Själv så har jag problem med en bror som jämt är full och en som är så drogskadad att han inte ens kan stava sitt eget namn. Så jag har fullt upp med att styra upp den här dysfunktionella familjen.

PayLayerBeforeHanging ?

cdelzanno
Medlem
#32 Skrivet: 5 Jan 2008 11:54

Citerar: AlQaida, #27:
Någon som vet vad en alika är förresten

Alika är ett annan namn för Kaja. Jag har för mig att uttrycket kommer från att folk matat fåglarna med bröd indränkt i brännvin...och jag antar att fågelstackarn sett riktigt full ut...

Panter
Medlem
#33 Skrivet: 5 Jan 2008 12:06

Alika ingår i det latinska namnet för kajan, tror jag!
Citerar: cdelzanno, #32:
fågelstackarn sett riktigt full ut...

Nja, jag tror att det beror på kajans gångsätt, även när den är nykter, bredbent och något tillbakalutad!

farbrorjo
Medlem
#34 Skrivet: 5 Jan 2008 12:07

Citerar: Panter, #33:
Nja, jag tror att det beror på kajans gångsätt, även när den är nykter, bredbent och något tillbakalutad!

Japp, vad var det jag sade - tack Panter!

regardie
Medlem
#35 Skrivet: 5 Jan 2008 12:13

Citerar: sture_lindberg, #11:
jag skulle gissa att av de 25 bästa på rankinglistan(inte stegen),så använder ca 30 procent robothjälp.

Jag skulle gissa att dina gissningar på detta område torde höra till de mest kvalificerade på hela SO:s, Sture, möjligen kan asvo tävla med dig på detta område...

Mhord
Medlem
#36 Skrivet: 5 Jan 2008 12:15

#33. Helt rätt i båda antaganden!

cdelzanno
Medlem
#37 Skrivet: 5 Jan 2008 13:01

Hämtat från ordbruket.com:

Den fågel som i större delen av landet kallas "kaja", heter i Skåne, Halland och Blekinge "alika". Detta namn anses komma från "Ale"- ett namn på en kvinna i en djurfabel som uppträdde i en fågelkropp. Kaja är ett onomatopoetiskt (ljudhärmande) ord, som alltså försöker beskriva dess läte. Släktingarna kråka, korp och skata bär också på onomatopoetiska namn.

Men varför "fyllkaja"? Jo, kajan har alltid ansetts vara begiven på mäsk som blev en restprodukt vid de gamla bryggerierna. Ofta såg man kajor vingla omkring runt mäskhögarna alldeles packade.

Dessutom förekom förr att man roade sig med att berusa kajor, eller alikor, avsiktligen. Detta gjorde man genom att mata dem med bröd som var doppat i brännvin. Att beskåda dessa riktiga "fyllkajor" ansågs som ett verkligt nöje.

regardie
Medlem
#38 Skrivet: 5 Jan 2008 13:16

Wow, jag böjer mig ödmjukast inför dessa intressanta och informativa cyberencyklopediska uppgifter, cdelzanno...Hatten av!!!!!!!!!!

Zita
Medlem
#39 Skrivet: 5 Jan 2008 13:27

Citerar: cdelzanno, #37:
Medlem #37 Skrivet: 5 Jan 2008 13:01 Citera

Hämtat från ordbruket.com:

Den fågel som i större delen av landet kallas "kaja", heter i Skåne, Halland och Blekinge "alika".

Vilket innebär att i Skåne kan en påg vara en fyllkaja och en pojke vara full som en alika.
Kajans latinska namn är för övrigt Corvus monedula, fast det har jag slagit upp.

Sportklubben
Medlem
#40 Skrivet: 5 Jan 2008 16:24 - Redigerad av: Sportklubben

Jag

regardie
Medlem
#41 Skrivet: 5 Jan 2008 16:28

Ego boy - var inte det en travhäst? I så fall måste jag säga att det är väldigt duktigt av dig att kunna skriva med klövarna och därtill att ha ett kort och koncist, enstavigt ordförråd som uppenbarligen har uttömt di intellektuella kapacitet vid det här laget....

regardie
Medlem
#42 Skrivet: 5 Jan 2008 16:33

Hursomhelst, fanns det inte ett ämne till den här tråden en gång i tiden - nämlugen anonymitet kontra motorspelande bland topp 25-rankade på S O? Jag vill minnas att det var så - ska det redan anses uttömt och i så fall, vad tycker trådens innovatör om det. jag kan bara återvända till vad jag hävdade vad det gäller motordebatter överhuvud taget - från att ha varit ett nästan obligatoriskt sidospår som kunde ta över i princip vilken tråd som helst när originalämnets idéer och tyckanden börjat sina så sent som i somras verkar det vara dags för begravning nu...Ashes to Ashes, funk to funky/We know Major Tom*s a junkie!

