| Författare |
Meddelande |
GM-DarkSide
Medlem
|
#1 Skrivet: 28 Dec 2007 18:20
Spelar Rilton Elo där även Trulpen spelar
Såg det redan fanns en rilton tråd men den va "bara" ang inträde och kommentator så tänkte kunde ha en till, mer allmän.
Jag har 1½ av 2 just nu, tror ska lägga upp ett parti imorgon, antingen morgondagens parti om det är bra eller det första som var intressant.
|
Leo_Johannes
Medlem
|
#2 Skrivet: 28 Dec 2007 18:37
Trevligt Jag konmmer nog kolla på er på måndag, tisdag och/eller onsdag.
|
shieldfire
Medlem
|
#3 Skrivet: 28 Dec 2007 18:40
Hade tänkt ställa upp och ta lite nya Elopoäng
Men var för trött så det skulle nog bara blivit det motsatta
Får försöka satsa på Kristallens Elo-turnering istället.
|
Barbossa
Medlem
|
#4 Skrivet: 28 Dec 2007 19:31
Jag har 1/2 i elo gruppen också, ganska missnöjd med mitt eget spel har spelat för fort och okoncentrerat så imorn ska jag spela coolare.
|
shieldfire
Medlem
|
#5 Skrivet: 28 Dec 2007 19:45
Fördelen med årets spelform är väl att de flesta kan vinna. Har man lite tur kan man tappa 1p och ändå vara med i toppen.
|
Barbossa
Medlem
|
#6 Skrivet: 28 Dec 2007 19:49
Man är väl i toppen i alla tävlingar med 8/9? 
|
NikitaSmirnov
Medlem
|
#7 Skrivet: 28 Dec 2007 20:15
Jag fick ½ på två ronder.Jag fick möta en 1960 i första och en 1858 i andra.
Jag förlorade första och fick remi i andra.
|
trulpen
Medlem
|
#8 Skrivet: 28 Dec 2007 20:18
Citerar: farbrorjo, #6: Det är ju som hittat och dessutom lär man få se Don Trulpiano in action, så det är väl inte mycket att tveka om...?
(citat från den andra tråden)
Idag var det inte mycket att hurra för på den trulpianska fronten. Jag säger som Jonathan (Barbossa), spelar ofokuserat. Mötte förvisso hårt motstånd i Anders Persson, en duktig och lovande spelare. Shit happens.
Imorgon ska jag spela mot en ryss.
Den som kommer förbi kan gärna säga hej. Jag har förstås min schacktröja på, så trulpen är lätt att känna igen.
|
NikitaSmirnov
Medlem
|
#9 Skrivet: 28 Dec 2007 20:24
Jag tror jag såg dig under första ronden.Jag satt nog bredvid dig.
|
shieldfire
Medlem
|
#10 Skrivet: 28 Dec 2007 21:03
Citerar: Barbossa, #6: Man är väl i toppen i alla tävlingar med 8/9?
Äsch... om någon vet vad jag menade kan ni väl tala om det för mig? 
|
trulpen
Medlem
|
#11 Skrivet: 28 Dec 2007 23:10
Citerar: NikitaSmirnov, #9: Jag satt nog bredvid dig.
Jepp, nere i bottenslasket på bord +50. 
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#12 Skrivet: 28 Dec 2007 23:15
Hur kvala du Trulpen?
|
farbrorjo
Medlem
|
#13 Skrivet: 28 Dec 2007 23:52
Medan vi väntar på svar från gentlemannen trulpo, skulle säkert många vilja veta hur du kvalade in G M... och gott nytt år på dig, förresten!
|
farbrorjo
Medlem
|
#14 Skrivet: 29 Dec 2007 01:00
Citerar: trulpen, #8: Citerar: farbrorjo, #6:
Det är ju som hittat och dessutom lär man få se Don Trulpiano in action, så det är väl inte mycket att tveka om...?
(citat från den andra tråden)
Idag var det inte mycket att hurra för på den trulpianska fronten. Jag säger som Jonathan (Barbossa), spelar ofokuserat. Mötte förvisso hårt motstånd i Anders Persson, en duktig och lovande spelare. Shit happens.
