| Författare |
Meddelande |
farbrorjo
Medlem
|
#31 Skrivet: 20 Dec 2007 20:17
Oki - därmed så accepterar du säkert att den inte går ihop men din definition av tur i exemplet med franskt respektive drakvarianten i sicillianskt också...
|
Malvan
Moderator
|
#32 Skrivet: 20 Dec 2007 20:47
Icke! Jag vidhåller å det bestämdaste att detta är tur, även om den genomskicklige som kan alla öppningar näppeligen tarvar någon tur.
|
farbrorjo
Medlem
|
#33 Skrivet: 20 Dec 2007 20:59
Citerar: MatsTCM, #26: En faktor eller flera faktorer som står utanför människans kontroll men som påverkar ett skeende i gynnsam riktning i såpass stor grad att själva slutresultatet påverkas".
Det finns ju flera faktorer som står inom din kontroll i ditt exempel!
|
Malvan
Moderator
|
#34 Skrivet: 20 Dec 2007 21:14
I klartext: Vilken öppning min motståndare väljer står rimligen utom min kontroll och skulle han välja en öppning jag är särskilt bra på, är jag fullt beredd att säga attt jag haft tur.
|
farbrorjo
Medlem
|
#35 Skrivet: 20 Dec 2007 21:20
Det kan jag som sagt gå med på, min inte om man använder sig av Mats´ turdefinition ovan. Var det tur att du själv valde att träna mer på drakvarianten i sicillianskt än att studera teori och erfara praktik i franskt, t ex? No way, José!
|
Malvan
Moderator
|
#36 Skrivet: 20 Dec 2007 21:36
Tja, det var en knepig fråga. Man lär sig väl de öppningar man tror man får användning för, och det är oftast lönsammast att lära sig huvudvarianten i olika öppningar först. Det är ju ingen vits med att vara expert på sicilianskt om svaret blir 1. - e6.
|
farbrorjo
Medlem
|
#37 Skrivet: 20 Dec 2007 21:47 - Redigerad av: farbrorjo
Nej, men det finns ju heller ingen slumpdiktator som hindrar dig från att lära dig båda öppningarna ungefär i samma takt i stället för att behärska den ena avsevärt bättre än den andra...
|
Malvan
Moderator
|
#38 Skrivet: 20 Dec 2007 22:03
Förvisso, men snart börjar mitt julfirande, så jag tycker vi lägger ner diskussionen.
Nollaig mhaith duit!
Hyvää Joulua!
God Jul!
|
farbrorjo
Medlem
|
#39 Skrivet: 20 Dec 2007 22:15
Oki - God Jul, Merry X-mas, Bon Noel Bunuel!
|
josef5555
Medlem
|
#40 Skrivet: 20 Dec 2007 22:35
Citerar: farbrorjo, #39: Oki - God Jul, Merry X-mas, Bon Noel Bunuel!
Elle rmed andra ord frohe Weinachten!
|
MatsTCM
Medlem
|
#41 Skrivet: 21 Dec 2007 16:11
Min enkla definition av tur är allmänt hållen och delvis ämnad för schack men kan säkerligen nyttjas även inom helt andra gebit. Spelar man ping - pong t.ex så innebär en tursam "nätrullare" eller "kantboll" att man vinner poängen. Det ses som en tursam händelse, men den kan påverkas. Det klart siktar jag på bordskanten eller på nätkanten tio gånger så lär väl någon av dessa tio gånger träffa nätkanten eller bordskanten. Ju fler gånger jag försöker ju större sannolikhet att lyckas. Ganska självklart. Gissar jag att morgondagens väder blir ungefär som idag så är det inte tur utan sannolikheten för att vädret imorgon skall bli som idag är ungefär 75%.
|
MatsTCM
Medlem
|
#42 Skrivet: 21 Dec 2007 16:39
Å andra sidan så brukar man ju säga att graden av tur ökar i takt med att en persons skicklighet förbättras. För att maximera turen skall man alltså öva mycket. Kanske är det på det viset att turen minskar i takt med att man blir skickligare, d.v.s en mycket skicklig person kan framställa någonting som var tur på ett sätt som får det att framstå som skicklighet.
|
MatsTCM
Medlem
|
#43 Skrivet: 22 Dec 2007 15:48
OK, om vi då alla är någotsånär överens om att schack ändå kan innefatta en viss grad av tur oavsett hur tur definieras så kan väl alla också vara överens om att det knappast kan finnas något annat spel som innehåller mindre inslag av tur. Jag kan inte komma på något spel så här på rak arm iaf.