PayLayerBeforeHanging
Medlem
#43 Skrivet: 5 Jan 2008 21:57

Tack så mycket för all hjälp till mina bröder och mig! Va? Förbannad? Nej, ta det lugnt, va Joe! Lugna dig!

Ursäkta mig! Lucky Luke har dykt upp. Och Averell har fjäskat för mormor Dalton, så Joe har det riktigt jobbigt...

steven1
Medlem
#44 Skrivet: 5 Jan 2008 23:23

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e /Jackdaw_arp_750pix.jpg

QUAK QUAK QUIK (Skål)

satra
Medlem
#45 Skrivet: 6 Jan 2008 02:05

såå...när tråden känns som om den är mer hemtam hos ornitologer(alt.westernfreaks) än hos schackotister...kan den då anses ha spårat ur?
om den fortfarande hittar spår,vilket jag anser vara föga troligt,så måste ja ändå ge credit till alter-egot som hyllar ola magnell i alla sina alias - en musikpoet som förtjänas å lyftas upp ur mainstream...se där,finns poänger me inkognitotism

MinHästHarBlivitSjuk
Medlem
#46 Skrivet: 6 Jan 2008 04:12

Citerar: steven1, #44:
#44 Skrivet: 5 Jan 2008 23:23 Citera

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e /Jackdaw_arp_750pix.jpg

Tack så hemskt mycket, alla schack-ornitologer I allmänhet! och min käre schackmissbrukande kollega claudio i synnerhet! Nu känns det lättare att dessutom vara fyllo, magnell- och västernfan!

Ingen brist på intressen här inte!

MinHästHarBlivitSjuk
Medlem
#47 Skrivet: 6 Jan 2008 04:15

Denna schackkaja hoppas att det ska komma att anses som ett sant nöje att ta del av mina (plattfots-?) inlägg. Varning för nätsvett.

regardie
Medlem
#48 Skrivet: 6 Jan 2008 16:35

Citerar: MinHästHarBlivitSjuk, #47:
Varning för nätsvett

Ingen fara - hellre nätsvett än min åkomma - nässvett (d v s dunderförkylning med feber och allt som vägrar att ge med sig)!

PayLawyerBeforeHanging
Medlem
#49 Skrivet: 7 Jan 2008 12:54

Ak till teneriffa ett par veckor. det gjorde jag. enda problemet ´r att de inte har oe-ae och ae hár. det innebar att jag maste ge upp alla mina partier som tjimablangpartaj med flera som har ae, oe och áe i anvñ´ndarnamnet. Ber om urs´kt fñr att jag glñmde ta ut semester.

Anonym
Medlem
#50 Skrivet: 7 Jan 2008 13:04

Kan du se dessa tecken? Ifall du kan det, kan du alltid kopiera dem och klistra in dem.

farbrorjo
Medlem
#51 Skrivet: 7 Jan 2008 13:12

Citerar: PayLawyerBeforeHanging, #49:
Ak till teneriffa ett par veckor. det gjorde jag. enda problemet ´r att de inte har oe-ae och ae hár. det innebar att jag maste ge upp alla mina partier som tjimablangpartaj med flera som har ae, oe och áe i anvñ´ndarnamnet. Ber om urs´kt fñr att jag glñmde ta ut semester.

Tack för ett bra råd, men just nu är jag utfattig och sedan när jag får lön i januari månads slut, så har jag ej tid och har förhoppningsvis äntligen blivit frisk. Jag får väl konstruera ett eget Teneriffa med hjälp av mina minispotlights, maxade element och tempererade badklarsbad med lite oreganoångor i...Men utan ditt inlägg hade jag aldrig kommit på denna lågbudgetvariant - så tackar, bugar och bockar för omtanken!

AlQaida
Medlem
#52 Skrivet: 8 Jan 2008 14:06

[quote=Anonym, #50:]Kan du se dessa tecken? Ifall du kan det, kan du alltid kopiera dem och klistra in dem.[/quote Tacj flr tipset, men hade jag sett dem, hade det ju bara varit att trycka'? Forstar inte riktigt vad du menar.

Hoppas att du kryar pa dig, farbrorjo. kanske slakt med min bror Joe Dalton? i sa fall ar vi fem.. eller sex, pappa dalton har la ett par pa stan..

flavour
Medlem
#53 Skrivet: 8 Jan 2008 16:59

Tycker vi ska gå tillbaka till spåret ornitologi! Det var mycket roligare

farbrorjo
Medlem
#54 Skrivet: 8 Jan 2008 17:26

Citerar: AlQaida, #52:
Hoppas att du kryar pa dig, farbrorjo. kanske slakt med min bror Joe Dalton? i sa fall ar vi fem.. eller sex, pappa dalton har la ett par pa stan..

