Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / God jul ..... *
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
palmann3
Medlem
#1 Skrivet: 15 Dec 2007 11:23

God, bra jul til alle - både store og smalle - og iiih, hvor skal vi knalde ................

farbrorjo
Medlem
#2 Skrivet: 15 Dec 2007 11:29

God jul på dig själv, men en sak förbryllar min danskobegåvade själ - knalde - är det knalla, d v s gå på svenska och om inte, vad i så fall?

palmann3
Medlem
#3 Skrivet: 15 Dec 2007 11:42 - Redigerad av: palmann3

Aha, knalde ...
Det er en dobbelt-betydning .... om jeg må være så fri. ( fyrværk / erotik )

mvh.

farbrorjo
Medlem
#4 Skrivet: 15 Dec 2007 11:48

Haha - ja det var det jag misstänkte!

Special_Observer
Medlem
#5 Skrivet: 16 Dec 2007 01:05

God Jul & Gott Nyår!

Bläckfisken
Medlem
#6 Skrivet: 16 Dec 2007 01:41

Kanske Denmark skulle kunna ta och exportera lite frihet till detta "de hjärntvättades" land oxå, men det är väl för mycket begärt...

dhungse
Medlem
#7 Skrivet: 16 Dec 2007 05:07

Myten om Danmarks "frihet" här i Sverige är rätt patetisk. Danskarna är ganska inkrökta, bakom gemytet som dom vill oss alla tro att dom har alla lägen. Tro mig vi är klart mycket mer toleranta i sverige även om vi inte har Kristiania och endel så kallade Dansk liberala företeelser.

palmann3
Medlem
#8 Skrivet: 16 Dec 2007 16:59 - Redigerad av: palmann3

I Danmark er næsten alt tilladt.
Men kun hvis man vil.

- Piet Hein -

vilhelm
Medlem
#9 Skrivet: 16 Dec 2007 20:00

Citerar: palmann3, #8:
Danmark er næsten alt tilladt.
Men kun hvis man vil.

Ursäkta palmann3..men titt som tätt förstår man inte vad du skriver...kan du ta det på svensk?om inte kanske du kan skriva på engelska...sorgligt men sant det är lättare att förstå!I allvälmening med tanke på att du postar ofta

farbrorjo
Medlem
#10 Skrivet: 16 Dec 2007 20:08

Citerar: vilhelm, #9:
Citerar: palmann3, #8:
Danmark er næsten alt tilladt.
Men kun hvis man vil.
Ursäkta palmann3..men titt som tätt förstår man inte vad du skriver...kan du ta det på svensk?om inte kanske du kan skriva på engelska...sorgligt men sant det är lättare att förstå!I allvälmening med tanke på att du postar ofta

I Danmark är nästan allt tillåtet. Man kan om man vill.

Voilà - c'est pas si difficile.

dhungse
Medlem
#11 Skrivet: 16 Dec 2007 23:46

Det är en myt att allt är tillåtet i Danmark. Danskarna vill gärna att vi ska tro det . Sandemose flydde från Nyköbing och skrev sedan boken En flykting som korsar sitt spår . Där han gör upp med Danskarnas jantelag. Jantelagen är ursprungligen Dansk inte Svensk.
Jag upplever Danskarna som mer fördomsfulla och intoleranta en Svenskarna. Men de rödvita tror lever i sin egen myt om sig själva som nordens mest liberala folk. Men det är rent nonsens. Danskar är ett öppet folk på ytan , men med mycket normer och regler under den godmodiga fasaden. Det är Nordens lilleputt land.
Ursäkta om jag säger det, men så är det.

andraskeszeg
Medlem
#12 Skrivet: 16 Dec 2007 23:57

kun - bara

ngoran
Medlem
#13 Skrivet: 17 Dec 2007 09:19

Tråden är ju God Jul!
God Jul till alla oavsett ni talar svenska, danska eller något annat språk

Kriall
Moderator
#14 Skrivet: 17 Dec 2007 09:21

Bra förtydligande

Jag önskar God Jul till alla!

