Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rilton - Blandat
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
GM-DarkSide
Medlem
#31 Skrivet: 29 Dec 2007 18:47

Bra kämpat!

trulpen
Medlem
#32 Skrivet: 29 Dec 2007 18:54

Citerar: GM-DarkSide, #27:
första gången skulle han välja om han skulle ta tillbaka en pjäs med bonde eller springare, personligen tyckte jag det va solklart att ta med springaren, men han räkna runt 10 minuter för att sen slå med bonden :P

Jag kan inte annat än hålla med. Sxc5 var solklart. Så solklart att jag blev bländad och räknade fel. Inget jag är stolt över. Jag vet inte om du noterade tiden, Stefan, men i det läget (17:e draget) hade jag använt 76 minuter och min motståndare 22. Jag får skylla allt dåligt på insomnia.

Nåja, jag får väl vara positiv. Idag gick det ändå bättre för mig än i gårdagens parti. Imorgon kanske jag har en chans mot Vittorio Regorda, en mästarkandidat från Italien. Någon som vet något?

Barbossa
Medlem
#33 Skrivet: 29 Dec 2007 18:56

Nej men du kan väl försöka hitta lite partier på Preuss Flemming? ;)

GM-DarkSide
Medlem
#34 Skrivet: 29 Dec 2007 19:03 - Redigerad av: GM-DarkSide

Satt brevid honom två första partierna, han tycks spela sidovarianter, t ex spela han e4 följt av De2 isitt första.

Möte honom förra året och vann, så kan rekommendera 1. f4

trulpen
Medlem
#35 Skrivet: 29 Dec 2007 19:23 - Redigerad av: trulpen

1. f4 minsann, det vore allt frejdigt..

Då vet jag lite vad jag har att vänta ändå. Lite är bättre än inget.

Får väl lov spela något ännu skummare då...

Citerar: Barbossa, #33:
Preuss Flemming?

Låter som en tysk läkare. Möjligen holländsk. Ett bra parti, helt enkelt.

Passus. Ska förresten försöka uppdatera bloggen ikväll, men först ska jag försöka sova. Det är viktigare. Jag tänker att kan jag inte sova på nätterna, så kanske jag kan sova på kvällarna istället. <3 timmar sömn per natt är ju inte särskilt hållbart.

vilhelm
Medlem
#36 Skrivet: 29 Dec 2007 21:38

ok..du menar at du ska vara med på rilton närschack?hehehe....go for it gosse...tala om för mig hur det gick sen...

Barbossa
Medlem
#37 Skrivet: 29 Dec 2007 22:17

Gòmorgon

trulpen
Medlem
#38 Skrivet: 29 Dec 2007 22:51 - Redigerad av: trulpen

Citerar: vilhelm, #36:
ok..du menar at du ska vara med på rilton närschack?

Näpp. Jag är med.

Det går bra att läsa på min blogg om hur det går. Hittills har det inte gått så bra, men det ger sig förhoppningsvis.

trulpen
Medlem
#39 Skrivet: 29 Dec 2007 23:55

Hej hej! Den som möter Vittorio Regorda rekommenderas att kolla in den här sidan: http://www.scacchiceriano.it/partite.htm

Går att hämta hem partier som pgn-filer (samlingar). Nu fick jag ännu lite bättre perspektiv på min motståndare. Kan jag inte sova så blir det väl det jag får syssla med, att hårdanalysera spelhistoriken.

vilhelm
Medlem
#40 Skrivet: 30 Dec 2007 00:11

Citerar: trulpen, #38:
Jag är med.

jo ja´g tackar jag!hela so är med dig!i allefallo a-team!hehe...lycka till trulpen....

GM-DarkSide
Medlem
#41 Skrivet: 30 Dec 2007 05:23

Jaha, skulle inte säga har insomnia jag oxo, men nu har jag iallafall vaknat 4:55 utan chans till omsomning... idag ska jag möta min första "riktiga" motståndare för att låta lagom kaxig... 1964 har han och heter så lite som Daniel Larsson

Lycka till alla andra och speciel Trulpen då, som om jag förstår rätt har chans att göra en iallafall rankingmässig skräll idag.

