| Författare |
Meddelande |
GM-DarkSide
Medlem
|
#181 Skrivet: 4 Jan 2008 03:50
Tror det kan bli en mörk S O dag dock, Barbossa möter Mikael Backman som iprincip spelar som han mår och han mår bra :P Jag och Trulpen möter inga speciela men pga vi lämnat möjligheten till riktiga priser och bara har ranking priser kvar tror jag motståndarna kommer vägra förlora... dvs borra ner fötterna i marken och bara spela på remi om de börjar komma sämre.
|
farbrorjo
Medlem
|
#182 Skrivet: 4 Jan 2008 04:09
Hur förbereder du dig inför en typisk Riltondag, G M? Eller det kanske är hemligt? I så fall kan du ju alltid hitta på något och därigenom lura motståndarnas sekonder/spioner...
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#183 Skrivet: 4 Jan 2008 04:29
Går upp 3:30 (tydligen) och så spelar jag poker nån timme, för att låt oss säga träna timeing och tålamod... sen så besöker jag ICC's training video sida och tittar om kommit nått nytt där... sen lyssnar jag på neradio.se som en sorts new age meditation... sen tar jag en promenad med min hund, gnuta frisk luft och motion... sen arbetar jag på min schack-bok, som med nuvarande tempo blir färdig 2010 
|
regardie
Medlem
|
#184 Skrivet: 4 Jan 2008 04:37
Tack för ett detaljerat och fullödigt svar, G M - jag känner mig riktigt inspirerad - fast någon hundägare kommer jag aldrig att bli - föredrar katter - japanska (ā la Bowie i "Ziggy Stardust") eller mer traditionella, spelar mindre roll...
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#185 Skrivet: 4 Jan 2008 04:41
Vad gör en Regardie dessa dagar då? Tycks finna dig här dygnet runt
|
regardie
Medlem
|
#186 Skrivet: 4 Jan 2008 04:51
ja, mestadels håller jag på att städa upp efter farbrorjos alla utsvävningar - han är ju en riktig vivör - och då blir det lätt så att jag måste se till att somna efter att han har gått och lagt sig om jag ska få lugn och ro. Eftersom farbrorn är en pigg lax så tar det tid, minsann...
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#187 Skrivet: 4 Jan 2008 04:57
Lycka till alla idag iallafall
Jo, de är bra Regardie, tur han har iallafall en som förstår hans språk
|
regardie
Medlem
|
#188 Skrivet: 4 Jan 2008 05:02
Jo, fast det har krävt fyrtioett år av daglig övning innan jag lärde mig tala och skriva det flytande, vilket skedde för några månader sedan (lustigt nog när jag gick med i S O faktiskt)...
|
shieldfire
Medlem
|
#189 Skrivet: 4 Jan 2008 06:12
Citerar: regardie, #184: fast någon hundägare kommer jag aldrig att bli - föredrar katter - japanska (ā la Bowie i "Ziggy Stardust") eller mer traditionella, spelar mindre roll..
Hur många då?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/116684 5.htm
|
farbrorjo
Medlem
|
#190 Skrivet: 4 Jan 2008 06:16
Hehe, först kunde jag bara hitta fyra kissemissar, men så erinrade jag mig en typ av jätte från mina rollspelsdagar i gymnasiet (som jag bevistade strax före Hedenhös) som på engelska hette "ettin" och hade just två huvuden och simsalabim fann jag den felande kattlänken...
|
shieldfire
Medlem
|
#191 Skrivet: 4 Jan 2008 06:18
Citerar: regardie, #188: fast det har krävt fyrtioett år av daglig övning innan jag lärde mig tala och skriva det flytande, vilket skedde för några månader sedan (lustigt nog när jag gick med i S O faktiskt)...
På min arbetsplats är man nästan onormal om man inte talar minst ett språk till utöver svenska och engelska. Mina insomnade kunskaper i franska räcker inte långt, inte heller de synnerligen ofullständiga kunskaperna i Swahili. För att återknyta till ditt inlägg.
Påminner om en intervju av en styck polsk stormästare efter kriget (Polen invaderades (alt befriades) av Sovjet 1944-5)
-Är du kommunist?
-Ja.
- När blev du det?
- 1945
....
|
farbrorjo
Medlem
|
#192 Skrivet: 4 Jan 2008 06:19
Citerar: shieldfire, #189: Citerar: regardie, #184:
fast någon hundägare kommer jag aldrig att bli - föredrar katter - japanska (ā la Bowie i "Ziggy Stardust") eller mer traditionella, spelar mindre roll..
Hur många då?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/116684 5.htm
Juste länk, det där -senast jag hade katt var i samband med att min dåvarande fästmö tillika var min sambo - hon hade en underbar liten miniatyrpanter som hette Minus (som tyvärr gick bort förra året) - nu ska jag p g a en ansvarslös kattägare som helt sonika har dumpat sin katt hos en väninna som har tre barn att försörja, tillfälligtvis ta över bonnkatten ifråga...
|
shieldfire
Medlem
|
#193 Skrivet: 4 Jan 2008 06:26
Det var det jag visste, en ädel och fin människa 
|
farbrorjo
Medlem
|
#194 Skrivet: 4 Jan 2008 06:32
Man får tacka och samtidigt passa på att återgälda vänligheten...
|
trulpen
Medlem
|
#195 Skrivet: 4 Jan 2008 07:37
Citerar: farbrorjo, #192: kattägare
Går det att äga levande varelser? Svaret är förstås ja, men intressantare är, vilka är de moraliska/etiska aspekterna av det?