Imorgon ska jag spela mot en ryss.
Den som kommer förbi kan gärna säga hej. Jag har förstås min schacktröja på, så trulpen är lätt att känna igen.
Ni har väl läst trulpens utmärkta schackblogg, gott folk? Om inte kan jag varmt rekommendera den - sannerligen säger jag eder, det näst bästa, om man inte har möjlighet att bevista Rilton som spelare eller publik p g a force majeure (feberförkylning sedan en dryg vecka som vägrar ge med sig) eller geografiska knepigheter som att man bor i Simrishamn, Bastuträsk o d; är enligt mitt förmenande att gå in på denna och bara njuta av språket, humorn, bilderna - ja, kort sagt, THE WHOLE SHEBANG!
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#15 Skrivet: 29 Dec 2007 01:22
kvala in på ranking, vilket trulpen enligt tabellerna inte kan ha gjort, därav undran.
|
farbrorjo
Medlem
|
#16 Skrivet: 29 Dec 2007 01:50
Aha, får man vara så oförblommerad och fråga vad du har för rating i dagsläget?
|
regardie
Medlem
|
#17 Skrivet: 29 Dec 2007 04:56
Nehej, det var tydligen hemligt, kanske lika bra det, hehe...
|
shieldfire
Medlem
|
#18 Skrivet: 29 Dec 2007 08:16
2025 har GM. Ser att Trulpen ska möte den "lilla ryskan" jag mötte när jag fick bryta för ett par år sedan. Det var rätt coolt. Mötte Bazhenova i Rilton och såg i nästa nummer av New In Chess Yearbook en bild av henne bredvid Korchnoi. Hon var visst rysk under-8 blixtmästarinna då... Lycka till Trulpen! 
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#19 Skrivet: 29 Dec 2007 08:42
såg en nästan ännu coolare tös igår, Anna Stzu...(nånting) WFM 18XX som inte kan varit mycket mer än 9 år, hon satt på knä på stolen för att kunna få rätt överblick 
|
regardie
Medlem
|
#20 Skrivet: 29 Dec 2007 09:35
Citerar: shieldfire, #18: 2025 har GM. Ser att Trulpen ska möte den "lilla ryskan" jag mötte när jag fick bryta för ett par år sedan. Det var rätt coolt. Mötte Bazhenova i Rilton och såg i nästa nummer av New In Chess Yearbook en bild av henne bredvid Korchnoi. Hon var visst rysk under-8 blixtmästarinna då... Lycka till Trulpen!
Lycka till trulpen - det bästa som skrivits i samtliga forum på över 24 timmar - vad skulle vi göra utan dig shieldfire? Vad patenten beträffar ligger jag nu som självutnämnd agent i hårda förhandlingar med Malcolm Mc Laren, Muammar Al-Kadaffi och Moshe dayans städerska - varför begriper jag inte, men de lovade att det var gratis entre och 10 procent rabatt på grusthét den första halvtimmen, så jag slog till...Spåra ur? Har väl aldrig hänt - mer räls åt folket!
|
shieldfire
Medlem
|
#21 Skrivet: 29 Dec 2007 12:29 - Redigerad av: shieldfire
Äsch... gör inte sådär, en rodnar ju
Appropå Rilton, för de som inte orkar larva ner (upp?) till Mälarsalen så hittar man ett smakprov på http://www.stockholmschack.nu/live/ och de första som händer är att man undrar va fanken som händer i partiet Wojtaszek-Szabo?? Ser ju ut som ett vanligt sO parti (Edit: ser nu att det är en variant som jag kollade på inför Täbyturneringen i somras. Minnet är barhärtigt kort ibland).
What gives?