GM-DarkSide
Medlem
#42 Skrivet: 30 Dec 2007 05:28

Ser att du tillåmed får äran att sitta brevid WFM Styazhkina Anna

trulpen
Medlem
#43 Skrivet: 30 Dec 2007 05:35

Stort tack Ville och A-team!

Jag vaknade 05.10, så då är vi två. Ska kolla lite och sedan försöka sova åtminstone någon timme till.

Jag har för mig att Daniel Larsson är duktig, förmodligen något underrankad.

Såg ju att Anna svängde förbi bordet ett antal gånger igår, så idag ska jag spana in deras parti en smula, om jag kan.

trulpen
Medlem
#44 Skrivet: 30 Dec 2007 05:40

Citerar: farbrorjo, #14:
Ni har väl läst trulpens utmärkta schackblogg, gott folk? Om inte kan jag varmt rekommendera den [...] gå in på denna och bara njuta av språket, humorn, bilderna - ja, kort sagt, THE WHOLE SHEBANG!

Stort tack, Jonas, för de fina värmande komplimangerna! Då blev det genast extra roligt att skriva på bloggen. Även om fancluben bara består av en hängiven läsare.

shieldfire
Medlem
#45 Skrivet: 30 Dec 2007 06:45

Citerar: trulpen, #43:
Jag har för mig att Daniel Larsson är duktig, förmodligen något underrankad.

Och som alla juniorer på gång, lite övermodig. Mötte honom i DM snabb och höll på o vinna efter att ha lyckats sätta bort pjäs för någon bonde.

GM-DarkSide
Medlem
#46 Skrivet: 30 Dec 2007 09:36

Hedrar Trulpen att han vill ha bra motstånd, tror jag skulle valt den lägre gruppen och vunnit 4000:- istället

regardie
Medlem
#47 Skrivet: 30 Dec 2007 09:48

Yepp, bra motstånd kan inte värderas i pengar, men så är ju don trulpiano oxå en stor humanist som liksom alla lirare i den ligan, inte tar de materialistiska aspekterna av tillvaron på alltför stort allvar...Hursomhelst, synd att man inte kunde bevista Rilton, för många helger och sedan månader avlagda löften om att träffa folk man inte sett på länge, hindrar mig från det...I eftermiddag anländer jag visserligen till Stockholm, men då är det ju så dags... Lycka till nu, G M och trulpen, håll S O-fanan högt!

GM-JediKnight
Medlem
#48 Skrivet: 30 Dec 2007 10:08

Citerar: regardie, #47:
håll S O-fanan högt!

Det ska vi försöka göra.

Barbossa
Medlem
#49 Skrivet: 30 Dec 2007 16:49

Fan jag missade skitenkel vinst i tornslutspelet så det blev bara remi.

GM-DarkSide
Medlem
#50 Skrivet: 30 Dec 2007 17:04 - Redigerad av: GM-DarkSide

Så vi ser dig imorgon då Regardie eller?

Iövrigt ang S O-fanan idag så tog jag GM-remi, dvs efter 15 drag med endast en bonde och pjäs byt. Barbossa fick snabbt upp en fördelaktig ställning med mycket tryck, men "valde" sen att byta ner sig till slutspel, där hans rutinerade motståndare ganska lätt kunde hålla remi.

Trulpen sitter troligen fortfarande och analyserar sitt parti med sin motståndare... hur som helst så fick han starkt insiativ direkt i öppningen, vilket efter tryck och deplacering av motståndarens pjäser tillslut gav honom en hel pjäs mer, hans motståndare hitta en bondeframstöt som vid överskattning hade kunnat get bra remi chanser, men Trulpen räkna rätt och "offra" tillbaka sin pjäs mot överlägset snabbare möjlighet till dam-pronovering.

I korthet så blev det 1 vinst och 2 remier till S O idag

GM-DarkSide
Medlem
#51 Skrivet: 30 Dec 2007 17:20 - Redigerad av: GM-DarkSide

Ang min egna remi då, så var den nog korrekt, fick en positionell fördel, men kunde bara vänta på min motståndare att attackera centrum och han var inte tvungen göra det på engång.

Dessutom vann jag ranking han hade 60 mindre Lask men 70 mer ELO

Barbossa
Medlem
#52 Skrivet: 30 Dec 2007 18:52

Stefan, han gjorde bort sig 2ggr om i tornslutspelet så jag kunde vunnit men jag missade.