Ansvarslöshet finns det gott om. Det är fint att du förbarmar dig och låter katten få ett gott (litar jag på) hem att bo i. Ni blir säkert goda vänner. Det är bra med vänner. 
|
regardie
Medlem
|
#196 Skrivet: 4 Jan 2008 07:43
Ja, egendom är ju stöld och således blir ägande en följd av detta - ett gängse uttryck som jag ej är så förtjust i över huvud taget, detta med ägande, men jag kan ju villigt erkänna att det nog dröjer några reinkarnationer till innan det blir dags att gå i kloster eller ströva omkring som tiggarmunk i trakterna av Varanasi, så antimaterialist jag är...
Jag anser att alla levande varelser har rätt till frihet och den materiella basen för överlevnad och det är ju egentligen först när konflikt uppstår mellan olika intressen på denna arena som folk börjar hävda sitt s k ägande på allvar. Ägande är överskattat, men vänskap är, precis som du skriver, trulpen - ovärderligt...
|
shieldfire
Medlem
|
#197 Skrivet: 4 Jan 2008 07:54 - Redigerad av: shieldfire
Citerar: trulpen, #195: Citerar: farbrorjo, #192:
kattägare
Går det att äga levande varelser? Svaret är förstås ja, men intressantare är, vilka är de moraliska/etiska aspekterna av det?
Nejnejnej, ni har missuppfattat (!) ordet "kattägare". Det är inte människan som "äger" katten, utan tvärtom. Katten äger = kattägare. En så självständig varelse "äger" man inte, däremot kan man ha ansvar för att varelsen har det bra de stunder den inte vill vara självständig.
F ö använder jag aldrig ordet kattägare (i den missuppfattade formen).
F ö har jag svårt att se att egendom skulle vara stöld, men det är en helt annan fråga som snarare hör hemma i den mer världsliga delen av forumet.
F ö stämmer det utmärkt med konstaterandet av vänskapens betydelse.
F ö hade också Aljechin katt...
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#198 Skrivet: 4 Jan 2008 08:14
Hyr en egen forum tråd... rilton är inte slut förrän imorgon 
|
trulpen
Medlem
|
#199 Skrivet: 4 Jan 2008 08:37 - Redigerad av: trulpen
Citerar: GM-DarkSide, #198: Hyr en egen forum tråd...
Hyra är stöld. Åtminstone om vi talar om min hyresvärd (som är en riktigt vidrig typ, girig och elak som få - och eftersom ingen vet vem det är, så är det här uppriktiga uttalandet förhoppningsvis inte förtal).
|
cdelzanno
Medlem
|
#200 Skrivet: 4 Jan 2008 13:06
Hoppas du vet vem det är i alla fall
|
regardie
Medlem
|
#201 Skrivet: 4 Jan 2008 13:08
Citerar: shieldfire, #197: F ö hade också Aljechin katt...
Det får mig att tänka på X-frun till en god vän till mig från Uppsalatiden. Hon medförde efter giftermålet till det gemensamma boendet en katt som hette Belsegubben. Låter som en kisse som i rakt nedstigande led mycket väl skulle kunna ha Aljechins katt som förfader/-moder, right?
|
Alexhe
Medlem
|
#202 Skrivet: 4 Jan 2008 17:13
Idag spelade jag remi mot Ivan Erben (1714) efter att bådas tid gått ut på drag 38 och 39.
Jag tror jag kommer 2:a eller 3:a (garanterat 3:a) i min rankinggrupp och vinner därmed 500kr eller 1000kr!
Ska till prisutdelningen snart, de sa att den skulle vara vid ca kl 18.
|
trulpen
Medlem
|
#203 Skrivet: 4 Jan 2008 17:24
Citerar: Alexhe, #202: Jag tror jag kommer 2:a eller 3:a (garanterat 3:a) i min rankinggrupp
Gratulerar! 
|
NikitaSmirnov
Medlem
|
#204 Skrivet: 4 Jan 2008 17:37
Jag vann mitt första mot Kelfve idag.
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#205 Skrivet: 4 Jan 2008 17:58
Blev en mörk dag som jag gissa, S O's fick bara en halva av tre idag
|
Gwaihir
Medlem
|
#206 Skrivet: 4 Jan 2008 18:09
vem stod för denna halva o hur har det gått totalt? några rankingpriser på ngt håll?
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#207 Skrivet: 4 Jan 2008 18:11
Barbossa får rankingpris om inte förlorar imorgon
GM-Darkside stod för halvan
Trulpen kan få ranking pris om vinner imorgon
|
Barbossa
Medlem
|
#208 Skrivet: 4 Jan 2008 18:56
Jag måste nog vinna för att få rankingpris..
|
trulpen
Medlem
|
#209 Skrivet: 4 Jan 2008 19:00
Citerar: GM-DarkSide, #207: Trulpen kan få ranking pris om vinner imorgon
Trulpen vinner sin rankinggrupp om vinner imorgon. Kan få rankingpris om jag spelar remi, men det är rätt så osäkert. I vilket fall skiter jag i rankingpris. Det blir bäst så. Vinner jag så vinner jag, och detsamma gäller förlust. Inget att vara orolig för.
|
Barbossa
Medlem
|
#210 Skrivet: 4 Jan 2008 19:02
Men kan man få både placerings och rankingpris?
|