Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-Bedrups Hylandhörna med falo?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
farbrorjo
Medlem
#91 Skrivet: 7 Jan 2008 06:06

Citerar: regardie, #111:
hasse007 (vit) - farbrorjo (svart)

1.c2-c4/e7-e5
2.d2-d3/Ng8-f6
3.d2-d3/Bf8-c5
4.Nb1-c3/d7-d6
5.Bc1-g5/h7-h6
6.Bg5-f6/Qd8xf6

Medan farbrorjo som den sömntuta han är, bemänger sig med morgonkuckelikusubstanser och substrat, fortsätter vi där vi började enligt ovan...

Med en framryckande c-bonde öppnar agent Hasse sturskt som sig bör - man bör notera att även om detta är korrschack med rikligt tilltagen betänketid, så kommer vi att, som så ofta förr mellan dessa bägge herrar, få se ett parti som mestadels går i blixt- och undantagsvis i snabbschackstempo - aldrig långschacksdito om jag känner de båda kombattanterna rätt och tro mig, det gör jag...

Farbrorn replikerar med det förväntade svarta bondedraget i hans fall, varpå Hasse manövrerar ut e-bonden till fält #4. därpå gnäggar det till och en löddrande, kolsvart fåle blandar sig i leken...

falo
Medlem
#92 Skrivet: 7 Jan 2008 06:13

Citerar: farbrorjo, #91:
Farbrorn replikerar med det förväntade svarta bondedraget i hans fall, varpå Hasse manövrerar ut e-bonden till fält #4. därpå gnäggar det till och en löddrande, kolsvart fåle blandar sig i leken...

hehe undrar hur det kommer gå....

farbrorjo
Medlem
#93 Skrivet: 7 Jan 2008 06:14

3.d2-d3/Bf8-c5
4.Nb1-c3/d7-d6
5.Bc1-g5/h7-h6
6.Bg5-f6/Qd8xf6

Klappret från galopperandet hovar hörs nu även från den vite kungens hovstallar och se där! Elegant tages här ett vitt språng över raden av bonnläppar och den gode Riddar Rättrådig kommer till undsättning på c3...

Med högaffeln i högsta hugg rusar så den i tjära utan fjädrar agrart bevandrade snapphanen fram längs d-linjen, varpå biskopen i sin vita skrud skrider ärevördigt ända ut till g5, bara för att mötas av ännu en ilsken, svartklädd bonnlurk...

Randomize
Medlem
#94 Skrivet: 7 Jan 2008 09:06

> farbrorjo

Ha ha
Vad pysslar Du med till vardags ?
Du är en rackare på att utrycka Dig i skrift.

Jag ska hålla ett tal på ett 75-årskalas om 2 veckor.
Kan Du tota ihop ett 5 minuter-tal ?
Som belöning får Du ett parti mot mig

regardie
Medlem
#95 Skrivet: 7 Jan 2008 09:11

Kin profession är att skriva en doktorsavhandling i estetik om David Bowies dito1969-80. Men pengarna från universitetet tog slut innan avhandlingen var klar, så jag uppskattar att jag lär skriva klart den inom c a ett år...Meanwhile jobbar jag f n som skolbibliotekarie/fast vikarieresurs på min gamla högstadieskola.

Vad beträffar talet så ställer jag gärna upp - du kan väl skicka ett meddelande med lite stolpar om vad duvill ska finnas med så tar vi det därifrån - ser fram emot en riktig (orankad) utskåpning i schack av din rating att döma...

farbrorjo
Medlem
#96 Skrivet: 7 Jan 2008 09:13

hoppsan, det var visst min bättre hälft och tillika andranick som uttalade sig i mitt namn, men det är i sin ordning, regardie har mandat för det, så det ovanstående gäller...

Randomize
Medlem
#97 Skrivet: 7 Jan 2008 09:24

> farbrorjo

Kul !

Stolpar kommer inom 30 timmar ( ska ut på en lite resa )
Ska jag skicka dem hit eller till någon e-postadress ?

regardie
Medlem
#98 Skrivet: 7 Jan 2008 09:25

Skicka dem hit du, men kanske klokast att skicka dem till mig och inte via forumet...

regardie
Medlem
#99 Skrivet: 7 Jan 2008 13:43 - Redigerad av: regardie

Citerar: farbrorjo, #93:
6.Bg5-f6/Qd8xf6

Då är vi framme vid det första draget som kräver en expertkommentar, så jag lämnar tillfälligt över mikrofonen till trollgubben regardie, kanske mest känt för sitt än så länge för världen opublicerade referat av Fischer - Spasskij i Reykjavik...