(jag ska för tillfället fundera på vilket inträde som Qadaffis städerska är inblandad i)
|
Mayo
Medlem
|
#22 Skrivet: 29 Dec 2007 14:07
#21 Allt verkar ha spelats förut, så Szabo var nog dåligt påläst
Men är 8.Se2 vanligt, brukar man inte peta emellan löparen?
|
shieldfire
Medlem
|
#23 Skrivet: 29 Dec 2007 14:24
Jo 8.Le2 är vanligare och sen är frågan om man kan eller inte kan gå på roffarstråt längs diagonalen h1-a8. Om man inte kan det har vit bra spel. Så är tanken i alla fall.
|
Blixtanders
Medlem
|
#24 Skrivet: 29 Dec 2007 17:49
2 av 2 i Rilton Open 
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#25 Skrivet: 29 Dec 2007 17:59 - Redigerad av: GM-DarkSide
Rilton ELO
Rond 3
Bord 12
Vit: Erik Thörn 1747
Svart: Stefan Bryntze 2025
7. 0-0?! ville inte ge tempo innan hade utveckling, men man ska spela Lb4 istället.
8. d5?! Inte dåligt, IM Robert Bator har använt en liknande idee mot mig, men här är det för tidigt, draget går att förbereda. Slår man på e6 blir vits svagheter mer konstanta än svarts, slår man inte är d5 svag och även om man lyckas gardera upp den så kan svart välja att spela runt den istället.
11. e4?, ger bort sina fördelar och d5 svagheten blir evig.
13. Lxe4, här fanns det intressanta alternativet dxe6 som ger svart merbonde, men svårare spel och svaga bönder... borde finnas goda remichanser.
17. De4!?, ta bonden direkt ger bara problem och vore att inte spela ställningen, dessutom var min motståndare ung, varvid tryck och positionell displacering alltid lönar sig framför ta bonde och tillåta spel.
20. Sc2, kanske självklart drag, men konceptet att ge två tempon för att vinna kvalitet kändes tveksamt, dessutom får man inte underskatta g5 Springaren bara för att den är dålig just nu, var lite orolig för nått istil med det tillsynes desperata 21.g4 Dg6 22.h4 Sxa1 23.h5
|
Barbossa
Medlem
|
#26 Skrivet: 29 Dec 2007 18:11
Jag vann också idag, mitt bästa parti hitills i rilton.
Lustigt att man har ställt upp i rilton 1800-2200 och inte mött en ända över 1800 på 3 ronder.
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#27 Skrivet: 29 Dec 2007 18:22
Har möt två "1850" och en "1750"...
tycker gruppens mening blir tvetydlig när folk som ska försöka få ELO tävlar med så stor % av icke ELO rankade.
Hur gick det för Trulpen idag? Titta på hans parti två gånger, första gången skulle han välja om han skulle ta tillbaka en pjäs med bonde eller springare, personligen tyckte jag det va solklart att ta med springaren, men han räkna runt 10 minuter för att sen slå med bonden :P nästa gång kolla så hade han offrat två bönder för att försöka göra matt på sista raden, men han hade problem med sin egna sista rand så såg inte ut att hålla.
|
shieldfire
Medlem
|
#28 Skrivet: 29 Dec 2007 18:30
Citerar: GM-DarkSide, #27: tycker gruppens mening blir tvetydlig när folk som ska försöka få ELO tävlar med så stor % av icke ELO rankade.
Du måste också möta en viss procent Elorankade, så om du har otur med lottningen skiter det sig bara därför...
|
trulpen
Medlem
|
#29 Skrivet: 29 Dec 2007 18:30
Citerar: GM-DarkSide, #12:
Hur kvala du Trulpen?
Jag kvalade inte alls. De har helt enkelt inte satt någon lägre gräns för deltagande i Elo-gruppen. Till Cupen måste en däremot fråga arrangörerna om dispens.
|
trulpen
Medlem
|
#30 Skrivet: 29 Dec 2007 18:38
Citerar: shieldfire, #18: Lycka till Trulpen!
Tack för lyckönskan!
Det slutade remi. Men det var svettigt kämpande för mig eftersom jag spelar som en påse gödsel för tillfället. Har en tendens att välja bort de flesta aktiva idéer samt försätta mig själv i grov tidsnöd. Dagens resultat var inte mindre än ett mirakel, sanna mina ord. Fy fan.
|