Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Farbrorjo:s schackskola för dåliga förlorare och odrägliga vinnare
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
farbrorjo
Medlem
#1 Skrivet: 3 Jan 2008 02:11

Hej alla glada!

Denna tråd handlar mer om schackets psykologi EFTER att ett parti har tagit slut, så jag funderade en stund innan jag satte in den här - var den mer släkt med Vilhelms tråd "God ton" i trådkategorin världsligt, t ex? än G M:s Riltontråd... Mind boggles... men jag kom fram till att detta är rätt plats.

I alla händelser så är rubriken ganska självförklarande - råd, tips och idéer om vad som innebär vettigt beteende i samband med vinst och förlust i schack generellt och här på S O specifikt... Erfarenheter är lika välkomna som visioner - nu lyfter vi!

falo
Medlem
#2 Skrivet: 3 Jan 2008 02:23

Citerar: farbrorjo, #1:
Denna tråd handlar mer om schackets psykologi EFTER att ett parti har tagit slut

Ja det är märkligt har testat en sak och när man ligger och hjärnkämpar mot varandra och ett sned steg (halft avgörande) inträffar, så många gånger ångrar motståndaren givetvis sitt steg och bittert biter ihop men om man då påtalar detta och visar empati. mer än hälften av gångerna ger sig motståndaren. men är man tyst som i graven och spelar vidare fortsätter de flesta och hoppas på vinst fast det är kört. I mitt fall ser jag det som träning i underläge medans andra kan känna frustration att motståndaren inte lägger sig.
Givetvis ska känslorna fram i spelet det är ju halva nöjet hehe

regardie
Medlem
#3 Skrivet: 3 Jan 2008 02:28

Det var många kloka ord, det där, falo (vilket bevisas av att de överensstämmer med min egen inställning...). Undrar just om humor och självironi ska ses med blida ögon vid en förlust?

farbrorjo
Medlem
#4 Skrivet: 3 Jan 2008 02:34

Det är klart att dessa två element, som är en viktig del av livet, oxå måste få anses vara en viktig del av schacket, inklusive när ett parti inte slutar i remi.... Jag kan f ö bara instämma i falos observation om att tystnad ger längre partier, medan kommentarer fungerar antingen som kvävande filt avseende kämpaglöden för den som för tillfället ligger sämre till, till tändvätska för den samma om man agerar retsticka (vilket jag nog bara gjort i två partier, medvetet i alla fall, och i båda fallen straffade det sig som vore man en veritabel karmamagnet med John Lennon på skivtallriken!)...

GM-DarkSide
Medlem
#5 Skrivet: 3 Jan 2008 02:51

Ni är väl i Korr världen... men hur menar du att man skulle påtala ett felsteg och motståndaren skulle ge sig... funkar iallafall inte i vanlig schack

farbrorjo
Medlem
#6 Skrivet: 3 Jan 2008 02:53

Nej, det är nog riktigt - fast jag undrar om du inte skrivit i fel tråd nu - vad har detta för koppling till ämnet?

falo
Medlem
#7 Skrivet: 3 Jan 2008 03:00

N
Citerar: GM-DarkSide, #5:
... funkar iallafall inte i vanlig schack

Det håller jag med om för då ger man sig inte lika lätt hur illa den än ser ut men då tror jag den sociala biten påverkar mer . Här är det liksom bara två klick sedan på nästa parti men "live" är det mer än så....

farbrorjo
Medlem
#8 Skrivet: 3 Jan 2008 03:02

Aaaaaaaaaaaaaaaaah, sorry G M, sitter här med feber och kan inte sova, så jag är lite X-tra mosig i huvudet, nu hajar jag klyket... Jo, men som falo skrev så handlar det inte om regler och rättigheter som det gör i en turnering i närschack, utan mer om subtila fenomen som psykologi (jag vet att du ju är delvis utbildad på området, så kom gärna med en expertsynpunkt på detta!) och framför allt spelmoral och känslor kontra intellektuell skärpa, som ju givetvis kan gå ihop, men inte alltid gör det. Tror du mig inte så kan du ju fråga Deep Blue hur mycket dennes känsloliv spelar in för när ett parti avgörs innan matt eller ej - jag tvivlar starkt på att du får något vettigt svar, men med en människas emotioner och rationalitet förhåller det sig ju lite annorlunda, som vi alla vet...

frippe70
Medlem
#9 Skrivet: 4 Jan 2008 23:59

Citerar: GM-DarkSide, #5:
men hur menar du att man skulle påtala ett felsteg och motståndaren skulle ge sig... f

Man kanju alltid skicka ett meddelande och säga något riktigt snällt och sött. Det kan nog få flera motståndare att ge upp, alternativet för dom är att få ett överempatiskt slemmo efter sig resten av karriären. Skämt åsido. Jag tycker det är ett himla bra tråd detta.