Krister

palmann3
Medlem
#15 Skrivet: 17 Dec 2007 13:21 - Redigerad av: palmann3

Forstår ni inte Piet Hein ironi ? - Så lån ham på biblioteket. - På svenska sproget.
PH læses over det meste af verden. Den smukke blå planét.

palmann3
Medlem
#16 Skrivet: 17 Dec 2007 13:31

dhungse - det er ikke størrelsen, det kommer an på! - ( lilleputland )

ngoran
Medlem
#17 Skrivet: 17 Dec 2007 14:53

Önskar dig en rikrigt God Jul oavsett sorlek!

dhungse
Medlem
#18 Skrivet: 18 Dec 2007 14:28

God Jul Palmann3 och ni andra. Tyvärr så har jag lite dåliga erfarenheter av danskar, men du Palmann3 kan inte belastas för det. Sorry om jag gick på för hårt.

kurgan
Medlem
#19 Skrivet: 18 Dec 2007 17:32

Även jag önskar alla en god jul, till och med Norrmännen

farbrorjo
Medlem
#20 Skrivet: 18 Dec 2007 17:55

Citerar: dhungse, #18:
God Jul Palmann3 och ni andra. Tyvärr så har jag lite dåliga erfarenheter av danskar, men du Palmann3 kan inte belastas för det. Sorry om jag gick på för hårt.

Väl skrivet, dhungse! Själv har jag rakt motsatt erfarenhet av danskar och danskor, men det hindrar ju inte att de är människor precis som vilken nationalitet som helst. Fast allmänt sett så är det svårt att blunda för ett land som förutom danskt gemyt gett oss två ljusa öl i världsklass, smoerrebroed, P-day, Skåne, von Trier ad infinitum!

Naser
Medlem
#21 Skrivet: 18 Dec 2007 17:58

god Jul

asvo
Medlem
#22 Skrivet: 18 Dec 2007 18:44

God jul till Er alla men en extra jul- klapp till motorspelarna
asvo

vilhelm
Medlem
#23 Skrivet: 18 Dec 2007 18:46

får välle instämma!God jul till alla utan tomtarna som håller på med motor

farbrorjo
Medlem
#24 Skrivet: 18 Dec 2007 18:51

God jul till alla tomtar, med eller utan motor, så länge de senare spelar med öppna kort!

asvo
Medlem
#25 Skrivet: 18 Dec 2007 19:00

Många önskar schackprogram
Tomten skyndar programmera
Vill på djupet schacket nå
vill ej bli lurad utav flera .

God Jul !

Malvan
Moderator
#26 Skrivet: 18 Dec 2007 20:18

Att själv uttänka
utan maskin
drag och sänka
motståndarn sin
är riktigt kul.
God Jul!

Leo_Johannes
Medlem
#27 Skrivet: 18 Dec 2007 20:38

Hej på er alla
Hoppas ni ej falla
när ni nu spelar
och strategier delar
Hoppas en god jul ni får
God jul och gott nytt år!

dhungse
Medlem
#28 Skrivet: 18 Dec 2007 20:45

Farbrorjo,
Carlsberg & Tuborg är två ganska mediokra öl. Det finns fina Lageröl från svenska småbryggerier som smakar mycket bättre än dessa två danska öl märken.
Jag tror inte att Von Trier är så populär bland danskarna. Han har ju med sina dogma rullar i varje fall gjort upp med Danskarnas fördomar mot allt var det nu är . Det tror jag inte att han gjort några poäng på hemma i Danmark.
Jag tycker Ernst_Hugo Järegård är helt lysande i Riket. En serie som belyser både danskar och svenskars olika idéer och fördomar om varandra. Danskarna är trots allt mer intoleranta mot sina nydanskar än var vi är mot våra nysvenskar. Trost allt det kommer ganska många danskar över sundet till sverige för att jobba och köpa hus. Smat för att kunna gifta sig om dom kommer från olika nationer.
Smörrebröd är gott!
God Jul hard rockers!

farbrorjo
Medlem
#29 Skrivet: 18 Dec 2007 21:00

Jag håller med dig om allt väsentligt du skriver dhungse, men märker samtidigt att det behövs några smärre förtydliganden: (1) Carlsberg och Tuborg är helt O K i ligan ljusa, världsberömda öl - därmed inte sagt att de platsar på min topp 30 lista över öl totalt sett (får jag bara nämna ett så blir det Guinness på fat - då kan du nog räkna ut resten själv); (2) Huruvida von Triers popularitet står sig bland danskarna av de skäl du nämner uttalade jag mig aldrig om - jag hyllade honom som sådan - dock tror jag, om han skulle befinna sig i dalande på ett folkligt plan, att du åtminstone delvis kan ha rätt i din analys (3) Slutligen tror jag inte att vi ska slå oss för bröstet här i Sverige vad det gäller främlingsfientliga partier - dit räknar jag inte bara de som är aktuella idag, utan även Ny Demokrati som med sin vedervärdiga, populistiska retorik tog sig ända in i riksdagen, som bekant. Men nog om detta - det finns andra trådar om sådant: God Hjul och Gott Nytt Hår på er alla - nu ska jag äta lite dansk fralla!

KEPA
Medlem
#30 Skrivet: 18 Dec 2007 21:50

Önskar alla på schackonline god jul och gott nytt år
mvh / predde

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!