Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Aldrig mera X-dagars för mig
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
frippe70
Medlem
#1 Skrivet: 22 Dec 2007 12:36

Var bara tvungen att dela med mig av missnöjet i att förlora på tid.

Detta genom att motståndaren alltid gjorde sina drag efter midnatt, konsekvent, fast han/hon var online även andra tider på dygnet. Jag jobbar och gör mina drag på kvällen. Så innan jag förstod den dolda taktiken var det försent. Aaah... Jag hade ju övertag ju!
Aldrig mera X-dagars för mig igen om folk är så fultaktiska.

Jaja. Nu har jag gnällt.
Go jul på er!

the-best
Medlem
#2 Skrivet: 22 Dec 2007 12:43

jag tycker att 30 och 15 dagars är bra men 7 dagars handlar det bara om den som kan vara inne mest.

Thorminesa
Medlem
#3 Skrivet: 22 Dec 2007 12:45

då ska du gå upp tidigt och göra ditt drag, då jämnar det ut sig när nattsuddarna ligger och sover till mitt på dagen

näsbyboy
Medlem
#4 Skrivet: 22 Dec 2007 12:47

eller så kan man ställa ett alarm på mitt i natten eller i svinottan

frippe70
Medlem
#5 Skrivet: 22 Dec 2007 13:00

Hu. Gå upp mitt i natten eller tidigt på morgonen. Då kommer jag att ställa bort damen direkt iallafall.
Men tack för tipsen. Iallafall att göra ett litet morgondrag.

cdelzanno
Medlem
#6 Skrivet: 22 Dec 2007 13:16

Min erfarenhet är at om man är inne varje dag och spelar så funkar 7dagars bra. Dvs man kan inte själv förlora på tid. Det är gnetarna som då förlorar tid genom att avvakta. Problemet uppstår alltid om man inte kunnat spela på några dar...

Jag har mött några såna typer och dom spelar jag inte emot om jag inte är tvungen.

kurgan
Medlem
#7 Skrivet: 22 Dec 2007 14:44

Jag håller med m att det är lite dålig stil att inte dra om man är inloggad och har tid (jag har dock själv varit inloggad ibland och inte hunnit dra i alla partier) men varför väljer man att spela x-dagars om man inte kan vara inne ofta? Jag som är innne ofta tycker att det verkar vara en bra form eftersom man blir klar inom rimlig tid. Spela inte den fromen om den inte passar! God Jul

kurgan
Medlem
#8 Skrivet: 22 Dec 2007 14:53

Citerar: kurgan, #7:
med m att

är innne ofta

Lär dig stava

shieldfire
Medlem
#9 Skrivet: 22 Dec 2007 15:58

Citerar: kurgan, #8:
Lär dig stava

Spela inte den fromen om den inte passar!

Tror det finns en variant på Skitt's law som passar i det här fallet
http://en.wikipedia.org/wiki/Skitt's_law

tompaq1
Medlem
#10 Skrivet: 22 Dec 2007 16:07

Citerar: shieldfire, #9:

Det roliga är ju att kurgan citerar sig själv.
Men vi har ju alla sett att han inte [i]kan[i] stava

farbrorjo
Medlem
#11 Skrivet: 22 Dec 2007 22:33

Citerar: shieldfire, #9:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skitt's_law

Intressant artikel, det verkar som om man tar dess koppling till freudianska felsägningar (flersägningar) och rör ihop med Jungs synkronicitetsbegrepp avseende olycksaspekten, så får man en rätt bra sammanfattning av vad det handlar om. Fast bäst är ju naturligtvis att bilda sig sin egen uppfattning via shieldfires mycket läsvärda länk...

Carnicero
Medlem
#12 Skrivet: 22 Dec 2007 22:42

dålig stil att inte dra om man är inloggad

Varför måste man dra bara för att man är inloggad? Får man inte bara njuta av gemenskapen här på SO och ev tänka lite på sina kommande genidrag? Nej nu kallar jag in Sverker med allt vad det innebär. Ska det verkligen va så? Va? Ska det va så? Akta er så ni inte åker ner i soptunnan.

regardie
Medlem
#13 Skrivet: 22 Dec 2007 22:55

Citerar: Carnicero, #12:
Varför måste man dra bara för att man är inloggad? Får man inte bara njuta av gemenskapen här på SO och ev tänka lite på sina kommande genidrag

Naturligtvis både får och bör man det. Väl skrivet!

kurgan
Medlem
#14 Skrivet: 22 Dec 2007 23:14

Citerar: Carnicero, #12:
Varför måste man dra bara för att man är inloggad? Får man inte bara njuta av gemenskapen här på SO och ev tänka lite på sina kommande genidrag?