Iochmed att jag är några år äldre än datakidsen (men bara några) är det lite ovant att uttrycka sig via korta meddelanden. Jag tycker verkligen om att skriva, så för mig är det himla kul att skicka och ta emot meddelanden under matchen. Men det är ju ett faktum att ironi är svårt utan ögonkontakt. När folk t. ex. försöker sig på det i forum blir det bara massa frågande eller sura svar på inlägget. I verkligheten drar jag mig inte för att säga till motståndaren, som nyss vann överlägset, att det nog antagligen bara var tur. Men inte gör jag det efter en cyberomgång. Här är det väl passande att bara tacka för matchen tycker jag personligen.

frippe70
Medlem
#10 Skrivet: 5 Jan 2008 00:03

Jag antar vidare att jag tillhör avdelningen odrägliga vinnare då jag även tackar för kul matcher som jag vunnit.

Progolfer
Medlem
#11 Skrivet: 5 Jan 2008 00:15

Detta utspelade sig för inte så länge sedan...synpunkter

då ger jag upp i protest mot att du endast lurar dig själv med sånt bullshit..

Progolfer skrev
===========================

schack-psykologi!

xxx skrev
kunde inte sett det innan jag tog bonden med damen...... försök inte snacka schack-skit.

Progolfer skrev

har sett det länge

xxx skrev
stligt drag, fast du drog det nog utan att se det . jag tog en chansning som vanligt och får betala för det.

cdelzanno
Medlem
#12 Skrivet: 5 Jan 2008 00:24 - Redigerad av: cdelzanno

Svårt att kommentera efersom jag inte ser sammanhanget. Men varför påbörja en konversation med "schack-psykologi"...Känner ni varandra eller?

Progolfer
Medlem
#13 Skrivet: 5 Jan 2008 00:31

Mycket väl

Progolfer
Medlem
#14 Skrivet: 5 Jan 2008 00:32

Han är en mycket god vän

ChessJ
Medlem
#15 Skrivet: 5 Jan 2008 01:37

Det mest retliga som hänt mig efter en förlust var ett meddelande från vinnaren som löd: Det där gick snabbt som flickan sa... Men jag tänker att det att måste funnits något självupplevt bakom som vinnaren vill ta ut på någon som redan var nergjord

ppettersson
Medlem
#16 Skrivet: 9 Jan 2008 05:11

jag anser att man ska gratulera motståndaren efteter en förlust och om man vet att man inte har en chans att vinna eller få remi ska man ge sig så har jag själv gjort för i slutändan e man ju inte bättre än man är och lurar sig själv. positiva tankar och sträva att bli bättre!

HansGöran
Medlem
#17 Skrivet: 9 Jan 2008 11:52

Det som Ppettersson skriver borde vara en självklarhet bland alla schackspelare, men dåliga förlorare finns det gott om, men det finns tydligen även "dåliga vinnare" som måste strö lite extra salt i såren. Jag kan inte erinra mig ha stött på sådana, men de finns säkert.

I närschack är det vanligt att man gemensamt analyserar vissa delar av partiet för att se var förloraren gjort mindre bra drag och vad som kunde ha gjorts istället. Tyvärr finns det även dåliga förlorare som uppträder på ett ovärdigt sätt och bara välter kungen och lämnar bordet för gott.

Jag har t.o.m. sett en stormästare sparka undan stolen, svepa pjäserna i golvet och slutligen hota tävlingsledaren i en blixtturnering innan han lämnade lokalen och Sverige. Det var Walter Browne från Australien (numera USA) som i början på 70-talet visade att även spelare på den nivån inte klarar av att ta en förlust (mot svenske Hans Ek).

Här på SO har jag upplevt att åtminstone en spelare har stora likheter med Walter Browne, men efter två raka förluster mot mig så har dåvarande alias slutat spela och efterträtts av ett annat som också idiotförklarat mig. Jag låter hans senaste (?) alias vara okänt, men han anser sig tydligen som oslagbar, vilket han inte var!

Angående att ge upp eller inte i underläge så utgör det inget större problem för den blivande segraren. Det kostar inget extra brevporto numera och det är väl den blivande förloraren som lider mest?

mia66
Medlem
#18 Skrivet: 9 Jan 2008 14:23

hej !
Fick nyligen detta till mig per mail: Jag var totalt överlägsen...du hade bara TUR!!
Om du hade vart en BRA schackspelare skulle jag tackat för partiet!! Liknelser med IFK Göteborg- GAIS IFK lå på hela matchen ribbträffar m.m.m GAIS hade en kontring under hela mathen och på den gjorde dom MÅL!! Bara TUR inblandat jag har lirat 550 partier på SO och aldrig mött en sån lirare förut!! Men f-n va gott de e o tvåla till såna DÅLIGA FÖRLORARE!!!!!!!!!!!
mvh sigge 69 "blixtlirarn"

pf3016
Medlem
#19 Skrivet: 9 Jan 2008 19:55

någonstans där det är extremt dåliga förlorare är blip.se. Har ni spelat där något?
En bunt med "fjortisar" (ursäkta uttrycket) som skriker och kallar en konstiga saker när man är totalt överlägsen. Att hetsa en sådan person är riktigt roligt

pf3016
Medlem
#20 Skrivet: 9 Jan 2008 19:58

fortsättning på förra inlägget...

jag tackar alltid för partiet samt frågar om jag får analysera och ställa frågor på varför jag eller de gjorde sådana tokigheter (jodå, ibland kan man få bra svar på varför man gjorde något tokigt själv. Iaf om man möter en riktigt bra spelare.)