/Mats TCM
|
MatsTCM
Medlem
|
#44 Skrivet: 22 Dec 2007 16:09
Kan någon annan komma på något spel? Jag har kompisar som spelar både Bridge och Texas Holdem regelbundet och det är definitivt spel som innehåller ett hyfsat högt mått av tur. I spel som innehåller mycket tur ökar ju också graden av fusk. Schack går inte att fuska i, visserligen kan man "psyka" motståndaren men inte alls fuska i traditionell mening.
/Mats TCM
|
tompaq1
Medlem
|
#45 Skrivet: 22 Dec 2007 16:14
Citerar: MatsTCM, #44: Kan någon annan komma på något spel?
I bridge finns det ingen tur! Inte i lagspel iallafall. Möjligtvis i ett vanligt turneringsspel men inte när det gäller lagspel.
|
tompaq1
Medlem
|
#46 Skrivet: 22 Dec 2007 16:26
Säger som Seve Ballesteros (golfare) när han fick frågan om det inte var tur att bollen stutsade till höger in på greenen istället för åt vänster ner i bunkern :
Jo, men ju mer jag tränar, desto mer tur får jag!
|
chessexplorer
Medlem
|
#47 Skrivet: 22 Dec 2007 17:10
Citerar: MatsTCM, #44: Kan någon annan komma på något spel?
Othello, kinaschack, luffarschack, dam...
|
Rocket_pawn
Medlem
|
#48 Skrivet: 22 Dec 2007 17:13
fyra i rad, fem i rad, kalahari...
|
farbrorjo
Medlem
|
#49 Skrivet: 22 Dec 2007 17:15
Go (mördande tråkigt innan man kommer in i det, men sen...) får väl räknas dit?
|
regardie
Medlem
|
#50 Skrivet: 22 Dec 2007 17:32
Så har vi ju förstås japansk och kinesisk schack och säkert en hel del annat också...Rysk roulette platsar dock inte på listan...
|
Rocket_pawn
Medlem
|
#51 Skrivet: 22 Dec 2007 18:09 - Redigerad av: Rocket_pawn
Citerar: regardie, #50: Rysk roulette platsar dock inte på listan...
skulle den göra det skulle utgången inte vara lika dödlig 
|
farbrorjo
Medlem
|
#52 Skrivet: 22 Dec 2007 18:15
Hehe, djupt och därtill ack så sant...
|
Carnicero
Medlem
|
#53 Skrivet: 22 Dec 2007 22:52
Citerar: MatsTCM, #44: Schack går inte att fuska i,
Klar det går. Bara olika svårt.
|
farbrorjo
Medlem
|
#54 Skrivet: 22 Dec 2007 23:06
Ja, till att börja med så är det ju hyfsat mycket svårare i närschack. Dock så har jag en känsla av att de flesta här på S O avhåller sig från fusk...
|
Carnicero
Medlem
|
#55 Skrivet: 22 Dec 2007 23:29
Närschack går också, iaf i blixt. Där finns det gott om vatten för fula fiskar att simma i.
|
regardie
Medlem
|
#56 Skrivet: 23 Dec 2007 00:08
Nog går det, fast om det sker i tävlingssammanhang, borde en alert tävlingsdomare kunna säta stopp för sådant och kväva det i sin linda. Rör det sedan nöjesschack så är det ju inte mycket till nöje att spela mot en fuskare och då självdör ju fenomenet ganska snart...
|
Carnicero
Medlem
|
#57 Skrivet: 23 Dec 2007 00:11
Jo, en rak höger brukar lösa problemet. 
|
vilhelm
Medlem
|
#58 Skrivet: 23 Dec 2007 00:19
vet inte om det är korrekt tråd..men jag var med om ett oerhört fusk i närschack 1 gång...var så dråpligt så jag började garva...Följande sker!:kaffe! och till tugg..hehe...alla stänger av klockorna....sen smyger en herre fram till borden o stuvar om pjäserna till sin fördel!! ....ingen med förståndet i behåll kunde komma undan me det!!
|
trulpen
Medlem
|
#59 Skrivet: 23 Dec 2007 00:38
Citerar: Malvan, #36: Det är ju ingen vits med att vara expert på sicilianskt om svaret blir 1. - e6.
Förutom att just de två öppningssystemen hänger ihop. Överlappnings- och analogieffekterna är därför starka.
|
trulpen
Medlem
|
#60 Skrivet: 23 Dec 2007 00:40
Citerar: MatsTCM, #43: så kan väl alla också vara överens om att det knappast kan finnas något annat spel som innehåller mindre inslag av tur.
Go.
|