GM-DarkSide
Medlem
#53 Skrivet: 30 Dec 2007 19:30

såg inte hela men såg snud på vinst ut innan byte ner

trulpen
Medlem
#54 Skrivet: 30 Dec 2007 19:31 - Redigerad av: trulpen

Citerar: GM-DarkSide, #50:
Trulpen sitter troligen fortfarande och analyserar sitt parti med sin motståndare

Vittorio verkade mest vilja kolla på olika slag av slutspel som kunde ha uppkommit. Fast det vi kollade på av mittspel verkade indikera att hen ändå hade ett och annat utjämnande drag. Givetvis innan pjäsförlusten då.

Barbossa
Medlem
#55 Skrivet: 30 Dec 2007 22:20

Trulpen vad har du i flyt numera? 2000?

Alexhe
Medlem
#56 Skrivet: 30 Dec 2007 22:49

Jag spelar Rilton Open.
Jag har 2 av 3 poäng.
Har mött Lucas Forsberg (1570, förlorade), Jan-Olof Claesson (1480, jag vann), Anders Öhnedal (1556, jag vann). Imorgon ska jag möta Frans Dahlstedt (1648).
Jag har 1189 i LASK..

trulpen
Medlem
#57 Skrivet: 31 Dec 2007 01:59

Citerar: Barbossa, #55:
Trulpen vad har du i flyt numera? 2000?

Något sådant.

GM-DarkSide
Medlem
#58 Skrivet: 31 Dec 2007 07:03 - Redigerad av: GM-DarkSide

Bläääää som man säger på riks-svenska... ska möta Ulf Hammar idag, har typ 6-34 i statestik mot honom, varav de tre sista har varit två remier och en patt där jag i ett två torn mot två torn och två bönder fick nöjet att offra det första tornet för att han när slog skulle låsa min kung, för att jag sen skulle kunna schacka hans kung runt hela brädet med det andra tornet.

Tänker naturligtviss försöka vinna och har alla möjligheter att göra det, men psykologiskt jobbigt när man har så liten vinst % även fast det beror på nästan 10 år gammla turneringar.

Barbossa möter Demetris Cleanthous, skulle gissa han vinner men Demetris brukar ha runt 1900 istället för de 1786 han har nu så man måste låta vinsten ta den tid den behöver och inte underskatta.

Trulpen har belönats med en ännu hårdare motståndare idag Mikael Helin 1937
Finns många teorier om hur man ska få sina bästa chanser när man möter nånsom iallafall på papret ska vara mycket starkare spelare... Sim Webb tycker man ska sikta på träsket, att göra ställningen så komplicerad att ingen av spelarna riktigt kan hantera den "En tiger vid brädet". Själv brukar jag känna att man upplever partiet bättre och tar eventuell förlust bäst med den mer filosofiska aspekten av att bara spela på som vanligt och lämna över all press och prestations ångest till motståndaren.

shieldfire
Medlem
#59 Skrivet: 31 Dec 2007 08:23

Citerar: GM-DarkSide, #58:
Barbossa möter Demetris Cleanthous, skulle gissa han vinner men Demetris brukar ha runt 1900 istället för de 1786 han har nu så man måste låta vinsten ta den tid den behöver och inte underskatta.

Cleanthous ligger väl i sina bästa stunder över 2000, men det var ett tag sedan. Har ½-1½ mot honom efter att ha klantat bort överläge med pjäs mot fribonde i Täby. Och torskat ett remislutspel i SM

Citerar: GM-DarkSide, #58:
Trulpen har belönats med en ännu hårdare motståndare idag Mikael Helin 1937

Trulpen har bra chans. Helin är hysteriskt ojämn, kan slå IM's och torska mot 1600-gegners.

Go for it!

trulpen
Medlem
#60 Skrivet: 31 Dec 2007 09:55

Yi-haa, lyckades sova i över 6 timmar inatt (ca 02.00-08.13), så idag är jag farlig.

Tack för infon om Helin. Jag ska göra mitt bästa. Det låter annars rätt bra att överlåta prestationsångesten till motståndaren. Är det någon som vet om Helin har lätt för att känna sådant?

Lite andra goda nyheter är att jag snart kommer att lägga upp ett foto på GM-DarkSide på min blogg. Jag har t.o.m. frågat om lov.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!