Citerar: regardie, #13:
Naturligtvis både får och bör man det. Väl skrivet!

Jag håller med er båda. Vad jag menade var att jag inte tyvker att det är riktigt schysst att försöka vänta ut motståndare när man ligger pyrt till genom att inte dra när man är inloggad fastän man vet vilket drag man kommer att göra utan vänta till sent med att göra sitt drag enkom för att försöka få motståndarens tid att ticka iväg nattimmarna, speciellt om man själv har mycket tid kvar. Schack handlar ju ändå om att spela bäst snarare än att vara inloggad ofta och räkna ut när det är "smartast" att göra sina drag.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 22 Dec 2007 23:19

ger man sej in i ett 7dagarsparti.så vet man väll INNAN vad som gäller-eller hur?
Gillar man inte den tidsramen .så får man väll bara ta en annan betänketid på sina partier..vad är problemet?

Carnicero
Medlem
#16 Skrivet: 22 Dec 2007 23:28

Jag håller med Sture. Man vet vad man ger sig in på, båda har lika mycket tid när partiet startar. Vad man sedan använder tiden till är upp till var och en. Schack handlar mycket riktigt om att vara smart, både med dragen och betänketiden.

shieldfire
Medlem
#17 Skrivet: 23 Dec 2007 10:25

Citerar: kurgan, #14:
Vad jag menade var att jag inte tyvker att det är riktigt schysst att försöka vänta ut motståndare när man ligger pyrt till genom att inte dra när man är inloggad fastän man vet vilket drag man kommer att göra utan vänta till sent med att göra sitt drag enkom för att försöka få motståndarens tid att ticka iväg nattimmarna, speciellt om man själv har mycket tid kvar.

Ja det är dålig stil. Påminner om http://www.schackforum.se/forum/forum_posts.asp?TI D=1054
som är något liknande.

kurgan
Medlem
#18 Skrivet: 23 Dec 2007 10:25

Citerar: sture_lindberg, #15:
ger man sej in i ett 7dagarsparti.så vet man väll INNAN vad som gäller-eller hur?
Gillar man inte den tidsramen .så får man väll bara ta en annan betänketid på sina partier..vad är problemet?

Jag håller med, se andra halvan av mitt första inlägg

shieldfire
Medlem
#19 Skrivet: 23 Dec 2007 10:28

jo, till viss del stämmer ju det. JAG spelar inte 7-dagars för jag vet att jag aldrig kommer att hinna spela ut motståndaren utan förlorar på tid istället. Å andra sidan är det, tycker jag, lite tråkig stil att "bara" spela på tiden (och här kan man öppna den hemska tråden om uppgivet eller ej). Men som sagt - det bästa är väl att inte spela fasta tider om man tror att man inte hinner med.

Gammelsmurf
Medlem
#20 Skrivet: 23 Dec 2007 10:46

Eftersom jag bara spelar schack för att det är kul så brukar jag nuförtiden ge upp mot gnetnissar som börjar spela på tid. Sen så spelar jag aldrig mot dom igen. Visst vill jag vinna, men det är skönare att ge upp och slippa sitta och vänta ut dragen mitt i natten. Den som är den moraliske förloraren är ju gnetnissen-sen blir det ju alltid kännt när folk är osportsliga...

Gammelsmurf
Medlem
#21 Skrivet: 23 Dec 2007 13:43

he he...I bland blir det lite pinsamt (för andra). jag är med i turneringen: Assyriska Turnering med ca 6 deltagare. Det verkar som om jag vinner turneringen på tid :-D faaaan vad smurfiiiiigt....

frippe70
Medlem
#22 Skrivet: 23 Dec 2007 18:56

Det är klart att man kan vinna på tidsvinst och det är helt enligt reglerna om man får kompensera sitt schackspelande hur man vill. Bli inte så upprörda pöjkar!

Jag ville bara sura lite allmänt över en förlust, inga hårda känslor mot han/henne som vann.