falo
Medlem
#100 Skrivet: 16 Jan 2008 03:17

Hej alla vänner. Här kommer ett märkligt parti så håll i hatten.
Ja det börjar i vanlig ordning e2-e4 och man är lite halvtrött motståndaren attackerar med sina bönder. hotet mot min ena bonde verkar inte så farligt... snäpp där rök han. sedan kom andra misstaget: Ville liksom bara få bort den där bonden som var på väg ner i boet och hugger tillbaks. och nu kom lugnet före stormen vipps så yrde damen upp till schackläge och insåg snart att tornet var förlorat. Kännslan för vinst var långt borta. Då fick Darthvader sätta igång att fundera lite och en mycket effektiv fälla smides ....och med makeupkittet likviderade min dam hans och vinst hägringen var ett faktum. Och i ruset så hänger hans en torn löst dessutom.... med stormsteg tågar damen på och gör tornet obrukligt Poff! nu kan man slappa av lite och bara rensa brädet tänkte jag... så kom smällen och innan jag visste ordet så var hans fälla lagd och bytet (jag) låg där och bedjade om nåd men ikke utan --
nu var vi lika och mittspelet började ta fart. Sedan stod vi där med två gnäggande hästar var och försökte sparka varandra. Hade lyckats ta några bönder mer än han och en dam var på intågande ... lyckades även slakta den ena hästen och då insåg motståndaren att valet mellan att ha en liten bonde kvar tillsammans med kungen eller släppa in en dam i spelet var lika illa så hans lille kung gav upp hoppet.
Darthvader vs steff79 1-0

regardie
Medlem
#101 Skrivet: 16 Jan 2008 18:35

Både underhållande och instruktivt - hatten av!

Malvan
Moderator
#102 Skrivet: 16 Jan 2008 21:23

Citerar: regardie, #82:
hasse007 (vit) - farbrorjo (svart)

1.c2-c4/e7-e5
2.d2-d3/Ng8-f6
3.d2-d3/Bf8-c5

Detta ser fel ut. Vits andra orch tredje drag är likadant.

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 16 Jan 2008 22:34

Kanske det som menas med "halvdrag"

regardie
Medlem
#104 Skrivet: 16 Jan 2008 23:59

Citerar: Malvan, #102:
Detta ser fel ut. Vits andra orch tredje drag är likadant

Citerar: sture_lindberg, #103:
Kanske det som menas med "halvdrag"

Detta ser rätt ut, måste alltså vara fel - definitivt verket av en halvdragen upphovsman.

farbrorjo
Medlem
#105 Skrivet: 17 Jan 2008 17:10 - Redigerad av: farbrorjo

"Halvdragen" är närmast ett understatement, men nu kan det sägas - det är drag #2 som är korrekt - trean är redan korrekt återgiven - nu är jag alltjämt dunderförkyld, vräker i mig C-vitaminbrustabletter, Fisherman's Friend (hallojsan falo och Capt. Nemo), vitlök i kvantiteter som skulle skrämma vilken Vlad Tepes´ som helst från vettet och därtill, så jag orkar gå till jobbet imorgon och ENKOM av MEDICINSKA skäl, lite Tullamore Dew, tillräckligt för att vara trekvartsdragen anyway, så, skål och välkomna till resten av ert liv. Vad jag föreslår som svart i sjätte draget huvudvarianten i italienskt? Det skulle ni bra gärna vilja veta, va??????????

Malvan
Moderator
#106 Skrivet: 17 Jan 2008 17:17

varpå Hasse manövrerar ut e-bonden till fält #4.

Ok, 3. e2-e4 eller?

regardie
Medlem
#107 Skrivet: 17 Jan 2008 23:35

Oui, monseigneur!

falo
Medlem
#108 Skrivet: 5 Mar 2008 03:08

Hej igen alla vænner hær kommer ett litet typist Kalkonparti (falo,svart- Jimpa vit)
Denna gång børjade det som vanligt e2-e4 Han går ut med hæstarna men jag svara med bønder och han backar jag førsøker anfall på hans vænsterflank men det styr han undan sedan førsøker han igen med den andra pollen och då kommer Kalkonen 21 draget och dær skulle det vara øver med damførlust. Men enveten som man ær så går partiet vidare. Jimpa slappnar av och kænner att vinsten ær ett faktum . Han pressar ner sin dam i høgklackat med næsan i vædret och till sin hjælp kommer underhuggarn Tornet och tillsammans børjar de psyka kungen med hån och pressar in han mot hørnet och mitt i allt psykande tittar tænker damen på annat och missar sin øverman The black tower och hon faller av brædet (Kalkon 2). Pløtsligt står alla dær och tittar på varandra helt førstummade. Men Jimpa vægra inse sitt misstag utan fortsætter pajkastningen nu var det lika och jag behøvde bara hålla ut och vænta på læge Och Partiet huvudperson/the hero/ The black tower kommer in återigen och offra sig værdigt mot sin likasinade motståndare och øvertaget børjar ta fart. Han førsøker desperat att få en ny kona men The black towers kusin kør øver de små springande bønderna och en låsning av 4 av hans fem kvarvarande førsvarspjæser intar och psykologiska krafter tar øver brædet och han ger upp ... trøtt och besviken hehe medans falo njuter ....

farbrorjo
Medlem
#109 Skrivet: 5 Mar 2008 13:23

Ännu ett mustigt referat med närvarokänsla, humor och en smula surrealism av genrens okrönte konung - bravo!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!