Sådant tycker jag borde vara självklart då man väl alltid strävar efter att bli bättre?

Johåk
Medlem
#21 Skrivet: 9 Jan 2008 20:10

På tal om psykologi. På blip brukade jag förr i tiden fråga: "är det inte dags att ge upp snart?". Trots att det var teoretisk remi. När spelare som har betydligt lägre rating spelar mot en tror dom att man är värsta expert. Det brukar funka. De ger nästan alltid upp.

pf3016
Medlem
#22 Skrivet: 9 Jan 2008 20:21

hahaha!! de är en elak människa!

Får jag använda den?

Rocket_pawn
Medlem
#23 Skrivet: 9 Jan 2008 21:49

Citerar: pf3016, #19:
någonstans där det är extremt dåliga förlorare är blip.se. Har ni spelat där något?
En bunt med "fjortisar" (ursäkta uttrycket) som skriker och kallar en konstiga saker när man är totalt överlägsen. Att hetsa en sådan person är riktigt roligt

Den sorten är väll ok... men de som lämnar bordet i stället för att bli mattsatta då??

regardie
Medlem
#24 Skrivet: 9 Jan 2008 22:09

Det måste ju i schacketiskt hänseende alltid vara O K att lämna brädet i korr - det är ju lite grann av hela korruppläggets idé - medan det vi talade om högre upp i tråden - att göra det i vredesmod och bete sig allmänt ohyfsat möjligen kan förstås när en given vinst via bortsättning förbyts i en förnedrande förlust, men jag tycker nog ändå att det är ett manér som kan ursäktas hos barn - möjligen i de tidiga tonåren, men ne jamais därefter...

AlQaida
Medlem
#25 Skrivet: 10 Jan 2008 12:40

Ja, jag vet inte riktigt skillnaden. Jag ar lika fñrvirrad vid vinst som fñrlust. Som ni ser sà har jag inte alla hastar hemma heller (ar i spanien, sa jag kan inte ens skriva "haest".

sigge69
Medlem
#26 Skrivet: 10 Jan 2008 13:47

hej!
Inte f-n sitter jag kvar o lirar partiet när jag ser att det är förlust nej då är det bättre att ge upp !! Bättre o tvåla till han/henne på ett nytt parti...är fruktansvärt att möta lirare som inte ger upp......när man ligger drösavis med pjäser i överläge...och dessutom har en del som "taktik" att göra ett drag och vänta in max tiden.....frustrerande !!!!!!!

///sigge 69 "blixtkungen"

HansGöran
Medlem
#27 Skrivet: 10 Jan 2008 14:01

Sv. Sigge69
Varför bli frustrerad över att kunna vraka och välja bland metoder som ska användas för mattsättning?

Om man absolut vill påpeka för den andre hur dåligt han/hon står, plocka upp maximalt antal damer som går och låt motståndaren få två (2) rutor att gå till med kungen tills det är dags att sätta matt.

Komponera snygga mattsättningar där sista draget kanske är ett enkelt kungsdrag som blottar en dams dolda krafter!

farbrorjo
Medlem
#28 Skrivet: 11 Jan 2008 02:23

Citerar: HansGöran, #27:
Varför bli frustrerad över att kunna vraka och välja bland metoder som ska användas för mattsättning

En synnerligen adekvat fråga i sammanhanget...

Hursomhelst vill jag passa på att tacka för alla intressanta och i somliga fall humoristiska trådinlägg - gensvaret har redan varit större än vad jag kunde föreställa mig när jag drog igång tråden. Hur då tolka detta? Min spekulativa slutsats av ovanstående faktum får nog bli att (1) detta är en skola med lärarlösa lektioner och (2) denna passiva undervisningsmetod främjar ett dynamsikt debattklimat!

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 11 Jan 2008 02:30

Citerar: sigge69, #26:
hej!
Inte f-n sitter jag kvar o lirar partiet när jag ser att det är förlust nej då är det bättre att ge upp !! Bättre o tvåla till han/henne på ett nytt parti...är fruktansvärt att möta lirare som inte ger upp......när man ligger drösavis med pjäser i överläge...och dessutom har en del som "taktik" att göra ett drag och vänta in max tiden.....frustrerande !!!!!!!

///sigge 69 "blixtkungen"

Håller delvis med Sigge.Sen kan man ju också tänka på att det är slöseri med tid att sitta och gneta med drösvis med pjäser under..Bä'ttre att starta ett nytt parti.Tycker i alla fall jag

bigO
Medlem
#30 Skrivet: 11 Jan 2008 12:56

Jag håller med HansGöran. Om man nu är säker på att partiet är vunnet är det väl bara att sätta matt och hålla käften. Vad är problemet? Sen att man själv inte vill ödsla tid på en hopplös ställning är väl en annan sak.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!