Sorry Sture:

Jag kunde faktiskt inte tidsreglerna (ja tacka ja på alla utmaningar, tjohej va skoj) då jag var ny på SO. Men nu vet jag att sjudagars inte passar mig om motspelarna spelar för att vinna på tid. Man lär sig, man går vidare och man sjunger en liten truddelutt.

Det är ju jul ju!

kurgan
Medlem
#23 Skrivet: 23 Dec 2007 19:12

Citerar: frippe70, #22:
Det är ju jul ju!

Exakt! Och en god sådan önskas er alla!

cdelzanno
Medlem
#24 Skrivet: 23 Dec 2007 21:47

Man kan inte styra upp allt med regler, därför finns det alltid utrymme för fair play och även gnetpellar...det märks vilka det det är...

Fair-play:
Kalle har tidsbrist och ligger över eller lika - då går pelle med på remi (eller erbjuder remi)
Gnet:
Kalle har tidsbrist och ligger över. Pelle gnetar genom att dra när han är säker på att Kalle gått och lagt sig i förvissning om att vinna ett "amatör"-parti på tid (gnet)...

regardie
Medlem
#25 Skrivet: 23 Dec 2007 21:58

Ja, det där sammanfattar väl rätt bra vad det handlar om - jag brukar försöka hålla mig till cdelzannos "hederskodex" i rankade partier och med några få undantag har jag fått samma fair play-bemötande tillbaka. Stegepartier däremot, som jag spelar med vänsterhand, har det hänt att jag vunnit ett och annat på tid enligt ovanstående exempel, men då har det mer varit av karaktären "olycksfall i arbetet" (komma hem sent, göra några drag-varianten alternativt gå upp mitt i natten p g a sömnlöshet och då råkar just stegepartierna påfallande ofta vara de enda som det inte har dragits i under dagen...)

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 24 Dec 2007 00:01

Citerar: shieldfire, #19:
Å andra sidan är det, tycker jag, lite tråkig stil att "bara" spela på tiden

De flesta spelar nog inte 7dagar-helapartiet.för att försöka vinna på tid..Utan för att dom gillar lite snabbare tempo..Iaf gör jag det!!

regardie
Medlem
#27 Skrivet: 24 Dec 2007 04:47

Citerar: sture_lindberg, #26:
De flesta spelar nog inte 7dagar-helapartiet.för att försöka vinna på tid..Utan för att dom gillar lite snabbare tempo..Iaf gör jag det!!

Jag tror som du Sture, om man betonar "de flesta". Den här tråden var död i timtal, men när den sedan kom igång igen, var det som om en av mina motståndare plötsligt bytte taktik totalt (jag vägrar att hänga ut någon - dels hör det inte till god ton som jag alltid försöker upprätthålla efter förmåga, dels kan jag ha fel i min analys och då vore det försmädligt värre...). plötsligt blev spelrytmen hackigare och mer oregelbunden och så långt så bra - detta kan ju ha haft en mängd orsaker. Men - och det är nu det börjar bli intressant - strax efter midnatt då antalet on line- motståndare på min tablå var nere i under 10% av vad de varit när den kvantitiva kulmen uppnåddes runt 22-tiden, slutade spelaren att dra överhuvud. Då loggade jag ut och la näsan i blöt hos min trätobroder, för att se hur det gick för honom. Lustigt nog visar det sig att han möter samma person, fortfarande inloggad och då skickar jag en förfrågan om han lagt märke till något speciellt med denne. Jojomen, som du säkert redan misstänkt, bäste S O-användare, så hade han liknande erfarenheter.

Fortsättning följer - god jul, god jul...

Gammelsmurf
Medlem
#28 Skrivet: 24 Dec 2007 13:15

#27 helt rätt. Precis så är det...Men det är aldrig försent att tänka efter och bli en gentleman istället för en gnett :-D

shieldfire
Medlem
#29 Skrivet: 24 Dec 2007 14:31

Citerar: sture_lindberg, #26:
Citerar: shieldfire, #19:
Å andra sidan är det, tycker jag, lite tråkig stil att "bara" spela på tiden

Absolut så. Du missar "" samt () samt sammanhanget.

loko
Medlem
#30 Skrivet: 25 Dec 2007 00:22

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!