Tackar, ja man vet aldrig, många tror att jag p g a mina fylliga, sensuella läppar kan ha lite av Mick Jaggers genbank i mig från den tiden han jobbade som mjölkbud och madre mia var på språkresa i London, men det är nog mest ett utslag av skämtlynne (till skillnad från ett skämt lynne, som ej kan lukta särskilt gott...)

Anonym
Medlem
#55 Skrivet: 8 Jan 2008 17:36

Citerar: AlQaida, #52:
Kan du se dessa tecken? Ifall du kan det, kan du alltid kopiera dem och klistra in dem.[/quote Tacj flr tipset, men hade jag sett dem, hade det ju bara varit att trycka'? Forstar inte riktigt vad du menar.

När man t.ex använder en dator med amerikanskt tangentbord, kan du inte få fram å,ä,ö genom att trycka på tangentbordet, men du kan läsa dessa tecken från t.ex svenska hemsidor. På det sättet kan du kopiera in ditt användarnamn. Hoppas du förstår vad jag menar.

regardie
Medlem
#56 Skrivet: 8 Jan 2008 17:42 - Redigerad av: regardie

Citerar: regardie, #42:
Hursomhelst, fanns det inte ett ämne till den här tråden en gång i tiden

Det har väl alla trådar haft en gång i tiden, gamling, men precis som 95% av dem har några stickspår utkristalliserats så småningom - inget konstigt med det och precis som det påpekades i ett tidigare inlägg så brukar just motor för och emot vara det i särklass populäraste sidospåret när en tråd förefaller ha uttömt sin inneboende potential - här verkar det lustigt nog vara tvärtom: Tråden föds och kretsar till en början kring frågor vilka, som sig bör, kretsar kring anonymitet eller ej för de 25 högst rankade som kan misstänkas använda eller öppet använder schackrobotar, varvid ornitologi, berusning, bröderna Dalton och vissa gnällspikars hälsotillstånd tar över. Mind boggles...men nog är det litet kul i alla fall om man applicerar C G Jungs djuppsykologi på det kollektiva omedvetnas förgreningar med detta fall som pragmatiskt exempel - vore ju helt enkelt buskul att få veta hur vår käre expert, den delvis utbildade psykologen G M Darkside ställer sig till detta om han kan slita sig från både schacket och ordensmötena för ett ögonblick?

GM-DarkSide
Medlem
#57 Skrivet: 8 Jan 2008 19:07

Ett problem beskrivet med Tarosvamelska är ett problem isig...

Om du menar endast psykologin bakom att folk inte strikt kan hålla sig till ett ämne, så har det två grenar.

1. Försvarsmekanism, om man av nån anledning stör sig på en diskution så vill man döda eller iallafall mildra det hela.
2. Vädring + lathet, människan vill gärna delge andra sina åsikter, och då i olika ämnen, finns inte ämnet man känner ett behov av att vädra sig i så måste man skapa det, på ett forum där varje nytt ämne måste skapas krockar ofta viljan att uttrycka sig med insikten om att det man tänker säga är oviktigt. Slut resultatet blir därför att man "lånar" nått annat ämnes tråd.

farbrorjo
Medlem
#58 Skrivet: 8 Jan 2008 19:13

Citerar: GM-DarkSide, #57:
1. Försvarsmekanism, om man av nån anledning stör sig på en diskution så vill man döda eller iallafall mildra det hela.
2. Vädring + lathet, människan vill gärna delge andra sina åsikter, och då i olika ämnen, finns inte ämnet man känner ett behov av att vädra sig i så måste man skapa det, på ett forum där varje nytt ämne måste skapas krockar ofta viljan att uttrycka sig med insikten om att det man tänker säga är oviktigt. Slut resultatet blir därför att man "lånar" nått annat ämnes tråd.

Mycket kloka och lärorika ord, även om att jag ser att de jungianska applikationerna lyser med sin frånvaro...

GM-DarkSide
Medlem
#59 Skrivet: 8 Jan 2008 19:52

Intressant hur du önskar göra ett sidospår av att diskutera sidospår... men låt inte mig hindra dig delge alla de Jungianska applikationerna

farbrorjo
Medlem
#60 Skrivet: 8 Jan 2008 20:03 - Redigerad av: farbrorjo

Alla? Du måste dra i mitt ben, för att använda sig av en anglicism som smakar stilistisk horrörr lång väg... endast arketypernas antal skulle säkert få S O-serverns kapacitet att gå i taket. Men visst, det var ett saftigt köttben du just kastade till mig - jag får väl starta en separat tråd om detta under Världsligt - vi ses där - hälsa bröderna Dalton så gott!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!